• سه شنبه ٢٧ مهر ١٤٠٠-١٣:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٨٠٨
رئیس کمیته شفافیت شورا در گفت‌وگو با فارس؛

طرح ترافیک نیازمند بازنگری است

عضو شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت لایروبی انهار، مدیریت بحران، طرح ترافیک، بازگشایی مدارس، اورهال اتوبوس و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از  فارس، تعدادی از لوایح شورای پنجم به مدیریت جدید شهری عودت داده شده است. کمیسیون‌های شورا هم کار خود را آغاز کرده و قرار است به زودی لوایحی به شورا بیاید.
 
وارد فصل بارش‌ها شده‌ایم. شهرداری تهران باید مسیل‌ها و روددره‌ها را لایروبی کند تا مشکل سیلاب نداشته باشیم.
 
همچنین با بازگشایی مدارس، میزان مسافران در حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد و باید  اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو افزایش یابد. مدیران جدید تصمیم به اورهال سیستم حمل و نقل عمومی دارند.
 
در خصوص عودت لوایح، مدیریت بحران، سیلاب، لایروبی انهار، خرید تجهیزات، قوانین مدیریت بحران، ساختمان‌های ناایمن، توسعه حمل و نقل عمومی و... با احمد صادقی عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته شفافیت شورا به گفت‌وگو نشستیم. 
 
بیش از دو ماه از فعالیت شورا می‌گذرد. در این مدت چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
 لوایحی به صورت رفت و برگشتی داریم/برگزاری جلسات هم اندیشی/کمیسیون‌های شورا فعال هستند
 
در ابتدای شروع هر شورا تعدادی از لوایح به مدیریت شهری عودت داده می‌شود تا آنها نظرات خود را اعلام کنند؛ یعنی لوایحی به صورت رفت و برگشتی داریم تا در دستورکار قرار گیرد. مدتی هم جلسات شورای شهر در هفته یکبار برگزار شد، اما به جای  جلسه علنی که برگزار نمی‌شد، جلسه هم‌اندیشی برگزار و حتی جلساتی هم با مدیران شهری داشتیم. 
 
کمیسیون‌های شورا فعال هستند. اقداماتی صورت گرفته و لوایحی تهیه شده است و به زودی لوایح در سطح شورا مطرح می‌شوند.
 
با توجه به فرونشست‌های زمین و همچنین فعال بودن گسل‌های تهران چه اقداماتی در زمینه مدیریت بحران در کلان‌شهر تهران صورت گرفته است؟
 
باید روی برخی مخاطرات کار کنیم البته اقداماتی صورت گرفته است
 
شخصی که زاکانی شهردار تهران به عنوان رئیس سازمان مدیریت بحران انتخاب کرده، تخصص لازم را در زمینه مدیریت بحران دارد. کارهایی در حوزه اجرا انجام شده است. مسئول جدید مدیریت بحران قبلاً مدیر بحران  بوده است و اقدامات خوبی در آن زمینه انجام داده است و این را هم بگویم که مدیر بحران، تهران را به خوبی می‌شناسد، فرماندهی حوادث را بلد است و مشکلی در این زمینه نداریم. مهمترین بحث این است که ما مخاطراتی داریم که باید روی آن مخاطرات کار کنیم. البته سالهاست که بر روی این موضوعات کار شده است. 
 
 شهرداری تهران در بحران کرونا اقدامات زیادی انجام داده است
 
مهمترین بحثی که ما در حال حاضر داریم، بحران کروناست که باید در این زمینه اقداماتی صورت گیرد. هماهنگی‌هایی با مجموعه وزارت بهداشت صورت گرفته است و البته شهرداری تهران در بحران کرونا اقدامات زیادی انجام داده است.
 
تعدادی سوله مدیریت بحران برای کرونا تجهیز شده بود اما استفاده‌ای از آنها صورت نگرفت. سرنوشت این سوله‌ها چه شده است؟
 
سوله های مدیریت بحران که در اختیار سازمان وزرش بود باید به مدیریت بحران برگشت داده می‌شد
 
ما تعدادی سوله بحران در پایتخت داریم که بخشی از سوله‌ها دراختیار سازمان ورزش شهرداری تهران بود و براساس مصوبه باید به مجموعه مدیریت بحران برگشت داده می‌شد که البته بخشی از سوله‌ها عودت داده شد.
 
تجهیز سوله های مدیریت بحران و خدمات دهی در زمان بحران/استفاده از پایگاه های بحران در واکسیناسیون
 
مراکزی هم در حال حاضر در مدیریت بحران وجود دارند که کاملا تخصصی و استاندارد است. یکی از کارکردهای مجموعه سوله‌های مدیریت بحران این است که این پایگاه‌ها تجهیز و خدمات‌دهی در زمان بحران داشته باشد. کرونا هم یک بحران است و از پایگاه‌های مدیریت بحران در این زمینه استفاده شده است. ما فضاهایی در این زمینه دراختیار قرار داده‌ایم. 
 
در خصوص فعال شدن گسل‌های اطراف تهران توضیح دهید.وضعیت چطور است؟
 
باید آمادگی در برابر زلزله را داشته باشیم
 
بارها اعلام شده است که زلزله در کمین تهرانی‌هاست و گسل‌ها فعال است. ما باید آمادگی داشته باشیم و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.
 
با توجه به اینکه وارد فصل بارش‌ها می‌شویم چه اقداماتی برای لایروبی انهار و روددره‌ها صورت گرفته تا دچار آبگرفتگی و یا احیاناً سیلاب نشویم؟
 
7 روددره در تهران وجود دارد که شیب زیادی دارند/جلساتی با مدیران در زمینه سیل های احتمالی داشته ایم
 
ما بارش های پائیزی و زمستانی را در پیش داریم. تهران سیل‌خیز است. 7 روددره در تهران وجود دارد که شیب زیادی دارند و باید این مسیل‌ها لایروبی شوند. کانال‌ها و انهار پاکسازی شوند تا در زمان بروز بارندگی دچار آبگرفتگی نشویم که آبگرفتگی هم تبدیل به سیل شود. مدیریت شهری باید برای سیل‌های احتمالی خود را آماده کند. البته جلساتی هم با مدیران ارشد شهرداری در این زمینه داشته‌ایم و اشاره شده است که باید مجموعه خدمات شهری این موضوع را در دستورکار قرار دهد و لایروبی انهار انجام شود.
 
 یکی از مسائل مهم تهران سیل است/ باید مدیریت شهری آمادگی لازم را برای موارد بحرانی داشته باشد
 
باید مسیل‌ها و روددره‌ها لایروبی شوند که اگر بارندگی‌ها ی شدیدی مثل سال 97 داشتیم، بدون آبگرفتگی و سیل مشکلات را پشت سر بگذاریم. ما وارد فصل بارش‌ها شده‌ایم . باید آمادگی لازم را داشته باشیم. یکی از مسائل مهم تهران سیل است و تهران با توجه به عوارض طبیعی، روددره‌ها ، نفوذناپذیری خاک و... باید آماده باشند و حتما باید مدیریت شهری آمادگی لازم را برای موارد بحرانی داشته باشد.
 
آیا تجهیزات جدیدی قرار است در این زمینه خریداری شود؟
 
تجهیزات خوبی برای لایروبی انهار خریداری شده است/سیستم‌های آلارم سیلاب در برخی روددره‌ها نصب شد
 
الحمدلله در سالهای گذشته دستگاه‌ها و تجهیزات خوبی برای لایروبی انهار خریداری و به کار گرفته شده است. سیستم‌های آلارم سیلاب هم در برخی روددره‌ها نصب شده است. البته در شورای شهر تذکراتی داده شده که مدیریت شهری آمادگی لازم را داشته باشد تا در هنگام بارش‌های شدید دچار مشکل نشویم. 
 
در بحث قانون مدیریت بحران نواقصی وجود دارد، چه اقداماتی برای رفع این نواقص صورت گرفته است؟ 
 
قانون مجلس، مسئولیت مدیریت بحران شهر تهران را به وزیر کشور داده است/وزیر کشور مسئولیت‌های زیادی دارد
 
مغایرت‌های قانونی وجود دارد. قانون مجلس، مسئولیت مدیریت بحران شهر تهران را به وزیر کشور داده است که هر اتفاقی رخ داد، وزیر، مدیر بحران است و باید اقدامات را انجام دهد، اما وزیر کشور مسئولیت‌های زیادی دارد و بهتر است این مسئولیت به شهردار تهران داده شود زیرا که وزیر روزانه هزاران مشغله و درگیری‌های کاری دارد.
 
 بهتر است که وظایف و اختیارات تنفیذ و به شهردار داده شود/مدیریت بحران به شهردار داده شود
 
زمانی که حادثه رخ می‌دهد، باید قبل از وقوع رخ دادن حادثه، اقدامات قبلی انجام شود. فکر می‌کنیم وزیر کشور به دلیل مشغله‌های زیادی که دارد مناسب نیست و جایگاه اجرا بهتر است به مدیریت شهری داده شود و بهتر است که وظایف و اختیارات تنفیذ و به شهردار داده شود. باید قوانین در این زمینه اصلاح و شود و واگذاری فرمانده میدان به مدیریت شهری تنفیذ شود.
 
اگر مسوولیت به شهردار واگذار شود ما هم در شورا می توانیم بودجه برای این کار در نظر بگیریم
 
به نظر می‌رسد که وزیر کشور اختیارات در حوزه مدیریت بحران را به شهرداری واگذار کند تا بتواند اقدامات قبل از بحران، حین بحران و بعداز بحران را برنامه‌ریزی کنند و شورا هم بتواند بودجه‌ای در این زمینه درنظر گیرد. تا زمانی که تنفیذ اختیار صورت نگیرد ما نمی‌توانیم به عنوان شورا ورود کنیم.
 
آیا رایزنی‌های لازم برای واگذاری این مسئولیت به مدیریت شهری صورت گرفته است؟
 
پیشنهاد داده‌ایم که مسئولیت مدیریت بحران به شهردار تهران تنفیذ شود
 
بنده به عنوان عضو شورا موضوع را پیگیری کردم و پیشنهاد داده‌ایم که مسئولیت مدیریت بحران به شهردار تهران تنفیذ شود. البته ما حتی خواسته‌ایم مسئولیت مدیریت بحران کرونا  در تهران را هم به شهرداری بدهند. کشور مدیریت بحران دارد. ما پیشنهاد داده‌ایم که در تهران مدیریت بحران به شهرداری داده شود. 
 
تعدادی ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده است. قرار بود که اسامی ساختمان‌های ناایمن اعلام شود. چند روزی این کار انجام اما بلافاصله دسترسی قطع شد و البته اخیراً اعلام شد اسامی ساختمان‌های ناایمن دراختیار عموم مردم قرار نمی‌گیرد و اگر سازمان‌ها و نهادهای مسئول بخواهند اطلاعات به آنها داده می‌شود، در این زمینه توضیح دهید.
 
مالکان برای دریافت پایان کار موظف به رعایت نکات ایمنی هستند/در ساختمان‌ قدیمی که پایان کار دارد دیگر مالک مجبور به رعایت ایمنی نیست
 
شناسایی ساختمان‌های ناایمن کار خوبی است و این کار در تهران انجام می‌شود. شهرداری زمانی که بخواهد پایان کار بدهد، مالکان موظف هستند نکات ایمنی را رعایت کنند. در صورتی که نکات ایمنی رعایت نشود، پایان کار داده نمی‌شود. ایرادات باید برطرف شوند و ابزار لازم وجود دارد.
 
مالک باید ایمنی را ایجاد  کند. اما در ساختمان‌هایی که قبلاً ساخته شده، دیگر پایان کاری وجود ندارد که مالک مجاب شود که ایمنی را رعایت کند. برای این منظور هم فکری صورت گیرد. معرفی ساختمان‌های ناایمن کار خوبی است البته شاید مشکلاتی وجود داشته باشد اما به نظر بنده معرفی ساختمان‌های ناایمن خوب است. 
 
 مأموران آتش‌نشانی در حال حاضر فقط می‌توانند از ساختمان‌های ناایمن بازدید کنند
 
ما باید براساس قانون بالادستی در طرح‌های مدیریت واحد شهری به موضوعات بپردازیم. باید بتوانیم براساس قانون شرایطی را فراهم کنیم که مأمور آتش‌نشانی به عنوان ضابط باشد تا کارش ضمانت اجرایی داشته باشد. مأموران آتش‌نشانی در حال حاضر فقط می‌توانند از ساختمان‌های ناایمن بازدید کرده و اخطار بدهند. نمی‌توانند کار اجرایی انجام دهند.
 
اخباری مبنی بربازگشایی مدارس شنیده می‌شود. با بازگشایی مدارس میزان مسافران حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد. چه اقداماتی برای توسعه حمل و نقل عمومی صورت گرفته است؟
 
 4 هزار اتوبوس  از رده خارج شده است/به روزرسانی سیستم حمل و نقل عمومی یکی از اقدامات است
 
توسعه حمل و نقل عمومی در دستورکار است و یکی از موضوعاتی است که ما آن را دنبال می‌کنیم. به عنوان یک نمونه اعلام کنم که برای داخل شهر نیاز به 10 هزار دستگاه اتوبوس‌های داریم. در پایان سال 96 حدود 6 هزار و  خرده‌ای اتوبوس فعال داشتیم که در پایان سال 1400 به 2 هزار و خرده‌ای می‌رسد، یعنی 4 هزار اتوبوس حمل و نقل عمومی از رده خارج شده است، یا قطعه نبوده و یا خراب شده‌اند و در تعمیرگاه‌ها هستند. قطعا یکی از اقداماتی که انجام می‌دهیم به روزرسانی سیستم حمل و نقل عمومی است که این اتوبوس‌ها باید اورهال شده و به چرخه بازگردند. این اقدام باعث افزایش ظرفیت اتوبوسرانی می‌شود. 
 
دولت قرار است چه اقداماتی انجام دهد؟ براساس قانون دولت موظف است که بخشی از هزینه‌های حمل و نقل را بپردازد. 
 
حضور شهردار در جلسات هیأت دولت نکته مثبتی است/تا چند ماه آینده قرار است تعدادی اتوبوس وارد چرخه شود/طرح ترافیک نیازمند بازنگری است
 
بله، باید دولت هم کمک کند. شهردار تهران جلساتی با دولت داشته و موضوعات مطرح شده است. البته حضور شهردار در جلسات هیأت دولت هم نکته مثبتی است. تا چند ماه آینده قرار است تعدادی اتوبوس وارد چرخه شود. دولت هم کمک می‌کند. در صورتی که اتوبوس‌ها وارد چرخه شوند بخشی از مشکلات حل می‌شوند. برای افزایش واگن‌ای مترو هم برنامه‌هایی داریم این اقدام بسیار مهم است. البته ما باید اصلاحاتی هم در طرح ترافیک داشته باشیم. طرح ترافیکی که در حال حاضر اجرا می‌شود نیازمند بازنگری است و ایرادات زیادی دارد.
 
یکی از مشکلات تهران موضوع آلودگی است. موتورسیکلت‌ها یکی از آلاینده‌های جدی هستند، چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟
 
اگر بتوانیم مشکل موتورهای کاربراتوری را حل کنیم بخشی از آلودگی برطرف می شود
 
برای بازسازی شبکه موتوری هم برنامه داریم. موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل مهم آلودگی هستند که باید مشکل آنها حل شود. اگر بتوانیم مشکل موتورهای کاربراتوری را حل کنیم و موتور برقی وارد کنیم بخشی از مشکلات حل و آلودگی هم کاهش می‌یابد.
 
یکی از مشکلات در پایتخت بحث کمبود پارکینگ است چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل وجود دارد؟
 
باید مشکل پارکینگ را حل کنیم/می‌توانیم پارکینگ‌های مکانیزه اضافه کنیم
 
باید نهضت ساخت پارکینگ فعال شود. می‌توانیم پارکینگ‌های مکانیزه ایجاد کنیم. اگر ماشینی وارد شهر شود و جای پارک نداشته باشد همین موضوع باعث افزایش ترافیک می‌شود پس باید مشکل پارکینگ را حل کنیم و همین امر باعث روانی ترافیک می‌شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: