• دوشنبه ٢٢ شهريور ١٤٠٠-١٢:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٥٠٨
فارس گزارش میدهد،

از تسهیل ساخت و ساز در تهران تا رفع معضل بافت فرسوده

شورای ششمی خواستار تسهیل ساخت و ساز در تهران شدند. قرار است نگاه ویژه ای به بافت فرسوده صورت گیرد و مدیریت فعلی شهری از درآمدهای ناپایدار دور شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از فارس، قیمت مسکن در چند سال گذشته رشد زیادی داشته و همچنین ساخت و ساز در تهران کاهش یافته است.

صدور پروانه کم شد و رکورد در ساخت و ساز را شاهد هستیم. با روی کار آمدن شورای ششم شهر تهران مدیران قصد دارند رونقی در این زمینه ایجاد کنند.

میثم مظفر عضو شورای شهر تهران درباره برنامه دولت جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال و اقدامات شورای ششم جهت تحقق این مسأله در پایتخت اظهار داشت: دولت جدید هدفگذاری کرده یک میلیون واحد مسکونی در سال احداث شود و اگر جمعیت کشور را 80 میلیون و جمعیت تهران را 8 میلیون نفر در نظر گیریم به عبارتی یک دهم این واحدها باید در پایتخت ساخته شود.

 7 هزار پرونده شهرسازی سال گذشته صادر شد

وی با اشاره به اینکه در تهران برای این موضوع باید حداقل مجوز 100 تا 150 هزار واحد مسکونی صادر شود، افزود: سال گذشته 7 هزار پرونده شهرسازی صادر شد و اکنون شورای ششم بسیار مصمم است یک اصلاح و بازنگری جدی در صدور پروانه ساخت و ساز داشته باشد.

برای ساخت حداقل 100 هزار واحد مسکونی در تهران باید صدور پروانه 2 برابر شود

مظفر از برنامه‌ریزی‌ها جهت تسریع صدور پروانه ساخت و ساز خبر داد و گفت:‌برای اینکه حداقل 100 هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شود باید سرعت کار در صدور پروانه حداقل دو برابر در نظر گرفته شود.

ساخت و ساز در پایتخت تسهیل و سرعت خواهد گرفت

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برای تحقق این مسأله و افزایش سرعت عمل در صدور پروانه پیشنهادهایی داشته‌ایم که می تواند امیدآفرین باشد از جمله اینکه صدور پروانه را در دو فاز انجام دهیم و ابتدا یک موافقت اولیه و بعد مجوز تکمیلی و نهایی را صادر کنیم با این اقدام ساخت و ساز در پایتخت تسهیل و سرعت خواهد گرفت.

به گفته عضو شورای شهر تهران، همچنین بر اساس قانون 59 رفع موانع تولیددر مجلس شهرداری‌ها موظف هستند دو هفته بعد از وصول عوارض نسبت به صادر کردن پروانه احداث بنا اقدام کنند.

مظفر تاکید کرد که باید سامانه‌ای تشکیل شود و همه دستگاه‌ها مانند میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی بتوانند از این طریق با یکدیگر ارتباط داشته باشند و نامه‌هایی که شهرداری برای ساخت مسکن در این زمینه ارسال می‌کند در اسرع وقت پاسخ داده شود و به طور مثال اگر در 48 ساعت پاسخی نگرفتیم اقدامات لازم صورت گیرد.

 تمام باغات را یک دور به صورت سراسری در سامانه شهرسازی بارگذاری کنیم 

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود تمام باغات را یک دور به صورت سراسری در سامانه شهرسازی بارگذاری کنیم تا از این طریق چند ماه استعلام از یک پلاک ثبتی زمان نبرد و در مناطق 22‌گانه این موضوع به صورت آنلاین صورت گیرد همچنین حرائم مترو و آب و فاضلاب نیز یکبار کامل احصاء و در سامانه شهرسازی بارگذاری شود تا 48 ساعته استعلام‌ها به نتیجه برسد.

یکی از معضلات اساسی کلان شهر تهران بافت فرسوده است و در چند سال گذشته اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفت و مدیران فعلی تصمیم دارند نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

 نگاه ویژه به موضوع بافت فرسوده/تسریع و تسهیل در فرآیند صدور پروانه ساخت‌

مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره  گفت: مقرر شده نگاه ویژه‌ای به موضوع بافت فرسوده شود، زیرا برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی  درباره اولویت‌های کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار کرد: یکی از کارهایی که قصد داریم در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران انجام دهیم، تسریع و تسهیل در فرآیند صدور پروانه ساخت‌ و گواهی ساختمانی اعم از پایان کار است.

وی ادامه داد: همچنین در این دوره خصوصا در کمیسیون ما قرار است نگاه ویژه‌ای به موضوع بافت فرسوده در تهران شود، زیرا برای مردم مشکلات بسیار جدی را ایجاد کرده و حتما این مسأله را در دستور کار قرار می‌دهیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا قرار است برای صدور پروانه‌ ساخت‌، کارگروهی تشکیل شود گفت: کمی زمان بگذرد و جلوتر برویم، قطعا جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

تعدادی از اعضای شورای شهر تهران خواستار این هستند که ساخت و ساز در پایتخت به جریان بیفتد.

حوزه شهرسازی یکی از مهم ترین منابع درآمدی شهرداری تهران

شربیانی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت:  یکی از مهم ترین منابع درآمدی شهرداری تهران، بحث حوزه شهرسازی و درآمدهایی است که از این حوزه کسب می‌شود.

خدمت به مردم در شورای شهر و شهرداری تهران موضوع سیاسی نیست 

وی ادامه داد: بنا‌بر شرایط سیاسی، نام‌های گوناگون و متفاوتی از جمله تراکم، شهرفروشی و... برای این درآمدها می گذارند، اما نظر ما این است که  خدمت به مردم در شورای شهر و شهرداری تهران موضوع سیاسی نیست و تلاش خواهیم کرد که با استفاده از الفاظ این اتفاق رقم نخورد.

تلاش می کنیم شهرداری را از درآمدهای ناپایدار دور کنیم

شربیانی تاکید کرد: در شورای شهر دوره ششم تلاش ما این است که  شهرداری را از درآمدهای ناپایدار دور کنیم و به سمت درآمدهای پایدار ببریم، اما باید این موضوع ساماندهی قانونمند شود، زیرا رضایتمندی شهروندان هم برای ما از اولویت خاصی برخوردار است.

افزایش عوارض یکی دیگر از مشکلات شهروندان است و بعضا به گفته برخی از اعضا این موضوع باعث بلاتکلیفی شهروندان شده است.

حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران  در این باره گفت: بازدیدی از منطقه 5 داشتم و در بررسی‌ها مشخص شد سیستم در این منطقه کاملا قفل است.

وی افزود: شهروندان که ماه‌های گذشته فیش عوارض خود را دریافت کرده‌اند، اکنون برایشان مشخص شده که برای پرداخت باید ۱۱۰ درصد بیشتر بپردازند و این بلاتکلیفی شهروندان را به همراه داشته است.

این عضو شورای شهر تهران گفت: از مهدی چمران رئیس شورای شهر که از اتفاق قطب شهرسازی هستند درخواست کردم برای رفع این مشکل اقدامی کنند.

وی بیان داشت: درحال حاضر که بودجه هنوز محقق نشده، درخواست دارم که در این رویه تجددنظر شود تا شهروندانی که مایل به پرداخت عوارض هستند این اقدام صورت گیرد و هم آنها بدهکاری‌شان را بپردازند و هم شهرداری بتواند پروژه‌ها را ادامه دهد

بودجه سال جاری شهرداری تهران در ماه های پایانی سال گذشته توسط مدیریت پنجم شهری بسته شد. در بهمن سال گذشته برآوردها از سند دخل و خرج پایتخت در سال 1400  نشان می‌داد ، مدیران شهری کسب درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی را از بخش عوارض ساخت و ساز پیش‌بینی کرده‌اند، رقمی که نسبت به بودجه مصوب امسال چیزی در حدود ۷۰ درصد رشد دارد.

درواقع  شهرداری برای عوارض ساختمانی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، تراکم ۱۱ هزار میلیارد تومان و تغییر کاربری بهینه معادل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ است.

بر اساس این گزارش، باید دید بودجه ای که شورای پنجمی ها بسته اند و با توجه به شرایط موجود وضعیت ساخت و ساز در تهران چگونه خواهد بود؟

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: