• يکشنبه ٢١ شهريور ١٤٠٠-١١:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٤٩٧
گزارشی از ایرنا؛

کمیسیون‌های تخصصی ششمین شورای شهر تهران در یک نگاه

تهران-ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک هفته پیش به طور رسمی، روسا و اعضای کمیسیون های شش گانه و تخصصی شورا را مشخص کردند تا با تعیین تکلیف این کمیسیون‌ها جلسات شورای شهر و امر نظارت، رنگ و بوی تازه بگیرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از  ایرنا؛ شورای اسلامی شهر تهران در ششمین دوره خود همچون گذشته شش کمیسیون تخصصی؛ فرهنگی و اجتماعی، حمل و نقل و عمران، سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، برنامه و بودجه، معماری و شهرسازی، نظارت و حقوقی دارد.

پس از مشخص شدن اعضای این کمیسیون ها، اعضا طبق قانون در نخستین جلسه داخلی خود، به تعیین رییس و اعضای کمیسیون ها اقدام کردند تا ماموریت های تخصصی خود را هرچه سریع تر آغاز کنند.

مبانی قانونی شکل گیری کمیسیون های تخصصی شوراها

به استناد تبصره ماده ۹ آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی شهر، ماده ۱۱ آیین‌نامه داخلی شوراهای اسلامی شهرستان، ماده ۱۴ آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی استان و ماده ۱۳ آیین‌نامه داخلی شورای عالی استان‌ها، دستورالعمل شرح وظایف، ترکیب، تعداد و چگونگی اداره کمیسیون‌های شوراهای اسلامی شهر، شهرستان، استان و عالی استان‌ها در جلسه مورخ ۸۵/۱۲/۱۰ شورای عالی استانها به تصویب رسید.

برپایه این امر، شورا می تواند حسب نیاز با تشکیل کمیسیون هایی با شرکت اعضای خود موافقت کرده و تعداد آن ها را افزایش یا کاهش دهد.

تعداد اعضای هر کمیسیون از سه تا پنج نفر بوده و هر یک از اعضای شورا موظف است حداقل عضو یک کمیسیون باشد . مدت عضویت هر یک از اعضا در آن از تاریخ ابلاغ حکم به مدت یک سال است.

هر یک از اعضای شورا موظفند بر حسب سوابق و اطلاعات و تخصص خود با رعایت اولویت در یکی از  کمیسیون های اصلی شورا عضویت داشته باشد.

اعضای کمیسیون به پیشنهاد رئیس شورا توسط شورا برای مدت یک سال انتخاب می شوند.

 جلسات کمیسیون با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات با رای اکثریت مطلق اعضای حاضر اتخاذ می شود. جلسات هر کمیسیون با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمی و تصمیمات با اکثریت آرا (سه نفر ) قانونی است.

 هریک از کمیسیون ها در اولین جلسه از بین خود رئیس، نایب رئیس و یک منشی انتخاب خواهد کرد. منشی کمیسیون، مخبر کمیسیون نیز خواهد بود.

نگاهی به اعضا و سکانداران کمیسیون های شورای ششم و وظایف آنها

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی 
بر اساس قانونی که شرح آن گذشت برای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، چهار عضو، نرگس معدنی پور، زهرا شمس احسان، سید احمد علوی و علیرضا نادعلی؛ نرگس معدنی پور را به عنوان رئیس کمیسیون، علیرضا نادعلی به عنوان نائب رئیس و زهرا شمس احسان به عنوان مخبر کمیسیون انتخاب کردند.

همچنین، رئیس کمیته اجتماعی، زهرا شمس احسان، رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، سید احمد علوی و رئیس کمیته فرهنگی، علیرضا نادعلی و رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی سید احمد علوی و رئیس کمیته ورزشی زهرا شمس احسان انتخاب شدند.

همچنین رئیس کمیته هنری، علیرضا نادعلی، رئیس کمیته شهر دوست‌دار کودک زهرا شمس احسان، رئیس کمیته دینی علیرضا نادعلی انتخاب شدند.  

بر اساس قانون مربوط به کمیسیون های شورا، وظیفه کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و امور ورزشی شامل مسائل فرهنگی ، مذهبی ، آموزشی و پرورشی ، اجتماعی، بهداشتی ، ورزشی، تفریحی، هنری، تعاونی و رفاهی می شود.

کمیسیون حمل و نقل و عمران

همچنین در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون حمل و نقل و عمران ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، «سید جعفر تشکری هاشمی» به عنوان رئیس کمیسیون برگزیده شد.

در این انتخابات سید محمدآقا میری نایب رئیس و علی اصغر قائمی به عنوان منشی کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر انتخاب شدند.

وظایف کمیسیون عمران و حمل و نقل شامل مسائل حمل و نقل و ترافیک ، فنی و مهنـدسی و عمـران است.

کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری

بر اساس رأی گیری در نخستین جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، مهدی پیرهادی به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شد.

همچنین مهدی بابایی به عنوان نایب رئیس و سوده نجفی به عنوان مخبر کمیسیون انتخاب شدند.

همچنین ریاست‌ کمیته محیط زیست و خدمات شهری، مهدی پیرهادی، کمیته ایمنی و مدیریت بحران و کمیته حفاظت و صیانت از باغات را مهدی بابایی و کمیته سلامت را سوده نجفی برعهده گرفتند.

کمیسیون شهرسازی و معماری

در نخستین جلسه از کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز مهدی عباسی به اتفاق آرا رئیس، جعفر شربیانی نایب رئیس و مخبر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر ششم تهران شدند.

همچنین جعفر شربیانی مسوول کمیته شهرسازی و کمیسیون فرعی باغات شد و عباسی مسوولیت کمیته‌های معماری و طرح‌های شهری و بافت فرسوده و تاریخی را بر عهده گرفت.

کمیسیون نظارت و حقوقی 

 نخستین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز با حضور پرویز سروری، مهدی اقراریان و نرجس سلیمانی برگزار شد و مهدی اقراریان به عنوان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شد.  

همچنین نرجس سلیمانی به عنوان نایب رییس و مخبر کمیسیون انتخاب شد.

کمیسیون برنامه و بودجه

همچنین با رأی گیری در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، محمد آخوندی به اتفاق آرا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شد و  ناصر امانی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و میثم مظفر به عنوان مخبر این کمیسیون انتخاب شدند اما در ادامه مسیر ناصر امانی از این سمت استعفا داد. 

در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه احمد صادقی نیز با اکثریت آرا به عنوان رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند  شورای اسلامی شهر تهران، انتخاب شد.

شرح وظایف کمیسیون برنامه و بودجه و امور حقوقی، شامل مسائل اقتصادی، مالی، برنامه ریزی، محاسبات و بودجه، تفریغ بودجه، امور درآمد ، امور اداری و تشکیلاتی ، حسابداری و حسابرسی و امور حقوقی است.

با توجه به اینکه ضرورت دارد لوایح واصله به شورا اسلامی شهر، به صورت دقیق بررسی و تمام جوانب اداری، اجتماعی وقانونی وبودجه ای در آن بررسی شود، طرح ها و لوایح به کمیسیون های تخصصی ارجاع داده می شود.

بدیهی است کمیسیون های تخصصی در هرمورد از کارشناسان خبره وصاحب نظر دعوت و پیرامون موضوع، بحث وتبادل نظر می شود و نتیجه کار به صورت مصوبه کمیسیون ارائه می شود.

با نگاهی به فعالیت اعضای کمیسیون ها در طول یک هفته گذشته و بازدیدهای میدانی از حوزه های زیرمجموعه کاری کمیسیون های خود، به نظر می رسد شورای ششم عزم جدی برای حل مشکلات پایتخت دارد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: