• شنبه ٢٠ شهريور ١٤٠٠-١٤:٥٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٤٩٠
مهدی بابایی در گفتگو با همشهری،

سیل، پایتخت را تهدید نمی‌کند

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری؛ با نزدیک شدن به فصل پاییز معمولا نگرانی‌ها بابت سیل و آبگرفتگی در شهر تهران افزایش می‌یابد. خزان، فصل بارندگی است و به واسطه آن شهرداری تهران اقدامات لازم را برای این فصل درنظر می‌گیرد. در روزهای اخیر علی نصیری به سمت سرپرستی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران منصوب شده است تا مدیریت جدید شهری با تصمیماتی، در اندیشه پیشبرد سیاست‌های خود برای مدیریت بحران باشد. علاوه بر احتمال سیل و آبگرفتگی در فصل پاییز، در طول سال احتمال وقوع زلزله نیز وجود دارد. با مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره احتمال رخداد سیل و زلزله در شهر تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

 به فصل پاییز نزدیک می‌شویم و  پرسشی که هر سال در این هنگام به ذهن خطور می‌کند، این است که شهرداری تهران برای پیشگیری از سیلاب چه اقداماتی انجام می‌دهد؟
فعالیت اجرایی در بحث سیل توسط 2معاونت خدمات شهری و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در چند سال اخیر پیگیری شده و پیرو رفع نقاط آبگیر که در انهار آب سطحی داشتیم، اقدامات بسیار مهمی در دوره‌های قبلی مدیریت شهری انجام شده است؛ چنان‌که تقریبا این فضاهای آبگرفتگی در شهر تهران رو به صفر است. البته نقاط آبگیری در سطح شهر تهران داریم که اغلب مشکلات عمرانی خاصی ندارند. با پیگیری‌های شرکت خاکریز که نمود آن را در ایجاد کانال‌های زیرزمینی سطح شهر تهران مشاهده می‌کنیم، خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته، دغدغه خیلی بزرگی در عرصه سیل در پایتخت نداریم. البته یکسری دستور کارهای روزانه و روتین درخصوص لایروبی کانال‌ها و تونل‌های زیرزمینی داریم تا به‌صورت ویژه به این موضوع رسیدگی شود. با نزدیک شدن به فصل پاییز نیز به‌صورت منظم باید لایروبی کانال‌ها و تونل‌های زیرزمینی را داشته باشیم تا در این حوزه مشکل جدی نداشته باشیم.
به‌نظر شما، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که به‌تازگی دستخوش تغییر شده، چه سیاستی را دنبال خواهد کرد؟
به هر حال، سازمان مدیریت بحران شهر تهران در مورد سیلاب و در حوزه سیاستگذاری اقدامات مناسبی انجام داده است؛ درحالی‌که در سال‌های اخیر اقدامات در قسمت پیشگیری از سیل را معاونت خدمات شهری و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بر‌عهده داشته است. هم‌اکنون ما قصد داریم بتوانیم از آب‌هایی که در سطح تهران وجود دارد و توسط تونل‌های شرکت خاکریز آب زده شده، استفاده کنیم. البته اگر ماموریت‌های شرکت خاکریز آب را هم بهبود ببخشیم، می‌توانیم از این منابع آب زیرزمینی که در تونل‌ها هست، در آبیاری فضای سبز بهره ببریم.
در مورد خطر زلزله در شهر تهران هم اقداماتی صورت گرفته که مهم‌ترین آن تعبیه 26ایستگاه هشدار سریع زلزله در اطراف پایتخت است. فکر می‌کنید در مورد زلزله شهرداری تهران چه اقدامات فوری دیگری باید انجام دهد؟
موضوع زلزله در شهر تهران بحثی بسیار جدی است و پیشگیری از آسیب‌های بزرگی که می‌تواند داشته باشد، باید در دستور کار قرار بگیرد. فعالیت‌هایی که توسط گروه‌های دوام در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انجام می‌شود، باید تقویت شود. البته این بحث بیشتر به مقاوم‌سازی‌ سازه‌ها مربوط است و شهرداری تهران باید در این حوزه اقداماتی را انجام دهد؛ چراکه باید بافت فرسوده و به نوعی بافت ناپایداری که در شهر تهران وجود دارد را با سیاستگذاری‌هایی که انجام می‌دهیم در دستور کار نوسازی بگذاریم. به‌نظر من، این اصولی‌ترین کاری است که در جهت کاهش آسیب‌های زلزله به ما کمک خواهد کرد. به هر حال، این دغدغه مدیران مختلف در دوره‌های قبلی مدیریت شهری بوده که با انواع سیاستگذاری‌ها سعی کردند این حوزه را تقویت کنند. ما امیدواریم با سیاستگذاری‌ها در این حوزه که از طریق کمیسیون شهرسازی و معماری و همچنین حمایت‌های دولت صورت می‌گیرد، بتوانیم کارهای زیادی در این حوزه انجام دهیم. البته خود شهرداری تهران صرفا با سیاستگذاری و تسهیلات نمی‌تواند این معضل بزرگ، یعنی آمادگی در برابر وقوع زلزله را در شهر تهران برطرف کند. علاوه بر شهرداری تهران، حمایت‌های دولت از طریق وزارت راه و شهرسازی نیاز است. حالا با وعده‌ای که دولت محترم برای تولید یک‌میلیون مسکن در سال داده، با توجه به پتانسیل‌های موجود بحث نوسازی بافت فرسوده تهران مطرح می‌شود که اگر در دستور کار قرار بگیرد، قطعا پیشرفت‌هایی حاصل خواهد شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: