• شنبه ٢٠ شهريور ١٤٠٠-١٠:٠٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٤٦٨
با حضور ناصر امانی صورت گرفت:

آغاز محله‌گردی‌ها از جنوب شهر / بررسی ردپای یک پروژه ملی بر زندگی اهالی محله «سعیدآباد»+عکس

ناصر امانی، عضو ششمین دوره شورای شهر تهران در اولین محله‌گردی‌اش همراه با مدیر محله،شورایاران و اهالی محله سعیدآباد در منطقه 18، در جریان جزییات معضلات و چالش‌های یکی از محروم‌ترین مناطق تهران قرار گرفت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران 
ناصر امانی، عضو ششمین دوره شورای شهر تهران در اولین محله‌گردی‌اش همراه با مدیر محله،شورایاران و اهالی محله سعیدآباد در منطقه 18، در جریان جزییات معضلات و چالش‌های یکی از محروم‌ترین مناطق تهران قرار گرفت.
او در توضیح جزییات بازدیدش گفت: اولین موضوعی که مدیر محله و تک تک اهالی مطرح کردند نیمه‌کار بودن پروژه بزرگراه شهید بروجردی بعد از 25 سال از زمان کلنگ‌زنی آن است. پروژه‌ای که معارضان بسیار زیاد، مشکلات مالی، مدیریتی و غیره سبب شده تا فاصله‌ای میان دو محله 17 شهریور و شادآباد با سعیدآباد ایجاد کند . این فاصله برای محله سعیدآباد محرومیت به بار آورده است؛ به طوریکه اهالی حتی برای تهیه نان سنگک نیز باید مسافت زیادی طی کرده و به دو محله آنطرفه بزرگراه بروند. 
این عضو شورا با بیان اینکه حضور معتادان متجاهر در کلونی‌های بزرگراه امنیت ساکنان سعیدآباد را در شب تهدید می‌کند، اضافه کرد: در این محله یک درمانگاه وجود ندارد و درشرایطی که کشور درگیر پاندمی است مردم برای زدن یک آمپول نیز با مشکل مواجه‌اند. 
امانی با اشاره به حضور فیاض،شهردار منطقه 18 در قسمتی از این بازدید، تاکید کرد: پروژه بزرگراه شهید بروجردی، پروژه‌ای ملی است و به سرانجام رساندن آن در محدوده اختیارات شهرداری منطقه نیست  و شورای ششم تکمیل و بهره‌برداری آن را  از ستاد مرکزی و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران پیگیری خواهد کرد. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای ششم شهر تهران با اشاره به ناراحتی اهال محله سعیدآباد از سرقت‌هایی که پشت‌ خانه‌های مجاور باغات و زمین‌های کشاورزی رخ می‌دهد، گفت: همزمان نبود دبیرستان یکی از بزرگ‌ترین معضلات محله سعیدآباد است. موضوعی که امنیت فرزندانشان را تهدید کرده و درعین حال هزینه جابه‌جایی با سرویس مدرسه  را برگردنشان می‌گذارد. احداث مدرسه در چارچوب وظایف مدیریت شهری نیست اما به عنوان نماینده مردم از آموزش و پرورش این موضوع را پیگیری می‌کنم. 
این عضو شورا ادامه داد: اهالی همچنین از ضرورت حصار کشی حریم دو مسجد قدیمی گفتند. حصارکشی‌هایی که معطل مجوز شهرداری است و حتی اگر شهردار منطقه دست به کار نشود، اهالی با هزینه خود، آن را احداث می‌کنند. شهردار منطقه در کنار اهالی اعلام کرد که این دو حصار را خواهد کشید. در عین حال یکی از این مساجد در زمان توسعه بزرگراه بروجردی تخریب می‌شود و آقای باقرقالیباف شهردار اسبق تهران با فاصله چند صد متری از مسجد اولیه، مسجد دیگری جایگزین آن احداث و به اهالی محله تقدیم می‌کند. مسجدی که به گفته ایشان، خود باید هزینه‌هایش را تامین کند. بعد از مدتی بنیاد مستضعفان مدعی مالکیت بخشی از ملک مسجد شده و حکم قضایی می‌گیرد؛ این موضوع بنا شد از سوی شهرداری تهران مورد پیگیری قرار گیرد. 
امانی اضافه کرد: اغلب ساکنان 3 هزار نفری محله از محدودیت ساخت و ساز تا 3 طبقه  گلایه داشتند و این محدودیت را برای خود و فرزندانشان که با مشکل تامین مسکن روبرو هستند، دردسرساز توصیف کردند. نباید چنین محدودیتی از سوی شورای پنجم اعمال می‌شد و به همین دلیل از شورای عالی معماری و شهرسازی پیگری خواهم کرد که این محدودیت طبقه، غیرمنطقی به زودی لغو شود. 
عضو شورای ششم شهر تهران با بیان اینکه اهالی محله سعیدآباد از زمان کند رسیدن اتوبوس، موقعیت مکانی ایستگاه پایانی آن برای امنیت خانواده‌اشان و  کم‌کاری نیروی انتظامی در گشت‌های روزانه از محله جهت تامین امنیت، گلایه داشتند به شرایط جمع‌آوری زباله و نظافت خیابان‌ها اشاره کرده و گفت: جوب‌های محله وضعیت مناسبی نداشت و اهالی می‌گفتند اینجا موش‌ها به دنبال گربه‌ها می‌دوند. بوی نامطلوب سطل‌های زباله و رسوب لجن در کف جوی آب نیز معضلی است که با قدم زدن در محله کاملا به مشام می‌رسد. 
امانی اضافه کرد: معضلی که با شهردار منطقه در میان گذشته و تاکید کردم که برای بررسی دوباره اوضاع نظافت، به محله رجوع خواهد کرد. همچنین جانمایی نامخشص سطل زباله‌ای که سبب رها شدن‌اش در یکی از کوچه‌ها شده بود از دیگر موضوعات بود که  قرار شد به طور مناسب جانمایی شود.  
این عضو شورا به گلایه اهالی محله از گرد و خاک و دود ناشی از فعالیت کارخانه سیمان نیز اشاره کرده و گفت: مردم می‌گویند اگر« یک پارچه سفید را صبح تا شب بیرون بگذارند، کاملا سیاه می‌شود» موضوعی که از آقای فیاض پیگیری کردم و ایشان گفت که سلامت محیط‌زیستی کارخانه مورد تایید است و گرد و خاک ایجاد شده ناشی از برهم خوردن شن و ماسه است اما با این حال محله سعیدآباد بخاطر عوارض گرد و خاک کارخانه سیمیان باید آسفالت مناسبی داشته باشد. 
او با بیان اینکه تعداد زیادی از ساکنان محله؛ کامیون‌دارانی هستند که ماشین‌هایشان را در مجاورت خانه‌ها پارک می‌کنند،گفت: موضوعی که اهالی فارغ از آلودگی صوتی، حضورشان را یکی از دلایل ناامنی و بروز تصادف می‌دانند. موضوعی که بنا شد با استفاده از زمین‌های موجود برای ایجاد پارکینگ و اختصاص فضای ویژه برای کامیون‌ها حل و فصل شود.   
این عضو شورا اضافه کرد: وجود فقط یک عابر بانک که تامین کننده نیاز اهالی نیست، کم‌کاری سازمان زیباسازی در روح دادن به محله و  دزدی کابل‌های مخابرات، تعداد کم نیروهای باغبان در بوستان بزرگ محله و گلایه از حقوق اندکشان و میانگین سنی بالای کارگران فعال در حوزه خدمات شهری ، مابقی چالش‌هایی است که از سوی اهالی مطرح شد. اهالی همچنین از ناامنی دو بوستان به دلیل حضور معتادان متجاهر وقرار گرفتن موقعیت مکانی‌شان در مرز با باغات و زمین‌های کشاورزی  گلایه داشتند که بنا شد شهردار منطقه در اطراف این دو بوستان حصار بکشد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: