• سه شنبه ٥ مرداد ١٤٠٠-٢٣:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٠٧١
در جلسه شوراي شهر تهران :

"راهکارهای ارتقای ایمنی تخريب و گودبرداري هاي ساختماني شهر تهران" تصویب شد

.

 
 
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری با اشاره به اهمیت موضوع ارتقاء ایمنی گودها در شهر تهران گفت: با پيگيري هاي مستمر حوزه شهرسازي ومعماري شورای شهر وشهرداري تهران، امروز در صحن علنی شورا، لایحه راهکارهای ارتقاء ایمنی تخريب و گودبرداري‌هاي ساختماني شهر تهران را به تصویب رساندیم. در این مصوبه مجموعه‌ای از تکالیف را برعهده شهرداری گذاشتیم تا شهر ایمن‌تری داشته باشیم.
وی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه، شهرداری تهران مکلف شد تا از صدور هرگونه پیش‏پروانه و مجوز برای شروع عملیات تخریب و گودبرداری قبل از طی مراحل صدور پروانه ساختمانی جلوگیری کند. همچنین با توجه به اهمیت حفظ ایمنی املاک همجوار گود‌ها، موضوع ارزیابی وضعیت همجواری‏ها و در صورت لزوم ایمن‌سازی املاک و گذرهای مجاور گودها طبق ضوابط ملاک مورد تاکید قرار گرفت.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در بند دیگری، به منظور مستندسازی و مدیریت دانش در حوزه گودها در شهر تهران، شهرداری را ملزم به ایجاد سامانه آرشیو الکترونیک اطلاعات گودها کردیم و از شهرداری خواستیم که این اطلاعات را در اختیار مهندسان قراردهد تا در طراحی‌ها و محاسبات گودبرداری مورد استفاده قرارگیرد. همچنین شهرداری تهران را ملزم به بروزرسانی لایه‏های اطلاعاتی در سامانه‌های طرح تفصیلی و اطلاعات مکانی شامل مشخصات خاک و نقشه توزیع انواع جنس خاک در سطح شهر تهران کردیم.
سالاری با اشاره به ضرورت تقویت نظام بازرسی بر گودها گفت: به این منظور، در این مصوبه بر ساز و کارهای بازرسی از گود توسط عوامل شهرداری ناحیه تاکید کردیم و شهرداری های نواحی مکلف شدند بر وضعیت گود و پایدارسازی آن و رعایت اصول ایمنی و برنامه زمانبندی اجرای طبقات زیر زمین نظارت مسمتر و نظام مندی داشته باشند.  
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به بند دیگری از این مصوبه، بیان کرد: به منظور مدیریت اجرایی ساختمان‌ها در طبقات زیرزمینی در این مصوبه برای اولین بار موضوع ارایه برنامه زمان‏بندي اجراي طبقات زيرزميني که شامل مراحل تخریب، گودبرداری، عملیات پایدارسازی و ایمن‏سازی گود، اجرای طبقات زیرزمینی است را پیشنهاد دادیم که به تصویب رسید. این برنامه زمانی توسط مالک با هماهنگی مهندس طراح، ناظر، شرکت مهندسی ژئوتکنیک و سازنده ذیصلاح به شهرداری ارایه می شود.
سالاری با اشاره به گودهای رها شده به عنوان یکی از مشکلات ایمنی در شهر تهران گفت: با رویکرد پیشگیری از شکل‌گیری گودهای رها شده سازوکار اخذ تضامین ازگودهای با خطر بسیار زیاد و گودهای با خطر زیاد به هنگام صدور پروانه ساختمانی جهت رفع خطر ازگود در صورت رها شدگی به تصویب شورا رسید.
وی مشکلات حقوقی ناشی از اجرای گودبرداری در شهر تهران را یکی از مسایل شهر دانست و ادامه داد: یکی از روش‌های مهارسازی گودبرداری ها استفاده از میخ کوبی و مهارگذاری دیواره‏های گود به روش نیلینگ و انکراژ است که در اجرای این روش‌، میخ کوبی در زیر ساختمان املاک مجاور صورت می گیرد که در صورت عدم رضایت مالک مسایل حقوقی شکل می گیرد و در صورت تخریب و نوسازی این املاک، ممکن است دچار مسایل ایمنی شوند، لذا شهرداری را مکلف کردیم تا شروع به کار عملیات ساختمانی برای آن دسته از گودهایی که از این روش ایمن سازی استفاده می کنند، به اخذ رضایت‏نامه رسمی (تنظیم شده در دفتر خانه رسمی) از کلیه مالکین مجاور ملک و ارائه بلامانع از اداره فضای سبز منطقه و ادارات مرتبط با تاسیسات شهری منوط شود تا بدین وسیله گامی در جهت حفظ حقوق عمومی و حقوق شهروندان برداشته باشیم.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در این دوره شورا اقدامات متعددی برای ارایه خدمات غیرحضوری شهرسازی انجام شد، اظهار داشت: در راستای تکمیل این اقدامات در این مصوبه نیز شهرداری را ملزم کردیم تا سازوکار لازم جهت الکترونیکی شدن ارایه خدمات مرتبط با مهندسان پروژه اعم از طراح، سازنده، ناظر و شرکت خدمات فنی و آزمایشگاهی، ژئوتکنیکی و همچنین ثبت گزارش وضعیت پایش و کنترل گود توسط مهندسان مسئول پروژه در زمان‏های مقرر درسامانه گزارشات مرحله‏ای را فراهم نماید.
وی با اشاره به وجود تعداد قابل توجه گودهای رها شده در شهر که عمر برخی از آنها به بیش از ده سال نیز می رسد، افزود: به منظور مدیریت گودهای رها شده سطح شهر، شهرداری را ملزم به ارایه برنامه عملیاتی رفع خطر و ایمن‏سازی گودهای رها شده موجود در سطح شهر با همکاری مالکان کردیم تا در یک اقدام برنامه محور به ساماندهی این گودها بپردازیم و منابعی مابی برای مواردی که شرایط اضطرای برای ایمن سازی و رفع خطر دارند پیش بینی شد.
سالاری با اشاره به اینکه سالانه شاهد ریزش برخی گودها در سطح شهر هستیم که آثار جانی و مالی برای شهروندان دارند، گفت: به منظور مدیریت و فرماندهی سوانح گود، شهرداری تهران مکلف شد تا با مشارکت تمامی ذینفعان ساز و کارها و دستورالعمل‌های اجرایی مدیریت هماهنگ و فرماندهی حوادث گودها در شهر تهران را تهیه و ابلاغ کند تا گامی در جهت کاهش آثار ناشی از حوادث گود برداشته باشیم.
17-314

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: