• سه شنبه ٥ مرداد ١٤٠٠-١٤:٢٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٠٦٢
در صحن شورا صورت گرفت:

تصویب لایحه ای برای داشتن ساختمان های سبز و معماری پایدار در شهر تهران

لایحه شهردار تهران درخصوص «توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران» در سیصد و چهاردهمین جلسه شورا بررسی و تصویب شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، لایحه شهردار تهران درخصوص «توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران» در دستور کار سیصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت و محمد سالاری در ارائه گزارش گفت: یک فوریت این لایحه قبلا به تصویب رسیده و جهت بررسی بیشتر به کمیسیونهای مربوطه یعنی کمیسیون شهرسازی و کمیسیون محیط زیست ارجاع شد و طی جلسات کارشناسان دو کمیسیون، این لایحه به نتیجه رسید و یکی از دستاوردهای های ماندگار این دوره مدیریت شهری و یک تغییر نگاه در بردن ساختمان های شهر به سوی ساختمان های سبز و پایدار خواهد بود.

سالاری ادامه داد: شهرداری‌ تهران به موجب این لایحه مکلف شده است که بر اساس قوانین فرادست، سازندگان را به رعایت قوانین مرتبط با توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در شهر تهران و رعایت استاداردهای محیط زیستی و مدیریت انرژی و منابع تجدیدپذیر و همچنین حفظ و توسعه فضای سبز و کاهش تولید پسماند و... مجاب کند و  مهمترین بحث آن هم افزایش آگاهی عمومی و افزایش مشارکت شهروندان است.

محمد سالاری در ادامه به تشریح مواد این لایحه پرداخت و گفت: در ماده ۱ مفاهیمی مانند: ساختمان سبز: ساختمانی است که ظوابط خاص مکانیابی، طراحی سامانههای ساخت و... به مظنور آسیب رسانی هرچه کمتر به طبیعت را رعایت میکند. و معماری پایدار: رویکردی است که به شرح تکنیکهایی در طراحی  و معماری میپردازد که همسو با ایده های زیست محیطی باشد. همچنین گواهی ساختمان سبز: گواهیای است که به ساختمانهایی اهدا می‏گردد که موارد الزامی و اختیاری ساختمان سبز را در قالب یک سیستم امتیازدهی رعایت کرده باشند تعریف شده اند.

او ادامه داد: همچنین شاخصهای ساختمان سبز از جمله اینکه  مطابق استاندارد ملی و بینالمللی، برای ساختمان ها شامل حوزههای نوآوری در طراحی، بهرهوری آب، مکان پایدار، مصالح و منابع، کیفیت محیط داخلی، سلامت و رفاه، انرژی ضایعات، آب، حمل و نقل، مدیریت و اکولوژی میباشد.

سالاری  افزود: ماده دوم هم  شامل وظایف شهرداری تهران از جمله اینکه  شهرداری تهران نسبت به اجرای مدیریت سبز در ساختمانهای تحت پوشش خود در اولویت اول اقدام کند.  حمایت از سرمایهگذاران در توسعه ساختمان سبز و پیشبینی مشوقهای لازم باید صورت گیرد. از سوی دیگر شهرداری تهران موظف است بر اساس معیارها و استانداردهای صدور گواهی ساختمان سبز، اقدام کند و یک بانک اطلاعاتی برای ساختمانهای سبز ایجاد گند.

او ادامه داد: در بخش دیگری  شهرداری تهران موظف است فرایند صدور پروانه در طراحی و احداث ساختمانها را پیش‏بینی کند و الزامات اتاقک پسماند را الزامی کند و در راستای بازیافت مصالح در ساختمانهای درحال تعمیر و بازسازی حداکثر ظرف مدت سه ماه پشماندهای کم حجم را مشخص کند و آنان در قبال دریافت هزینه مربوطه جمع آوری و دفع کند. و نیز شهرداری مکلف است کلیه اسناد راهبردی و اجرایی مورد نیاز را ظرف مدت 6 ماه بعد از تصویب این مصوبه، به مجموعه تحت مدیریت ابلاغ کند.

محمد سالاری با اشاره به ماده دیگری از این لایحه خاطر نشان ساخت:  کمیتهای بنام کمیته برنامهریزی و راهبری توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار، تشکیل شده که اعضای آن معاون شهرسازی و معماری، معاون خدمات شهری،  معاون اقتصاد شهری، معاون برنامهریزی، معاون توسعه سرمایه انسانی، نماینده مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، نماینده سازمان نظام مهندسی استان تهران، نماینده اداره کل محیط زیست استان تهران، نماینده شورای شهر است و رئیس آن هم معاون شهرسازی و معماری و محل آن نیز در معاونت خدمات شهری و محیط زیست است.

او افزود: وظایف کمیته تهیه و تدوین دستورالعملها و ظوابط اجرایی و پایش حسن اجرای این ظوابط، هماهنگی با دستگاههای ذیربط به منظور اجرای مطلوب مصوبه، پیگیری جهت الحاق به مقررات ملی ساختمان و پیشنهاد ردیف اعتباری در بودجه شهداری است. همچنین ماده چهارم شهرداری تهران را موظف میکند که حسن اجرای مصوبه را بصورت سالانه به شورا گزارش کند.    

در این حین شهربانو امانی با قید اینکه این لایحه خیلی زودتر باید ارائه میشد گفت: در کشورهایی که خیلی بیش از ما به محیط زیست توجه داشتند مانند آلمان سیل ویرانگر بخش بزرگی از مناطق مسکونی را نابود کرده است. در این کشورها پروانه برای ساختمان هایی صادر میشد که مصالح ساختمانی آن در محیط جذب شود. آیا در ایران که فرونشست زمین را هم داریم اصلا به فکر سبز و پسماند کردن مصالح ساختمانی هستند؟

سالاری پاسخ داد: این موضوع باید چندین دهه گذشته در کشور عملیاتی میشد اما به علت نگاه کالایی به شهر به نتیجه نرسیده است.

سید آرش حسینی میلانی نیز به مقررات بالادستی اشاره کرد و اظهار داشت: دستورالعمل‌های بالادستی و قوانین متعددی وجود دارد که کلیه دستگاه‌ها از جمله شهرداری را ملزم می‌سازد که گام جدی درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف بردارد.

میلانی با بیان اینکه امسال با مشکل قطعی برق روبرو بودیم، تصریح کرد: مصرف برق خانگی در شهر تهران سهم ۳۰ درصدی دارد و هرچه به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها برویم، به کاهش شدت مصرف انرژی در ساختمان‌ها کمک می‌کنیم و این مسأله میسر نمی‌شود جز اینکه زمینه صدور شناسنامه مصرف انرژی ساختمان فراهم شود.

او با اشاره به تهیه دستورالعمل‌ها و اقداماتی از سوی دستگاه‌های اجرایی و آمادگی آنها برای اجرایی کردن ساختمان سبز خاطرنشان کرد: باید سازوکارهایی برای تشویق رعایت الزامات محیط زیستی در حوزه ساخت و ساز فراهم کنیم. اکنون در استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها ابتکاراتی وجود دارد که این لایحه از آن ابتکارات حمایت و پشتیبانی و این مسأله را نظام‌مند کرده و کمیته‌ای هم که در این رابطه ایجاد می‌شود، این مسیر را شتاب می‌دهد.

در نهایت کلیات لایحه به رای گذاشته شد و با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

سپس ماده ۱ به رای گذاشته شد و با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

در بررسی ماده دوم مجید فراهانی طی پیشنهادی گفت: به نظر من عبارت «ارائه تخفیف در عوارض نوسازی» می‌تواند مورد اعتراض هیئت تطبیق قرار بگیرد چراکه ارائه تخفیف طبق مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی، از اختیارات شورا حذف شده است. همچنین عوارض نوسازی هم از اختیارات مجلس است نه شورا.

نژاد بهرام در پاسخ فراهانی گفت: عبارت تخریب و نوسازی و صدور پروانه در این جا حذف شده است. درواقع همین حالا هم تخفیف هایی را در زمینه عوارض تخریب و نوسازی و صدور پروانه اعمال میکنیم که مورد اعتراض هیئت تطبیق نیست.

در پایان به پیشنهاد سالاری تصمیم گرفته شد به جای تخفیف، از تشویق و به جای عوارض و نوسازی به عوارض پروانه ساختمانی تبدیل شود. و سرجمع «تشویق به عوارض صدور پروانه» بعنوان اصلاح عبارتی پذیرفته شد.

سپس حسن خلیل آبادی هم طی پیشنهادی گفت: در ماده دو عنوان شده شهرداری موظف است ۱۰ درصد از ساختمان‌های خود را بر اساس شاخص مصوبه اصلاح کند، پیشنهاد می‌کنم در ابتدا شهرداری را موظف کنیم وضع موجود ساختمان‌ها را پایش و سپس آن ۱۰ درصد را اصلاح کند.

او همچنین با اشاره به بررسی لایحه توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران گفت: پیشنهاد می‌کنم در این متن جشنواره ساختمان سبز و اهداء جایزه با همکاری بخش خصوصی گنجانده شود تا این امر استمرار یابد

خلیل آبادی تشریح کرد: از این رو باید به واسطه یک جشنواره یا در نظر گرفتن هدایا برای مالکانی که بیش از دیگران رعایت می‌کنند، شهروندان را به این امر ترغیب کنیم.ماده دو به رای گذاشته شد.

کلیات ماده دو با اصلاحات به رای گذاشته شد و با 14 رای موافق به تصویب رسید.

سپس ماده سوم نیز با 18 رای موافق و ماده چهارم با 17 رای موافق به تصویب رسید.

8-314

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: