• دوشنبه ٢٨ تير ١٤٠٠-١٠:٠٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٠٢٣
گزارش همشهری از جلسه 311 شورا؛

حمایت مدیریت شهری از سوت‌زنان

کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرایند دریافت و رسیدگی به گزارش‌های شهروندان درباره فساد و رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران» تصویب شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرایند دریافت و رسیدگی به گزارش‌های شهروندان درباره فساد و رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات (سوت‌زنان) در شهرداری تهران» را تصویب کردند. بهاره آروین در جریان ارائه گزارش این طرح گفت: «این مصوبه آخرین حلقه از تلاش‌های شورای پنجم در راستای مبارزه با فساد است؛ هر چند اجرای این طرح به شورای پنجم نمی‌رسد، اما امیدواریم در شورای بعدی اجرایی شود تا تلاش‌هایی که در مدت 4سال برای کاهش فساد ریشه‌دار در شهرداری صورت گرفته، بیش از پیش به ثمر بنشیند.»  

ادغام نکات مثبت لایحه در طرح
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با کلیات طرح الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرایند دریافت و رسیدگی به گزارش‌های شهروندان درباره فساد و رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات(سوت‌زنان) در شهرداری تهران، موافقت کردند، اما بررسی جزئیات این طرح به جلسه آینده موکول شد. این طرح 2سال پیش نیز از سوی مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا نیز مطرح شده بود، اما برای آنکه کامل‌تر شود، به کمیسیون‌های تخصصی رفت و دیروز کلیات آن  به صحن شورا آمد و مورد بررسی قرار گرفت. بهاره آروین در جریان ارائه گزارش کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و نظارت و حقوقی به‌علت ارائه طرح و لایحه در این مورد اشاره کرد و گفت که ضرورت حمایت از گزارشگران تخلف نخستین‌بار در سال۹۷ و در قالب مصوبه «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» مطرح و شهرداری مکلف شد تا لایحه حمایت از گزارشگران تخلف (سوت‌زنان) را در مدت 6‌ماه به شورا ارائه دهد. او ادامه داد: «متأسفانه پروسه ارائه لایحه از سوی شهرداری طولانی شد و به همین دلیل مجید فراهانی طرحی را تدوین و به شورا ارائه داد که در همان زمان لایحه‌ای هم از سوی شهرداری ارائه شد. درنهایت با توافقات انجام شده نکات مثبت لایحه در طرح ادغام و طرح برای تصویب نهایی ارائه شد.»

حفاظت از هویت گزارشگران تخلف
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، با بیان اینکه اصل حمایت از گزارشگران تخلف در مجموعه شورای شهر دیده شده است؛ به شهرداری گفت: «ممکن است مجموعه شهرداری در حمایت جدی از گزارشگران تخلف و حفظ محرمانگی آنها دچار تعارض منافع باشد. به هر حال وقتی گزارش تخلفات یک سازمان مطرح شود،  اگر حمایت از گزارشگران به همان سازمان ارجاع شود، احتمال دارد در کار خللی پیش آید؛ بنابراین کمیسیونی که باید بر فرایند رسیدگی به تخلفات و حمایت از گزارشگران تخلف نظارت کند، در شورای شهر پیش‌بینی شده است.» آروین به موضوع محرمانگی هویت گزارشگران هم اشاره و عنوان کرد: «در این طرح شهرداری ملزم شده است به جای ایجاد سامانه جدید، با استفاده از بستر سامانه‌های موجود امکان گزارشگری امن تخلف را مهیا کند؛ البته هر سامانه‌ای برای این کار انتخاب شود باید ویژگی‌هایی داشته باشد؛ ازجمله امکان گزارشگری امن و حفظ محرمانگی هویت گزارشگر و همچنین باید دسترسی‌های کمیسیونی که برای نظارت بر فرایند در شورا تشکیل می‌شود در سامانه کامل باشد.»

رسیدگی نباید پشت درهای بسته انجام شود
ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم هم موضوع دیگری بود که رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند به آن اشاره کرد و گفت که رسیدگی به تخلف و فساد نباید تماما پشت درهای بسته باشد و مردم حق دارند از سرنوشت گزارش‌ها مطلع باشند. همچنین فکر می‌کنم طرح حمایت از گزارشگران تخلف، می‌تواند الگوی خوبی برای کل کشور باشد؛ چراکه جای خالی چنین طرحی در سطح کشور احساس می‌شود. متأسفانه هم‌اکنون گزارشگران تخلف و فساد به‌جای اینکه حمایت شوند، متحمل هزینه‌های مختلفی می‌شوند.»

مبارزه با فساد؛ مطالبه شهروندان
مجید فراهانی در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرایند دریافت و رسیدگی به گزارش‌های شهروندان درباره فساد و رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران، گفت که مسئله مبارزه با فساد در همه نظرسنجی‌های مربوط به شهرداری جزو 5مطالبه اصلی شهروندان بوده است. او به برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران هم اشاره و عنوان کرد که شهرداری موظف است به‌منظور بازسازی سرمایه اجتماعی مدیریت شهری با رویکرد ایجاد شفافیت و پاسخگویی برای مقابله با فساد و ارتقای سلامت اداری براساس فرایندهای شناسایی و اولویت‌بندی شده در سند راهبردی مقابله با فساد، نسبت به تدوین و ارائه برنامه عملیاتی در مدت 6‌ماه اقدام کند. به‌گفته او، هوشمندسازی فرایندهای اولویت‌دار محمل فساد، ‌استقرار نظام مدیریت، شناسایی و کشف تخلف و تقلب مبتنی بر فناوری‌های تحلیل داده و ارائه سازوکار حمایت حقوقی و مادی از گزارشگران فساد در شهرداری، وظایفی بوده که مدیریت شهری به برخی عمل کرده، اما در مورد بعضی هنوز اقدامی صورت نگرفته است؛ هر چند کلیات این طرح تصویب شد، اما جزئیات آن در جلسه آتی بررسی می‌شود.

رای شورا به 21ذی‌حساب
همچنین در جلسه دیروز شورای شهر تهران یک فوریت لایحه «معرفی 21نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران جهت انتصاب به‌عنوان قائم‌مقام ذیحساب» مورد بررسی قرار گرفته که با 17رأی به تصویب رسید.

   درخواست از فرماندهان ارتش

 قرار شد مسئولان شهرداری و فرماندهان ارتش مشکلات بین خود در بازگشایی بزرگراه افتخاری را حل کنند. رئیس شورای شهر تهران روز گذشته در ابتدای جلسه این جمله را گفت و تأکید کرد: «مسدود شدن این بزرگراه به‌دلیل اجرایی نشدن توافقات میان شهرداری و ارتش زیبنده مدیریت کشور و مطابق با انتظارات مردم نیست؛ بنابراین از شهرداری می‌خواهیم مشکل پیش‌آمده را با عمل به تعهداتش حل کند و از فرماندهان نیروی زمینی ارتش هم تقاضا داریم با مساعدت در رفع موانع و جمع‌آوری نخاله‌ها امکان تردد و استفاده از معابر شهری را برای شهروندان فراهم کنند تا به نارضایتی عمومی افزوده نشود.» محسن هاشمی‌رفسنجانی در ادامه صحبت‌هایش به شیوع موج پنجم کرونا و افزایش فوتی‌ها هم اشاره و عنوان کرد که آمار جان‌باختگان کرونا در تهران از مرز 100نفر در روز فراتر رفته و از این‌رو رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم و ضروری است.

   الزام شهرداری به حفاظت از توچال و بی‌بی شهربانو

اعضای شورای شهر تهران که پیش‌تر طرح «الزام شهرداری تهران به حفاظت از میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته‌کوه توچال» را بررسی کرده بودند، اما چون به نتیجه نرسیدند روز گذشته بررسی مجدد این طرح در دستور قرار دادند. برخی از اعضا معتقد بودند که علاوه بر حریم جنوبی رشته کوه توچال، اراضی اطراف بی‌بی شهربانو هم بخشی از میراث طبیعی است و باید در طرح ارائه شده این موضوع هم ذکر شود.  در پایان اعضای شورای شهر تهران با اضافه شدن کوه بی‌بی شهربانو به این طرح موافقت کردند و با 18رأی طرح الزام شهرداری تهران به حفاظت از میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال و کوه بی‌بی شهربانو به تصویب رسید.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: