• دوشنبه ٢١ تير ١٤٠٠-١٣:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٩٩٠
گزارش همشهری از جلسه 309 شورای شهر تهران:

تهاترهای شهرداری در تالار شیشه‌ای

اعضای شورای شهر تهران در ادامه مسیر توسعه شفافیت در مدیریت شهری مصوب کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری: اعضای شورای شهر تهران دیروز کلیات لایحه دستورالعمل چگونگی فعالیت و فرایند تهاتر در بازار الکترونیکی تهاتر منابع غیرنقد شهرداری تهران  را به تصویب رساندند. به گزارش همشهری،رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه گفت: «اواخر سال 99لایحه مربوط به تهاتر بودجه غیرنقد بین بدهکاران و طلبکاران شهرداری که بیشتر جنبه شفافیت داشت به شورا ارائه شد. درحقیقت این لایحه بیشتر کارگزاری‌ها را هدف قرار داده؛ چراکه در پرداخت بدهی‌ها همیشه این مسئله مطرح بود که بعضی‌ها بدهی‌شان را زودتر می‌گیرند و عدالت وجود ندارد.» محسن هاشمی رفسنجانی افزود: «بنابراین لزوم شفافیت در این مورد بیشتر احساس می‌شد به‌ویژه در استفاده از بودجه غیرنقد؛ چراکه بین 20تا ۳۰ درصد بودجه شهرداری از روش بودجه غیرنقد ایجاد می‌شود تا بدهکاران و طلبکاران شهرداری بتوانند این موضوع را تهاتر کنند.»
بر این اساس،‌اعضای شورای شهر با حساسیت بیشتر درباره این موضوع به بحث پرداختند و لایحه را بررسی کردند.
درنهایت کلیات آن این لایحه رأی آورد و مصوب شد.

قربانیان کرونا به مرز 100نفر رسید
در ادامه جلسه، اوج‌گیری موج پنجم کرونا، محور اصلی صحبت‌های رئیس پارلمان شهری بود که محسن هاشمی‌رفسنجانی گفت: «آمار قربانیان کوویدـ 19در تهران به مرز 100نفر در روز رسیده و بی‌توجهی به توصیه‌های دلسوزانه مبنی بر کنترل فعالیت‌های انتخاباتی و عدم‌برگزاری انتخابات شوراها در استان‌هایی که وضعیت مناسبی از نظر شیوع کرونا ندارند، منجر به اوج‌گیری کرونا در موج پنجم شده است.»
او با ابراز تأسف از فرایند واکسیناسیون در کشور هم عنوان کرد: «اگرچه واکسن تولید داخل، موضوع افتخارآفرین و مهمی است، اما ضروری بود در کنار حمایت از واکسن تولید داخل از سایر منابع هم واکسن کرونا تامین می‌شد؛ چراکه بسیاری از کشورهای جهان ازجمله کشورهای همسایه در واکسیناسیون از مرز 50درصد عبور کرده‌اند و ما به مرز 5درصد نرسیده‌ایم.»

حمایت شهرداری از برج میلاد کرونا‌زده
در جلسه دیروز یک فوریت لایحه «اصلاح مصوبه بودجه سال 1400شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» با موضوع منابع و مصارف شرکت برج میلاد هم بررسی و تصویب شد تا از این طریق عدم‌تحقق درآمد‌های پیش‌بینی شده شرکت برج میلاد در بودجه امسال جبران شود. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در جریان ارائه گزارش این لایحه گفت: «در تبصره یک بودجه 1400درآمد‌های شرکت برج میلاد حدود 300میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که باید صرف نگهداری سازمانی شود. به‌دلیل شرایط کرونا با اختلاف فاحش درآمدی مواجه هستیم و از ابتدای سال تا‌کنون تنها 3میلیارد تومان یا به‌عبارت دیگر یک‌درصد درآمدها محقق شده است.» حامد مظاهریان تأکید کرد که شرایط کرونایی درآمد‌های مجموعه شرکت برج میلاد را مختل کرده و شهرداری در قالب این لایحه خواستار آن است که هزینه‌ها در زمره مصارف عمومی تلقی شوند. مجتبی حسینی‌توسل، مدیرعامل شرکت برج میلاد هم با اشاره به بحران‌های مالی برج میلاد گفت: «برای تعهد درآمدی برج میلاد هیچ مبنایی پیدا نکردیم که بتواند محقق شود؛ ضمن اینکه میانگین  سالانه کل درآمد برج میلاد از ابتدا تا‌کنون 27میلیارد تومان بوده و امسال در شرایط کرونایی 300میلیارد تعهد خیلی عجیبی است.» بهاره آروین در مخالفت با این لایحه گفت که در بسته محرک اقتصادی کرونایی به شهرداری اجازه‌های مختلف ازجمله پیش‌خرید خدمات سازمان‌ها  و شرکت‌های مشابه برج میلاد داده شده است. او ادامه داد: «محتوای این لایحه پیامد‌های بلندمدت دارد و به‌نظر دعوای درون شهرداری است. ما هزار و یک راه دیگر در بسته‌های کرونایی داشتیم، اما با این لایحه ساختار بودجه و شرکت‌های مستقل را به هم می‌زنیم؛ چراکه وقتی شرکتی در زمره بودجه عمومی قرار گرفت دیگر درآوردنش به این سادگی نیست.» مجید فراهانی  اما در موافقت  با لایحه گفت: «شرایط فعلی برج میلاد به سبب بحث کرونا به شکل کاملا بحرانی درآمده و پیش‌بینی هم می‌شد و تصویب این لایحه تنها راهی است که در شرایط کرونا می‌توان به این شرکت کمک کرد.»

الزام شهرداری برای تعیین روز پاکبان و باغبان
اعضای شورای شهر تهران روز گذشته با ارائه طرحی شهرداری تهران را ملزم به تعیین2روز برای روز پاکبان و باغبان در تقویم شهرداری کردند.  زهرا صدر اعظم نوری در توضیح این طرح گفت: «حدود 35هزار نیرو در 2حوزه فضای سبز و خدمات شهری فعالیت می‌کنند و رفت و روب شهر و جمع‌آوری زباله‌ها و نگهداشت 2300بوستان تهران حاصل زحمات همین کارگران است. برای قدردانی از زحمات آنها پیشنهاد می‌شود روز دوم اردیبهشت(زمین پاک) به نام پاکبان و 25اسفند(سالروز افتتاح پارک شهر) به نام روز باغبان در تقویم شهرداری تهران تعیین شود.» این طرح با رأی 19نفر از اعضای شورای شهر تهران تصویب شد.

مخالفت هیأت تطبیق فرمانداری با نامگذاری معابر  به نام بزرگان ادبیات کودک
محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران دیروز به نامه اعتراضی هیأت تطبیق فرمانداری تهران درخصوص غیرقانونی خواندن نامگذاری معابری به اسم بزرگان ادبیات کودک و نوجوان ایران ازجمله جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی، صمد بهرنگی و هوشنگ مرادی‌کرمانی واکنش نشان داد و گفت: «کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران، بنا به پیشنهاد نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و فرهنگی، مجامع دانشگاهی، شورایاری‌ها و... اقدام به نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر می‌کند.
درخصوص نامگذاری معابری به اسم بزرگان ادبیات کودک و نوجوان ایران هم پیشنهادهایی از سوی افراد و نهادهای فرهنگی مانند دفتر شعر جوان، به شورا رسید و 4خیابان به نام بزرگان ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شد. هیأت تطبیق برای شورای شهر در انجام وظایف قانونی  ناشی از اختیارات مصرح در قانون مانع‌تراشی نکند.»

مکث
گام دیگر شورا برای تحقق شهر دوستدار کودک

اعضای شورای شهر تهران دیروز، در راستای  حرکت به سمت تحقق شهر دوستدار کودک با یک فوریت طرح «جداسازی‌ محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان‌ها» موافقت کردند. به گزارش همشهری، شورای شهر تهران مصوبه‌ای با عنوان شهر دوستدار کودک دارد که یک برنامه حمایتی از کودکان به‌عنوان آسیب‌پذیرترین قشر محسوب می‌شود. درحقیقت براساس این مصوبه قرار است در شهر تهران، امکاناتی نظیر پارک‌ها و اماکنی برای بازی کودکان با امنیت کافی، وسایل بازی متناسب با مراحل رشد کودکان، محل‌های عبور و مرور امن در خیابان و... فراهم و به‌طور کلی شهر برای حضور کودکان امن شود.  دیروز اعضای شورای شهر تهران در راستای همین مصوبه طرح «جداسازی‌ محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان‌ها» را تصویب کردند. حجت نظری در جریان ارائه گزارش این طرح گفت: «باوجود ممنوعیت حضور حیوانات در بوستان‌ها، عملا در تمام پارک‌ها حیوان‌گردی انجام می‌شود و این در حالی‌است که شاید خیلی‌ها از این موضوع خوششان نیاید یا نسبت به حیوانات فوبیا یا حساسیت داشته باشند؛ بنابراین لازم است محل حضور خانواده‌ها و بازی کودکان در بوستان‌ها و فضاهای عمومی جداسازی شود.» به‌گفته او، این طرح صرفا برای خردسالان است و هم از باب اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک و هم از باب تامین سلامت شهروندان نیاز است جداسازی انجام شود تا بوستان‌ها و محل‌های بازی برای کودکان امن شوند. بنابراین یک فوریت طرح به تصویب رسید تا جزئیات آن در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: