• شنبه ١٩ تير ١٤٠٠-١٥:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٩٧٣
حسینی میلانی:

برنامه کاهش آلودگی هوا (LEZ)نباید دچار توقف شود/ جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده در شورای ششم پیگیری شود/ سازمان مدیریت پسماند نسبت به قبل برنامه پذیرتر شده است

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران یکصد و هفتمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با حضور مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و مسئولان سازمان مدیریت پسماند برگزار شد. 
سید آرش حسینی میلانی در این جلسه که به منظور بررسی آخرین طرح ها و برنامه های شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در سال 1400 اختصاص داشت، گفت: کمیته محیط زیست و خدمات شهری از چند هفته پیش با دعوت از شرکت ها و سازمان های وابسته به شهرداری در حال بررسی آخرین وضعیت اقدامات، طرح و پروژه های مربوط به حوزه خدمات شهری است تا بتواند گزارشی از دستاوردها و اقدامات انجام شده تهیه و گزارش تحویل و تحولی را نسبت به وضعیت موجود به نمایندگان شورای ششم ارائه دهد. 
در ادامه این جلسه، حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به تشریح وضعیت آلاینده های اصلی هوای تهران در چهار سال گذشته و دامنه تغییرات آن براساس تکنیک های پردازش تصاویر ماهواره ای پرداخت. 
وی همچنین توضیحاتی را درباره اقدامات انجام شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای منشایابی بوی نامطبوع در شهر تهران براساس مدلسازی های پیشرو و پسرو و بررسی پارامترهای جوی مانند سرعت و جهش باد ارائه کرد. 
وضعیت همکاری های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، وضعیت جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده، آیین نامه جایگزینی خودروهای فرسوده، اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش (کاهش آلودگی هوای شهر تهران)، معاینه فنی موتورهای سیکلت، تکمیل ایستگاه های پایش کیفیت هوا و ارتباط تردد خودروها در داخل و بیرون از طرح کاهش بر وضعیت آلودگی هوای تهران، موضوعاتی بود که در این جلسه از سوی رییس و مشاوران کمیته محیط زیست و خدمات شهری مطرح شد که حسین زاده درباره هر کدام از محورها، توضیحاتی ارائه کرد. 
حسینی میلانی پس از توضیحات حسین زاده، اقدامات انجام شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در چهار سال گذشته برای بررسی کیفیت هوای تهران را حرفه ای و براساس انتظارات خواند و اظهار داشت: آلودگی هوا جزو دو دغدغه اصلی شهروندان تهرانی طی سال های گذشته بوده و هست. اگرچه شاخص های آلایندگی ها با شیب ملایمی کاهنده بوده اما آنچه مهم است، احساس شهروندان نسبت به وضعیت به آنها در ماه های آلودگی هوا است. 
وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که می توان انجام داد نظرسنجی از شهروندان نسبت به وضعیت آلودگی هوا و بررسی این موضوع از دید مردم است. آلودگی هوا یک موضوع اجتماعی است و می توان براساس نظرات شهروندان، فعالیت ها را تنظیم کرده و یک نوع حمایت طلبی برای مقابله با آلودگی هوا را به وجود آورد. 
سخنگوی کیسمیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، به روزرسانی گزارش سیاهه انتشار آلودگی هوا به درخواست شورای شهر پنجم را یکی از اقدامات کلیدی در شناسنایی منابع تولید آلایندگی دانست و تصریح کرد: هنگامی که سازمان حفاظت از محیط زیست نیز به روزرسانی این گزارش را آغاز کرد، این مسئله موجب هم افزایی بیشتری برای شناسایی و کنترل هرچه بیشتر منابع تولیدکننده آلاینده بود و موجب شکل گرفتن یک مطالبه عمومی برای مقابله با صنایع و واحدهای آلاینده در سال ۹۹ شد. 
حسینی میلانی بر رفع کمبودهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از نظر منابع انسانی، تکمیل ایستگاه پایش کیفیت هوا و استفاده از تصاویر ماهواره ای برای پایش از سوی واحدهای مختلف وابسته به شهرداری تاکید کرد. 
وی با تاکید بر اینکه برنامه کاهش آلودگی هوا نباید دچار توقف شود، خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک دارای اهداف و تکالیفی است که باید به آنها عمل شود. متاسفانه ورود کمیسیون اصل 90 به موضوع آلودگی هوا و پیگیری های قضایی نشان داد به غیر از شهرداری، سایر دستگاه ها اقدامی جدی نسبت به وظایف و تکالیف خود نداشتند. به همین خاطر، گزارش دهی و اطلاع رسانی به هنگام و مرتب نسبت به این مسئله ضروری است. 
این عضو هیات رییسه شورای شهر خواستار برگزاری جلسات کارگروه آلودگی هوای استانداری تهران برای بررسی افزایش آلاینده ازن در تهران شد و ابراز داشت: جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده موضوعی جدی است که باید مورد در دوره بعدی مدیریت شهری مورد پیگیری قرار گیرد. در این چارچوب، شهرداری اعتباراتی را در این رابطه با توجه به توان خود در نظر گرفته اما کافی نیست. 
حسینی میلانی افزود: مدیریت شهری اعتباراتی را به مجلس شورای اسلامی در رابطه با جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده پیشنهاد داده بود اما کمیسیون تلفیق مجلس هیچ کدام از پیشنهادات مدیریت شهری را مورد تصویب قرار نداد که البته حتما باید برای بودجه ۱۴۰۱ روند پیگیری و تعامل را قویتر کرد.
وی با اشاره به اضافه شدن ۲۴۰ اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران در سال گذشته بیان کرد: اقدامات خوبی در مورد اضافه شدن ناوگان اتوبوسرانی انجام شد و سال پیش، پس از 10 سال، 240 اتوبوس جدید به ظرفیت های اتوبوسرانی تهران افزوده شد، هرچند که این تعداد کافی نیست و هنوز اتوبوس های فرسوده و قدیمی در تهران مشغول به فعالیت هستند. 
در ادامه این جلسه، مسئولان سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گزارشی را در رابطه با آخرین اقدامات انجام شده از سوی این سازمان درخصوص اجرای طرح کاپ، نرم افزارهای جمع آوری پسماند خشک، تفکیک پسماند در مبدا در سازمان و ادارات دولتی و همچنین مجتمع ها و برج های مسکونی ارائه کردند. 
میزان جمع آوری پسماندهای روزانه خشک و تر، پسماندهای پزشکی، تعامل با واحدهای درمانی و پزشکی، سامانه های الکترونیکی صورت وضعیت مالی و... از جمله مباحثی بودند که در این جلسه از سوی رییس و مشاوران کمیته محیط زیست و خدمات شهری مطرح شد. 
حسینی میلانی در پایان این جلسه، با تقدیر از خدمات انجام شده از سوی سازمان مدیریت پسماند یادآور شد: شورای شهر در برنامه سوم توسعه شهر تهران، تکالیفی را در قالب شاخص هایی را برای شهرداری تهران مصوب کرده که باید سازمان مدیریت پسماند در جهت تحقق بخشیدن به آن برنامه ها و اهداف تلاش کند. 
وی برنامه پذیرتر شدن سازمان مدیریت پسماند را مشهود و با اهمیت دانست و عنوان کرد: اصلی ترین برنامه سازمان مدیریت برای سال های آینده، اجرای طرح جامع مدیریت پسماند است که به نتیجه رسیدن آن دارای اهمیت زیادی است اما نباید اجرای طرح ها و برنامه های دیگر را به آن پیوند زد. 
رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به بازدید چندی پیش خود از مرکز دفن و پالایش آراد کوه گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در روند اصلاح فرایندها در آرادکوه انجام شده اما این اصلاح روندها باید برای مردم ملموس باشد. شاید شاخص  اصلی سنجش در این رابطه، موضوع بوی نامطبوع در آراد کوه باشد که باید با تداوم عملیات اصلاحی به صورت کمی و عینی  نشان داد نه تنها این معضل حل شده بلکه با بهبود فضای سبز آرادکوه این سایت اثر مثبت در ارتقا زیست پذیری منطقه  داشته است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: