• چهارشنبه ١٦ تير ١٤٠٠-١٠:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٩٦٣
گزارش همشهری‌از جلسه ۳۰۸ شورا

با تصویب شورای شهر و الزام شهرداری تهران برای تهیه آیین‌نامه‌ای شفاف واگذاری املاک شهر قانونمند شد

بهاره آروین: سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در دوره‌های قبل، املاک شهرداری تهران را بدون تصویب شورا و با تصمیم هیأت ‌مدیره آن سازمان به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می‌کرد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری از این پس واگذاری املاک شهرداری بدون مصوبه شورا امکان‌پذیر نخواهد بود. این پیشنهاد را بهاره آروین و سیدحسن رسولی در جریان بررسی لایحه «تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذارشده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» ارائه کردند که با رأی مثبت 18عضو شورا به تصویب رسید. از سوی دیگر شورا، طبق مصوبه‌ای شهرداری تهران را ملزم کرد تا آیین‌نامه‌ای را برای قاعده‌مند کردن واگذاری املاک شهر تهیه و برای تصویب به شورا ارسال کند.

به گزارش همشهری، لایحه «تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذارشده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» هفته پیش در دستور شورای شهر تهران قرار گرفت؛ کلیات لایحه و بخشی از ماده‌ها به تصویب رسید، اما ادامه ماجرا به هفته بعد (هفته‌جاری) کشید. در این بین، طی یک‌هفته گذشته مبهم بودن ماجرا تاحدودی باعث شد تا برخی چنین اقدامی را واگذاری و بذل و بخشش املاک در واپسین روزهای کاری دوره پنجم مدیریت شهری قلمداد کنند. تعدادی از رسانه‌ها نیز به اشتباه واگذاری و حق بهره‌برداری را فروش املاک عنوان کردند. این درحالی است که شهرداری با رویکرد شفاف‌سازی و طی شدن مسیرهای قانونی، لایحه واگذاری مجوز بهره‌برداری از چند ملک را به شورا ارائه کرده بود تا تصمیمات در پشت پرده و غیرشفاف گرفته نشود. به هرترتیب دیروز، موارد دیگری از لایحه که درخصوص تعیین‌تکلیف املاک باقیمانده از 160ملک موردنظر بود در شورا مطرح شد و به تصویب رسید.

در همین ارتباط، بهاره آروین در سیصدو‌هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن پیشنهاد جایگزینی ماده۱۲ لایحه گفت: «همانطور که مستحضر هستید سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در دوره‌های قبل با تغییر آیین‌نامه‌ مالی و معاملاتی خود، املاک شهرداری تهران را بدون تصویب شورا و صرفا با تصمیم هیأت ‌مدیره آن سازمان به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می‌کرد. با توجه به اینکه در ماده12 شهرداری موظف شده آیین‌نامه اجرایی این مصوبه را ظرف مدت یک‌ماه تهیه و ابلاغ کند، برای اینکه مشکلات گذشته تکرار نشود پیشنهاد می‌شود متنی جایگزین متن این ماده شود.» سرانجام این پیشنهاد با 18رأی موافق به تصویب رسید که در متن آن آمده: «شهرداری تهران موظف است درخصوص واگذاری‌های جدید پس از تصویب این مصوبه و همچنین تمدید مهلت واگذاری املاک واگذارشده پیوست این مصوبه، مطابق با آیین‌نامه‌ای عمل کند که حداکثر ظرف مدت یک‌ماه پس از تصویب این مصوبه، به تصویب شورای اسلامی شهر تهران می‌رساند. در آیین‌نامه مذکور نمی‌توان حق تصویب واگذاری بهره‌برداری از املاک شهرداری را از شورای اسلامی شهر تهران سلب کرد و در هر صورت، واگذاری املاک باید به تصویب شورای شهر برسد.»

 

69هزار میلیارد تومان بدهی به ارث رسیده

گزارش حسابرسی سازمان عمران مناطق مربوط به سال مالی1394 هم یکی دیگر از دستور جلسات شورا بود که سیدمحمود میرلوحی هنگام بررسی آن گفت: «ترجیع‌بند گزارش‌های حسابرسی سال‌های دوره چهارم مدیریت شهری حاکی از بدهی‌های انباشته، واگذاری‌های غیرضابطه‌مند و عدم‌رعایت مسائل بیمه‌ای بوده که حاصلش 69هزار میلیارد تومان بدهی است؛ یعنی برای هر تهرانی 10میلیون تومان بدهی باقی گذاشتند و اگر اقدامات شورا نبود امروز این بدهی به 20میلیون تومان به ازای هر تهرانی می‌رسید. نمی‌دانم چرا دوستان نمی‌خواهند واقعیت‌ها را بپذیرند؛ اینکه بی‌انضباطی‌ها را به مدیریت شهری تحمیل کردند و حال می‌خواهند تلاش این شورا را نادیده بگیرند.» او به‌عنوان رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای پنجم شهر تهران گفت: «عملکردهای مدیریت شهری در سالیان مورد اشاره نتیجه‌اش این شد که سازمان تامین اجتماعی در سال96 حساب‌های شهرداری تهران را توقیف کرد.» دیروز همچنین گزارش حسابرسی سازمان نوسازی شهرداری تهران با 18رأی موافق از سوی اعضای شورای شهر تهران به‌صورت مشروط تصویب شد.

 

 تصویب اخذ بهای خدمات از مهاجران و اتباع خارجی

دیروز همچنین یک فوریت لایحه اخذ بهای خدمات اجتماعی ارائه شده به مهاجران و اتباع خارجی در دستور کار شورا قرار گرفت. محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در توضیح لایحه گفت: «این لایحه ادامه مصوباتی است که در سال‌های قبل تصویب شد و آخرین بار نیز سال۹۵ به تصویب رسید. اداره اتباع از شهرداری خواسته این لایحه به‌روزرسانی شود و با توجه به چارچوب‌ها درخواست تصویب فوری آن را دارد.»

جوادی‌یگانه با بیان اینکه معمولاً در تیر و مرداد ثبت‌نام اتباع انجام می‌شود، گفت: «ما می‌خواستیم همزمان با آمایش اتباع، لایحه را تصویب کنیم تا نرخ‌های جدید همزمان با آمایش تعیین شود.» درنهایت یک فوریت این لایحه با ۱۸رأی موافق به تصویب رسید.

 

نامگذاری معابری به نام احمد متوسلیان و علی دایی

اعضای شورای شهر تهران همچنین معابری در پایتخت را به نام احمد متوسلیان، علی دایی و مشاهیر ادبی و فرهنگی کشور نامگذاری کردند.

در این میان محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در توضیح لایحه مربوط به این نامگذاری‌ها گفت: «پیشنهاد شورای نامگذاری این است که بلوار بی‌نام غربی کنار مجموعه آزادی به نام علی دایی نامگذاری شود. با توجه به اینکه ایشان در روزهای اخیر به‌شدت در محافل مجازی مطرح شدند، ضلع غربی ورزشگاه آزادی را پیشنهاد نامگذاری داشتیم. این پیشنهاد با درخواست جمعی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ورزشی‌نویس مطرح شده است.»

رئیس کمیسیون نامگذاری شورا در ادامه قرائت سایر تغییر نام‌های پیشنهادی گفت: «تعدادی از کوچه‌های خیابان قائم‌مقام فراهانی نیز به تناسب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام شماری از اهالی فرهنگ و رسانه و خبرنگاران شهید پیشنهاد شده است؛ به‌گونه‌ای که برای کوچه‌های یکم، سوم، پنجم، هفتم، دوم، چهارم، ششم، هشتم، دهم و دوازدهم در خیابان قائم‌مقام فراهانی اسامی بزرگانی چون نسیم‌شمال شاعر و روزنامه‌نگار پرآوازه دوره رضاشاه که به شهادت رسید، میرزا صالح شیرازی از چهره‌های اولیه مطبوعات ایران، خانم صدیقه دولت‌آبادی و مریم عمید سمنانی 2روزنامه‌نگاری که در نشر فرهنگ روزنامه‌نگاری زحمات زیادی کشیدند، پیشنهاد شده است.»

او ادامه داد: «همچنین کوچه چهارم در خیابان قائم‌مقام فراهانی به نام کیومرث صابری‌فومنی یا گل‌آقا، کوچه ششم به نام کاظم اخوان خبرنگار شهیدی که در معیت سردار بزرگ اسلام حاج احمد متوسلیان به اسارت نیروهای اسرائیلی درآمده بود و کوچه هشتم به نام احمد بورقانی چهره نامدار روزنامه‌نگاری معاصر ایران که از همکاران مجلس ششم است و کوچه دهم و دوازدهم به نام ادیب‌الممالک فراهانی و یوسف اعتصام‌الملک پدر پروین اعتصامی که او نیز روزنامه‌نگار بود، تغییر نام خواهند یافت.»

به گزارش همشهری، یکی دیگر از پیشنهادهای نامگذاری دیروز تغییر نام بزرگراه فتح به نام حاج احمد متوسلیان بود. حق‌شناس اما در رابطه با اینکه چرا از عنوان شهید متوسلیان استفاده نشده است، گفت: «هنوز خبری از شهادت ایشان نداریم و وی بیش از 3دهه در اسارت نیروهای اسرائیل است؛ به همین دلیل عنوان شهید را قید نکردیم.» او در ادامه به رویکرد سیاستگذاری کمیته نامگذاری برای تغییر نام برخی معابر به نام شهرها و استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: «پیشنهاد شده کوچه لادن در منطقه2 به نام خلخال، کوچه شقایق در منطقه2 به نام نمین، کوچه کاج در منطقه2 به‌نام بیجار، خیابان شقایق در منطقه6 به نام فومنات و کوچه نصر نیز در منطقه6 به نام صومعه‌سرا تغییر نام یابند.»

در این بین، حسن رسولی در مخالفت با بخشی از این لایحه گفت: «آیا رضایت این افراد برای نامگذاری آنها کسب شده است یا خیر؟ چراکه در برخی موارد مانند نامگذاری خیابانی به نام اعظم طالقانی ما اقداماتی را انجام دادیم، اما سپس متوجه شدیم که باید رضایت آنها را کسب می‌کردیم.»

سپس زهرا صدر اعظم نوری هم گفت: «بوستان گل‌ها در حوالی دانشگاه تهران که در زمینه باغ گیاهشناسی فعال است، بهتر است به همان نام گل‌ها باقی بماند.»

در ادامه حق‌شناس در پاسخ به رسولی گفت: «عموماً تلاش شده تا موافقت و همراهی خانواده این افراد را داشته باشیم. به آقای دایی نیز در این‌باره اطلاع داده شده است.»

او همچنین به تغییر نام چند کوچه به نام بانوان مطرح به درخواست زنان عضو شورا اشاره کرد و گفت: «کوچه رضا واقع در منطقه3 به‌نام مجتهده بانو امین اصفهانی و کوچه حافظ در منطقه11 به نام طوبی آزموده تغییر نام خواهند یافت.»

بانو نصرت امین اصفهانی از نویسندگان شهیر ایرانی است که در سال1265 به دنیا آمد. او از استادان حوزه علمیه اصفهان است. بانوی مجتهده نصرت امین در اصفهان به تحصیل پرداخت و به‌مراتب علمی والایی رسید و بالاخره به دریافت اجازه اجتهاد نایل شد. وی عمر خود را یکسره به تالیف و تدریس گذراند و تالیفات متعددی همچون سیر و سلوک در روش اولیا، مخزن‌العرفان و 15جلد تفسیر کامل قرآنی دارد که جملگی به نام یک بانوی ایرانی منتشر ‌شد. او در سال1362 شمسی درگذشت. همچنین طوبی آزموده، مؤسس دبستان ناموس و نیز نخستین دبیرستان دخترانه در تهران است. طوبی این مدرسه را با پشتکار و مبارزه حفظ کرد و در سال۱۳۰۷ نخستین دبیرستان دخترانه تهران را نیز تأسیس کرد. این بانوی بزرگوار در سال۱۳۱۵ در ۶۰سالگی درگذشت.

به هر ترتیب لایحه نامگذاری این معابر با ۱۴رأی موافق به تصویب رسید.

 

وزارت نیرو درباره قطعی‌های مکرر برق شفاف‌سازی کند

چند عضو شورا خواستار شفاف‌سازی دلایل قطعی برق از سوی وزارت نیرو شدند. سیدابراهیم امینی که ریاست شورا را در غیاب محسن هاشمی‌رفسنجانی برعهده داشت در همین خصوص گفت: «مراتب اعتراض خود را نسبت به قطعی مکرر و بی‌رویه برق در روزهای اخیر در سرتاسر کشور به‌ویژه پایتخت که منجر به بروز مشکلات متعدد و عدیده‌ای برای شهروندان شده، اعلام می‌کنم. حداقل توقع بدیهی و بجای شهروندان از وزارت نیرو، بیان شفاف دلایل قطعی بی‌رویه برق و تلاش برای رفع مشکل قطعی برق در فصل تابستان است تا مردم کمتر متحمل ضرر شوند.» محمد سالاری، دیگر عضو شورا هم خواستار حضور مسئولان وزارت نیرو در صحن شورای شهر برای ارائه گزارش درخصوص چرایی بحران به‌وجود آمده و قطعی‌های مکرر برق در کشور شد و گفت: «مسئولان مربوطه به‌صورت شفاف و صریح باید پاسخگوی مشکلات به‌وجود آمده برای مردم باشند. این روزها قطعی مکرر برق در کنار شرایط کرونایی و مسئله بیکاری، هموطنان عزیز را دچار مشکلات جدی کرده است و قطعا تداوم این رویه منجر به بحران‌های بسیار جدی می‌شود. گزارش‌ها حاکی از ‌این است که در دولت‌های گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای زیرساخت‌ها انجام نشده و اکنون تولید و مصرف برق در کشور سر به سر است؛ این در حالی است که بخش صنعت در کشور ما خوابیده و اگر صنعت فعال شود، قطعا وضعیت موجود بحرانی تر هم خواهد شد. در مقطعی از زمان تصمیم‌گیری شد نیروگاه‌ها به بخش‌های خصوصی واگذار شود که عملا به خصولتی‌ها واگذار شد و اکنون وزارت نیرو باید درخصوص این واگذاری‌ها و تأثیر آن در به‌وجود آمدن وضعیت امروز گزارش دهد. اخیرا نیز گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت ماینرها و مزارع بیت کوین به گوش می‌رسد که مشخص نیست تا چه حد صحت داشته و چه تأثیری بر وضعیت موجود دارد.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: