• سه شنبه ١٥ تير ١٤٠٠-١٥:٠١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٩٦٠
با رای اعضای شورا صورت گرفت:

نام گذاری معابری در پایتخت به نام احمد متوسلیان ، علی دایی و مشاهیر ادبی و فرهنگی ایران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران معابری در پایتخت را به نام احمد متوسلیان ، علی دایی و مشاهیر ادبی و فرهنگی کشور نام گذاری کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در جریان سیصد و هشتمین جلسه شورا محمد جواد حق شناس  رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در توضیح لایحه نام گذاری گفت: پیشنهاد شورای نامگذاری این است که  بلوار بی نام غربی کنار مجموعه آزادی به نام علی دایی نامگذاری شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ایشان در روزهای اخیر به شدت در محافل مجازی مطرح شدند، ضلع غربی ورزشگاه آزادی را پیشنهاد نامگذاری داشتیم. این پیشنهاد با درخواست جمعی از روزنامه نگاران و خبرنگاران ورزشی نویس مطرح شده است.

رییس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران  در ادامه قرائت سایر تغییر نام های پیشنهادی اظهار داشت: تعدادی از کوچه‌های خیابان قائم مقام فراهانی نیز به تناسب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام شماری از اهالی فرهنگ و رسانه و خبرنگاران شهید پیشنهاد شده است.

حق شناس در همین رابطه گفت: برای کوچه های یکم ،سوم ،پنجم هفتم ،دوم ،چهارم ،ششم هشتم و دهم و دوازدهم در خیابان قائم مقام فراهانی  اسامی بزرگانی چون ، نسیم شمال شاعر و روزنامه نگار پراوزه دوره رضا شاه که به شهادت رسید، میرزا صالح شیرازی از چهره های اولیه مطبوعات ایران ، خانم صدیقه دولت آبادی ، مریم عمید سمنانی دو روزنامه نگاری هستند که در نشر فرهنگ روزنامه نگاری زحمات زیادی کشیدند پیشنهاد شده است.

او ادامه داد: همچنین کوچه چهارم  در خیابان قائم مقام فراهانی به نام  کیومرث صابری فومنی یا گل آقا ، کوچه ششم  به نام کاظم اخوان خبرنگار شهیدی که در معیت سردار بزرگ اسلام حاج احمد متوسلیان به اسارت نیروهای اسرائیلی درآمده بود و کوچه هشتم به نام احمد بورقانی چهره نامدار روزنامه نگاری معاصر ایران از همکاران مجلس ششم میباشند، و کوچه دهم و دوازدهم به نام ادیب الممالک فراهانی و یوسف اعتصام الملک پدر پروین اعتصامی که ایشان نیز روزنامه نگار تغییر نام خواهند یافت.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا عنوان کرد: به علاوه یکی دیگر از پیشنهادات نیز نامگذاری بزرگراه فتح به نام حاج احمد متوسلیان است که هنوز خبری از شهادت ایشان نداریم و بیش از سه دهه در اسارت نیروهای اسرائیل است به همین دلیل عنوان شهید را قید نکردیم.

حق شناس در ادامه افزود: در راستای نامگذاری بنام بانوان ارجمند بنا به درخواست خانمهای محترم شورا کوچه رضا واقع در منطقه 3 بنام مجتهده بانو امین اصفهانی و کوچه حافظ در منطقه  11بنام طوبی آزموده تغییر نام خواهند یافت.

گفتنی است بانو نصرت امین اصفهانی از نویسندگان شهیر ایرانی که در سال 1265 ش به دنیا آمد. وی از زنان فقیه و مجتهد دنیای اسلامی و از اساتید حوزه علمیه اصفهان است. بانوی مجتهده نصرت امین در اصفهان به تحصیل پرداخت و به مراتب علمی والایی رسید و بالاخره به دریافت اجازه اجتهاد نائل شد. وی عمر خود را یکسره به تالیف و تدریس گذراند و تالیفات متعددی همچون سیر و سلوک در روش اولیاء، مخزن العرفان و 15 جلد تفسیر کامل قرآنی دارد که جملگی به نام یک بانوی ایرانی منتشر می شد. او در سال 1362 شمسی درگذشت.

همچنین طوبی آزموده مؤسس دبستان ناموس و نیز نخستین دبیرستان دخترانه در تهران را تاسیس کرد. طوبی این مدرسه را با پشتکار و مبارزه حفظ کرد و در سال ۱۳۰۷ نخستین دبیرستان دخترانه تهران را نیز تأسیس نمود.این بانوی بزرگوار در در سال ۱۳۱۵ در سن ۶۰ سالگی درگذشت.

رییس کمیسیون نامگذاری شورا در ادامه یادآور شد: در راستای شورای سیاستگذاری کمیته نامگذاری بنام استانهای کشور نیز خیابان لادن در منطقه 2 بنام خلخال، کوچه شقایق در منطقه 2  بنام نمین، کوچه کاج در منطقه 2  بنام بیجار،خیابان شقایق در منطقه 6 بنام فومنات و کوچه نصر نیز در منطقه 6 بنام صومعه سرا تغییر نام خواهد یافت.

سپس حسن رسولی در مخالفت با بخشی از این لایحه گفت: آیا رضایت این افراد برای نامگذاری آنها کسی شده است یا خیر چرا که در برخی موارد مانند نامگذاری خیابانی به نام اعظم طالقانی ما اقداماتی را انجام دادیم اما سپس متوجه شدیم که باید رضایت آنها را کسب می‌کردیم.

سپس زهرا صدر اعظم نوری در مخالفت با بخشی از این لایحه گفت: بوستان گل‌ها در حوالی دانشگاه تهران که در زمینه باغ گیاه شناسی فعال است بهتر است به همان نام گل‌ها باقی بماند.

حق شناس در پاسخ به رسولی گفت: عموماً تلاش شده تا موافقت و همراهی خانواده این افراد را داشته باشیم. به آقای دایی نیز در این باره اطلاع داده شده است.

در نهایت لایحه نامگذاری این معابر با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید.

10-308

 

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: