• شنبه ٥ تير ١٤٠٠-١٤:٢٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٨٨٩
صدا از دستاوردهای شورای پنجم و ضرورت‌های شورای ششم گزارش می‌دهد:

تلاش برای شهری برای همگان

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از صدا؛شورای پنجم با رویکرد اصلاح‌طلبی و اصلاح شیوه اداره مدیریت شهر تهران توانست آرای میلیونی از شهروندان دریافت کنند و فعالیت خود را  از شهریورماه سال ۱۳۹۶ آغاز کرد. از همان ابتدا تلاش کرد بر اساس آنچه به شهروندان تهرانی قول داده بود عمل کند شاید در تحقق این وعده‌ها باکم و کاستی‌های مواجه شده باشد اما درمجموع به استناد به اظهارات سید ابراهیم امینی نایب‌رئیس شورای شهر تهران در عملکرد خود ممتاز بوده است. محسن هاشمی نیز از شورای ششم و مدیریت شهری جدید انتظار دستاوردهای شورای پنجم در ایجاد شفافیت، کاهش هزینه‌های اداره شهر، صیانت از طرح تفصیلی وعدم تراکم فروشی و شهر فروشی مازاد بر طرح تفصیلی، عدم افزایش کارکنان شهری و در یک‌کلام حفظ آرامش شهر را حفظ کند. گرچه از دیدگاه منتقدان به شورای پنجم عملکرد و دستاوردهای شورای پنجم قابل‌قبول نیست و خروجی انتخابات شورای ششم نشان‌دهنده این است که مردم از این عملکرد رضایت ندارند اما نباید قهر مردم از صندوق‌های رأی را که ریشه آن در مشکلات اقتصادی و نظارت استصوابی شورای نگهبان و مجلس دارد در این مسئله بی‌اثر دانست. ریزش آرای مردمی در خروجی آرای اصولگرایان نیز مشهود است. در این گزارش تلاش می‌شود تا بخشی از دستاوردهای مهم شورای پنجم و ضرورت‌های شورای ششم تشریح شود.

اعضای شورای شهر تهران در همان روزهای نخست با تشکیل کمیته شفافیت در شورای شهر اولین گام برای شورای شیشه‌ای و در نگاه کلان شهرداری شیشه‌ای برداشتند در این راستا گام‌به‌گام اقدامات مؤثری انجام شد به‌طوری‌که امروز تمامی شهروندان به‌راحتی می‌توانند اسناد، قراردادها و اطلاعات مهم در شهرداری را با ورود به یک سامانه مشاهده کنند موضوعی که شاید اقدامات اولیه آن ازجمله ایجاد سایت در دوره مدیریت گذشته آغازشده بود اما به دلیل مقاومت از سوی مدیران تصمیم گیر و تصمیم‌ساز و مهم‌تر از آن بسیاری از تخلفات مالی شکل عملیاتی به خود نگرفت اما امروز سامانه شفافیت با همراه ساختن مردم در بخش اداره شهر مسئله‌ای است که در قالب شعار بلکه حقیقت وجود دارد موضوعی که باید به‌عنوان مطالبه اصلی از شورای ششم شهروندان تهرانی درخواست کنند زیرا همواره مدیریت اصولگرای حاکم بر مدیریت شهری توأم با تفسیر قانون به شکل و شیوه خودشان است که ماحصل این تفسیر را می‌توان درفروش تراکم‌های غیرقانونی در قالب برخی از شرکت‌ها همچون رسا تجارت و پرونده عیسی شریفی دست راست محمدباقر قالیباف شهردار اسبق به‌خوبی لمس کرد. واگذاری املاک به افراد حقیقی برای استفاده‌های شخصی و مهم‌تر از آن تخفیف‌های معنادار برای فروش برخی از املاک متعلق به شهروندان به مدیران و حتی نمایندگان مردم در شورای شهر چهارم موسوم به املاک نجومی از دیگر موارد تفسیر مدیریت اصولگرایی بر قانون مدیریت بر شهر است.

تداوم شفافیت را از شورای ششم بخواهیم

اگر به‌صورت مختصر و مفید بخواهیم از اقدامات شورای پنجم درباره شفافیت بگویم، می‌توان به شفافیت آرای نمایندگان شورای شهر، انتشار اطلاعات قراردادهای بالاتر از ۴۵ میلیون تومان،‌ انتشار اطلاعات پروانه‌های شهرسازی و سابقه طرح تفصیلی، غیرحضوری شدن درخواست صدور پروانه شهرسازی، شفافیت بودجه ، انتشار صورت‌های مالی واحدهای تابعه، ثبت و ساماندهی اطلاعات املاک،‌  ثبت سیستماتیک بدهی‌ها و مطالبات و انتشار داده‌های خام پیام‌های ثبت‌شده در سامانه‌های ۱۳۷و ۱۸۸۸ اشاره کرد.

در این دوره آنچه در شورای پنجم انتشار برخط قراردادهای کلان (هزینه‌ای، درآمدی، مشارکتی)، انتشار برخط قراردادهای متوسط (هزینه‌ای، درآمدی، مشارکتی)،  انتشار برخط برخی از قراردادهای واحدهای تابعه، انتشار آگهی مناقصه، مزایده و حراج کلیه مناطق از درگاه اینترنتی واحد ، انتشار برخط حواله‌ها و هولوگرام‌ها و‌ انتشار برخط اطلاعات معاملات ملکی (خرید، فروش، اجاره و استیجاری، تهاتر) محقق شد و انتشار برخط قراردادهای خرد،  انتشار برخط معاملات فاکتوری و غیر قراردادی، انتشار برخط قراردادهای کلیه واحدهای تابعه، انتشار آگهی مناقصه، مزایده و حراج کلیه واحدهای تابعه از درگاه اینترنتی واحد ، انتشار برخط اطلاعات پرداخت برای هر قرارداد هزینه‌ای و انتشار برخط دریافت برای هر قرارداد درآمدی از دیگر اقداماتی است که انتظار می‌رود شورای ششم به سرانجام برسد. در بخش شفافیت املاک شهرداری تهران نیز ثبت اطلاعات املاک شهرداری در سامانه املاک و انتشار برخط اطلاعات معاملات ملکی (خرید، فروش، تهاتر،اجاره و استیجاری) را شاهد بودیم و باید از شورای ششم انتشار اطلاعات املاک شهرداری و انتشار اقلام اطلاعاتی بیشتر از هر معامله ملکی و شفافیت و سیستماتیک شدن ارزیابی و قیمت‌گذاری املاک را مطالبه کرد.

تأکید بر تداوم حفظ صیانت از باغات

از مصوبات مهم شورای پنجم اصلاح مصوبه برج باغ و صیانت از باغ‌های باقی‌مانده شهر تهران بود. در این مسیر بود که علاوه بر توقف تخریب باغات با لغو مصوبه برج باغ، کمیته فنی باغ و تثبیت وضعیت باغات در سیستم شهرسازی به سرانجام رسید. جهت‌دهی و ساماندهی عوارض قطع اشجار به‌سوی تملک باغات، احداث بوستان در 20 محله کم برخوردار، کاهش 60 درصدی قطع اشجار و افزوده شدن مساحت 103 هزار و 552 مترمربع به عرصه فضای سبز از دیگر اقدامات عملیاتی شده در این حوزه است. انتظار می‌رود شورای ششم علاوه بر صیانت از باغات افزایش سرانه فضای سبز با اولویت مناطق کم برخوردار را در دستور کار قرار دهد. البته مهدی چمران در نخستین نشست خود بعد از پیروزی در انتخابات شورای ششم به‌صراحت تمام اعلام کرده است که از نخستین اقدامات شورای ششم اصلاح مصوبه باغات است زیرا در دو سال اخیر هیچ باغی ساخت‌وساز نشده است با این اظهارات نگرانی برای حفظ باقی‌مانده ریه‌های شهر تهران به وجود آمده و باید این موضوع که تنها نفع عده‌ای خاص را تأمین می‌کند از سوی افکار عمومی مطالبه جدی شود.

شورایی پنجم؛ شورای مردم بود

مدیریت شهری کنونی با تمام سختی‌هایی که از همان اول به دلیل انباشت بدهی از مدیریت گذشته کار خود را آغاز کرد. شورای اصلاح‌طلب پنجم با همه مشکلات رویکردهای اصلاح‌طلبانه خود از فروش تراکم غیرقانونی جلوگیری کرد و باوجود اعمال تحریم‌ها و عدم کمک دولت از سویی و اپیدمی بیماری کرونا تلاش کرد کوچک‌ترین خدشه‌ای بر وظایف معمول مدیریت شهری ایجاد نشود و بلکه در راستای انسان‌محوری اقدامات مفید و سودمندی نیز شکل داد. ازجمله بهسازی معابر شهری و پیاده‌روها و مناسب‌سازی برای کودکان و سالمندان و معلولین و نابینایان که اقدامی در راستای شهری برای همه بود. رواج مدهای جدید و پاک حمل‌ونقل شهری چون دوچرخه نیز اقدام دیگری در راستای انسان‌محوری بود.

نام بزرگان در شهر

یکی از جلوه‌های اصلی انسان‌محوری در مدیریت فرهنگی شهر تهران خود را نشان داد. اتفاقات جدید چون نوروزگاه ها و تبلیغات محیطی با موضوعات فرهنگی تازه که اقشار متنوع و بیشتری را هدف قرار می‌داد. چهره‌ها و مفاخر فرهنگی ملی که هرگز نام و چهره‌شان در تبلیغات محیطی شهری دیده نشده بود بر بیلیبوردهای بزرگ نقش بست و یاد و نامشان بزرگ داشته شد.

بی‌شک یکی از دستاوردهای مهم شورای پنجم در حوزه نام‌گذاری معابر شهری بود که اهمیت این موضوع را بیش‌ازپیش نشان داد و با تنوع‌بخشی بر نام‌گذاری معابر شهری سلایق گوناگون فکری و فرهنگی را بر تابلوهای خیابان‌ها و میدان‌ها آورد. دکتر محمد مصدق، محمدرضا شجریان، عباس میرزا و علی‌اکبر دهخدا و عبدالحسین زرین‌کوب و ابراهیم باستانی پاریزی تنها برخی از این بزرگان است که پیش‌ازاین جایی در شهر تهران نداشتند اما اکنون به مدد توجه شورای پنجم آن‌ها هم سهمی از تهران دارند. شورای ششم هم حتماً باید به این نکته توجه کند که همه شهروندان تهرانی در تهران سهم دارند و نه آن تعداد اندکی که به آن‌ها رأی داده‌اند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: