• سه شنبه ١ تير ١٤٠٠-١٣:٥٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٨٧٠
نژاد بهرام در گفت‌وگو با همشهری از اقدامات شورای شهر پنجم برای حفظ ریه‌های شهر می‌گوید؛

ایجاد سد محکم جلوی ساخت‌وساز در باغ‌ها

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری مهم‌ترین و شاید چالشی‌ترین جلسه‌های شورای شهر پنجم، روزهایی بود که دستور جلسه به باغ بودن و یا غیرباغ بودن ملک یا املاکی مربوط می‌شد. نتیجه این جلسه‌ها هم، حفظ ده‌ها هزار مترمربع باغ در محله‌های مختلف بوده و زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر بر این باور است که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شورای شهر پنجم، حفظ باغ‌ها به‌عنوان «ریه حیاتی» شهر است. با او در همین ارتباط گفت‌وگویی کوتاهی داشتیم.

 شورای شهر پنجم چه دیدگاهی در زمینه باغ‌های تهران داشت؟
رویکرد شورای شهر پنجم، حفظ باغ‌ها به‌عنوان ریه حیاتی شهر تهران بوده و هست. چون در طول 10تا 12سال گذشته، با مصوبه «برج باغ ها»، چهار پنجم باغ‌ها از بین رفته‌اند و شاهد ساخت و سازهای بی‌رویه در باغ‌ها بوده‌ایم که نتیجه آن ایجاد چالش در پایتخت بوده است. به همین دلیل، نخستین کارکرد شورای شهر پنجم پس از شکل‌گیری، لغو مصوبه برج باغ‌ها بود. البته این کار کافی نبود و باید پیوست سوم از طرح جامع شهرسازی حذف می‌شد و در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی به تصویب می‌رسید که این کار انجام شد.
 مهم‌ترین و تأثیر گذارترین مصوبه شورای شهر پنجم در زمینه باغ‌ها چه بوده است؟
یکی از مهم‌ترین مصوبه‌ها، حفظ پادگان «06» در پاسداران بود. وسعت این پادگان از پارک «ملت» بیشتر و حتی قرار بود که در آن برج‌های سر به فلک کشیده، قد علم کنند. اما با مصوبه شورا پیش‌بینی شد تا این مکان به بوستان تبدیل شود و حتی مراحل عملی آن نیز آغاز شده است. البته هنوز این جریان ادامه دارد و امیدواریم به موفقیت برسیم.
در شهر تهران باغ‌های زیادی به شکل پیوسته وجود دارد، شورای شهر پنجم چقدر توانست در حفظ این باغ‌ها موفق باشد؟
بیشترین باغ‌های پیوسته در محدوده محله‌های «کن» و «فرحزاد» قرار دارند که خوشبختانه با اجرای طرح «موضعی کن» توانستیم نسبت به نگهداشت کن و باغ‌های آن اقدام کنیم. همچنین با طرح «تفصیلی فرحزاد» و اجرای طرح‌های «موضوعی» و «موضعی» و مشارکت شهروندان ساکن در محله، باغ‌ها حفظ شدند. بنابراین می‌توان مدعی شد که شورای شهر پنجم در حفظ و نگهداشت باغ‌ها و پایداری فضاهای سبز تلاش زیادی کرده و توانسته است به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کند. البته همه این موارد در نتیجه سختگیری‌هایی بود که شورای شهر پنجم داشت. نمونه‌اش حفظ درختان محدوده‌ای به نام «مرغداری ارتش» در منطقه 2بود که با پیگیری‌های شورای شهر و شهرداری پیش‌بینی شد تا برای جلوگیری از تخریب درختان، عملیات «پلاک‌گذاری درختان» انجام شود تا دیگر درختی قطع نشود.
 البته به‌نظر می‌آید برخی از مصوبه‌ها در دوره‌هایی با مخالفت‌هایی هم مواجه شدند در این موارد برای حفظ باغ‌ها چه کردید؟
شورای شهر پنجم با حفظ و صیانت از باغ‌ها به‌دنبال تبدیل پایتخت به شهری سکونت‌پذیر بوده و هست. به همین دلیل بر حفظ باغ‌ها، نگهداشت درختان تأکید کرد. اگر تنشی هم وجود داشت، با توجه به اینکه هدف شورای شهر تبدیل شهر به محدوده‌ای زیست پذیر بود، به موفقیت رسید و توانست در 90درصد موارد، باغ‌ها را حفظ کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: