• دوشنبه ٢٤ خرداد ١٤٠٠-١٤:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٨٠٨
سید آرش حسینی‌ میلانی مطرح کرد:

هشدار برای تنفس ازن در هوای تهران

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می‌گوید اجرای طرح «کهاب» و محدودیت ورود و خروج و توسعه فضای سبز می‌تواند منجر به کاهش غلظت آلاینده ازن در فصول گرم سال شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از پیام ما، پیش‌بینی‌ شده بود که ازن در هوای تهران از اواخر خرداد یا دست کم اوایل تابستان افزایش چشم‌گیر پیدا کند. چنانچه آرش حسینی‌میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران مدتی پیش تذکری درباره افزایش این آلاینده و ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای پایتخت داده بود و گفته بود امسال به دلیل شرایط اقلیمی و خشکی حاکم و کاهش ۴۰ درصدی بارندگی ممکن است در اواخر فصل بهار و تابستان شاهد آلایندگی گرد و غبار آلودگی ناشی از ازن حتی بیشتر از سال گذشته باشیم.» 

حسینی میلانی در پاسخ به این سوال که ازن چگونه تشکیل می‌شود، گفت: احتراق ناقص خودروهای بنزین‌سوز، بخارات بنزین که از پمپ بنزین‌ها خارج می‌شوند از جمله ترکیبات NOX هستند که در ساعات اوج تابش خورشید با چند فرآیند شیمیایی تبدیل به ازن می‌شوند. 

وی ادامه داد: شروع فصل گرما و ادامه بحث ورود و خروج ماشین‌ها باعث مشاهده این پدیده می‌شود

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه در فصول گرم سال و هنگام تشکیل جزیره‌های گرما، کاهش سطح باغات و پوشش گیاهی در مناطقی از شهر زمینه را برای بروز و ظهور ازن بیشتر می‌کند، اظهار داشت: یکی از راهکارهای اساسی توسعه فضای سبز شهری و حفاظت از باغات است که می‌تواند اثرات این جزیره گرمایی را کاهش دهد. 

حسینی میلانی افزود: اینها راهکارهای ساختاری است اما از جنبه‌های کنترلی، استفاده هرچه بیشتر از وسایل نقلیه عمومی، استفاده کمتر از خودروهای بنزین‌سوز دست کم در مناطق مرکزی که طرح ترافیک هم در آن اجرا می‌شود، می‌تواند موثر باشد.

وی با اشاره به مصوبه شورای شهر، افزایش ورود به طرح ترافیک و متناسب با آن کاهش تقاضای سفر متناسب با شرایط آلایندگی یا افزایش محدودیت در مناطق پرتردد را از دیگر راه‌کارهای کاهش ازن در پایتخت دانست. 

این عضو هیات رییسه شورای شهر طرح «کهاب» را از دیگر راهکارهای موثر برای کاهش آلاینده ازن برشمرد که طرحی که می‌تواند بخارات ناشی از بنزین در جایگاه‌های سوخت رسانی را کاهش دهد. 

حسینی میلانی در این رابطه خاطرنشان کرد:‌ وزارت نفت طرحی قدیمی به نام کهاب دارد که در آن طرح موظف است نازل‌های پمپ بنزین را مجهز به سیستم حفاظتی کند تا میزان انتشار بخار را از آن‌ها کاهش دهد، این طرح هم از جمله طرح‌هایی بوده که مشمول مرور زمان شده و به سبب کمبود بودجه به تعویق افتاده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: