• شنبه ٢٢ خرداد ١٤٠٠-١١:٠٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٧٧٥
مجید فراهانی؛

شفافیت مسابقه ای بدون پایان است/ لزوم تشکیل دیوان محاسبات شهری

یک عضو شورای شهر تهران بر لزوم تشکیل دیوان محاسبات شهری به عنوان یکی از اولویت های شورای شهر تهران در دوره ششم تاکید کرد و گفت: قطعا شفافیت مسابقه ای بدون پایان است و این موضوع باید در شورای بعدی نیز پیگیری شود

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مجید فراهانی در گفت و گو با ایسنا، در تشریح اولویت های شهر تهران که باید شورای دوره ششم نسبت به حل و فصل آن اقدام کند، گفت: مساله آلودگی هوا و ترافیک مساله حاد شهر تهران محسوب می شود که ۸۰ درصد نظرسنجی ها از گذشته این دو موضوع را به عنوان مهم ترین چالش های شهر تهران ارزیابی کردند.
وی افزود: باید در مسیر حل این دو مساله چند کار مهم را در تهران همانند همه نقاط دنیا در دستور کار قرار دهیم بی تردید باید از تجربه دنیا استفاده کنیم و راه میانبری هم وجود ندارد، نمی توانیم تجربه دنیا را کنار بگذاریم و برای حل این چالش ها راه میانبر بزنیم.
 
فراهانی ادامه داد: نخست باید گسترش حمل و نقل عمومی در دستورکار قرار گیرد. اگر مردم بدانند در ۵۰۰ متری محل سکونت و کارشان یکی از مدهای حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس، مترو و یا ترانوا قرار دارد بدیهی است که خودروهای شخصی را بیرون نمی آورند و در نتیجه می توانند به راحتی با حمل و نقل عمومی سفر کنند این موضوع مساله پر اهمیتی در شهر تهران است.
 
این عضور شورای شهر تهران در دوره پنجم تاکید کرد: شهر تهران نیازمند حدود ۱۰ هزار اتوبوس است نیازی که بر اساس برنامه توسعه دوم شهرداری تهران تعیین شده اما در حال حاضر تنها ۵۵۰۰ اتوبوس در تهران داریم که حدود ۵۰۰ اتوبوس نیز در تعمیرگاه ها هستند. در دوره پنجم شورا توانستیم کمتر از ۱۰۰۰ اتوبوس به ناوگان اضافه کنیم ولی نیاز شهر تهران بسیار بیشتر از این است و باید روند تامین اتوبوس های جدید ادامه پیدا کند.
 
وی ادامه داد: در خصوص مترو نیز شرایط مشابه است و در دوره پنجم شورای شهر تهران ۳۰ ایستگاه مترو در ۳۰ ماه گذشته به بهره برداری رسیده و مجموعا ۴۰ کیلیومتر خط مترو ساخته یا تجهیز شده است؛ اما روند توسعه باید ادامه پیدا کند.
 
فراهانی با تاکید بر اهمیت مساله گسترش حمل و نقل عمومی در شهر تهران گفت: البته این موضوع نیازمند عزمی ملی است چراکه با بودجه های فعلی شهرداری تهران امکان این توسعه وجود ندارد؛ لذا دولت باید در این حوزه همراهی جدی داشته باشد و تکالیف قانونی خود را انجام دهد.
وی ادامه داد: بحث دوم حرکت به اسم شهر انسان محور است، امروزه در دنیا بسیاری از رفت و آمدها با دوچرخه صورت می گیرد و پیاده راه ها توسعه پیدا کرده اند لذا باید ترویج دوچرخه به صورت جدی دنبال شود، خوشبختانه بیش از ۵۰۰ کیلومتر خط "دوچرخه رو" ظرف سه سال گذشته در تهران ایجاد شده و در حقیقت جنبشی در این حوزه روی داده است، البته در کنار این، مردم هم باید به لحاظ فرهنگی برای استفاده از دوچرخه تشویق شوند.
 
وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید قیمت دوچرخه با پرداخت سوبسید توسط دولت و شهرداری کاهش یابد و قطعا باید مساله دوچرخه در شهر تهران به راه بیفتد.
 
این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تحقق شفافیت به عنوان شعار اصلی اعضای شورای شهر تهران در دوره پنجم؟ گفت: شفافیت مسابقه ای بدون پایان است مهم ترین راه مبارزه با تخلفات و فساد در همه جای دنیا شفافیت قلمداد شده است؛ لذا شفافیت در همه عرصه ها و مأموریت های شهری جزء مهم ترین کارهایی است که شورای پنجم در دستور کار قرار داده و در حقیقت آن را آغاز کرده و تداوم داده است.
 
وی افزود: امروز تمامی قرارداد های شهری در همه سازمان ها و شرکت ها در سایت شفافیت اعلام می شود؛ امروز شهروندان می توانند پروانه های ساختمانی را رصد کنند کلیه خریدهای شهرداری، بودجه ای که تصویب می شود و گزارش عملکرد آن در سایت شفافیت بارگزاری و قابل رصد است، همچنین حسابرسی سازمان ها و شرکت ها در این سایت گذاشته می شود.
 
وی تاکید کرد: به این ترتیب این موضوع به نوعی نخ تسبیحی است که همه حوزه ها را به یکدیگر وصل می کند و رفتن به سمت شیشه ای شدن و شفافیت را تسهیل می کند تا کارها سریع تر و با هزینه ای پایین تر و اطمینان بیشتر شهروندان انجام شود، قطعا در این حوزه کارهای بسیار خوبی صورت گرفته که شورای ششم باید آن ها را تقویت کند و در بخش هایی که هنوز این کار به سرانجام نرسیده است کار باید ادامه پیدا کند.
 
کاندیدای ششمین دوره شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چه اقدامی از شورای پنجم باقی مانده که در ورود به شورای ششم به عنوان اولویت توسط وی پیگیری خواهد شد، گفت: چندین کار در شورا هست که نیازمند پیگیری است که از جمله آن می توان به تشکیل دیوان محاسبات شهری به عنوان یکی از مهم ترین کارها اشاره کرد که باید حتما در شورای بعدی دنبال شود.
 
وی ادامه داد: مساله مکانیزه کردن همه فرایندهای شهرداری و آنلاین کردن آن ها از جمله دیگر کارهایی است که باقی مانده؛ البته بخشی از آن انجام شده  و بخش دیگر باید انجام شود تا تماس شهروندان با شهرداری یا به صفر یا به حداقل خود برسد.
 
وی تاکید کرد: بحث مکانیزه کردن کارهای مربوط به نظارت مالی و نظارت مالی بعد خرج و حسابرسی ها از جمله دیگر کارهایی است که باید در شورای ششم تداوم پیدا کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: