• شنبه ٢٢ خرداد ١٤٠٠-١٠:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٧٧١
محمد سالاری؛

انتقاد عضو شورای شهر تهران از بی‌توجهی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به موضوعات شهری

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از بی‌توجهی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به موضوعات شهری انتقادکرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از ایسنا، محمد سالاری، گفت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در حال برگزاری است و این انتخابات کاملا تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است. بسیار جای تاسف دارد که هیچ یک از نامزدهای انتخابات دیدگاه خودشان را درباره جایگاه مدیریت شهری و شوراها و حکومت‌های محلی مطرح نمی‌کند.

نامزد ششمین دوره از انتخابات شورای شهر تهران ادامه داد: امروز رسانه ملی ما هم در میان سوالات متعددی که طراحی کرده، هیچ سوالی از نامزدهای انتخابات مطرح نمی‌کند که اگر رییس جمهور شدید برنامه‌تان برای اداره امور شهرهای کشور چیست؟ امروز بیش از۷۶ درصد جمعیت کشور در شهرها و بخش عمده ای از این جمعیت در کلانشهرهایی ماننده تهران هستند. ۷۰ سال پیش ۲۷ درصد جمعیت کشور در شهرها بودند و طبق پیش بینی ها تا دو سه دهه آینده ۸۵ درصد جمعیت در شهرها خواهند بود. پس لازم است که برای اداره شهرها برنامه جدی وجود داشته باشد.

سالاری با بیان اینکه امروز اداره شهرهای کشور یکی از مهم‌ترین مساله ها و ابر مساله‌های دنیای معاصر است، گفت: معتقدم که دیگر حتی مدیریت یکپارچه شهری هم نمی‌تواند  به داد اداره امور شهرهای کشور برسد. ما باید در این مقطع تاریخی شاهد شکل گیری حکمرانی دو سطحی درجمهوری اسلامی یعنی حکمرانی ملی و محلی باشیم. حکمرانی محلی یعنی شوراهای شهر بشوند پارلمان شهر و و شورایاری‌ها به پارلمان محلی تبدیل شوند. شهرداری ها هم بشوند دولت‌های محلی و مجموعه ماموریت ها و تمام خدمات شهر به حکومت‌های محلی سپرده شود و دولت ملی و مرکزی بتواند به مسائل مهم و کلان و برنامه ریزی ها برسد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد:  جای تاسف دارد علیرغم آنکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه دولت ها شعار چابک سازی دولت ها را دادند. اما بعد از ۴۲ سال  نه تنها اختیاراتی که قرار بود به شوراهای شهر و روستا واگذار شود داده نشد، بلکه هچنان دولت‌ها در راستای تمرکزگرایی حرکت می‌کنند. جای تاسف دارد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این مورد صحبت نمی‌کنند.

سالاری تاکید کرد: تا حکومت‌های محلی شکل نگیرد. اساسا مشکلات کشور ما حل نخواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما در شورای شهر پنجم تهران مجموعه ای از رویکردهایی را اتخاذ کردیم که هرکدام می‌تواند دستاورد و کارنامه‌ای برای یک دوره مدیریت شهری باشد، گفت: متاسفانه انگاره ای در نظام اداره شهرها ایجاد شده بود که مشابه همان اقتصاد نفتی و خام فروشی نفت است. بر این اساس شهر و محدوده طرح تفصیلی شهر به چشم یک کالا دیده می‌شود و مدیران اعتقاد دارند که برای اداره امور شهرها باید فضاهای شهری، فضاهای سبز، باغات و حتی میراث تاریخی به فروش برود. ما در این دوره از مدیریت شهری با این موضوع مقابله کردیم.

این عضو شورای شهر تهران تهران اضافه کرد: ما در فضایی اداره شهر را بر عهده گرفتیم که شرایط سختی بر کشور ما تحمیل شده بود و دارایی های ملی و زمینی این شهر به عنوان پایتخت را در بزرگراه ها از دست داده یا به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کرده بودند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: