• پنج شنبه ٢٠ خرداد ١٤٠٠-١٧:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٧٥٣
نژاد بهرام در گفت‌وگوی با رکنا مطرح کرد؛

20 میلیون زن خانه دار ایرانی بدون بیمه و حقوق بازنشستگی/ نامشخص بودن برنامه نامزدهای انتخابات برای بیکاری بانوان

رکنا: زهرا نژاد بهرام، فعال سیاسی در مورد اظهارات برخی نامزدهای انتخاباتی نسبت به حقوق زنان و شغل خانه داری آن ها واکنش نشان داد و ابراز داشت با توجه به اینکه 20 میلیون خانوار در کشور داریم، حدود 20 میلیون زن خانه دار در ایران حضور دارند که باید از نظر دستمزدی و اختصاص بیمه و حقوق بازنشستگی برای آن ها برنامه هایی تدوین شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از رکنا، همواره نزدیک ایام انتخابات ، بحث بر سر احقاق حقوق زنان داغ می شود. گاهی نامزدها از اجحاف هایی که در حق بانوان می شود دم می زند، گاهی هم خبرهایی از اختصاص دستمزد و بیمه برای شغل خانه داری بانوان شنیده می شود.
 
انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز با چنین صحبت هایی همراه است، یکی از نامزدها از ارسال پیامک حجاب به افراد گله مند است و نامزد دیگر صحبت از برپایی دوره های توانمند سازی بانوان برای خانه داری و اختصاص دستمزدی مشخص برای آن ها در صورت رسیدن به مسئولیت به میان می آورد. به هر حال اینکه توانمندی بانوان با توجه به رشد آن ها طی چند ده سال اخیر محدود به امور خانه داری شود یک موضوع و نادیده گرفتن فعالان و جنبش های ایجاد شده توسط آن ها نیز موضوع دیگری است که نیازمند نقد و بررسی است.
 
حقوق خانه داری زنان در تولید ناخالص ملی درنظر گرفته شود
زهرا نژاد بهرام، فعال سیاسی و عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در مورد توجه به مسائل زنان در مناظرات انتخاباتی و موضوع خانه داری بانوان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: باید نسبت به موضوع زنان و خانه داری آن ها به صورت واقعی نگاه کرد. براساس آمار های موجود حدود 80 درصد خانم های ما خانه دار هستند و این وضعیت در جهان نیز تقریباً به همین ترتیب است. متاسفانه ارزش و معادل اقتصادی کاری که زنان خانه دار انجام می دهند مورد توجه قرار نگرفته است. افراد فکر می کنند خانه داری کاری روتین و بدون مزد است، در حالی که اگر معادل اقتصادی این کار بخواهد تعیین شود ارزشی زیاد خواهد داشت . از نگهداری کودکان تا تمیز کردن خانه و اتاق ها و آسپزی کردن و کارهایی از این دست جزو وظایف خانه داری محسوب می شود. علاوه بر این ارتباطات انسانی و روابط عاطفی که مادران با بچه ها برقرار می کنند، همگی دارای معادل اقتصادی است.
وی ادامه داد: متاسفانه حقوق خانه داری بانوان در تولید ناخالص ملی ما محسوب نمی شود. بنابراین اگر به موضوع خانه داری به عنوان شغل بنگریم، متوجه خواهیم شد که اختصاص بیمه، حقوق بازنشستگی و مواردی از این دست نیز برای آن ضروری است. این موضوع نیاز به اصلاح ساختاری در سسیستم تامین منابع و هزینه های کشور در ابعاد کلی آن دارد. اگر ما 20 میلیون خانوار در کشورمان داشته باشیم، این موضوع به معنای آن است که در کشورمان حدود 20 میلیون زن داریم که مشغول شغل خانه داری هستند.
 
دو برابری میزان بیکاری بانوان نسبت به آقایان
این فعال سیاسی در مورد نوع نگاه برخی افراد نسبت به زنان که توانایی آن ها را فقط در خانه داری می بینند، افزود: عده ای نگاه شان به توانایی زنان فقط منحصر به خانه داری می شود و این کم لطفی است. اکنون بسیاری از بانوان در جامعه مشغول فعالیت های گوناگونی هستند که در کنار آن ها خانه داری نیز می کنند. ضمناً در جامعه ما 50 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی از بانوان هستند و با تحصیلات عالیه در انتظار شغل هستند. سوال اینجاست که با توجه به دو برابری میزان بیکاری بانوان نسبت به آقایان و سه برابر بودن میزان آن ها در برخی مقاطع، برنامه نامزدهای انتخاباتی برای این قشر از جامعه چیست؟ زنان ما هزینه و زمان زیادی برای کسب علم و دانش صرف کرده اند تا به این جایگاه برسند، اما ظرفیت های شغلی برای آن ها بسیار محدود است. بهر حال این به معنای آن نیست که شغل خانه داری ارزشی ندارد، بلکه ارزش و احترام زیادی دارد و مسئولان باید برنامه هایی جدی برای رسیدگی به آن در نظر بگیرند.
 
جنبش و فعالیت زنان در ایران قدمتی بیش از 100 سال دارد
زهرا نژاد بهرام در رابطه با فعالیت های زنان از گذشته تا کنون در ایران گفت: جنبش زنان در ایران قدمتی بیش از 100 دارد، به عبارتی از همان زمان که موضوع جنبش تنباکو و انقلاب مشروطه مطرح بود، زنان فعالیت های گسترده ای داشتند، بهرحال اگر تاریخ نویسان مرد بودند و به فعالیت زنان توجه نکردند، باید توسط فعالان زیربط مشکل اش مرتفع شود. زنان توانسته اند دستاوردهای زیادی داشته باشند. زنان در ایران نهضت درس خواندن داشته اند، آن ها توانسته اند جایگاه زنان را به نقطه ای برسانند که می توانند در تبیین دیدگاه های سیاسی نیز نقش پررنگی ایفا کنند. اکنون وضعیت بانوان در ایران به گونه ای است که بیشترین ورودی دانشگاه ها از بانوان هستند و زنان به گفته امام خمینی (ره) در مقدرات کشور دخیل هستند، ما نمی توانیم نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران را نادیده بگیریم.
 
ظرفیت های محدود شغلی و عدم برخورداری از دستمزد یکسان نقطه ضعف فعالیت زنان در ایران
وی در مورد نقش زنان در اتفاقات مهم و سیاسی کشور گفت: در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق، بانوان نقش بسیار مهمی داشتند و این نکته از مواردی است که متاسفانه به دلیل آن که وقایع نویسان، تاریخ نویسان و اکثر مسئولان ما مرد هستند، چندان مورد توجه واقع نشد، این درحالی است که اگر زنان در زمان جنگ حضور نداشتند، فرزندان و مردان و مسئولان هم وجود نداشتند. بنابراین لازم است تا به نقش زنان در جایگاهی گسترده و واضح تر در جامعه دیده شود.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در مورد نقش زنان در عرصه های مهم و تاثیرگذار کشور طی چند ده سال اخیر گرفت: زنان همیشه در شاخص های رای دهندگی و رای گیری حضور موثری داشتند، در حوزه اقتصادی نیز به دلیل آن که زنان معمولاً در کارهای خانوادگی مشارکت می کنند، شاید ضعیف ترین حوزه مشارکت زنان بوده، با این حال، وجود ظرفیت های محدود شغلی برای زنان و عدم برخورداری از دستمزد یکسان در کارها از نقاط ضعف فعالیت زنان محسوب می شود.
 
زنان به جایگاهی رسیده اند که در انتخابات ریاست جمهوری از بین خود نماینده معرفی می کنند
زهرا نژاد بهرام با تاکید بر این که جنبش زنان در چند ده سال اخیر دارای دستاوردهای فراوانی بوده است، افزود: امروز زنان به جایگاهی رسیده اند که یک زن را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری معرفی می کنند و از آن حمایت می کنند. بهرحال این زن با توانمندی هایی که دارد به عنوان یک رجل سیاسی وارد میدان شد اما به دلایلی که بسیاری از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نیز تایید نشدند، او هم تایید صلاحیت نشد. ضمناً توجه به این نکته مهم است که ما از ابتدای انقلاب 57 دو نوع خوانش در کشور داشتیم، خوانش اول، خوانش امام خمینی (ره) است که معقتد بود زنان باید به خیابان بیایند و در مقدرات کشورشان سهیم باشند و در تصمیم گیری های اصلی حضور داشته باشند، خوانش دیگر نیز خوانش متعلق به گروهی است که معتقد است زنان فقط باید در چارچوب و حریم خصوصی حضور داشته باشند، این دو از ابتدای انقلاب بایکدیگر چالش داشتند، اما بر اساس وقایع و اتفاقاتی که در کشور می افتد اکنون می بینیم که خوانش حضرت امام خمینی (ره) همواره خوانش برتر است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: