• چهارشنبه ١٩ خرداد ١٤٠٠-١٠:٢٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٧٤٤
همشهری در گزارشی بیان کرد؛

تقدیر از مردان آتش در صحن شورا

به پاس قدردانی از زحمات و رشادت‌های آتش‌نشانان در حادثه پالایشگاه تندگویان صورت گرفت

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری اعضای شورای شهر تهران دیروز قبل از ورود به دستور جلسه که بررسی پرونده باغات بود از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به نمایندگی از همه آتش‌نشانانی که در عملیات مهار آتش‌سوزی پالایشگاه شهید تندگویان حضور داشتند، تقدیر کردند.
به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران در جلسه دیروز پارلمان شهری در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به موضوع انتخابات گفت که کمتر از10روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقیمانده است و امیداوریم فضای بخش قابل توجهی از جامعه که تاکنون عدم‌مشارکت درانتخابات است، تغییر کند. محسن هاشمی رفسنجانی در ادامه به عوامل ناامید‌کننده مردم اشاره و عنوان کرد: «یکی از عوامل ناامید کردن مردم از صندوق‌های رای، احساس عدم‌تأثیر و سخن گفتن از بالا به پایین برخی مسئولان و نهادهای نظارتی است و عملکرد تبعیض‌آمیز صداوسیما هم این احساس را در مردم تشدید می‌کند و امیدواریم در روزهای آینده با تغییر رویکرد‌ها شاهد مشارکت هرچه بیشتر مردم باشیم.» او ادامه داد: «با وجود آنکه رهبرانقلاب در سخنرانی سالگرد ارتحال امام(ره)، نقش حساس و تعیین‌کننده مردم در جمهوری اسلامی را تبیین کردند اما هنوز جریانی قدرتمند وجود دارد که نقش مردم را زینتی و ظاهری می‌داند و مبنای شرعی و حقوقی برای نظر و حضور مردم قائل نیست. بخش مهم دیگر سخنان رهبر انقلاب در گلایه و انتقاد از فضای ایجاد شده علیه کاندیداهای ردصلاحیت شده و تصریح بر جبران توسط دستگاه‌های مسئول هم با بی‌تفاوتی مخاطبان این انتقاد و مطالبه رهبری مواجه شده است و شاهد هیچ‌گونه اقدام و جبران مسئولانه‌ای نبودیم.» محسن هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه عبور از توصیه‌ها، مطالبات و دستورات و سیاست‌های ابلاغی رهبرانقلاب توسط دستگاه‌ها و مسئولان مدعی ولایتمداری پذیرفته نیست، گفت: «افکارعمومی انتظار دارد نهادهایی که افراد و شخصیت‌ها را با عنوان عدم‌ التزام به ولایت فقیه ردصلاحیت می‌کنند، خود به ولایت فقیه ملتزم باشند. از صداوسیما هم که نقش پررنگی در فضای سرد و عدم‌مشارکت‌جویانه فعلی در انتخابات دارد، انتظار می‌رود در روزهای باقیمانده به انتخابات در عملکرد خود تجدیدنظر کرده و حداقل تا انتخابات فضای چندصدایی را در رسانه ملی حاکم کند.»

گزارش ایثار آتش‌نشانان در مهار آتش پالایشگاه تهران
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران دیروز مهمان ویژه پارلمان شهری بود و محسن هاشمی رفسنجانی در جریان تجلیل از آتش‌نشانان به‌خاطر فداکاری و تلاششان در مهار آتش‌سوزی پالایشگاه شهید تندگویان گفت: «‌وقتی پالایشگاه دچار حریق شد یکی از گسترده‌ترین و پرریسک‌ترین حوادث شهر تهران اتفاق افتاد و همکاران ما در معاونت خدمات شهری و همچنین سازمان آتش‌نشانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل حادثه حاضر شدند و با خطرات این حادثه مبارزه علمی، فنی و ایثارگرانه کردند و از یک حادثه بزرگ‌تر جلوگیری شد.» او با اشاره به گستردگی حادثه عنوان کرد: «ابعاد حادثه چنان وسیع بود که بعضی آن را شبیه به حادثه بیروت دانستند و لذا براساس پیشنهاد اعضای شورای شهر تهران قرار بر این شد تا از خدمات آتش‌نشانانی که در این عملیات حضور داشتند تشکر کنیم.»
سپس مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی به ارائه گزارش از عملیات اطفای حریق پالایشگاه تندگویان پرداخت. مهدی داوری گفت: «به محض اطلاع از حادثه، نیروها به محل اعزام شدند و با تشخیص درستی که از خطرات بالقوه در محل وجود داشت تلاش کردند تا از بروز فاجعه در شهر جلوگیری کنند.» او در ادامه عنوان کرد: «از ابتدا نگران 7مخزنی که حاوی پساب‌های تولیدات دیگر نفتی که برای تولید محصولات قیر و آسفالت استفاده می‌شد، بودیم. این پساب‌ها دارای هیدروکربن‌های سنگین بودند که دیرتر مشتعل می‌شوند اما حرارت بسیار بالا و بخار پرفشاری دارند. در این 7مخزن حدود 90هزار بشکه یا به‌عبارتی دیگر حدود 14میلیون لیتر مواد وجود داشت. علاوه بر این مخازن باید 2نقطه اصلی دیگر را هم ایمن‌سازی‌ و پشتیبانی می‌کردیم. یکی مخازن ال‌پی‌جی در سایت جنوبی که بسیار نزدیک آتش بودند و حتی شعله‌ها به آنجا سرایت کرده بود و دوم مخازن 20و 40میلیون لیتری انواع سوخت‌ها که در سایت شمالی بودند.» به‌گفته داوری در مجموع حدود 31ایستگاه آتش‌نشانی درگیر این عملیات بودند که نیروهایی از شهرهای کرج، قزوین، اسلامشهر، کهریزک و باقرشهر و فرودگاه مهرآباد اعزام شده و پشتیبانی کردند. پس ارائه گزارش، محسن هاشمی رفسنجانی لوح تقدیری را تقدیم مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران کرد.

تصویب حق انتقال توسعه در کمیسیون ماده5 باطل است
در جلسه دیروز رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از تصویب طرح موضوعی حق انتقال توسعه(TDR) در کمیسیون ماده5 خبرداد. محمد سالاری گفت: «پس از سال‌ها پیگیری و برگزاری صدها جلسه کارشناسی، کلیات اجرای یکی از مهم‌ترین طرح‌های موضوعی طرح جامع شهر تهران یعنی حق انتقال توسعه(TDR) برای جبران عدم‌النفع بسیاری از شهروندان در کمیسیون ماده5 به تصویب رسید. بنابراین کسانی که املاک‌شان در محدوده‌هایی ازجمله بافت تاریخی یا باغ‌ها قرار دارد و نمی‌توانستند حقوق مکتسبه ‌خود از طرح‌های شهری و طرح تفصیلی را بگیرند و دچار عدم‌النفع می‌شدند می‌توانند با این مصوبه به حق و حقوق خود برسند.» رئیس پارلمان شهری اما در واکنش به این مصوبه آن را باطل دانست و گفت: «شورا مصوبه‌ای داشت مبنی بر الزام شهرداری به ارائه لایحه‌ای درخصوص انتقال حق توسعه به شورا تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود اما متأسفانه این لایحه برای کمیسیون ماده5 ارسال شده لذا این مصوبه باطل است.» محسن هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: «از نظر من این مصوبه غیرقانونی است و اگر می‌خواهیم موضوع انتقال حق توسعه را به‌صورت درست اجرا کنیم باید طوری اجرا شود که مشکلی برای شهرداری از نظر منابع و هزینه‌ها ایجاد نشود از این‌رو مصوبه کمیسیون ماده5 نمونه بارز خط کشیدن بر صورت شورا بود.»

بررسی 13پرونده باغ
اعضای شورای شهر تهران دیروز بررسی 13پرونده باغ را در دستور کار داشتند که محمد سالاری گزارش هریک از پلاک‌های ثبتی را قرائت کرد و اعضای پارلمان شهری هم نظرات موافق و مخالف خود را دادند و در نهایت همه آنها از حیث باغ‌بودن تصویب شدند.

   لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر به‌زودی منتشر می‌شود

رئیس شورای شهر تهران دیروز در جمع خبرنگاران به موضوع انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر اشاره کرد و گفت: «در مورد شرکت جبهه اصلاحات ایران در انتخابات شوراها باید بگویم 3-2روز پیش جلسه‌ای تشکیل شد مبنی بر اینکه جبهه اصلاحات در انتخابات شورا لیست داشته باشد. سی و اندی حزب و انجمن سیاسی در جبهه اصلاحات وجود دارد و به‌زودی لیست نمایندگان احزاب مختلف که مورد تأیید قرار بگیرد منتشر خواهد شد.» محسن هاشمی رفسنجانی همچنین درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «تاکنون جبهه اصلاحات از هیچ نامزدی حمایت خود را اعلام نکرده است اما اگر به جمع‌بندی برسند در این خصوص نیز نظر نهایی‌شان را اعلام خواهند کرد.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: