• سه شنبه ١٨ خرداد ١٤٠٠-٠٨:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٧٢٥
سید آرش حسینی میلانی :

همگرایی دستگاه‌ها برای مدیریت کوهستان ضروری است

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سیدآرش حسینی‌میلانی ـ رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در گزارش همشهری که به موضوع حضور آفرودسوارها در ارتفاعات تهران اختصاص داشت، گفت: مناطق کوهستانی شمال تهران در فصول بارندگی سیلاب‌خیز است و این سیلاب‌های فصلی تهدیدی برای ساکنان آن مناطق به شمار می‌رود. 
او ادامه داد: با توجه به آنکه منطقه کوهستانی توچال شیب تندی مشرف به تهران دارد و جنس خاک آن نفوذپذیری کمی دارد، با تردد مداوم خودروها خاک آن کوبیده می‌شود و به هنگام بارندگی مانع از جذب آب در خاک می‌شود و با کوچک‌ترین بارش در کمتر از نیم‌ساعت سیلاب اتفاق می‌افتد. این سیلاب‌ها منجر به تخریب و آسیب مناطق کوهستانی می‌شود. متأسفانه این منطقه و منطقه سوهانک سالیان سال پیست آفرودبازها و گهگاهی هم پاتوق موتورسواران شده است؛ درحالی‌که منطقه مناسبی برای پاتوق و پیست نیست؛ چون در پایین‌دست منطقه مسکونی است.
رییس کمیته محیط زیست شورا افزود: نکته مهمی که باید این عزیزان درنظر بگیرند سلامتی میلیون‌ها نفر شهروند است و تاکنون سازمان‌های مرتبط  اقدامات پیشگیرانه برای کنترل و ممانعت از ورود را انجام داده‌اند، اما همچنان شاهد حضور این افراد به‌صورت گروه هستیم. در گذشته در حاشیه تهران مانند کن و گلابدره نیز به‌دلیل فرسایش خاک و بارندگی در فصول مختلف شاهد سیلاب بودیم؛ بنابراین با درنظر گرفتن شرایط سیل‌خیزی ارتفاعات باید مانع از ورود این افراد شویم و اجازه کمپ طولانی و مانور داده نشود. 
میلانی با بیان اینکه می‌توان برخی نقاط در استان را با ویژگی‌های مطلوب شناسایی و بعد از بررسی‌های کارشناسانه برای فعالیت و راه‌اندازی چنین پیست‌هایی درنظر گرفت افزود: مناطق جنوبی تهران به‌دلیل کویری و ماسه‌ای بودن زمین هایش و با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی پتانسیل و ظرفیت خوبی برای این فعالیت‌ها دارد که از بافت مسکونی فاصله دارند. ساخت مسیر پیاده‌روی، کوهنوردی سبک و صخره‌نوردی ازجمله انواع کاربری‌های مناسب برای بهره جستن از مناطق کوهستانی اطراف پایتخت است. 
رییس کمیته محیط زیست شورا افزود: چون آفرودبازی و موتورسیکلت‌ها ضوابط فنی خاص خودشان را دارند نباید از آن مغفول بمانیم و مدیریت این موضوع به مدیریت حریم مربوط می‌شود که آنها هم بیشتر به موضوعات و مباحث ساخت‌وسازهای غیرمجاز پرداخته‌اند؛ درحالی‌که شهرداری هم گمانش بر این است که رسیدگی به این موضوع جزو وظایفش نیست و اداره منابع طبیعی هم وظایفش کنترل چراگاه‌ها، دام و تغییر کاربری است. متأسفانه همین‌ها موجب شده تا موضوع متولی نداشته باشد و برای این موضوع باید جلسه‌ای با چند سازمانی که موضوع به آنها مرتبط است، برگزار شود تا آرامش به منطقه‌های مسکونی برگردد.
مشروح گزارش را در لینک زیر بخوانید: 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: