• چهارشنبه ١٢ خرداد ١٤٠٠-١٠:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٧٠٧
گزارش روزنامه همشهری از جلسه 299 شورای شهر تهران:

قول دادیم و عمل کردیم

شهردار تهران که به منظور ارائه سند تغییر و تحول به صحن شورا آمده بود گفت: منابع در اختیار مدیریت شهری در دوره منتهی به سال‌های ۹۶ تا ۹۹ به نسبت دوره ۹۲ تا ۹۵ حدود ۴۲درصد کاهش داشت، اما همان خدمات شهری به شهروندان ارائه شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روزنامه همشهری ،شهردار تهران روز گذشته با حضور در صحن شورا سند تحویل و تحول 300صفحه‌ای این دوره مدیریت شهری که شامل اقدامات انجام شده در 9محور اصلی بود را تقدیم رئیس پارلمان شهری کرد.  این محورها شامل انضباط در ساخت و ساز، بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، ترافیک، مالیه شهرداری، ارتقای کارایی سازمان، مشارکت شهروندی، ایمنی ‌و محیط‌زیست، حفاظت از میراث تاریخی و هوشمند‌سازی و شفافیت است.
پیروز حناچی قبل از تحویل سند پشت تریبون رفت و پس از ارائه خلاصه گزارشی از کارهای انجام شده، گفت که سند ارائه شده حاوی گزارش عملکرد و اقداماتی است که در راستای شعارهای داده شده به مردم انجام شده است. شهردار گفت که این گزارش بیانگر آن است که در شهر تهران از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ چه رخ داده، چه اقداماتی انجام شده و ‌چقدر در جهت تحقق شعارها عمل کرده‌ایم. او در محور انضباط در ساخت‌وساز به کاهش تراکم‌فروشی اشاره و بار دیگر تأکید کرد: «یکی از مگاپروژه‌های شهرداری در دوره جدید کاهش فروش تراکم و رویکرد عدالت‌محور بود تا همه شهروندان از مواهب شهر برخوردار شوند. همچنین بازنگری در طرح تفصیلی و کاهش ۶۳ درصدی پروانه‌های ساختمانی مغایر با مقررات از دیگر دستاوردهای مهم این دوره مدیریت شهری است.از سوی دیگر رشد بی رویه بلند‌مرتبه‌سازی که از دوره قبل آغاز شده بود، مهار شد. البته شهرداری مخالف بلند‌مرتبه‌سازی نیست اما باید بر اساس قاعده باشد.»

توسعه شهری در چارچوب طرح جامع
پیروز حناچی در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: «مدیریت شهری در این دوره برای توسعه شهری در چارچوب ‌طرح‌ جامع‌ عمل کرده و از این‌رو افزایش ۶۶درصدی طرح‌های موضعی و موضوعی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین طرح‌های مصوب هم 2.5 برابر افزایش داشت که در این مورد می‌توان به طرح‌های روددره‌های کن، فرحزاد، جنوب میدان شوش و جوانمرد‌قصاب اشاره کرد.» شهردار تهران به موضوع رشد جمعیت‌پذیری تهران هم اشاره کرد و گفت: «یکی‌ از نگرانی‌های حاکمیتی میان دولت و شهرداری، موضوع رشد جمعیت‌پذیری تهران است که در این دوره با کاهش صدور پروانه، ظرفیت ایجاد جمعیت را متناسب با خدمات فراهم کردیم و از این‌رو روند جمعیت‌پذیری مهار شده است.»

سهم 55درصدی جنوب تهران از مترو
شهردار تهران در بخشی از گزارش به اهمیت بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو اشاره کرد و گفت که یکی از رخدادهای جالب این دوره مدیریت شهری، افزایش سهم خطوط در ایستگاه‌های بهره‌برداری در پهنه‌های جنوبی شهر تهران بوده؛ به‌طوری که سهم جنوب شهر تهران از مترو کمتر از ۴۰درصد بود و به بیش از ۵۵ درصد در این دوره رسیده است. حناچی ادامه داد: «درواقع بهره‌برداری ایستگاه‌های مناطق جنوبی تأثیر زیادی در بهسازی محیطی این مناطق داشته است. همچنین رشد ۶۸درصدی هزینه‌های انجام شده هر کیلومترمربع در مناطق جنوبی نسبت به مناطق شمالی ‌و رشد ۶۰درصدی هزینه‌های انجام شده به‌ازای هر نفر در مناطق جنوبی به نسبت مناطق شمالی نشان می‌دهد شعارهایی که داده شده عملا در بودجه محقق شده است.» شهردار تهران درخصوص توسعه کمی و کیفی خطوط مترو در راستای تکمیل شبکه ریلی شهری هم عنوان کرد: «حدود 40کیلومتر مسیر مترو در این 4سال بهره‌برداری شده است. 12ورودی ایستگاه‌های جدید افتتاح شده‌اند و ساخت متروی شهر جدید پرند هم در دستور کار قرار دارد. همچنین بهره‌برداری از ۳۲ ایستگاه مترو و ایستگاه‌های تبادلی در خطوط مختلف مترو و افتتاح هر سال به‌صورت میانگین ۸ ایستگاه در دوره اخیر صورت گرفته است؛ بنابراین در مقایسه با میانگین 5.7ایستگاه در دوره ۱۲ ساله گذشته، عملکرد مدیریت پنجم شهری حائز اهمیت و قابل توجه است.»
به‌گفته شهردار تهران در سال‌های۹۲ تا ۹۵ حدود 0.71درصد بودجه شهرداری به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داشته، اما در بین سال‌های۹۶تا۹۹ این رقم به 3.7 درصد رسیده است: «در حوزه نوسازی، بهسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی شاهد عدم‌تحویل اتوبوس و مینی‌بوس از سوی دولت در سال‌های۹۶ تا ۱۴۰۰ و عدم‌پرداخت سهم حدود ۸۲درصدی دولت در سال‌های گذشته بودیم.» شهردار تهران در تشریح عملکرد حوزه ایمنی و محیط‌زیست پایدار گفت که سهم دوچرخه از سفرهای درون‌شهری از 0.3درصد به 0.9درصد افزایش یافته که این تعداد سفر، درون‌شهری هستند نه تفریحی. همچنین طول مسیر ویژه دوچرخه در سال ۹۶ حدود ۵۰ کیلومتر بود و در سال ۹۹ به حدود ۲۴۶ کیلومتر رسیده است. علاوه بر اینها راه‌اندازی اپلیکیشن دوچرخه و اجرای پروژه دوچرخه‌های اشتراکی از سوی بخش خصوصی تأثیر زیادی در ترویج حمل‌ونقل پاک داشت.

پروژه‌های محلی با رویکرد طب سوزنی
سکاندار شهر تهران دیروز در جلسه شورا هنگام ارائه گزارش از عملکرد این دوره مدیریت شهری به تغییر رویکرد و اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس و محلی اشاره کرد و گفت: «از این پروژه‌ها با عنوان رویکرد طب سوزنی یاد می‌شود که از سال ۹۸ تا امسال 2هزار و ۴۸۷ پروژه اجرا شده و از این تعداد ۸۰درصد در محله‌های کم‌برخوردار بوده است. مجموع اعتبارات این بخش در بودجه سال ۹۸ حدود ۳۷۷ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به حدود ۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ هم به حدود 3هزار و ۷۴ میلیارد تومان رسید.» به‌گفته حناچی در سال ۱۴۰۰ همه پروژه‌ها با معیار و اعلام‌نظر شورایاری‌ محلات انجام و به محلات کم‌برخوردار بیش از گذشته توجه می‌شود.
  شهردار تهران در زمینه مناسب‌سازی‌ فضاهای شهر برای استفاده همه اقشار به آمار پله‌های برقی و آسانسورها اشاره کرد و گفت: «نصب ۳۰ درصد از کل پله‌های برقی و ۳۶ درصد از کل آسانسور‌های مترو در این دوره مدیریت شهری انجام شده که این اقدام در حوزه حمل‌ونقل عمومی و در ۲۲ سال بهره‌برداری مترو بی‌نظیر بوده است.» به‌گفته او، مناسب‌سازی‌ ۱۷۰ بازار میوه‌وتره‌بار، مناسب‌سازی‌52هزار مترمربع از معابر، 261کیلومتر از پیاده‌روها و 154ساختمان و 279ایستگاه بی‌آرتی، اقدامات دیگر مدیریت شهری پنجم هستند. شهردار تهران در بخشی از صحبت‌هایش به رضایتمندی شهروندان اشاره و عنوان کرد: «در این دوره یکی از اقدامات مهم که در رضایتمندی شهروندان مؤثر بود، توسعه بازارها و میادین میوه‌و‌تره‌بار بود که از ۵۷ محله به ۶۴ محله افزایش یافته‌اند. همچنین تملک ۲۱ باغ و اراضی مشجر و تبدیل آنها به بوستان عمومی، منجر به کاهش محله‌های بدون بوستان از ۱۷ به ۹ محله شده است.»

اداره ارزان‌تر شهر در دوره مدیریت پنجم
حناچی در بخش پایدارسازی اقدامات مالی، بر موضوع اداره ارزان‌تر شهر تأکید کرد و گفت: «منابع در اختیار مدیریت شهری در دوره منتهی به سال‌های ۹۶ تا ۹۹ به نسبت دوره ۹۲ تا ۹۵ با قیمت ثابت، حدود ۴۲ درصد کاهش داشته، اما باوجود این میزان کاهش بودجه، همان خدمات شهری به شهروندان ارائه شده است.» او به میزان بازپرداخت‌ها هم اشاره و با بیان اینکه دوبرابر میزان دریافت تسهیلات بازپرداخت داشتیم، عنوان کرد: «از سال ۹۲ تا شهریور ۹۶ مانده بدهی از سنوات قبل ۵ هزار ‌و ۳۸ میلیارد تومان و اصل تسهیلات دریافتی ۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان و پرداختی طی همان دوره هم ۷ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان بوده است. از مهر ۹۶ تا انتهای سال ۹۹ مانده بدهی از سنوات قبل ۱۹ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان و اصل تسهیلات دریافتی در این دوره ۴ هزار و ۲۸ میلیارد تومان و پرداختی ۹ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان بوده است.» شهردار همچنین با بیان اینکه طی این دوره از مدیریت شهری نه‌تنها به میزان ۱۹۷۴ میلیارد تومان از میزان بدهی‌ها کاسته شده است، گفت: «در گزارش بدهی‌های شهرداری تا پایان سال ۹۹ بابت سود و جرایم سایر تسهیلات دریافتی از بانک‌ها در سال‌های گذشته معادل ۳۶هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان به بدهی‌های شهرداری اضافه شده است که از بدهی‌های اوراق مشارکت، پیمانکاران مناطق و تسهیلات و... تشکیل شده و مجموع این بدهی‌ها تا به امروز ۶۶ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان است.» به‌گفته او، شهرداری تهران برای تسویه بدهی‌ها برای نخستین‌بار ۵۸۵۰ فقره برات کارت به ارزش ۷۸۷ میلیارد تومان صادر کرده که با بسیاری از پیمانکاران خرد از این طریق تسویه‌حساب کرده‌اند.

پیگیری برای پس گرفتن 2662ملک
صیانت از املاک شهر تهران هم سرلوحه برنامه‌های مدیریت شهری بود. حناچی به اقدامات انجام‌شده اشاره کرد و گفت: «در مجموع 2662ملک شهرداری در اختیار غیر بوده که در حال پیگیری برای بازپس‌گیری آنها هستیم. در این دوره برای نخستین‌بار از طریق ارسال لایحه به شورا 1762ملک را تعیین تکلیف کردیم و ۶۰۰ملک تخلیه شده و اقدامات حقوقی ۳۰۰ملک دیگر برای تخلیه در حال انجام است.» افزایش ذخایر املاک شهرداری در این دوره مدیریت شهری موضوع دیگری بود که شهردار تهران به آن اشاره کرد و گفت که واگذاری ۱۲۸۳ملک به مساحت ۷هکتار به ارزش به‌روزشده ۵۱۰۰میلیارد تومان و در مقابل آن تملک ۵۰۶ملک به مساحت ۱۰۰هکتار به ارزش تقریبی به‌روزشده ۱۰هزار میلیارد تومان انجام شده است. همچنین تعداد املاک تملک‌شده نسبت به واگذارشده تقریبا دوبرابر و مساحت املاک تملک‌شده نسبت به واگذارشده تقریبا ۱۴برابر است.

پروژه‌های‌ حوزه توسعه زیرساختی شهری
شهردار تهران در ادامه گزارش خود، به پروژه‌های در دست اجرا در حوزه توسعه زیرساختی شهری اشاره کرد و گفت: «ساخت مسیل‌ها و بهسازی رودخانه‌ها از 11.1کیلومتر به تعداد 7مورد و احداث پل، تونل و زیرساخت‌های شهری به طول ۹کیلومتر به تعداد ۱۵موردو بهسازی محوطه‌های تاریخی به تعداد ۲۲مورد در دستور کار قرار دارد. همچنین احداث فاز یک ‌بزرگراه شهید بروجردی، احداث دوربرگردان شمال به شمال شهید باقری و احداث‌ جبهه شرقی زیرگذر پیاده چهارراه گلوبندک  از دیگر پروژه‌های در دست اجرا هستند. در این دوره پارکینگ 1278واحدی جنب پردیس سینمایی ملت با توافق آستان قدس رضوی ساخته شد و پارکینگ ۵۵۹واحدی طبقه فوقانی امیرکبیر و پارکینگ مینایی هم‌ در دستور کار قرار دارند.»

خدمت‌رسانی به افراد آسیب‌دیده اجتماعی
شهردار تهران به برخی از اقدامات در حوزه مشارکت‌های اجتماعی هم اشاره کرد و افزود: «در کنترل آسیب‌های اجتماعی ظرفیت تخت‌ گرمخانه‌ها افزایش یافت و در سال۱۳۹۹ به ۲هزار تخت رسید. ظرفیت شناسایی و جذب افراد آسیب‌دیده اجتماعی از ۱۷هزار و ۹۸۳نفر در سال۱۳۹۵ به ۸۹هزار و ۱۰۳نفر در سال۱۳۹۹ و همچنین مراکز پرتو از ۱۴مرکز در سال۹۵ به ۲۵مرکز در سال۹۹ رسید. تعداد افراد پذیرش‌شده در مراکز اجتماعی از ۴‌هزار نفر در سال۹۵ به ۱۳‌هزار نفر در سال۹۹ افزایش پیدا کرد و نکته مهم‌تر اینکه در زمستان‌های 2سال گذشته هیچ کارتن‌‌خواب و بی‌خانمانی از سرما جان خود را از دست نداده است.» در این بخش به ‌گفته حناچی میانگین زمان پاسخگویی در سامانه۱۸۸۸، ۵۷درصد کاهش یافته و از ۸۲روز به ۲۶روز رسیده و پاسخگویی در سامانه۱۳۷ نیز از ۱۸۲ساعت در سال۹۵ به ۱۶۳ساعت در سال۱۳۹۹ رسیده است.

افزایش تاب‌آوری شهر
در ادامه حناچی با تشریح افزایش سهم اعتبارات حوزه تاب‌آوری شهری و کاهش سهم اعتبارات نامربوط با وظایف ذاتی مدیریت شهری گفت: «سال ۹۲ تا ۹۵ سهم ‌کمک شهرداری به بیرون ۷درصد و 0.18درصد مربوط به آتش‌نشانی و 0.12درصد مربوط به بحران بوده است. این میزان در سال۹۹ به یک‌درصد کاهش پیدا کرده و نرخ تغییر سهم اعتبارات کمک، به منفی ۸۵درصد رسیده است. همچنین افزایش ۲۲برابری تعداد شتاب‌نگاری‌های لرزه‌ای، افزایش 2.2برابری بهره‌برداری از 5پایگاه مدیریت بحران جدید و افرایش 5.6برابری ایستگاهای شتاب‌نگاری که نقش مهمی در هوشمندی و تاب‌آوری شهری دارد، اقدامات انجام‌شده در توسعه زیرساخت‌های مدیریت بحران هستند.»
به‌ گفته حناچی در توسعه زیرساخت‌ها در حوزه آتش‌نشانی، 14ایستگاه افزوده شده که 7ایستگاه در سال96، 2ایستگاه در سال97، 3ایستگاه در سال98 و در سال99 هم 4ایستگاه بهره‌برداری شده‌اند و براساس پیش‌بینی‌ها امسال هم 6ایستگاه جدید بهره‌برداری می‌شود.
پیروز حناچی در پایان صحبت‌هایش گفت که قطعا منکر زحمات گذشته نیست و اگر تحولی در این دوره رخ داده مربوط به شعاری است که به مردم داده شده بود. او تأکید کرد: «ما قول دادیم و براساس قولمان عمل کردیم. عمل به شعار «تهران شهری برای همه» آغاز شده، امیدواریم در آینده هم ادامه پیدا کند و این نتیجه آرایی بود که مردم تهران به نمایندگان‌شان دادند.»

    شهر را با یک‌سوم هزینه سابق اداره کردیم 

   رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز‌شورا گفت: با وجود تخریب‌ها و فضاسازی‌های منفی، عملکرد مدیریت شهری در دوره پنجم قابل دفاع بوده است و توانسته‌ایم شهر تهران را با یک‌سوم هزینه سابق اداره کنیم. شفافیت، تکثر فرهنگی و اجتماعی، عدم‌ قانون‌فروشی و شهرفروشی و صیانت از باغ‌ها و محیط‌زیست، مناسب‌سازی‌ شهری و ادامه ساخت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی از دستاوردهای غیرقابل انکار این دوره مدیریت شهری است. محسن هاشمی با گرامیداشت ایام ارتحال امام (ره) و پانزده خرداد، افزود: امیدوارم کاندیداهای اصلاح‌طلب چه از اعضای فعلی شورا و چه از جوانان اصلاح‌طلب بتوانند در فضای انتخاباتی کارنامه عملکرد شورای پنجم را به افکار عمومی به‌صورت منسجمی ارائه کنند. او ادامه داد: در آستانه ششمین دوره انتخابات شورای شهر نیز قرار داریم و متأسفانه انتخابات شوراها، تحت‌الشعاع حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفته است. اگرچه مدیریت شهری در این دوره از کمترین حمایت توسط دولت و سایر دستگاه‌های مسئول و مرتبط برخوردار شد، اما با همه مشکلات در اداره شهر اختلالی ایجاد نشد و خدمات شهری با وجود کرونا، بارندگی و سوانح ارائه شد، ایمنی افزایش یافت و افزایش بی‌رویه رانت و فساد در شهرداری با تصویب قوانین و سختگیری در اجرا تا حدی زیادی تضعیف و کنترل شد. همچنین اعضای شورای شهر تهران در این جلسه بررسی لایحه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران را به اتمام رساندند.

نظر اعضای شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش شهردار
   مرتضی الویری: بهتر است در این گزارش علاوه بر ذکر اعداد و ارقام، مقایسه 4ساله هم صورت گیرد. همچنین بهتر است پیش‌نویس این گزارش به قالیباف و چمران به‌عنوان شهردار و رئیس شورای شهر سابق ارسال شود تا آنان هم ببینند و اگر جایی احساس می‌کنند غلو شده بازگو کنند. اینگونه نباشد که گزارش نهایی ارائه شود و بعد بیایند و بگویند ما اطلاعی از این گزارش نداشتیم و جایی از آن ایراد دارد.
   افشین حبیب‌زاده: وعده ما در شورای پنجم تغییر رویکرد بود؛ تخریب باغات را متوقف کردیم. املاک واگذار شده شهرداری را به مردم بازگرداندیم. تراکم سیار و بدون حساب کتاب و شهرفروشی متوقف شد. 
   مجید فراهانی: هر ست کامل لباس آتش‌نشانی بیش از ۱۱۰ میلیون تومان ارزش دارد و برای نردبان‌ها هم مجموعا ۳۰ میلیون دلار هزینه شده است. براساس اعلام سازمان آتش‌نشانی با خرید 4پهپاد و این تجهیزات، تهران در وضعیت خوبی به سر می‌برد.
   علی اعطا: در مصوبه شورا بر دو نکته تأکید شده بود یکی اینکه گزارش بر مبنای گزارش سند تحویل و تحول سال ۹۶ باشد و دیگر اینکه گزارش با صورت‌بندی مقایسه ارائه شود تا مشخص شود مدیریت شهری چه چیزی را تحویل گرفته و چه چیزی تحویل می‌دهد.
    زهرا صدراعظم نوری: این گزارش بخشی از فعالیت 4ساله‌ای بود که در حوزه مدیریت شهری انجام گرفته بود اما یقینا همه کارها و فعالیت‌های انجام‌شده نیست و در آن برخی از حوزه‌ها خیلی کمرنگ گزارش شده است. 
   سید ابراهیم امینی: مدیریت شهری تهران در حوادثی نظیر زلزله سر پل ذهاب، حادثه سیستان و بلوچستان، زلزله سی‌سخت، سیل خوزستان و حوادث مشابه‌خود را سهیم دانست و اقدامات شایسته‌ای انجام داد. همچنین شهرداری تهران اقدامات خوبی در سطح بین‌المللی و فراملی به‌خصوص در موضوع ویروس کرونا انجام داد.
   محمد علیخانی: شهریورماه سال 96بالغ بر 205کیلومتر مترو به بهره‌برداری رسید که تا پایان تیر امسال این رقم به 246کیلومتر می‌رسد. یعنی در این دوره نزدیک به 40کیلومتر مترو اضافه می‌شود و 15درصد مسیر‌ها در این دوره ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. 
   محمد سالاری: ما در حالی شهر تهران را تحویل گرفتیم که 50هزار میلیارد تومان بدهی از گذشته به ما ارث رسیده بود. ظرفیت درآمدزایی طرح تفصیلی پیش‌خور و تحریم‌های ظالمانه بر کشور ما تحمیل شده بود. بسیاری از نهادها برای پیشبرد امور با ما همراهی نکردند و 2شهردار ما به‌صورت غیرارادی تغییر کرد.
   احمد مسجدجامعی: خاطرم هست وقتی شما معاون شهردار بودید در ایام محرم من از شما خواستم با هم به تکیه سادات اخوی برویم و شما هم از چند پایان‌نامه راجع به این تکیه سخن گفتید. شما بعد از بازدید از این تکیه بسیار تعجب کردید و گفتید اینجا گوهری گمشده است و می‌تواند محرک توسعه در فضاهای اطراف باشد اما تا امروز هیچ اقدامی راجع به این گوهر گمشده انجام نشده است.

توسعه شبکه اتوبوسرانی

250دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است.
 555دستگاه اتوبوس تک و 2‌کابین بازسازی شده‌اند.
 80دستگاه اتوبوس 2کابین خریداری شده است.
120دستگاه اتوبوس تک‌کابین وارد ناوگان شده است.
100دستگاه میدل‌باس خریداری شده است.
 50دستگاه اتوبوس برقی تهیه شده است.

 اقدامات مهم این دوره مدیریت شهری

   کاهش تولید و افزایش بازیافت پسماند: برای نخستین‌بار ۳۶هزار کمپوست فروخته شد و در حوزه پسماند پزشکی ۴۰خودرو به GPS تجهیز شدند. همچنین حجم زباله‌ها حدود ۳هزار تن کاهش داشته است.
   حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی: بازوی اصلی میراث فرهنگی در تهران شهرداری است و با همکاری میراث فرهنگی ۴۵ بنا ثبت شد و برنامه ثبت جهانی خیابان ولیعصر هم در حال پیگیری است.
   احیای باغ‌ها: تملک ۲۱باغ به وسعت ۱۰هکتار و کاهش ۹۶درصدی صدور پروانه‌ در باغ‌ها انجام شده است.
   افزایش بوستان‌های تهران: 2300بوستان در تهران وجود دارد که در سال99 حدود 53درصد به مساحت بوستان‌ها اضافه شد و تلاش برای کاهش استفاده از منبع آب‌های زیرزمینی با استفاده از آب‌چرخانی و لایروبی در بوستان‌ها ادامه دارد.
   اقدامات در حوزه هوشمندسازی: یکی‌از اقدامات مهم در این حوزه، سامانه تهران من بود که هم‌اکنون بیش از 3میلیون کاربر دارد. شبکه فیبر نوری هم به طول ۱۰۵کیلومتر توسعه پیدا کرد و شهرداری الکترونیک با هوشمندسازی سامانه‌های درون شهرداری محقق شد. نتیجه این اقدامات سبب شفافیت در بودجه شده است.
   سامانه شفافیت: براساس قول شهردار به شهروندان تهران، این سامانه راه‌اندازی شد. تا پیش از این گلایه‌ای از شهرداری وجود داشت که اطلاعات به راحتی در اختیار قرار نمی‌گیرد اما در این دوره اطلاعات ۱۲ عنوان اصلی و ۳۴۰عنوان فرعی در این سامانه وجود دارد.
   توسعه فضاهای عمومی: بازآفرینی ۶ طرح به مساحت بیش از ۲۳۱هکتار، اجرای 3پروژه بهسازی محیطی به مساحت ۶هزار و ۷۰۰هزار مترمربع و طراحی و اجرای بیش از ۸۴هکتار میدانگاه شهری که در این مورد می‌توان به احداث ساختمان بلدیه، پروژه نیایش، میدانگاه امام‌خمینی، پلازای هفت‌تیر، خیالستان زندگی، باغ‌راه حضرت فاطمه‌زهرا و میدانگاه امیرکبیر اشاره کرد.

مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دولتی
    ۲۲ هزار و ۷۶۲میلیارد تومان بابت عوارض پایدار و شهرسازی. 
   ۴ هزار و ۳۸۴میلیارد تومان از دولت بابت جرایم رانندگی ویارانه بلیت‌ها. 
   3هزار میلیارد تومان از معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه .
   3هزار و 500میلیارد تومان، از شهروندان بابت عوارض معوقه.
    4هزار و 200میلیارد تومان اصل بدهی رسا تجارت که با احتساب معوقات به حدود 25هزار میلیارد تومان رسیده است.
    30هزار و 146میلیارد تومان جمع مطالبات شهرداری  تا آذر۹۹ .

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: