• شنبه ٨ خرداد ١٤٠٠-٠٨:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦٤٥
ناهید خداکرمی‌

پیک پنجم کرونا در راه است

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، بیماری ناشی از کرونا تا‌کنون نزدیک به 80هزار ایرانی را به کام مرگ فرو برده است و روند گسترش آن با فراز و فرود‌های فریبنده و فرسایشی ادامه دارد.
از اواسط فروردین1400 که زنگ خطر آغاز پیک چهارم کرونا به‌صدا درآمد تا امروز که نزدیک به 2‌ماه از آن گذشته است، اغلب شهرهای کشور و به‌خصوص پایتخت، شرایط سختی را تجربه می‌کنند و علاوه بر اینکه روزانه حدود 200نفر به‌دلیل ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست می‌دهند هم‌اکنون نزدیک به 5000نفر بیمار مبتلا به کووید-19 نیز در بخش مراقبت‌های ویژه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. طی 16‌ماه گذشته کرونا علاوه بر آنکه‌ ساز زندگی شهروندان سراسر کشور را نا‌کوک ساخته است با تحمیل تعطیلی کسب‌وکارها و ایجاد تغییرات وسیع در سبک زندگی روزمره مردم، مشکلات متعددی را برای جامعه رقم زده است.
درحالی‌که عوارض ناشی از زندگی با کووید-19 اغلب کشورهای جهان را تحت‌الشعاع قرار داده است اما در کشور ما با تحریم، قطع ارتباط بانکی کشور با جهان و مشقت‌های تجار و بازرگانان در واردات و صادرات، چکمه‌هایش را بسیار محکم‌تر بر گلوی اقتصاد شهرها، معیشت و سلامت مردم می‌فشارد.
آمار و ارقام متغیر تعداد مبتلایان و فوت‌شده‌های روزانه و گزارش‌های مربوط به شهرهای با وضعیت قرمز و اعلام وضعیت نارنجی در 233شهر حاکی از آن است که شرایط پاندمی در کشور همچنان شکننده است و هر لحظه می‌تواند پیک دیگری را رقم بزند؛ به‌عبارتی نشانه‌هایی از تمایل ویروس کرونا به شروع پیکی دیگر و تداوم موارد ابتلای دسته جمعی و خانوادگی به‌چشم می‌خورد. بدیهی است تا زمانی که واکسیناسیون 70درصد جمعیت کل کشور یعنی حدود 56میلیون نفر به پایان نرسد، غفلت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند ما را با پیک کشنده پنجم کووید-19 درگیر کند. بنابراین چه معدود افرادی که واکسینه شده‌اند و چه آن گروهی که قبلا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند و همچنین افرادی که تا‌کنون از آلوده‌شدن به کرونا محفوظ مانده‌اند همه و همه در معرض خطر ابتلا و یا انتقال بیماری به دیگران قرار دارند. گرچه کاهش تعداد مبتلایان و کم‌شدن میزان مرگ‌ومیر و افزایش میزان واکسیناسیون در هفته‌های اخیر دلگرم‌کننده بود، اما هنوز باید احتیاط کرد زیرا درصورت گسترش سوش‌های جدید کووید نظیر هندی، آفریقایی و برزیلی ممکن است با افزایش مواردی روبه‌رو شویم که واکسن‌ها نیز نقش محافظتی در مقابل آن نداشته باشند و قادر به جلوگیری از گسترش بیماری نباشیم. آنچه ممکن است نگرانی از خیز مجدد کرونا را بیشتر کند، عدم‌رعایت پروتکل‌ها در دو انتخابات پیش‌رو خواهد بود.
حضور در ستاد‌های انتخاباتی به‌خصوص در فضاهای متراکم و به‌مدت طولانی می‌تواند نقطه آغازی باشد برای اوج‌گیری مجدد اپیدمی و خدای ناکرده مرگ‌ومیر بیشتر، به‌خصوص که رد پای سوش‌های جدیدی از بیماری در نقاط مختلف کشور رصد شده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که نگرانی از ورود انواع جدید و مسری‌تر به کشور جدی است، به‌همین دلیل انتظار می‌رود همه کاندیداهای شوراهای شهر و ریاست‌جمهوری مراقبت از هواداران خود را در اولویت قرار دهند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌خصوص استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری مناسب و اجتناب از ایجاد ازدحام در سخنرانی‌های انتخاباتی مانع گسترش مجدد بیماری شوند. البته در این میان دولت نیز ‌باید همچنان با جدیت و سرعت کافی نقش مهم خود را در تامین و خرید واکسن و گسیل امکانات بهداشتی برای اجرای واکسیناسیون عمومی در حد مطلوب ایفا کند، زیرا تنها راه‌حل برای رسیدن به کنترل نهایی بیماری واکسیناسیون عمومی است. بنابراین شایسته است تا ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت بهداشت و سایر نهاد‌های ذیربط همچنان این مهم را در اولویت اول برنامه‌های خود قرار دهند.

منبع:روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: