• چهارشنبه ٥ خرداد ١٤٠٠-٠٩:٣٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦٣٤
همشهری در گزارشی بیان کرد؛

نماد سرباز وطن در بلندی‌های عباس‌آباد

عملیات اجرایی ساخت و نصب یادمان ملی وطن عصر دیروز با حضور شهردار، رئیس شورای شهر تهران و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس آغاز شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، انتهای بلوار سرو، روی بلندی‌های منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد که با نهال‌های جوان سرسبز شده است، یادمان «سرباز وطن» به شکل سرو، رنگ فلزی و با ارتفاع 90متر ساخته خواهد شد.
 زمین‌های دورتا دور این نماد با لاله‌سرخ پوشانده می‌شود؛ لاله‌هایی که با رنگ سرخ خود یاد‌آور شهدا خواهند بود. شهردار تهران در مراسم کلنگ‌زنی یادمان سرباز وطن با اشاره به دستور رهبر انقلاب درباره اراضی عباس‌آباد گفت: «مقام معظم رهبری در سال‌65 فرمودند این منطقه به فضای فرهنگی اختصاص پیدا کند. پیش از آن هیچ سند و نقشه‌ای برای این منطقه مشخص نشده بود و نخستین طرح کلی تیر‌82 در شورای‌عالی معماری و شهرسازی تصویب شد که حالا تبدیل به نگین سبز تهران شده است.» پیروز حناچی با گرامیداشت یاد شهدای خرمشهر و روز دزفول گفت: «ما وظیفه داریم در عباس‌آباد، ملی عمل کنیم و از این‌رو همه اتفاقات مانند این نماد هم از جنس افتخارات ملی است.» او تصریح کرد: «وظیفه داریم در عباس آباد ملی عمل کنیم. همه اتفاقات در عباس‌آباد ملی است. این نماد سرباز وطن یاد و خاطره شهید سپهبد قاسم سلیمانی را زنده می کند و ملی است. این نماد یاد رشادت ایشان و همه سربازان را زنده نگه‌می‌دارد.»
او با اشاره به اینکه تجربه خوبی از برگزاری مسابقات معماری داریم اظهار کرد: «پل طبیعت، باغ کتاب، فرهنگستان علوم، محور شار باغ حضرت فاطمه‌زهرا(س)، موزه تاریخ علم، کارخانه سیمان ری و ساختمان پلاسکو همه نتیجه برگزاری مسابقات بوده‌اند که بهتر از سفارش‌دادن کار به مشاوران حرفه‌ای است.» شهردار تهران در ادامه با اشاره به این روایت که هر کس برای خدا کار کند، خدا برای اوست، گفت: «مصداق امروزی این روایت شهید سلیمانی است که نقش ارزشمندی چه در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان بم و چه در کمک به آسیب‌دیدگان سیل سال 98در خوزستان داشت.» 

نماد سرباز وطن، برگزیده آثار بود
مدیرعامل منطقه فرهنگی- گردشگری عباس‌آباد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه درخت سرو در دوران دفاع‌مقدس نشانه مقاومت و ایستادگی بود، گفت: «پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی با مصوبه شورای شهر تهران، ساخت این نماد و اعتبار آن تامین شد.» 
سیدمحمد حسین حجازی افزود: «در مدت نزدیک 2ماه، 100 اثر به‌دست ما رسید که با حضور داورانی چون سیدجواد میرحسینی، مجید مجیدی، سیدمحمد بهشتی و مهدی حجت، مورد داوری قرار گرفت و از میان 10 اثر برتر، 3اثر برگزیده شد که اثر منتخب در این نقطه اجرا می‌شود.»
به‌گفته او مرحله بعدی ساخت مجموعه فرهنگی در اطراف این نماد است. او همچنین در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا برای طراحی نماد با خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی نیز هماهنگی صورت گرفته است؟ گفت: «خانواده شهید سلیمانی از همان ابتدای کار در جریان موضوع قرار گرفتند. البته انتخاب طرح نهایی یک ‌موضوع کاملا تخصصی در حوزه طراحی و زیبایی‌شناسی است؛ بنابراین خیلی از افراد متخصص و داوران در انتخاب نهایی نقش داشتند.»
او علت انتخاب اثر نهایی را داشتن نشانی از پایداری و مقاومت و مشابه به درخت سرو عنوان کرد و افزود: «این، نخستین نماد ملی صلح و مقاومت به صورت ویژه است و شاخصه‌های بخصوصی دارد.  البته در تهران، نمادهای مقاومت و صلح با اندازه‌های کوچک‌تر محلی وجود دارد اما یادمان وطن، یک‌نماد در ابعاد ملی به شمار می‌رود که در موقعیت شاخص فرهنگی و گردشگری و در دید عموم نصب می‌شود.»

قدردانی از شورا و مدیریت شهری دوره پنجم
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس هم در این مراسم با یادآوری اینکه سرباز وطن لقبی بود که حاج قاسم سلیمانی برای خود انتخاب کرد، گفت: «در فعالیت‌های فرهنگی مربوط به دفاع‌مقدس باید همه مردم را ببینیم زیرا هنگام جنگ تحمیلی همه در صحنه جنگ حضور داشتند.» سردار بهمن کارگر تأکید کرد: «در اینجا باید از شورای شهر پنجم و شهرداران منصوب آن تشکر کنم زیرا در زمینه ساخت موزه حاج قاسم و همینطور موضوعات دیگر مانند پیشکسوتان از هیچ همراهی‌ای دریغ نکردند و همیشه یاور ما بودند.» 

تواضع یعنی مردم صاحب‌حق هستند
رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم با اظهار امیدواری از اینکه ساخت این یادمان به سرعت انجام شود، گفت: «شورای پنجم با علاقه ساخت این نماد را تصویب کرد و با گذشت 6ماه، نتیجه انتخاب هیأت داوران نیز مورد قبول و استقبال هنرمندان قرار گرفته است.» محسن هاشمی رفسنجانی افزود: «همیشه تواضع، منطق و مدارا در رفتار حاج قاسم دیده می‌شد و آیت‌الله هاشمی نیز در خاطرات خود از فرمانده لشکر 41 ثارالله کرمان جز به نیکی یاد نکرد. تواضع زمانی است که مردم را صاحب حق ببینیم و این در رفتار شهید سلیمانی دیده می‌شد.»
او با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: «باید تکثر و تنوع را حفظ کنیم تا حق انتخاب برای مردم به‌رسیمت شناخته شود. به همین دلیل امیدواریم بزرگان نظام، فضای مشارکت بیشتری برای انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم کنند.»  نماد سرباز وطن که به‌گفته مسئولان حاضر در این مراسم تا قبل از هفته دفاع‌مقدس ساخته می‌شود از تمام مجموعه‌های اطراف مانند موزه دفاع‌مقدس، باغ کتاب، ایستگاه مترو و بزرگراه همت قابل مشاهده است.

 انتخاب نماد سرباز وطن از میان 100اثر
مهدی حجت، رئیس هیأت‌داوران:  هیأت داوران یادمان سرباز وطن با ترکیبی از گرایش‌های مختلف هنری تشکیل و تصمیم گرفته شد که مسابقه به‌صورت عمومی برگزار شود. از میان 100 اثر ارسالی، طرحی که به شکل ترکیبی از درخت سرو و الماس بود انتخاب شد تا در بلندترین نقطه مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نصب شود. در آینده می‌توان تأسیسات دیگری در اطراف این نماد ایجاد کرد. استقامت و ماندگاری نماد 90متری سرباز وطن در مقابل باد و زلزله پیش‌بینی شده است و جلسات فنی مربوط به آن همچنان برگزار می‌شود. در جهان شاید نزدیک به 700یا 800 نوع نماد برای «سرباز گمنام» طراحی شده است و ما قصد داشتیم نمادی را انتخاب کنیم که با فرهنگمان تناسب داشته باشد.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها:
طرح مدیریت یکپارچه نتیجه فعالیت شوراهاست

دیروز چهل‌و‌دومین جلسه شورای‌عالی استان‌ها از طریق وبینار برگزار شد و رئیس شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه در 5دوره گذشته شوراها به بلوغ رسیده‌اند، گفت: «نتیجه و خروجی این 5دوره، طرح مدیریت یکپارچه شهری است که می‌تواند بزرگ‌ترین خدمت ما به مردم باشد. همچنین در این مدت شاهد بودیم شهرهایی که شورای فعال و شهردار خوب داشتند، روزبه‌روز پیشرفت کردند و در نقطه مقابل درشهرهایی که برخی از اعضای شورای آن در عملکرد خود کم‌کاری کردند، سرعت توسعه شهرها و روستاها کند بوده است.» علیرضا احمدی به جایگاه شوراها هم اشاره و عنوان کرد: «امروز نمایان شده که شوراهای شهر و روستا از چه جایگاهی برای توسعه شهرها و روستاها برخوردار هستند و برای مردم چقدر اهمیت دارند.»   احمدی در ادامه به خلأ‌های قانونی در انتخابات شوراها اشاره کرد و با بیان اینکه با همکاری مجلس شورای اسلامی به‌دنبال اصلاح قانون انتخابات شوراها هستیم، گفت: «درخصوص تأیید و رد‌صلاحیت اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید به این نکته توجه شود که رد‌صلاحیت به‌معنای پایان کار سیاسی یک نامزد انتخابات نیست.»

شهردار تهران در دیدار با اعضای فدراسیون ناشنوایان:
پاتوق فرهنگی برای ناشنوایان ساخته می‌شود

شهردار تهران در دیدار با اعضای فدراسیون ناشنوایان جهت همکاری با این فدراسیون به‌خاطر ساخت یک پاتوق برای ناشنوایان اعلام آمادگی کرد. به گزارش پایگاه خبری شهر، پیروز حناچی در دیدار با سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و جمعی از اعضای فدراسیون ناشنوایان، گفت: شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری به‌دنبال مناسب‌سازی معابر برای معلولان بوده است و در افتتاح‌هایی که در این دوره از مدیریت شهری انجام شد، یکی از شرط‌های افتتاح، مناسب‌سازی برای معلولان بود؛ به‌عنوان مثال در مترو هیچ ایستگاهی افتتاح نشد مگر اینکه برای معلولان مناسب‌سازی شده باشد. حناچی همچنین با اشاره به ملکی که اعضای فدراسیون خواستار نوسازی آن بودند هم گفت: شهرداری از ساخت یک پاتوق فرهنگی برای ناشنوایان استقبال می‌کند و حاضر است در این زمینه همکاری داشته باشد. در این دیدار که سیدرضا صالحی‌امیری هم حضور داشت با تشریح برنامه‌ها و وضعیت فدراسیون ناشنوایان از شهردار تهران خواست که برای کمک به وضعیت این فدراسیون مساعدت کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: