• سه شنبه ٤ خرداد ١٤٠٠-١٨:٢٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦٣١
سید آرش حسینی‌میلانی در گفت‌وگو با همشهری:

گیاهان بومی به جای چمن

طی 4سال گذشته اقدامات پیشگیرانه‌ای از سوی مدیریت شهری برای کاهش مصرف آب و صیانت از فضای سبز پایتخت به انجام رسیده است؛ از ممنوعیت چمن‌کاری تا کاشت گونه‌های مقاوم درختی

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران استفاده از پوشش گیاهی چمن یک فرهنگ وارداتی از فرنگ است که به مزاج ناصرالدین شاه قاجار در سفرهایش به فرنگ خوش آمده بود و برای نخستین بار استفاده از چمن در کاخ گلستان انجام شد و به مرور به‌دلیل نمای سبزی که داشت در سال‌های بعد در بوستان‌های شهری تهران مورد استفاده قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که باغ ایرانی نمونه‌ای از باغ‌هایی است که بعدها چمن‌کاری شد. 
 
استفاده از چمن، مناسب مناطقی است که تراکم بارش بالایی دارند. اما تهران از مناطق نیمه‌خشک به شمار می‌آید و پوشش گیاهی خاص خودش را می‌طلبد که مصرف آب آنها کم باشد. در برنامه سوم، این طرح به‌طور جدی پیگیری شده و طی 4 سالی که کاشت چمن ممنوع شد، از درختچه‌های کوچک کاشت صورت گرفته است.
 
اقدام مهمی که انجام شده است، راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی فضای سبز بوستان آزادگان در سال 1398در پنج هکتار با پیگیری شورای شهر است. این مرکز تحقیقاتی تجهیز شده و مطالعات تحقیقاتی درباره جایگزینی پوشش گیاهی متناسب با اکوسیستم تهران به جای چمن آغاز شده است. خوشبختانه سایر شهرهای ایران مانند اصفهان و یزد هم این تحقیقات را با توجه به نوع آب و هوا و اقلیم‌شان آغاز کرده‌اند. 
 
اقدام دیگری که می‌تواند کمک شایانی به این موضوع داشته باشد، ساخت اکوپارک در بوستان ولایت با مساحت حدود ۲۰هکتار است. چمن به لحاظ چشم‌نوازی بین آحاد مردم دارای محبوبیت است و جایگزین کردن پوشش گیاهی دیگری به جای چمن کمی زمان‌بر است. 
 
راهکار مهم دیگر برای کاهش مصرف آب به کارگیری کنتورهای هوشمند برای مقدار و زمان آبیاری در فضای سبز است. به‌زودی با نصب این کنتورها به روی همه چاه‌های تهران نظارت جدی‌تری صورت خواهد گرفت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: