• دوشنبه ٣ خرداد ١٤٠٠-٠٨:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦١٠
گزارش همشهری از جلسه 296 شورا؛

استفاده رایگان سالمندان از خدمات شهر

لایحه «شهر دوستدار سالمند» در جلسه شورای شهر تهران تصویب شد.رئیس شورای شهر تهران: حماسه سوم خرداد قطعا حاصل وحدت و یکپارچگی رهبر و جامعه، ارتش و سپاه، سیاست و اقتصاد، برای صیانت از تمامیت ارضی ایران بود

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز پس از بررسی جزئیات لایحه «شهر دوستدار سالمند» آن را تصویب کردند. با این مصوبه سالمندان بالای 65سال درصورت ثبت‌نام در سامانه تهران من می‌توانند کارت منزلت دریافت کنند و رایگان از خدمات فرهنگی، ورزشی و... شهرداری و ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بهره‌مند شوند. تصویب طرح «الزام شهرداری برای ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه12» و طرح «نامگذاری معبری در تهران به نام اکبر ترکان»، از مصوبات دیگر جلسه روز گذشته پارلمان شهری بودند. به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه به حماسه سوم خرداد سال61 اشاره کرد و ضمن پاسداشت این روز گفت که حماسه سوم خرداد قطعا حاصل وحدت و یکپارچگی رهبر و جامعه، ارتش و سپاه، سیاست و اقتصاد، برای صیانت از تمامیت ارضی ایران بود. 

محسن هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: «امروز فقر، آسیب‌های اجتماعی و بیکاری، تورم و تحریم ایران را تهدید می‌کند و برای عبور از این تهدیدها بار دیگر نیازمند همگرایی و هم‌افزایی هستیم. همچنین لازم است آسیب‌ها، گسل‌ها و شکاف‌های به جا مانده در اعتماد عمومی از طریق تعامل جامعه با حاکمیت ترمیم و جبران شود.» او همچنین به موضوع انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری کشور اشاره و عنوان کرد: «متأسفانه این روزها با فضایی سرد مواجه هستیم و نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد مشارکت مردمی کمتر از 40درصد خواهد بود. اگر مردم، دوم خرداد سال 1376به سلامت صندوق‌های رأی تردید داشتند و همین موضوع مانع مشارکت آنها در انتخابات شد، امروز ناامیدی بخشی از جامعه نسبت به مؤثر بودن صندوق‌های رأی برای حل مشکلاتشان، سبب سرخوردگی و رکود کشور در آستانه انتخابات شده است.» محسن هاشمی‌رفسنجانی یک‌بار دیگر تأکید کرد: «جامعه  ‌باید احساس کند که پیام رأی اکثریت در همه حوزه‌ها و ابعاد عملکرد حاکمیت شنیده می‌شود و مردم باور داشته باشند که می‌توانند از طریق صندوق‌های رای، بر سیاستگذاری کلان و مشکلات داخلی وخارجی ایران تأثیر بگذارند و مهم‌ترین عامل مشارکت عمومی در انتخابات همین احساس اعتماد و امیدواری مردم است.»

بررسی جزئیات لایحه شهر دوستدار سالمند
پس از صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران، اعضا وارد دستور جلسه شدند و قبل از بررسی لایحه «شهر دوستدار سالمند»، طرح نامگذاری یکی از معابر اصلی پایتخت به نام اکبر ترکان که مورد درخواست 15عضو شورای شهر بود، مطرح و تصویب شد. سپس اعضای پارلمان شهری بررسی لایحه شهر دوستدار سالمند را آغاز کردند. کلیات این لایحه بهمن سال گذشته تصویب شده بود که به موجب آن مقرر شد علاوه بر مناسب‌سازی‌ شهر برای حضور سالمندان، کارت منزلت (کارت جامع سالمندی) هم به افراد بالای 60سال داده شود تا بتوانند با ارائه آن از خدمات مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی وابسته به شهرداری رایگان یا با تخفیف ویژه استفاده کنند. اعضای شورای شهر  آن زمان روی برخی از جزئیات نظرات متفاوتی داشتند و از این‌رو لایحه برای بررسی بیشتر در کمیسیون‌های شهرسازی- معماری، فرهنگی-اجتماعی و برنامه بودجه، برگشت خورد. دیروز گزارش مشترک هر 3کمیسیون با تغییرات ایجاد شده در برخی از مفاد ارائه شد. بر اساس لایحه جدید خدمات به سالمندان بالای 65سال و کسانی که متقاضی هستند و در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده‌اند ارائه می‌شود. پس از اینکه موافقان و مخالفان صحبت کردند، این لایحه با تمام اصلاحات تصویب شد. احترام و تکریم سالمندان، مشارکت فعال آنان در اجتماع، افزایش خدمات یکپارچه رفاهی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش امید و نشاط و کاهش انزوای اجتماعی سالمندان از جمله اهداف مصوبه شهر دوستدار سالمند است.

طرح تفصیلی ویژه برای منطقه12
بررسی طرح «الزام شهرداری برای تدوین طرح تفصیلی ویژه منطقه12» دستور جلسه بعدی بود که گزارش آن توسط محمد سالاری ارائه شد. او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «با وجود نقاط‌قوت طرح تفصیلی این طرح نقاط ضعف و خلأهای بسیاری دارد که یکی از آنها تجویز یک نسخه برای همه مناطق است. یکی از مهم‌ترین مشکلات محدوده مرکزی شهر تهران و اولویت‌های جدی مدیریت شهری احیای بافت فرسوده و بازسازی و بهسازی آنهاست. در این منطقه بافت فرسوده با بافت میراثی عجین شده و از یک‌سو  ضوابط میراث مصوبه مجلس  اجازه بازگشایی معابر را نمی‌‌دهد و از سوی دیگر برابر طرح تفصیلی اگر ملکی پارکینگ نداشته باشد، نمی‌تواند پروانه دریافت کند. مشکل دیگر هم تاب‌آوری و ایمن‌سازی‌ است که وقتی موانع جدی در صدور پروانه و نوسازی وجود دارد عملا تاب‌آوری صورت نمی‌گیرد.» پس از توضیحات رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تهران، اعضا کلیات این طرح را تصویب کردند و ادامه بررسی آن به جلسات آینده موکول شد. 

مزیت‌های کارت سالمندی 
این کارت سالانه 500هزار تومان شارژ می‌شود و سالمندان با ارائه آن می‌توانند از خدمات رایگان بهره‌مند شوند.
   100هزار تومان برای فضاهای ورزشی 
   200هزار تومان برای حمل‌ونقل عمومی 
   100هزار تومان برای مراکز تفریحی و فرهنگی
    100هزار تومان برای خدمات آموزشی

خدماتی که سالمندان می‌توانند از آنها استفاده کنند
  مراکز رفاهی و تفریحی، مانند باغ پرندگان و برج میلاد و...
  مراکز فرهنگی و هنری مانند سینماها، موزه‎ها و...
  مراکز آموزشی مانند سراهای محلات و فرهنگسراها
  مراکز ورزشی مانند مجموعه‎های ورزشی 
   استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی
و ...

نطق پیش از دستور
سیدآرش حسینی‌میلانی: تبدیل تهران به شهر زیست‌پذیر با دوچرخه

استفاده از دوچرخه سال‌هاست که در بسیاری از کلانشهرهای جهان که با ترافیک، آلودگی و معضلات محیط‌زیستی روبه‌رو هستند، متداول شده و مورد اقبال شهروندان قرار گرفته است. تغییر الگو و سبک زندگی، رفته‌رفته دوچرخه را از زندگی اکثریت مردم حذف کرده و استفاده از آن فقط به سنین کودکی تقلیل یافته و در سال‌های اخیر تغییر الگوی تهران از شهر انسان‌محور به‌خودرو‌محور، سلامت شهروندان را با خطر مواجه کرده است. در چنین شرایطی دوچرخه به‌عنوان یک مد حمل‌ونقلی مناسب، پاک و کم‌هزینه نسبت به اتومبیل و موتورسیکلت در تهران برای سفرهای کمتر از 10کیلومتر می‌تواند گزینه مناسب و راهگشایی باشد. همچنین استفاده از آن می‌تواند نقطه آغازی برای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شهروندان و تغییر شهر از خودرومحور به زیست‌محور باشد. سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند، یکی از اقدامات نوآورانه و مفیدی بوده که طی 3سال گذشته توانسته نقش اثرگذاری در افزایش استفاده از دوچرخه داشته باشد و لازمه تداوم این اثرگذاری ایجاد یک شبکه متصل و ایمن برای دوچرخه‌سواران است. در وضعیت کنونی تهران، رویکرد پیروز حناچی در حمایت از دوچرخه‌سواری و پیوستن او به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، اقدام بسیار ارزشمندی بوده که توانسته جنب‌و‌جوش جدیدی برای دوچرخه در شهر ایجاد کند. درحقیقت نقطه کانونی این پویش باید آن باشد که اقتصاد دوچرخه‌سواری در کنار ایمن‌سازی مسیرهای منطبق با نیازهای مردم در سطح محلات در مدیریت شهری آینده مورد توجه قرار گیرد.

  سال 97حدود 58هزار نفر سفر با دوچرخه انجام شده است.
  سال 99حدود 180هزار نفر سفر با دوچرخه انجام شده است.
  سال 1400پیش‌بینی می‌شود حدود 246هزار نفر سفر با دوچرخه انجام شود.
  سال 97سهم دوچرخه در سفرهای روزانه حدود 3دهم درصد بود.
  سال 99سهم دوچرخه در سفرهای روزانه حدود 9دهم درصد بوده است.
  سال 1400پیش‌بینی می‌شود سهم دوچرخه در سفرهای روزانه حدود 1.2درصد باشد.
  سال 99سهم دوچرخه‌های اشتراکی 20درصد بود. 
  سال 1400پیش‌بینی می‌شود سهم دوچرخه‌های اشتراکی 30درصد شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: