• چهارشنبه ٢٩ ارديبهشت ١٤٠٠-١٠:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٥٦٩
علیخانی در گفت و گو با فارس:

دولت به وظایف خود در زمینه حمل و نقل عمومی به درستی عمل نکرد

رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه 4.5 کیلومتر مترو در 4 سال گذشته ساخته و حدود 35 کیلومتر هم تکمیل شده است گفت: دولت به وظایف خود در زمینه حمل و نقل عمومی به درستی عمل نکرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی خوب نیست و بارها مدیران در این باره هشدار داده اند. دولت به وظایف خود عمل نمی‌کند، با شیوع ویروس کرونا و به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و فاصله گذاری اجتماعی عملا امکان پذیر نیست.
 
هر چند که از ابتدای شیوع کرونا میزان مسافران در سیستم  حمل و نقل عمومی کم شده است، اما همچنان شاهد ازدحام جمعیت به خصوص در ایستگاه‌های تقاطعی هستیم.
 
قرار بود 630 واگن برای مترو تهران خریداری شود، از ابتدای شروع به کار مدیریت پنجم شهری این وعده داده شد و قراردادی در این زمینه بسته شد اما در مرحله پیش پرداخت کار متوقف شده است.
 
اعضای شورای شهر انتقاداتی به روند توسعه حمل و نقل عمومی دارند و البته معتقدند که به خصوص در سه سال اول مدیریت پنجم شهری کاری از پیش نرفت اما مدتی است که تعدادی ایستگاه مترو افتتاح شده است. در خصوص آخرین وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی، توسعه مترو، خرید واگن، اجرای طرح ترافیک، آخرین وضعیت کمک دولت به شهرداری، اوراق مشارکت با محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.
  
خرید 630 واگن برای متروی تهران از محل مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۵ هنوز به نتیجه‌ نرسیده است، قرارداد در مرحله پیش پرداخت متوقف شده است در این زمینه توضیح می‌دهید؟
 
کار در مرحله پیش پرداخت متوقف شده است/ برنده مناقصه ای که توسط دولت برگزار شد یک شرکت چنینی است که شریک واگن سازی تهران است
 
این موضوع را از سال 96 آغاز کردیم. قرارداد بسته شد اما در مرحله پیش پرداخت متوقف شد. دولتی ها پیگیر موضوع هستند و قرار است کار را به شهرداری واگذار کنند.
 
کدام شرکت برنده مناقصه شده است؟
 
یک شرکت چینی که از سهامداران شرکت واگن سازی تهران است برنده مناقصه شده بود.
 
۶۳۰ واگن به این دوره مدیریت شهری نمی رسد/ از زمان انجام پیش پرداخت تا بهره برداری از واگن ها 15 تا ۲۴ ماه زمان لازم است
 
تأکید می‌کنم که این 630 واگن به این دوره مدیریت شهری نمی‌رسد؛ چراکه از زمانی که دولت پیش پرداخت را انجام دهد 15 تا 24 ماه طول می‌کشد تا واگن ها آماده شوند، پس 630 واگن به این دوره مدیریت شهری نمی‌رسد.
 
با توجه به شیوع کرونا و ازدحام جمعیت در مترو هر از چندگاهی اجرای طرح ترافیک در تهران لغو و دوباره با وجود این که وضعیت تهران هنوز شکننده است طرح ترافیک اجرایی می‌شود. در این باره توضیح می‌دهید؟
 
لغو طرح ترافیک تأثیری در کاهش شیوع کرونا ندارد/ معمولا در زمان ایجاد یک بحران مثل کرونا محدودیت  را بیشتر کرد نه کم
 
متاسفانه شورای شهر در زمینه اجرا و یا لغو طرح ترافیک تصمیم‌گیر نیست، اما از ابتدا هم گفتیم که لغو طرح ترافیک تأثیری در کاهش شیوع کرونا ندارد. در دوره یک بحران همانند کرونا که یک اتفاق خاص است، در همه جا محدودیت ایجاد می کنند نه این که محدودیت‌ها را برداشته شود. چطور برای تردد در شب ها محدودیت ایجاد می کنند اما   برای روزها محدودیت‌ها را برمی‌دارند؟ به نظرم این تصمیمات کارشناسی نیست. ما از ابتدا هم گفتیم و بر اساس تجربه‌ای که در سال قبل با لغو طرح ترافیک داشتیم،  کارشناسی ها نشان داد که لغو طرح تأثیری در کاهش شیوع کرونا ندارد. 
 
با لغو طرح ترافیک‌مسافران در مترو و اتوبوس کم نشد/سفرهای غیرضروری افزایش یافت
 
البته این بار هم که طرح ترافیک لغو شد، باز هم ارزیابی‌های لازم صورت گرفت، اما آمارها نشان نمی‌دهد که تأثیری در کاهش شیوع کرونا نداشته است؛ چراکه مسافران مترو کاهش نیافته‌اند چون بیشتر کسانیکه از مترو استفاده می کنند خودرو ندارند. لغو طرح ترافیک فقط به سفرهای غیرضروری دامن زد و مشکلاتی ایجاد و باعث بروز ترافیک در محدوده مرکزی شهر و افزایش تردد شد و چیزی که دوستان معتقد بودند برعکسش رخ داد.
 
عده ای یاد گرفتند وقتی در زمان شیوه کرونا کم می آورند به سراغ طرح ترافیک بروند
 
البته عده‌ای از مدیران یاد گرفتند که وقتی در زمان شیوع کرونا کم می‌آورند سراغ طرح ترافیک می‌آیند، چند روزی آن را لغو و دوباره اجرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به نظرم به جای اینکار بهتر است مصوبه ستاد ملی کرونا برای خرید اتوبوس ها پیگیری و اجرا شود تا فاصله اجتماعی رعایت گردد.
 شورای شهر تهران خواستار ارائه گزارش عملکرد 4 ساله از مدیریت شهری شده است. در این مدت چند کیلومتر مترو در تهران ساخته شده است؟ وضعیت را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 
در این دوره مدیریت شهری مجموعا حدود ۴۰ کیلومتر مترو تکمیل و ساخته شد /اولویت اتمام پروژه های نیمه تمام بود
 
در 4 سال گذشته 40 کیلومتر تکمیل و ساخت مترو داشته‌ایم. البته حدود 4.5 کیلومتر ساخت مترو بوده و الباقی تکمیل خطوطی بوده که در دوره قبل ساخته شده بود، البته عقل حکم می‌کند که ابتدا باید کارهای نیمه کاره را تکمیل کنیم. نباید پروژه‌های نیمه کاره رها شوند. لذا اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و ناایمن بود.
 
آیا شما تشخیص دادید خطوط مترویی که در دوره قبل ساخته شده ناایمن است، چه مستنداتی در این زمینه دارید؟
 
از مدیر عامل وقت مترو خواستیم که تضمین لازم را برای ایمنی خطوطی که به صورت ناقص افتتاح شده بود را بدهد و نداد/ما نگفتیم خط ایمن نیست
 
ما نگفتیم ناایمن است، گزارشات نهادهای نظارتی این گونه بود. البته در کمیسیون‌های تخصصی موضوع بررسی شد. آن زمان آقای درویش مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه بود. از وی دعوت شد تا در جلسات شرکت کند و به آقای درویش گفتیم که اگر معتقد است خط ایمن است و مشکلی ندارد کتبا تضمین دهد. ایشان هم گفتند تضمین می‌دهم. ما هم چند بار مکاتبه کردیم اما تضمین مکتوب دریافت نکردیم. 
 
از معاون جدید هم تضمین ایمنی خواستیم/شهرداری کتبا تضمین داد
 
البته همین جا دوباره تأکید می‌کنم کمیسیون عمران و حمل و نقل خواستار تعطیلی خطوط نا ایمن شد و این اتفاق هم افتاد و نواقص اساسی برطرف شد. وقتی قرار بود مجدداً خط افتتاح شود از مدیریت جدید تضمین خواستیم. آن زمان آقای پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بود. به ایشان گفتیم تضمین ایمنی بدهد. قرار بود رئیس جمهور خط را افتتاح کند. آنها هم ابتدا تضمین ایمنی را خواستند. شهرداری ایمنی خط را تضمین کرد و بعد خط افتتاح شد. البته شهرداری کتبا تضمین داد.
 
شما می‌گویید  40 کیلومتر مترو ساخته و تکمیل شده است، البته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران معتقد بود یک کیلومتر هم ساخته نشده است. در این زمینه توضیح می‌دهید؟
 
تکمیل و ساخت ۳۰ ایستگاه مترو/کارها 3 سال عقب بود
 
این موضوع برای وقتی بود که کارها عقب بود، اما به دنبال سرعت گرفتن کارها آقای هاشمی حرف خودشان را اصلاح کردند و اکنون می توانیم اعلام کنیم که ۴۰ کیلومتر از خطوط مترو تکمیل و توسعه پیدا کرده است. همچنین در این دوره 30 ایستگاه مترو نیز افتتاح و به بهره برداری رسیده است. البته تا پایان سال جاری ۱۴ ایستگاه دیگر به بهره برداری می رسد.
هزینه ساخت هر ایستگاه چقدر است؟
 
هزینه ساخت هر ایستگاه به طور متوسط ۳۰۰ میلیارد تومان است/بسیاری از ایستگاه های نیمه کاره در این دوره تکمیل شد
 
هزینه ساخت هر ایستگاه مترو بین 300 تا 350 میلیارد تومان است. البته به طور متوسط 300 میلیارد تومان است. باید تأکید کنم تعدادی از این ایستگاه‌ها نیمه کاره بوده و برای دوره قبل است که در این دوره تکمیل شده است.
در 3 سال ابتدایی مدیریت پنجم شهری کار در  معاونت حمل و نقل عمومی کند پیش می‌رفت، نمی‌توانستند منابع را تأمین کنند، اما از زمانی که معاون جدید حمل ونقل آمده است همه اذعان دارند که با تلاش‌هایی که کرده و ارتباطاتی که با وزارت کشور و سازمان مدیریت و... داشته است توانسته‌اند اقدامات خوبی انجام دهند. یک مورد آن هم اوراق مشارکت است و در حال حاضر کار سرعت گرفته است.
 
شهردار تهران در ماه‌های پایانی مدیریت شهری اعلام می‌کند که دولت  به ما کمک نکرده است. در این باره توضیح می‌دهید که دولت دقیقا چقدر به وظایف خود در توسعه حمل و نقل عمومی کمک کرده است؟
 
دولت در بخش یارانه بلیت مترو و اتوبوس کمک جزیی انجام داده است/با بودجه ۶۰ میلیاردی دولت چند متر هم نمی توانیم مترو بسازیم
 
کمک دولت جزئی بوده است، عمده کمک آنها اوراق مشارکت است که به صورت وام پرداخت می‌شود که 50 درصد بازپرداخت توسط شهرداری و الباقی توسط دولت است. دولت در بخش یارانه بلیت مترو و اتوبوس کمک چندانی انجام نداده است و به عبارت دیگر به وظایف قانونی خود عمل نکرده و در بخش جرائم تخلفات رانندگی قانونا باید  60 درصد به شهرداری تهران پرداخت می‌ کرد که متأسفانه رقم پرداختی بسیار ناچیز است و همچنین در بخش صرفه‌جویی در مصرف سوخت کمک کمی شده است و کمک ها کامال انجام نشده است. فقط در بودجه 60 میلیارد تومان برای ساخت مترو تعیین شده بود که این رقم بسیار ناچیز است.
 
ساخت هر یک کیلومتر مترو با تجهیزات حدود هزار تا هزار و 500 میلیارد هزینه دارد
 
در حال حاضر ساخت هر یک کیلومتر مترو با تجهیزات حدود هزار تا هزار و 500 میلیارد هزینه دارد. چرا می‌گویم هزار تا هزار و 500 میلیارد، به این دلیل که اگر ما فقط بخواهیم با این قطارهای فعلی خطوط را را ه اندازی کنیم ساخت هر یک کیلومتر هزار میلیارد هزینه دارد، اما اگر بخواهیم هدوی را کاهش دهیم نیاز به قطارهای بیشتری است در نتیجه 1500 میلیارد نیازمندیم.
 
حمل و نقل عمومی اولویت دولت نیست/بودجه ۶۰ میلیاردی دولتی ها برای حمل و نقل
 
اما باز هم می‌گویم هر کیلومتر مترو با تجهیزات حداقل هزار میلیارد هزینه دارد و با 60 میلیارد بودجه دولت، شهرداری حتی نمی‌تواند چند متر مترو هم بسازد و این نشان می‌دهد که دولت به بخش حمل و نقل عمومی اهمیت نمی‌دهد. البته مشکلات دولت هم زیاد است و احتمالا حمل و نقل برایشان اولویت نیست. حمل و نقل برای مدیریت شهری اولویت است.
 
چند واگن مترو در دوره فعلی مدیریت شهری وارد خطوط شده است؟
 
واگن جدید وارد نشده است/اورهال ۱۳۰ واگن/بخشی از واگن ها برای دوره قبل بود که در گمرک مانده بود
 
تعدادی تجهیزات واگن‌هایی که وارد شده بالا نیست. بخش اول تجهیزات واگن‌هایی که در دوره فعلی وارد خطوط شد در دوره قبل مدیریت شهری خریداری شده بود. یا در گمرک مانده بود و یا موارد این چنینی داشت که در این دوره ترخیص شد. اما حدود 130 واگن در دوره جدید اورهال شده است. البته یک کار اساسی در این دوره به ثمر نشست و آن ساخت نمونه قطار ملی مترود بود که رونمایی شد.
 
قرار بود که بعد از رونمایی از قطار ملی انبوه‌سازی در این زمینه انجام شود. کار به کجا انجامید.
 
قرارداد ۱۰۵ واگن بین دولت و واگن سازی امسال بسته می شود/بیش از ۸۵ درصد تجهیزات این واگن ها داخلی سازی است
 
قرار است قرارداد تولید ۱۰۵ واگن با دولت بسته شود و پولش را هم دولت بدهد. این واگن‌ها داخلی است و باید این واگن ها در سال ۱۴۰۰ ساخته شود.
 
وضعیت اتوبوس‌رانی در  حال حاضر چگونه است؟ برخی می‌گویند احتمال خارج شدن تعداد زیادی از اتوبوس‌ها به دلیل فرسوده بودن وجود دارد.
 
اتوبوس های ناایمن را از خط خارج کردیم/دولت به وظایف خود عمل نکرد
 
شرکت واحد فقط حدود 50 اتوبوس گازسوز که غیر استاندارد بودند را از رده خارج کرده‌ است. البته تعدادی از اتوبوس‌ها هم قدیمی است و دست بخش خصوصی است. دولت به وظایف خود در بخش اتوبوس‌رانی عمل نکرده است.
 
تعدادی از اتوبوس‌هایی که در تهران از رده خارج می‌شود به شهرستان‌ها می‌رود تا در آنجا از آنها استفاده کنند.
 
قرار بود تعدادی اتوبوس‌های دست دوم خارجی خریداری شود. کار به کجا رسید؟
 
خرید اتوبوس های دست دوم خارجی کلا منتفی شد/ این ایده در دوره معاون سابق حمل و نقل مطرح بود
 
در کمیسیون عمران و حمل و نقل از ابتدا مخالف خرید اتوبوس‌های دست دوم خارجی بودیم، اما در زمان معاون سابق حمل و نقل ترافیک این موضوع پیگیری می‌شد و در  حال حاضر هم منتفی شده است.
 
در خصوص نوسازی تاکسیرانی و همچنین پرداخت وام 90 میلیونی به تاکسیرانان برای نوسازی توضیح دهید؟
 
نوسازی ۱۰ هزار تاکسی در سال جاری/اخرین اقدامات برای وام ۹۰ میلیونی
 
طرح تصویب و توافقات لازم انجام شده و از این پس تاکسیرانان معرفی می‌شوند. پیش بینی می‌کنیم در سال 1400 حداقل ده هزار تاکسی نوسازی شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: