• سه شنبه ٢٨ ارديبهشت ١٤٠٠-٠٩:٢٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٥٤٠
خداکرمی در گفت و گو با فارس مطرح کرد:

نهایی شدن تدوین سند سلامت در تهران تا مرداد

ناهید خداکرمی تاکید کرد: تا آخرین روز فعالیت‌ها در شورای شهر پنجم طبق برنامه‌ها تکالیف خود را انجام خواهیم داد این مسأله به ویژه در حوزه سلامت مورد توجه من قرار دارد، تدوین سند سلامت را تلاش می‌کنیم تا مرداد نهایی کنیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از فارس جولان کرونا در کشور ادامه دارد و همچنان ویروس منحوس کووید 19 در شهرهای مختلف همچون پایتخت یکه تازی می کند. هرچند برخی از مسوولان اعلام کرده اند که از پیک چهارم کرونا عبور کرده ایم ولی خطر انتقال و ابتلا به کرونا همچنان پا برجا است. طبق اعلام وزارت بهداشت، فقط از 27 تا 27  اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،۱۴ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۴ نفر از آنها بستری شدند همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۶۵ هزار و ۴۸۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۷ هزار و ۲۲۲ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۲۴۲ هزار و ۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.پنج هزار و ۲۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

حدود یک سوم آمار مبتلایان و متوفیان کرونا در کشور مربوط به تهران است و با توجه به تعداد افراد ساکن در پایتخت و میزان ترددها از این استان به سایر شهرها توجه به پیشگیری از انتقال کرونا در پایتخت باید مضاعف باشد.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله وضعیت کرونا، واکسیناسیون، آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کووید ـ 19، ضرب و شتم یک دستفروش در شهرری، فیش حقوقی مدیران در شهرداری و شورای شهر، تدوین سند سلامت در تهران و آخرین آمار فوتی‌های کرونا در شهرداری و مسأله واکسن‌خواری با ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

فوت 30 هزار نفر در تهران به دلیل کرونا

وضعیت کرونا در پایتخت چگونه است و تا کنون چند نفر به دلیل این بیماری جان خود را در تهران از دست داده‌اند؟

وضعیت پایتخت همچنان به لحاظ کرونا ناایمن است و آمار فوتی‌ها و موارد جدید ابتلا به صورت یک نمودار خطی بوده و چندان کاهشی گزارش نشده است و حتی برخی از روزها هم افزایش آمار را شاهد هستیم. بر اساس آخرین آمارها در روزهای پایانی هفته گذشته روزانه متوسط 103 تا 112 نفر به دلیل کرونا جان باخته‌اند و مجموع فوتی‌های تهران که تا کنون آمارشان در بهشت‌زهرا (س) ثبت شده از مرز 30 هزار نفر گذشته است.

همچنین 18 هزار نفر از متوفیان کرونا مرد و 12 هزار نفر آنها زن بوده‌اند و به طور کلی آمار فاجعه‌باری است به لحاظ بیماران بستری در بیمارستان‌ها هنوز تعداد زیادی در بخش‌های کرونایی بستری هستند و در برخی از بیمارستان‌ها هنوز صف انتظار بستری وجود دارد که همه این موضوعات نشان می‌دهد کرونا باید توسط شهروندان جدی گرفته شود و افراد از حضور طولانی‌مدت در مکان‌های سربسته به شدت بپرهیزند.

همچنین افرادی که تست کرونایشان مثبت شده حتی اگر حالشان مساعد است باید خودشان را قرنطینه کنند و به هیچ  عنوان در حمل و نقل عمومی حضور نیابند چرا که بیشترین زمان ابتلا وقتی است که فرد ناقل بی‌علامت یا با علامت‌های پایین باشد.

واکسیناسیون کرونا در ایران‌مال، بوستان ولایت و سرخه‌حصار حتی در روزهای تعطیل

وضعیت واکسیناسیون در تهران چگونه است؟

همه افرادی که از جامعه پزشکی داوطلب دریافت واکسن کرونا بوده و تمایل به واکسیناسیون داشته‌اند نوبت اول و دوم واکسن را دریافت کرده‌اند و اکنون گروه‌های بالای 80 سال و 75 سال هم در حال واکسیناسیون هستند و شرایط به صورتی است که هیچ فرد واجد شرایطی که خواستار دریافت واکسن بوده در زمان مراجعه بدون تزریق واکسن برنگشته است و در حال حاضر واکسیناسیون در ایران‌مال، بوستان ولایت و سرخه‌حصار حتی در روزهای تعطیل در حال انجام است و امیدواریم با در دسترس قرار گرفتن واکسن ایرانی کرونا سرعت واکسیناسیون افزایش یابد.

تولید 200 میلیون واکسن تقلبی در دنیا/دلایل مسکوت ماندن خرید واکسن توسط شهرداری 

علت منتفی شدن خرید واکسن توسط شهرداری تهران چه بود؟

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در ستاد ملی کرونا در مورد خرید واکسن از بخش خصوصی صحبت‌هایی داشت که در این جلسه عنوان شد 200 میلیون واکسن تقلبی در دنیا تولید شده و از آنجایی که بیم آن می‌رفت از طریقی وارد کشور شود خرید بخش خصوصی برای تهیه واکسن منتفی شد لذا طرحی که در این زمینه داده بودیم فعلاً مسکوت ماند تا وزارت بهداشت تأییدهای لازم را اعلام کند.

اولویت‌بندی‌ها برای کارکنان خدمات شهری چندان بر مبنای مستندات نبود/ شرایط تاکسیرانان حادتر از پاکبانان

نگران ابتلای رانندگان تاکسی هستیم تعداد زیادی در بخش تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌های خطی و گردشی مشغول فعالیت هستند و جانشان در خطر است بیش از 200 راننده تاکسی فقط در تهران جان خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند و به نظرمان اولویت‌بندی‌ها برای کارکنان خدمات شهری چندان بر مبنای مستندات نبوده چرا که رانندگان تاکسی و حمل و نقل عمومی حتی بر پاکبان‌ها اولویت داشته‌اند،  که این افراد در فضای بسته مشغول فعالیت هستند و بهتر است که واکسیناسیون آنها سریع‌تر انجام گیرد.

تذکر به حناچی به دلیل برخورد نامناسب با یک دستفروش/ تصمیم شورای تأمین شهرستان ری نسبت به تغییر محل دستفروشان

موضوع ضرب و شتم یک دستفروش در شهرری طی روز عید فطر با حاشیه‌های مختلفی مواجه شده و سبب جریحه‌دار شدن احساس شهروندان شده است شورای شهر تهران جهت برخورد با چنین مواردی چه اقدامی در دستور کار قرار داده است؟

همه رسانه‌ها اطلاع دارند که طی 4 سال گذشته و در شورای پنجم مهمترین مشکل در زمینه برخورد با دستفروشان بوده و خوشبختانه چنین اتفاقاتی تقریباً به صفر رسیده بود و مامورین شهرداری با صبوری، تعامل و تاب‌آوری بالا ساماندهی دستفروشان را به آرامی و با رعایت احترام انجام داده اند، ولی به هر حال اخیراً این اتفاق ایجاد شد و شورا هم شدیداً بر روی این قضیه حساس شد و به  شهردار تذکر داده شد. بر اساس اطلاعات دریافتی گویا شورای تأمین شهرستان ری نسبت به تغییر محل دستفروشان تصمیم‌گیری کرده و بر همین اساس به شهرداری منطقه تکلیف شده است نسبت به جمع‌آوری این افراد اقدام کنند که اجرای این حکم با مقاومت دستفروشان مواجه شد.

البته رفتار مأمور شهرداری را توجیه نمی‌کنیم قطعاً‌ باید این موضوع با احترام و صبوری انجام می‌گرفت، رفتار نیروی خدمات شهری محکوم است هر چند که آنها حکم داشته‌اند اکنون باید با خاطیان برخورد شود و از همه مأموران خدوم خدمات شهری هم تقاضا دارم تاب‌آوری خود را افزایش دهند و با احترام در اجرای حکم با دستفروشان برخورد کنند. شهرداری‌های مناطق هم هر چه سریع‌تر مکان مناسب استقرار دستفروشان را ساماندهی کنند تا این افراد برای معیشت‌شان مشکلی نداشته باشند.

خلاء قانونی درباره انتشار فیش های حقوقی‌ 

پیروز حناچی شهردار تهران اخیراً در نشست خبری اعلام کرد که انتشار فیش حقوقی مدیران به صلاح نیست میزان حقوق مدیران شهری میانگین چقدر است و چرا شورای شهر که شعار شفافیت دارد نسبت به این موضوع حساس نبوده است؟

در کشور ما متأسفانه یک پیچیدگی‌هایی در مورد شفافیت‌ها به ویژه در زمینه حقوق‌ها و درآمدها وجود دارد و در شهرداری آنطور که باید عمل نشده در بدنه شهرداری بسیاری نسبت به انتشار نام و میزان درآمدشان مقاومت می‌کنند و تمایلی برای انتشار فیش حقوقی‌شان ندارند. ما پیشنهاد می‌کنیم این موضوع از طریق مجلس به صورت قانون درآید تا شهرداری بتواند بهتر در این زمینه عمل کند و این اعتراض وجود نداشته  باشد که چرا نیروی بقیه سازمان‌ها فیش حقوقی‌شان را منتشر نمی‌کنند و نیروهای شهرداری ملزم به این کار شوند.

میزان حقوق نسبت به حجم کار مدیران شهری که شبانه‌روزی کار می‌کنند چندان زیاد نیست البته از میزان عددی آن اطلاع دقیقی ندارم و موافق هستم که همه چیز باید شفاف باشد در این زمینه پیروز حناچی شهردار تهران باید پاسخگو باشد.

شهردار بالاترین حقوق را دارد/ حناچی اگر شهردار نبود درآمد بیشتری داشت

حناچی شهردار پایتخت استاد‌تمام دانشگاه، معمار و سابقه بالای مدیریتی دارد و فردی محسوب می‌شود که طبیعتاً از نظر اشل حقوقی بالاترین میزان حقوق را در شهرداری دارد، از طرفی شهردار تهران هم ضریب حقوقی خاصی دارد ولی هر چه میزان حقوقش باشد بر مبنای موازین قانونی است و نه بیش از آن و یادآوری می کنم که فردی با شرایط حناچی اگر شهردار نبود درآمدی بسیار بیشتر از حقوق شهرداری داشت.

حقوق اعضای شورا ضریبی از حقوق شهردار است/حقوقمان سال 99 حدود 2.5 برابر شد

اعضای شورای شهر چقدر حقوق دریافت می‌کنند؟

من خیلی از جزئیات و مبلغ حقوق و دستمزد اعضای شورا اطلاعی ندارم ولی از ابتدای فعالیت در شورای پنجم و شروع کار 5 میلیون تومان حقوق می‌گرفتیم سال دوم دریافتی های اعضا حدود 6 میلیون تومان بود و گویا چون حقوق اعضای شورا ضریبی از حقوق شهردار است و آقای حناچی به دلیل استاد تمام بودن حقوق بالاتری نسبت به سایر شهرداران داشتند لذا حقوق اعضای شورا هم تغییر کرد و از سال 99 حقوق‌های اعضای شورای شهر حدود 2.5 برابر شد که البته همه تقریباً حقوق مساوی دارند و فرقی ندارد که فرد سابقه فعالیت در شورا داشته باشد یا عضو هیأت علمی باشد، البته برخی از اعضای شورا که کارمند شهرداری هستند، همان حقوق شهرداری را می‌گیرند.

عضویت در شورای شهر تهران یک کار تمام وقت است

تعیین حقوق اعضای شورای شهر بر اساس دستوراعمل ابلاغی وزارت کشور و مصوبه هیئت وزیران تعیین می شود و اغلب اعضا زمان  بیشتری در شورای شهر حاضر هستند و غیر از جلسات صحن که دو روز شورا تشکیل می‌شود بازدیدها و جلسات متعددی هم داریم و تقریباً  عضویت در شورای شهر تهران یک کار تمام وقت است. ناگفته نماند که اغلب مدارک تحصیلی اعضای شورا هم کارشناسی ارشد یا دکترا است و چندین نفر از آنها عضو هیأت علمی هستند و با توجه به این موضوعات حقوق چندان چشمگیری هم ندارند.

نهایی شدن تدوین سند سلامت در تهران تا مرداد

سرانجام تدوین سند سلامت در تهران به کجا رسید؟

تا آخرین روز فعالیت‌ها در شورای شهر پنجم طبق برنامه‌ها تکالیف خود را انجام خواهیم داد این مسأله به ویژه در حوزه سلامت مورد توجه من قرار دارد، تدوین سند سلامت را تلاش می‌کنیم تا مرداد نهایی کنیم که البته در بخش تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با شهروندان به دلیل شرایط کرونا پروژه با توقف همراه شد و ان‌شاءالله اگر این موضوع در شورای پنجم به سرانجام نرسید امیدوارم در شورای ششم بر اساس برنامه‌ها پیش رود.

واکسن‌‌خواری در شرکت شهرسالم شایعه است/ نظارت نمایندگان وزارت بهداشت به امر واکسیناسیون

ماجرای واکسن‌‌خواری در شرکت شهرسالم چه بود؟

مسأله واکسن‌خواری در شرکت شهرسالم شایعه‌ای بیش نیست، چرا که هیچ واکسنی در دست این شرکت قرار ندارد و همه واکسن‌ها از طریق وزارت بهداشت به مراکز تزریق واکسن منتقل می‌شود و آنها در تزریق کمک می‌کنند و حتما نمایندگان وزارت بهداشت هم بر این قضیه نظارت دارند و از آنجایی که هنگام تزریق کارت ملی دریافت می‌شود بعید است که تخلفی صورت گرفته باشد.

شما می‌گویید در شرکت شهرسالم به دلیل نظارت وزارت بهداشت احتمال واکسن‌خواری بسیار بعید است پس چگونه این قضیه در منطقه 6 به وقوع پیوست؟

در منطقه 6 برخی از افراد به جای پاکبان واکسن تزریق کردند شرایط نگهداری واکسن سخت است و باید در یخچال در دمای زیر صفر نگهداری شود خطاهایی که در مورد این قضیه انجام گرفت بسیار اندک بود و امیدواریم به طور کلی دیگر شاهد این نوع تخلف نباشیم.

آخرین آمار ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در شهرداری تهران چه تعداد است؟

از ابتدای سال 1400 به جزء یک پاکبان فوتی ناشی از کرونا نداشتیم ولی مجدد میزان مبتلایان به کرونا مشابه سایر بخش‌ها همزمان با پیک چهارم کرونا افزایش یافت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: