• دوشنبه ٢٠ ارديبهشت ١٤٠٠-١١:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٦٤
گزارش صدا از عملکرد شورای شهر در جنجال تزریق واکسن شهرداری تهران؛

علیه واکسن خوری

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرگزاری صدا؛ تکرار اتفاق تلخ استفاده از سهمیه پاکبانان در شهرداری آبادان در برخی از مناطق شهرداری تهران به ویژه منطقه 6 تهران در بحبوحه موج چهارم کرونا و در شرایط واردات قطره چکانی واکسن به کشور موجی از نارضایتی را در طی هفته گذشته در میان مردم به وجود آورده است. بر اساس اخبار منتشرشده بیش از ۷۰ کارمند و کارگر زن و مرد شهرداری منطقه ۶ تهران سهمیه واکسن پاکبان‌ها را به خود تزریق کرده‌اند. این در حالی است که بر اساس سند ملی واکسیناسیون به دلیل محدودیت در تعداد واکسن پس از کادر درمان افراد پرخطر و سالمندان باید در اولویت تزریق واکسن هستند. در حوزه مدیریت شهری پاکبانان، کارکنان بهشت زهرا  در اولویت دریافت واکسن قرار گرفته‌اند.از اوایل امسال واکیسناسیون پاکبان ها و کارکنان جمع آوری پسماندهای بیمارستانی آغاز شد. تهران 150 هزار پاکبان دارد که از ابتدای شیوع کرونا فعالیت‌های پرخطری را برای جمع آوری، انتقال و دفع زباله و پسماند داشتند، با این سهمیه اندک 2 هزار دزی واکسن به آنها تعلق گرفت با این حال برخی از مدیران و کارکنان شهرداری تهران از همین سهمیه اندک نیز به نفع خود سوءاستفاده کردند. رسوایی سهمیه تزریق واکسن پاکبانان به مدیران و کارمندان شهر تهران در حالی اتفاق افتاد که اعضای شورای شهر تهران طی هفته‌های گذشته در موارد متعددی از شهرداری تهران و ستاد ملی کرونا درخواست کردند تا به منظور جلوگیری از تخلف اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا را منتشر کند، موضوعی که شهرداری تهران با بی‌توجهی به آن باعث شد تا امروز جنجال تزریق خارج از نوبت در برخی از مناطق شهرداری اتفاق بیافتد.

با این حال با رسانه‌ای شدن این تخلف اعضای شورای شهر با حساسیت ویژه‌ای آن را دنبال کرده و از همان ابتدا علاوه بر تاکید بر برخورد قضایی با سو استفاده کننده گان از سهمیه واکسن پاکبانان خواستار برکناری آنها شدند. به اعتقاد آنها برای رعایت عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی باید ابتدا کسانی که در معرض خطر هستند یا شغل و فعالیتی دارند که امکان ابتلا به کرونا در آنها بیشتراست در اولویت واکسن قرار گیرند و این که به دلیل عدم مدیریت صحیح بخشی از دز واکسن‌ها به افرادی غیر از پاکبانان تزریق شده است، تخلف و اقدامی غیراخلاقی و غیرمنطقی است که در شرایط فعلی به شدت محکوم است و باید با متخلفان از سوی شهرداری و وزارت بهداشت برخورد شود. برخی دیگر نیز این اقدام را در صورتی که هنوز واکسیناسیون پاکبانان تکمیل نشده است، خیانت به مردم دانسته‌اند.

اعضای شورا همچنین شهردار تهران را موظف به ارائه گزارش بی‌پرده از این تخلف دانسته و حق پیگیری این ماجرا را در بالاترین سطح شورا برای خود محفوظ دانستند. آنها این اتفاق را باعث آسیب به اعتماد عمومی مردم دانسته که باید پاسخگوی آن بود.علی اعطا در توئیتی در واکنش به خبر نوشت: نه جان پاکبانان بازیچه سو نظارت است و نه اعتماد شهروندان تهرانی ملعبه سو مدیریت. برخورد با متخلفین هرچند ضروری است اما برای بازسازی اعتماد عمومی کفایت نمی‌کند، به همین دلیل ضمن درخواست انتشار فهرست تمامی دریافت کنندگان واکسن کرونا در شهرداری اعلام کرد که در صورت تداوم کلی‌گویی و عدم ارائه توضیح روشن و شفاف در رابطه با تخلف و سو جریانات در تزریق واکسن در شهرداری، مسیر تذکر و طرح سوال در صحن علنی شورای دنبال خواهد شد.

در این میان مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران که از جمله اعضایی بود که 10 روز پیش از رسانه‌ای شدن این ماجرا چنین انحرافی را پیش بینی کرده و  درخواست انتشار اسامی دریافت کنندگان واکسن در سامانه شفافیت را داده بود، پس از انتشار خبر تخلف طی نامه‌ای به شهردار تهران از او خواست تا متخلفان را به مراجع قضائی معرفی کرده  و اسامی آنها را منتشر کند.پیش‌بینی او این بود که به دلیل حضور برخی از تبعه افغانستانی در میان پاکبانان ممکن است، آنها نخواهند واکسن تزریق کنند یا به هر دلیل سهمیه‌ای به آنها تعلق نگرفته و این موضوع فرصتی برای تخلف شود. حجت نظری عضو دیگر شورای شهر نیز که در طول ماه‌های گذشته همواره نسبت به موضوع واکسیناسیون حساس بوده و آن را مطالبه مردم دانسته  چنین اتفاقی را پیامد بی‌توجهی به تذکران اعضا برای انتشار اسامی دریافت کنندگان دانسته است. به اعتقاد او سامانه شفافیت با هدف مبارزه با فساد ایجاد شده بود، اما متاسفانه گویا به نوشداروی بعد از مرگ بدل شده است و گویا شهردار منتظر بود چنین تخلفی اتفاق بیافتد و تا بعد دستور انتشار اسامی را بدهد. از نظر او متخلفان اجازه فعالیت در شهرداری تهران را ندارند و باید از مجموعه شهرداری منفصل شوند.

در این میان برخی  به نبود شیوه نامه خاص برای انجام واکسیناسیون در شهرداری تهران انتقاد کرده و اعتقاد داشتند پیش از اجرای واکسیناسیون باید شیوه‌نامه عملیاتی واکسیناسیون انجام می‌شد تا تا مسئول مربوطه پیش از اجرای عملیات آن را امضا کرده و در صورت تخطی از پروتکل‌ها شهرداری برابر قانون و امضای اصول اولیه با او برخورد شود. برخی نیز بر نظارت متمرکز بر توزیع واکسن تاکید کردند تا از وقوع مسائل تخلف‌زا پیشگیری شود.  به اعتقاد آرش میلانی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ساده‌انگاری است که چنین موضوع مهمی را با دادن چند لیست از سوی مناطق حل و فصل کرده و به این شکل دز‌ها را دریافت و توزیع کنند. به گفته او وقتی بدون هیچ سیستم خاصی این کار آغاز می‌شود، نتیجه این است که بیش از یک سوم واکسیناسیون یک منطقه خطا دارد. وقتی واکسن‌ها بین ۲۲ منطقه تقسیم می‌شود حتما به دانش و سیستم پیچیده‌تری برای نظارت نیاز است و نقطه اصلی ماجرا متناسب بودن شرایط با پیچیدگی و بزرگی سیستم است. البته پیروز حناچی پیروز حناچی شهردار تهران نیز این انتقاد را پذیرفته و گفته است که نبود نظارت مناسب در تزریق واکسن این حواشی را ایجاد کرده است، به طوری که دستورالعمل ابلاغی شهرداری برای تزریق واکسن بسیار کلی بوده و این ایراد کار بود و با ابلاغ پروتکل تنظیمی تزریق واکسن این خطاها حذف خواهد شد.

 در این میان نادیده گرفته شدن شرکت شهر سالم به عنوان بخش تخصصی شهرداری در این حوزه انتقاد دیگری است که به شهرداری تهران وارد است در حالی است مناطق مختلف شهرداری می توانست با همکاری این شرکت روند واکسیناسیون پاکبانان را ساماندهی کند که بر اساس آخرین نظارت فنی برای ادامه تزریق واکسن به شرکت شهر سالم واگذار شده است.   

از آنجا که سازوکار دریافت واکسن از سوی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا مشخص شده است و مدیریت شهری نقشی در این موضوع ندارد. با این حال اعضای شورای شهر تهران پیگیر واکسیناسیون پاکبانان غیرایرانی که عمدتا از اتباع افغانستانی هستند، بودند. به گفته زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر تهران آحاد جامعه و همه کسانی که در این جامعه زندگی می‌کنند، مستحق دریافت واکسن هستند تا سالم باشند، حالا فرقی هم نمی‌کند که ایرانی باشند یا غیرایرانی. همه باید واکسن بزنند.

همچنین حجت نظری این سوال را مطرح کرد که اگر واکسیناسیون بر اساس عناوین شغلی و میزان در خطر بودن افراد است چرا باید میان پاکبان ایرانی و غیر ایرانی تفاوتی وجود داشته باشد. به گفته او اتباع افغانستانی به دلیل نداشتن کد ملی امکان استفاده از واکسن را ندارند که لازم است دولت هرچه سریعتر تدابیری را در این خصوص اتخاذ کند.«اگر قانونا نمی‌توان به عزیزان پاکبان افغانستانی واکسن تزریق کرد، آیا قانونا می‌توان آنها را به کار مشغول کرد؟! » با این حال حساسیت مردم، رسانه‌ها و اعضا باعث شد که در نهایت مشکل تزریق واکسن به پاکبانان غیر ایرانی رفع شود، چرا که براساس اعلام شهرداری تهران در برحی از مناطق واکسیناسیون این افراد با توجه به کارت سبز اقامت آنها انجام شده است و برای سایرین نیز در حال پیگیری است.

تخلف برخی از مدیران شهری در توزیع و تزریق واکسن در شهرداری تهران موج منفی را در افکار عمومی ایجاد کرد و شهروندان با هشتگ واکسن خواری به انتقاد از این عملکرد شهرداری تهران پرداختند با این حال شورای شهر تهران بار دیگر تلاش کرد تا به عنوان نماینده مردم این تخلف را پیگیری کرده و مدیران شهری را ملزم به برخورد و انتشار اسامی متخلفان کند. این پیگیری در کنار مطالبه همگانی مردم باعث شد به سرعت اسامی دریافت کنندگان در سامانه شفافیت منتشر و مدیران متخلف نیز از پست خود برکنار شوند تا شاید بخشی از آسیبی که به اعتماد افکار عمومی وارد شده، جبران شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: