• دوشنبه ٢٠ ارديبهشت ١٤٠٠-٠٨:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٦١
گزارش همشهری از جلسه 292 شورای شهر تهران:

بلاتکلیفی نامزدهای شورای شهر

محسن هاشمی در جلسه دیروز از بی‌نتیجه ماندن پیگیری رد صلاحیت‌ها خبر داد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از جلسه 292 نوشت: جلسه دیروز شورای شهر تهران چون جلسات گذشته به‌صورت ترکیبی(حضوری و مجازی) برگزار شد.
 محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس پارلمان شهری در ابتدای این جلسه با توجه به اهمیت موضوع انتخابات و رد صلاحیت برخی از نامزدها گفت که ۱۲نفر از اعضای فعلی برای انتخابات شورای شهر دوره بعد ثبت‌نام کرده‌اند که تنها ۲ نفر تأیید و ۱۰نفر رد صلاحیت شده‌اند که موضوع را پیگیری کرده‌ایم، اما پاسخ نگرفته‌ایم.
به گزارش همشهری، این روزها علاوه بر پایتخت، تمام کشور درگیر موضوع انتخابات است و ردصلاحیت گسترده نامزدها که برای حضور در شوراها اعلام آمادگی کرده‌اند، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امیدواریم مسئولان فضای مشارکت را با تأیید صلاحیت دیدگاه‌های متنوع و متکثر در انتخابات شوراها فراهم کنند، گفت: «۱۲نفر از اعضای فعلی برای انتخابات شورای شهر دوره بعد ثبت‌نام کرده‌اند که تنها ۲نفر تأیید و ۱۰نفر ردصلاحیت شده‌اند که موضوع ردصلاحیت آنها را پیگیری کرده‌ایم و با سازمان‌های مربوطه وارد مذاکره شده‌ایم تا دلایل رد صلاحیت‌شان را جویا شویم. همچنین درخواست بررسی مجدد داده‌ایم که تاکنون پاسخ قابل‌قبولی دریافت نکرده‌ایم.»
محسن هاشمی‌رفسنجانی در ادامه عنوان کرد که کمتر از 40روز تا انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری باقی مانده و جامعه منتظر 2پیام مهم در رونق و نشاط انتخاباتی است: «باید به شورای شهر تهران که پشتوانه مردمی زیادی در انتخابات گذشته داشته، توجه ویژه‌ای شود تا بار دیگر شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات شوراها باشیم.»  علاوه بر تهران در چند کلانشهر دیگر هم نامزدهایی که عمدتا به جریان اصلاحات تعلق دارند رد  صلاحیت شده‌اند.
رئیس پارلمان شهری در ادامه گریزی هم به انتخابات ریاست‌جمهوری زد و گفت: «به‌نظر می‌آید صدا و سیما و رسانه‌های رسمی فضا را برای گفت‌وگو با جریان‌های متفاوت هنوز آماده نکرده‌اند. در چنین شرایطی حتی لازم است در مورد کسانی که قائل به حضور و رأی دادن نیستند هم صحبت شود تا نخبگانی که به مشارکت فعال معتقد هستند بتوانند در این گفت‌وگو‌ها حضور داشته باشند و جامعه را در جهت مشارکت فعال در انتخابات قانع کنند. همچنین نسبت به پیامدهای عدم‌حضور در انتخابات باید مباحث کارشناسی و عمیقی مطرح شود تا شاهد شور و هیجان در انتخابات باشیم.» او در ادامه صحبت‌هایش از شهردار تهران برای شرکت در گفت‌وگو‌های مستقیم و بی‌واسطه (در شبکه اجتماعی کلاب هاوس) تشکر و عنوان کرد: «تداوم و استمرار و حضور سایر مدیران شهری در چنین برنامه‌هایی می‌تواند در آستانه انتخابات شوراها باعث تبیین عملکرد مدیریت شهری در این دوره شود. همچنین گفت‌وگوی بدون واسطه که با کارشناسان و اصحاب رسانه انجام می‌شود، از یک سو زمینه حضور منتقدان و مدیران گذشته را فراهم می‌کند تا آنها از دستاوردهایشان به‌صورت غیرتبلیغاتی و کارشناسی دفاع کنند و از سوی دیگر هم نقاط ضعف و هم مزیت‌ها مشخص می‌شود که برای بهبود فضای کار و وضعیت زندگی در شهر می‌تواند مفید باشد.»

اعمال نظارت استصوابی در شوراها
مرتضی الویری هم در نطق پیش از دستور جلسه دیروز خود به موضوع ردصلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها اشاره کرد و گفت: «این روزها قصه پرغصه ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات شوراها به‌ویژه در کلانشهرها چون تراژدی دردناک سبب نگرانی عمیق مردم شده است. هیأت نظارت مرکزی انتخابات شوراها توسط مجلسی انتخاب می‌شود که همان مجلس حاصل ردصلاحیت‌های گسترده و پشتوانه پایین آرای مردمی است؛ به‌نحوی که در شهر تهران فقط ۱۸درصد واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی رفتند.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ادامه اشاره کرد که روند تدریجی غیردمکراتیک شدن انتخابات شوراها از ابتدای شکل‌گیری در سال77 تاکنون مشاهده می‌شود و تئوری نظارت استصوابی که از انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سوم زمزمه‌اش توسط شورای نگهبان آغاز و در انتخابات مجلس چهارم عملی شد، فکر نمی‌کردیم به شوراها نیز تعمیم یابد. الویری در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد: «خانه از پای‌بست ویران است و تا زمانی که دخالت مراجع غیرانتخابی در فرایند انتخابات مجلس و شورای شهر وجود دارد که به بهانه نظارت انتخابات را  دومرحله‎ای کرده‌اند، حذف نشود، این مناقشه ادامه پیدا خواهد کرد و مشکل حل نخواهد شد.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: