• دوشنبه ١٣ ارديبهشت ١٤٠٠-١٠:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٢٦
گزارش همشهری از جلسه ۲۹۱ شورای شهر تهران:

از حضور شهردار تا اغاز بررسی گزارش مالی سال ۹۴ سازمان املاک شهرداری تهران

شهردار تهران: به‌زودی پروتکل تزریق واکسن در شهرداری تهیه و ابلاغ می‌شود

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری سوءاستفاده از سهمیه واکسن نیروهای خدماتی در 3 منطقه شهرداری تهران طی روزهای گذشته یکی از داغ‌ترین خبرهای رسانه‌ها بود؛ موضوعی که البته به خاطر شفاف‌سازی مدیریت شهری رسانه‌ای شد.  از این‌رو شهردار تهران دیروز به صحن شورا رفت تا در راستای شفاف‌سازی و برخورد با خاطیان توضیحاتی ارائه دهد. شفاف‌سازی از این نظر که اطلاعات دریافت‌کنندگان واکسن روی سایت شفافیت شهرداری منتشر شده، امکان هرگونه تخلفی بسته می‌شود؛ چنانچه تخلفی هم رخ دهد، برخورد جدی صورت می‌گیرد.
این اقدامی است که می‌تواند به‌عنوان یک ‌الگو در سایر سازمان‌ها و نهادها هم به‌عنوان یک‌ دستورالعمل جدی در دستور‌کار قرار گیرد. پیروز حناچی دیروز در همین رابطه گفت: «براساس وعده‌ای که داده بودیم، خاطیان عزل شدند و لیست کسانی که واکسن زده‌اند را به مرور روی سامانه شفافیت بارگذاری می‌کنیم. همچنین به‌زودی پروتکل واکسیناسیون در شهرداری تنظیم و ابلاغ می‌شود.»
به گزارش همشهری، پس از مدافعان سلامت، واکسیناسیون نیروهای بخش خدماتی شهرداری تهران از جمله تهطیرکنندگان سازمان بهشت زهرا(س) و پاکبانان در اولویت قرار گرفت و اسفند سال گذشته و در مرحله اول تزریق واکسن به 543نفر از کارکنان بهشت زهرا(س) انجام شد و مرحله دوم نوبت به نیروهای سازمان پسماند و پاکبانان بالای 50سال رسید. بر اساس آمار، در این مرحله 7هزار و 755نفر برای دریافت واکسن معرفی شدند که به‌گفته شهردار تهران تا‌کنون برای 2هزار و 725نفر واکسن آسترازنکا یا سینوفارم تزریق شده است.  از ابتدای این هفته  و به دنبال انتشار خبری درباره تخلف در واکسیناسیون در شهرداری تهران، حناچی دستور پیگیری داد. اعضای شورای شهر هم در برابر این تخلف سکوت نکردند و از شهردار تهران خواستند با جدیت این موضوع را پیگیری و با خاطیان برخورد قاطع شود. این مسئله آنچنان اهمیت داشت که محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در جلسه دیروز به آن اشاره کرد و گفت که متأسفانه در روزهای اخیر شاهد تخلفاتی به‌عنوان واکسن‌خواری در مدیریت شهری تعدادی از شهرها از جمله تهران بودیم. خوشبختانه با دستور محکم شهردار تهران با عناصر خاطی برخورد شد و اطلاعات واکسیناسیون در دسترس عموم قرار خواهد گرفت که البته لازم است این کار با سرعت عمل بیشتری انجام و در سایت هم بارگذاری شود. او در ادامه عنوان کرد: «شفاف‌سازی‌ از سوی شهرداری تهران می‌تواند نمونه خوبی برای دولت هم باشد تا با قرار گرفتن اطلاعات واکسیناسیون در دسترس عموم از سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود.» 

شناسایی متخلفان در مناطق
پیروز حناچی به‌دلیل تخلف رخ‌داده در مدیریت شهری، خود را ملزم کرد تا به نمایندگان مردم در پارلمان شهری توضیح دهد و وقتی پشت تریبون رفت با پذیرش پدیده واکسن‌خواری در برخی از مناطق شهرداری گفت که در یکی از سایت‌های منتقد شهرداری گزارشی منتشر شد مبنی بر استفاده مدیران شهرداری از سهمیه واکسن پاکبان‌ها. او گفت: «بلافاصله در توییتی منتشر کردم که پیگیر این موضوع هستیم و از رسانه‌ها برای حساسیتشان تشکر کردم و گفتم که موضوع واکسیناسیون را فوراً بررسی می‌کنیم و درصورت مشاهده تخلف با افراد خاطی برخورد خواهد شد و اگر لازم باشد این افراد برای بررسی‌های بیشتر به مراجع ذی‌صلاح معرفی می‌شوند.» شهردار تهران به نتیجه تحقیقات انجام شده توسط حراست کل و دفتر شهرداری اشاره کرد و گفت که بخش عمده تخلف رخ داده مربوط به منطقه۶ است: «طی مکاتبه شهردار منطقه با بهداشت شمال‌غرب، لیست ۳۲۵ نفر برای تزریق واکسن کووید-۱۹ اعلام شده بود که از این تعداد ۱۹۸ نفر اقدام به دریافت واکسن کرده‌اند که اسامی آنها از طریق حراست وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.» براساس گفته‌های پیروز حناچی آمار 198نفر عبارتند از 4۴ نفر پرسنل بازیافت، ۱۰۰ نفر پاکبان، ۱۲ نفر کارمند، ۱۳ نفر فاقد رابطه استخدامی با شهرداری تهران با هویت مشخص، ۲ نفر راننده جرثقیل، ۹ نفر راننده خودروی سرویس، 1نفر شهربان و ۱۷ کارگر فضای سبز. شهردار تهران به اقدامات انجام شده هم اشاره کرد و گفت: «بررسی‌ها نشان داد که یک نفر از مسئولان نواحی اقدام به تزریق واکسن از سهمیه فوق کرده است که همان روز به همراه 3نفر از همکاران ذی‌ربط و معاون خدمات شهری در منطقه ۶ عزل شدند. همچنین در بررسی‌های بعدی معلوم شد که توزیع سهمیه در یکی از مناطق منطبق با پروتکل‌های مصوب نبوده است که معاون خدمات شهری منطقه عزل شد و 2رئیس ناحیه در مناطق 7و9 هم به همین دلیل عزل شدند.»  او در مورد تخلف صورت گرفته گفت که بنا به استعلام موثق در منطقه۶ عوامل کارگری پسماند و فضای سبز و سرویس ۷۳ نفر هستند که ۲۵ نفر آنها جزو پرسنل شهرداری به حساب می آیند و مابقی هیچ ارتباط استخدامی با شهرداری منطقه ندارند. همچنین 20نفر هم مغایر دستورالعمل عمل کرده‌اند و در دفاتر حراست احصا شده‌اند که از این تعداد 13نفر مربوط به منطقه 7هستند اما تا‌کنون هیچ‌یک از مدیران شهری (تا رده ۴ مدیریتی) تزریقی انجام نداده‌اند. شهردار تهران نبودن نظارت مناسب در مرحله تزریق واکسن در مراکز بهداشت را دلیل این تخلفات دانست و عنوان کرد: «در مابقی مناطق تلاش شده وحدت‌رویه طی و با ابلاغ پروتکل تنظیمی این رویه اصلاح شود.»

نبودن دستورالعمل دقیق برای واکسیناسیون
پیروز حناچی با بیان اینکه یک ایراد به ‌کار شهرداری وارد بوده است گفت: «دستورالعمل دقیق برای واکسیناسیون نداده بودیم. کسانی که در آسایشگاه کارگران حضور دارند، راننده، پاکبان‌ها و برخی دیگر شامل واکسن می‌شوند که این افراد را به دقت مشخص نکرده بودیم. پروتکل خیلی باز گذاشته شده و اجازه تشخیص داده شده بود. بعضاً مشکلات دیگری هم وجود داشت که اگر کسی مدارک لازم (کارت شناسایی) نداشت همکاران وزارت بهداشت تزریق را انجام نمی‌دادند و بعضی از افراد خودشان استنکاف می‌کردند و امکان اینکه واکسن مجدداً بازگردانده شود هم وجود نداشت و باید حتماً تزریق می‌شد. بنابراین به‌زودی پروتکل تزریق واکسن در شهرداری تهیه و ابلاغ می‌شود.» این مقام مسئول در ادامه به شفاف‌سازی‌ هم اشاره و عنوان کرد: «تلاش کردیم از طریق رسانه‌ها و تلویزیون به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. حتی در کلاب‌هاوس هم اتاقی تشکیل و در این مورد صحبت شد و همکاران توضیحات لازم را دادند. شهرداری بر اساس وعده‌ای که داده بود، شفافیت دارد و از این‌رو لیست کسانی که واکسن زده‌اند  به مرور بارگذاری می‌شود. البته به توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نام افراد نوشته نشده اما کد ملی و مسئولیت آنها ذکر شده است.» شهردار تهران در پایان صحبت‌هایش به تعیین‌تکلیف خاطیان عزل شده هم اشاره و عنوان کرد که این افراد به اداره تخلفات ارجاع می‌شوند تا در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. همچنین مقرر شد فهرست کسانی که خارج از نوبت واکسن دریافت کرده‌اند هم منتشر شود. گزارشی هم از آخرین وضعیت حراست کل به اعضای شورا در مورد واکسیناسیون شهرداری تهران ارائه خواهد شد.

پاسخ شهردار به برخی از سؤالات
پس از توضیحات پیروز حناچی، برخی از اعضای شورای شهر سؤالاتی مطرح کردند که نخستین پرسش مربوط به واکسیناسیون تاکسیرانان بود که شهردار تهران گفت: «تا‌کنون بیش از 240نفر از تاکسیرانان به‌دلیل کرونا فوت کرده‌اند و متأسفانه این قشر در دستورالعمل واکسیناسیون لحاظ نشده بودند. با توجه به اینکه این راننده‌های تاکسی در انتشار بیماری هم نقش زیادی دارند، پیگیر واکسیناسیون آنها هستیم.» سؤال بعدی این بود که برخی از مناطق هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند. حناچی در پاسخ به این سؤال هم گفت که توزیع واکسن توسط 3دانشگاه شهید بهشتی، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی تهران انجام می‌شود و شیوه دانشگاه‌ها هم متفاوت است. دانشگاه علوم پزشکی تهران مناطق ۲، ۶ و ۹ را پوشش داده است. رابطه شهرداری‌های مناطق با این دانشگاه‌ها رابطه نزدیک و کاری است.

اختصاص ملک جدید به بنیاد فرهنگی امیرکبیر
اعضای شورای شهر پس از رسیدگی به موضوع واکسیناسیون نیروهای شهرداری و تخلفات رخ‌داده وارد دستور جلسه شدند و لایحه «مجوز واگذاری حق‌بهره‌برداری از یک ملک متعلق به شهرداری تهران به بنیاد فرهنگی امیرکبیر» را بررسی کردند. محسن هاشمی‌رفسنجانی در تشریح لایحه گفت: «حسن حبیبی به‌دلیل علاقه‌اش به میراث فرهنگی و تاریخی کشور اقدام به جمع‌آوری مجموعه‌های ارزشمندی کرده است که شامل ۳۰هزار جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ نسخه خطی و هزار فرش دست‎بافت و هزار قطعه هدایای وی است که در قالب بنیاد امیرکبیر وقف شهر تهران شده است.» به‌گفته وی، شهرداری در گذشته مکانی را برای نگهداری این مجموعه اختصاص داده بود که به‌دلیل مشکلات ساختاری لازم است این مجموعه به جای دیگری منتقل و نگهداری و در معرض دید عموم قرار گیرد. رئیس شورای شهر تهران گفت: «شهرداری تهران ساختمانی در باغ فردوس برای این کار پیش‌بینی کرده و از این‌رو لایحه را برای تصویب به شورا ارائه داده است.» پس از اظهارنظر مخالفان و موافقان در نهایت این لایحه تصویب شد.

بررسی گزارش حسابرسی سازمان املاک 
اعضای شورای شهر در جلسه روز گذشته در واپسین ساعات به بررسی گزارش حسابرسی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران برای سال مالی 94پرداختند که گزارش توسط مجید فراهانی قرائت شد اما روند بررسی به طول انجامید و از این‌رو اعضا نتوانستند تصمیم‌گیری کنند و بررسی مجدد آن به جلسه بعد موکول شد.

محسن هاشمی خطاب به رئیس‌مجلس: رد صلاحیت‌های شوراها را پیگیری کنید

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران  دیروز  به موضوع رد‌صلاحیت گسترده کاندیداها در انتخابات شورای شهر هم اشاره و عنوان کرد: «فرض ما بر این است که در انتخابات شوراها نظارت استصوابی نداریم و لذا از رئیس مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم با پیگیری موضوع نسبت به رسیدگی اعتراض کاندیداها در هیأت نظارت استانی، مرکزی و شهرستانی توجه ویژه داشته باشد. چرا که با این کار از  تضییع حق‌الناس جلوگیری و با تأمین حق عمومی جامعه زمینه برای برگزاری انتخابات با تکثر نگاه‌ها و صلاحیت و مشارکت مطلوب فراهم می‌شود.

نطق پیش از دستور
فروپاشی امپراتوری پول‌پاشی 


محمد سالاری،‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران: کمتر از ۴‌ماه به پایان دوره پنجم شورای شهر تهران باقی مانده و ‌اکنون زمان پاسخگویی به شهروندان، کنشگران مدنی و اصحاب رسانه فرا رسیده است. شورای پنجم زمانی زمام امور پایتخت را برعهده گرفت که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دوره قبل به ارث رسیده بود و محدودیت‌های جدی برای انتخاب مهم‌ترین اختیار شوراهای شهر یعنی انتخاب شهردار برای ما اعمال شد که موجب شد نخستین و دومین شهردار خود را بدون اراده از دست بدهیم. ظرفیت درآمد‌زایی طرح تفصیلی پیش‌خور شده بود و دارایی‌های ملکی شهرداری به تاراج رفته بود. در چنین شرایطی به مردم وعده داده بودیم که نسبت به تغییر پارادایم از پول‌پاشی و تاراج اموال عمومی، ضابطه فروشی و قانون فروشی و... جلوگیری کنیم. 
در این دوره مدیریت شهری تهران، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و انضباط مالی را در اولویت قرار دادیم، فرایند تعریف پروژه‌های شهری را مبتنی بر نیازسنجی  اصلاح و از سونامی انعقاد قراردادهای غیرضروری در شهر جلوگیری کردیم. هزینه‌های شهر را کاهش جدی دادیم و با ایجاد خزانه متمرکز در حوزه مالی و اقتصاد شهری از پول‌پاشی بی‌حساب و کتاب جلوگیری کردیم. فرایندهای ذیحسابی و حسابرسی در شهرداری تهران را اصلاح کردیم و هزینه نگهداشت شهر را در برخی موارد چندین برابر و حداقل ۵۰ درصد کاهش دادیم. بدهی پیمانکاران و سایر دیون را پایدارسازی کردیم، بدهی بانک‌ها را در این شرایط بحرانی منابع درآمدی از طریق تهاتر با مطالبات از دولت یعنی اسناد خزانه و عمدتاً از محل منابع نقدی و غیرنقدی و بخشودگی جرائم (مجموعاً معادل بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان) تسویه کردیم. استرداد بیش از هزار و 200میلیارد تومان از اسناد ملکی شهرداری، انحراف اضافه طبقه در سال 99به صفر رسید، توقف سونامی مال‌سازی‌ و بلند مرتبه‌سازی‌ بی‌ضابطه، واگذاری بی‌حساب و کتاب 414ملک به نهادهای خاص در دوره مدیریت شهری گذشته، کاهش 60درصدی قطع اشجار نسبت به دوره گذشته، کمک دولت در تشکیل شبکه آبرسانی اضطراری و تصفیه‌خانه بزرگ تهران، شکل‌گیری نهضت سرمایه‌گذاری برای احیای بناهای تاریخی شهر، مرمت و بهسازی نماهای ساختمان و حذف زوائد شهری، شناسایی 33هزار و 221ساختمان ناایمن در شهر، مناسب‌سازی‌ یک میلیون و 800هزار مترمربع از معابر و فضاهای عمومی شهر، ارتقای امنیت اجتماعی زنان با بهسازی فضاهای بی‌دفاع شهری، رسمیت بخشیدن به دستفروشان، افتتاح 30ایستگاه مترو در دوره پنجم و هزینه کرد 20هزار میلیارد تومان در حوزه متروی تهران، برخی از اقدامات انجام شده هستند. جای تأسف است که مجموعه‌ای از صاحبان مقام، قدرت و صاحبان تریبون و صاحبان جایگاه صیانت از حقوق عمومی که همواره داعیه مبارزه با فساد و رانت و توجه به حقوق شهروندان را سر می‌دهند، هیچ‌گاه و در هیچ مناسبتی از دستاوردهای مدیریت شهری پنجم در این شرایط سخت و دشوار یاد نکردند، درحالی‌که به مدیران گذشته با کارنامه‌ای که از خود بر جای گذاشته‌اند، صدها و هزاران بار آفرین گفتند. امروز اعضای شورای پنجم خدا را شاکریم که در مبارزه با فساد و رانت و توجه به حقوق عمومی پیشگام بوده‌ایم و امیدواریم آنچه انجام شد موجبات رضایت شهروندان را فراهم کرده باشد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: