• چهارشنبه ٨ ارديبهشت ١٤٠٠-٠٩:٥٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٣٥٠
همشهری بررسی کرد:

شورا از نگاه متخصصان

نگاهی به نتایج یک نظرسنجی درباره عملکرد دوره‌های مختلف شورای شهر تهران

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، براساس یک نظرسنجی علمی انجام‌شده در اسفند‌ماه سال1399 از اعضای ادوار شورای تهران، مدیران ارشد مدیریت شهری و تعدادی از متخصصان حوزه شهرسازی و معماری،  فرهنگی و اجتماعی، محیط‌زیستی و اقتصادی، این دوره شورا موفق‌ترین در میان ادوار پارلمان شهری تهران به‌حساب می‌آید.
به گزارش همشهری، درحالی‌که به  روزهای انتخابات شورای شهر نزدیک می‌شویم، فصل ارزیابی حال و نگاه به آینده هم فرا رسیده است. به‌گونه‌ای که دیروز پیروز حناچی، شهردار تهران هم در شورای شهر گفت: «اگر در دوره‌ای اتفاق خاصی افتاده، چه مثبت و چه منفی می‌توانسته نتیجه نظارت و پیگیری و تعیین راهبردهایی بوده باشد که در آن دوره اعضای شورا داشته‌اند. در آستانه انتخابات باید عرصه باز شود تا بهترین‌ها، سالم‌ترین‌ها، متعهدترین‌ها و متخصص‌ترین‌ها در حوزه‌های مختلف در شوراها حاضر شوند.»
 با این حساب، اگر به آمار یک نظرسنجی انجام‌شده که با همکاری اداره کل اداری و اجرایی شورای شهر تهران انجام شده نگاهی بیندازیم، بی‌شک مسیر روشن‌تری برای انتخاب پیش روی‌مان قرار می‌گیرد. نکته جالب اینجاست که در این نظرسنجی اعضای شورا و مدیران شهری دوره‌های پیشین نیز شرکت کرده‌اند. 
شرکت‌کنندگان، به اعلام نظرات خود درباره راه‌های افزایش عملکرد بهتر اعضای شورای شهر، تهیه فهرست انتخاباتی دوره ششم شورا، بازگذاشتن عرصه انتخابات برای متخصصان، راه‌های جلوگیری از لابی‌گری، سهم‌خواهی و واسطه‌گری افراد نیز پرداخته‌اند. در آستانه روز گرامیداشت شوراها (9اردیبهشت) بخشی از آمار نظرسنجی انجام‌شده در اینفوگرافی (داده‌نما) زیر آمده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نظرسنجی آن است که شورای پنجم نسبت به ادوار پیشین خود موفق‌تر بوده است؛ چراکه 29.6درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد دوره پنجم را موفق‌تر از دوره‌های دیگر دانسته‌اند. در این میان دوره چهارم و سوم هر کدام به‌صورت جداگانه از نظر 12.3درصد از شرکت‌کنندگان موفق بوده‌اند. 9.9درصد نیز دوره دوم و 8.6درصد هم دوره اول را موفق‌ترین دوره پنجگانه شورا اعلام کرده‌اند.

از اهمیت تحصیلات مرتبط تا پاکدستی و شجاعت
تحصیلات مرتبط و تجربه کاری از نظر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انجام‌شده، مهم‌ترین ویژگی برای حضور در لیست شورای شهر آینده تهران است. 38.3درصد از شرکت‌کنندگان به‌صورت جداگانه به این دو ویژگی رأی داده‌اند. همچنین 8.6درصد از آنها سابقه عضویت در شورا، 6.2درصد عضویت در احزاب و 7.4درصد داشتن سن مناسب و انگیزه را مهم‌ترین ویژگی برای حضور در لیست‌های انتخاباتی شورای شهر تهران اعلام کرده‌اند. 44درصد از شرکت‌کنندگان نیز پاکدستی را مهم‌ترین صفت یک عضو شورای شهر معرفی کرده‌اند.
 29.6درصد معتقدند تخصص باید مهم‌ترین ویژگی یک عضو شورای شهر باشد. علاوه بر این 13.6درصد تعهد، 2.5درصد مردمداری، 1.2درصد شجاعت و 6.2درصد صداقت را به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی عضو شورای شهر دانسته‌اند.

 70درصد موافق عضویت در شورا با سابقه کاری در شهرداری
نزدیک به 60درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنحی مفیدبودن عضویت صاحب‌نظران و نخبگان دانشگاهی در شورای شهر تهران، بدون داشتن سابقه کار اجرایی را کم و خیلی‌کم توصیف کرده‌اند. 13.6درصد نظری در این رابطه نداشته و 25.3درصد نیز آن را زیاد و خیلی زیاد دانسته‌اند. در این میان نزدیک به 70درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی سابقه کاری در شهرداری را برای عضویت در شورا مفید دانسته‌اند. 
همچنین 21درصد سابقه کاری در وزارت کشور، 1.2درصد وزارت خارجه، 2.5درصد دانشگاه و 2.5درصد سابقه کار در نیروهای نظامی برای عضویت در شورا را مفید اعلام کرده‌اند.
نیمی از شرکت‌کنندگان معتقدند سابقه عضویت در شوراهای گذشته باعث عملکرد موفق‌تر اعضا شده است. 26درصد آنها نظری در این‌باره نداشته و 23درصد نیز معتقد بودند که سابقه عضویت در دوره‌های گذشته باعث عملکرد موفق‌تر اعضا نمی‌شود.
 همچنین 43.2درصد از شرکت‌کنندگان راه جلوگیری از لابی‌گری، سهم‌خواهی و واسطه‌گری افراد را شفاف‌سازی عملکرد اعلام کرده‌اند. از نظر 19.8درصد آنها تصویب قوانین سختگیرانه بهترین راه در این مسئله است. 16درصد نظارت دقیق‌تر را راه چاره دانسته و 14.8درصد به گزینه دقت بیشتر در هنگام بستن لیست، رأی داده‌اند. 1.2درصد افراد هم برخورد شدید قضایی را راه‌حل اصلی جلوگیری از لابی‌گری، سهم‌خواهی و واسطه‌گری عنوان کرده‌اند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: