• چهارشنبه ٨ ارديبهشت ١٤٠٠-٠٩:٥١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٣٤٩
گزارش همشهری از جلسه 290شورا؛

شورا؛ وظایف گسترده و اختیارات محدود

گلایه نایب‌رئیس شورای شهر تهران در آستانه روز شوراها، از نبود نهاد حاکمیتی ناظر در بازگرداندن اختیارات به شوراها

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری؛ فردا نهم اردیبهشت، روز شوراهاست؛ از این‌رو نایب‌رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه ضمن تبریک این روز به اعضا، تاریخچه شکل‌گیری شوراها را مرور کرد و گفت که به‌علت تأخیر 22ساله از تشکیل شوراها حدود دوسوم اختیارات مصرح قانونی شوراها در اختیار نهادهای دیگر است.
به گزارش همشهری، ریاست جلسه روز گذشته شورای شهر تهران را ابراهیم امینی بر‌عهده داشت که در ابتدای صحبت‌هایش ضمن تبریک روز شوراها گفت: «اگرچه شوراها جایگاهی ۴۲ساله در قانون اساسی دارند و فصل هفتم قانون اساسی با ۷ اصل به این نهاد اختصاص یافته است، اما تا سال ۱۳۷8که نخستین دوره شوراها شروع به‌کار کرد، استفاده از این پتانسیل عظیم مغفول مانده بود.» وی در ادامه عنوان کرد که به ‌واسطه نبود نگاه عمیق و دلسوزانه به رفع مسائل جامعه به اختیارات شوراها دست‌اندازی شده و امروزه حدود دوسوم اختیارات قانونی شوراها در ید نهادهای دیگر است و تقریباً هیچ نهاد حاکمیتی حاضر به بازپس دادن اختیارات شوراها و کاهش قدرت خود نیست.
ابراهیم امینی در ادامه به طرح پیشنهادی برخی از اعضای شورا مبنی بر خرید واکسن توسط شهرداری تهران اشاره کرد و گفت که باتوجه به اجازه واردات واکسن، شورای پنجم شهر تهران درنظر دارد درصورت کارشناسی بودن، با تصویب طرحی دوفوریتی، شهرداری تهران را مکلف به تهیه واکسن کرونا کند.

تصویب یک لایحه در حوزه صدور پروانه
همچنین دیروز بررسی لایحه چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و محمد سالاری در جریان بررسی آن گفت که نخستین گام مدیریت شهری دوره پنجم در راستای انضباط‌بخشی به حوزه شهرسازی و مبارزه با رانت و امضای طلایی و مشخص کردن اختیارات شوراهای معماری مناطق در حوزه صدور پروانه بود؛ به‌طوری‌که نباید مجوز فراتر از طرح تفصیلی در پروانه صادر شود. 
این عضو شورای شهر گفت: «مصوبه شورا این بود که مناطق تا 5درصد مازاد بنا تا سقف 500متر حق تغییر و انحراف از پروانه ساخت دارند. این مصوبه تصویب شد، اما پس از تأیید هیأت تطبیق مورد اعتراض معاون استاندار قرار گرفت و در نهایت مصوبه شورا در جلسه حل اختلاف لغو شد. بعدها با پیگیری‌های صورت‌گرفته و قانع کردن استانداری، شورای حل اختلاف و سازمان بازرسی بنا براین شد که این موضوع دوباره در صحن شورا بررسی و تصویب شود.» در پایان بررسی این لایحه 16عضو شورای شهر با آن موافقت کردند و کلیات آن تصویب شد.

تبدیل منطقه  21به قطب اکوتوریستی
مسعود رضایی، رابط شورایاری منطقه 21دیروز مهمان اعضای شورای شهر بود تا گزارشی از عملکرد شورایاران و ظرفیت‌های منطقه ارائه دهد. او پشت تریبون گفت که وسعت فضای سبز منطقه حدود 935هکتار است و می‌توان با شاخص‌دهی و هدف‌گذاری، این منطقه را به قطب اکوتوریستی شهر تهران تبدیل کرد. در پایان برخی از اعضا پیشنهادها و مسائلی را مطرح کردند و خواستار پیگیری مشترک شورایاران و شورای شهر شدند. 

تذکرات اعضا؛  از واکسیناسیون تا حراست از هویت تاریخی
در جلسه دیروز شورای شهر تهران، 4تذکر داده شد. حجت نظری به موضوع حراست بناهای تاریخی شهرری اشاره کرد و گفت که کتیبه قاجاری موجود در چشمه‌علی واقع در شهر تاریخی ری در روزهای اخیر توسط افرادی ناشناس مخدوش شده و این نشان می‌دهد نگهداری از میراث تاریخی و هویتی ما چه اندازه در خطر است و چقدر در این مراقبت کوتاهی می‌شود. 
احمد مسجدجامعی هم در مورد چشمه‌علی تذکر دیگری داد و گفت: «مهم‌ترین کشفیات قرن گذشته در حوزه باستان‌شناسی مربوط به چشمه‌علی ری است، اما این سرمایه عظیم تهران خیلی مورد توجه قرار نگرفته است و در این مدت طرح جامع می‌طلبد.» در ادامه محمدجواد حق‌شناس به موضوع واکسیناسیون تاکسیرانان اشاره کرد و گفت که از ابتدای شیوع کرونا بالغ بر 200نفر از تاکسیرانان تهران جان خود را به سبب ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. با توجه به سهم 23درصدی این ناوگان در حمل‌ونقل عمومی برای جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس کرونا لازم است تاکسیرانان در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند. محمد علیخانی هم تذکر خود را با موضوع قطعی مکرر سامانه‌های ساخت‌وساز شهری مطرح کرد و گفت: «در یک هفته گذشته سامانه شهرسازی، سامانه ماده ۱۰۰ و سامانه آرشیو اسناد قطعی مکرر داشته و در انجام خدمات شهرداری به مردم، اختلال ایجاد شده است.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: