• دوشنبه ٦ ارديبهشت ١٤٠٠-٠٧:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٣١٣
آرش حسینی میلانی:

فضای سبز تهران ۱۴۰۰ کم‌آب نیست

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری سید آرش حسینی میلانی رئیس‌ کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اقدامات شهرداری و این شورا برای ممانعت از خشکسالی در سال۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: طبق آخرین اطلاعات موجود که در اختیار دارم، خوشبختانه به‌دلیل آنکه مخازن و سدها بارندگی‌های سال گذشته را ذخیره کردند و تصفیه‌خانه ششم وارد مرحله بهره‌برداری شده و به تنظیم مصرف آب کمک کرده است، این امید وجود دارد که در سال‌جاری مشکلی در مورد کم‌آبی فضای سبز وجود نداشته باشد. به گزارش همشهری، سیدآرش حسینی میلانی، درباره خشکسالی در تهران گفت: یکی از برنامه‌های مهم، نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌هاست. این اقدام از 2سال پیش از سوی شهرداری آغاز شده و در سال‌جاری نیز ادامه دارد. این موضوع در مدیریت مصرف از نظر کنترل عملکرد پیمانکاران بسیار حائز اهمیت است.
این عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه پروژه‌های آبرسانی مسئله دیگری است که عمدتا مربوط به تصفیه‌خانه‌های محلی است، گفت: شهرداری باید بتواند در برنامه زمان‌بندی‌شده، آبرسانی از تصفیه‌خانه‌های محلی مانند شهرک اکباتان یا شهرک غرب را به اتمام برساند. به این ترتیب، امکان استفاده از پساب تصفیه‌شده برای فضای سبز فراهم شود که طبیعتا تاب‌آوری فضای سبز تهران در برابر خشکسالی افزایش پیدا می‌کند. حسینی میلانی، لایروبی قنوات را ضروری دانست و افزود: قنوات در شرایط خشکسالی می‌توانند یکی از منابع تأمین آب باشند. لایروبی قنوات باید مانند لایروبی انهار و کانال‌ها دارای برنامه مستمر باشد که سازمان بوستان‌ها این برنامه را در دست اقدام دارد.
او به اصلاح روش‌های آبیاری اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی مناطق آبیاری با تانکر انجام می‌شود که هدررفت آب زیادی در این روش وجود دارد و باید این روش اصلاح و سیستم آبیاری مدرن جایگزین آن شود. یکی دیگر از زمینه‌هایی که می‌تواند باعث کاهش خطر خشکسالی در شهر تهران شود، عملیاتی‌کردن تغییر الگوی کشت در فضای سبز است؛ به این معنا که گیاهان کم‌مصرف و بومی جایگزین گونه‌های گیاهی پرمصرف و غیربومی شوند. در این زمینه، با پیگیری شورا مرکز تحقیقات فضای سبز به وسعت پنج هکتار در پارک آزادگان احداث شده است.
 حسینی میلانی پایش پارک‌های جنگلی از سوی سازمان بوستان‌ها را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: فناوری‌های نوین سنجش از دور از نظر دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای این امکان را فراهم می‌کند که وضعیت شادابی و خشکیدگی پارک‌های جنگلی در فواصل زمانی ماهانه سنجیده شود. اکنون ۴۵هزار هکتار پارک جنگلی در تهران وجود دارد که به‌عنوان ریه‌های تنفسی شهر شناخته می‌شوند و مهم است که آخرین وضعیت آنها از نظر شرایط زیستی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: