• دوشنبه ٦ ارديبهشت ١٤٠٠-٠٧:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٣١٢
گزارش روزنامه همشهری از جلسه 289 شورای شهر تهران:

لغو طرح ترافیک، تکرار تجربه‌ای ناموفق

اعضای شورای شهر تهران نسبت به لغو طرح ترافیک واکنش نشان دادند و در عین حال اظهار امیدواری کردند چنین تصمیمی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، منجر به کاهش شیوع کووید-19شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از جلسه روز گذشته شورا نوشت: لغو محدودیت‌های طرح ترافیک با واکنش اعضای شورای شهر تهران روبه‌رو شد. به‌گونه‌ای  که برخی از آنها دیروز به تجربه ناموفق لغو طرح اشاره و اعلام کردند: «ابتدای سال گذشته با اوج گرفتن شیوع کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا با هماهنگی وزارت کشور، تصمیم به لغو طرح ترافیک تهران گرفت. بعدها مشخص شد این تصمیم نه‌تنها به مهار شیوع کرونا کمک چندانی نکرده، بلکه باعث شده تا شهروندان بیشتری با خودروی شخصی تردد غیرضروری در شهر داشته باشند. پیامد آن هم افزایش ترافیک و آلودگی هوا و کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود.»
به گزارش همشهری، جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت هم با تذکر رئیس شورای شهر تهران در این ارتباط همراه شد. به‌ گفته محسن هاشمی‌رفسنجانی لغو طرح ترافیک یک تجربه ناموفق است. او گفت:‌ «لغو طرح ترافیک یک‌بار سابقه داشت که در آن روزها احساس شد ترافیک در شهر خیلی زیادشده و شلوغی هم افزایش پیدا کرده است. در شرایط کرونایی با اعمال محدودیت از جمله اجرای طرح ترافیک، برخی از مردم که تمایلی به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ندارند، ترجیح  می‌دهند در منزل بمانند اما با لغو این طرح، زمینه برای تردد با خودروهای شخصی فراهم شده است. با این تصمیم قطعاً تردد در شهر بیشتر می‌شود و شاهد شلوغ شدن شهر و ترافیک خواهیم بود.» هاشمی در عین حال اظهار امیدواری کرد این بار نتیجه بهتری از لغو طرح ترافیک حاصل شود.
محمد علیخانی هم بربی تاثیری لغو طرح ترافیک روی کاهش یا افزایش شیوع کرونا مهر تایید زد و گفت: «تحقیقاتی در جهان وجود ندارد که نشان دهد لغو محدودیت های ترافیکی باعث کاهش انتشار کرونا می شود اما مشخص شده که افزایش ترافیک و آلودگی هوا می تواند به شیوع کرونا دامن بزند.»

ضابطه‌مند شدن مجمع شهرداران آسیایی
اعضای شورای شهر تهران دیروز در حالی وارد صحن شدند که بررسی یک فوریت لایحه «فروش و تصویب معامله ملک یک قطعه پلاک ثبتی در منطقه ۱۱» که قرار است سازمان نظام پزشکی از آن بهره‌برداری کند و همچنین طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه نحوه مشارکت و حمایت از دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی» را در دستور کار داشتند. در نهایت هر دوی این دستورجلسات با موافقت اعضای پارلمان شهری
تصویب شدند.
مجید فراهانی در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه نحوه مشارکت و حمایت از دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی» گفت: «مجمع شهرداران آسیایی با پیشنهاد شهرداری تهران و استقبال و مشارکت شهرداران، اعضای شوراها و انجمن‌های شهری، مدیران ارشد شهری و محلی از سراسرآسیا، با حمایت مجمع پارلمان‌های آسیایی(APA) و وزارت امور خارجه کشورمان و با هدف ایجاد بستر لازم برای تقویت و توسعه روابط، تعاملات و همکاری‌های فنی، تخصصی، فرهنگی و اقتصادی بین‌المللی میان شهرداران و مقامات محلی شهرهای آسیایی، تأسیس و دبیرخانه دائمی آن در شهر تهران مستقر شده است.» او ادامه داد: «سال 1387شهرداری تهران با ارائه لایحه، مجوز تأمین اعتبار برای برگزاری نخستین اجلاس شهرداران آسیایی از شورای شهر تهران را دریافت کرده است. این طرح در راستای شفاف کردن نحوه مشارکت و حمایت شهرداری تهران از دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی با قید یک فوریت و ماهیت الزام به ارائه از سوی شهرداری تنظیم و در شورا ارائه شده است.» فراهانی با بیان اینکه مجمع شهرداران آسیایی نقش مهمی در تبادلات بین المللی تهران دارد عنوان کرد: « شهرداری تهران می‌گوید هیچ مصوبه‌ای از سوی شورا برای این مجمع و ضابطه‌مندی این حوزه وجود ندارد. این طرح با توجه به اهمیت مجمع شهرداران آسیایی، شهرداری تهران را ملزم به ارائه لایحه‌ای برای ضابطه‌مند کردن آن کرده است.»

واگذاری ملک به سازمان نظام پزشکی
اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین با یک فوریت لایحه شهردار تهران درخصوص «مجوز فروش و تصویب معامله ملک یک قطعه پلاک ثبتی در منطقه ۱۱» که قرار است سازمان نظام پزشکی بهره‌بردار آن باشد موافقت کردند. آنها گزارش حسابرسی سازمان مهندسی و عمران و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای سال مالی 94را نیز تصویب کردند.

 نمره 15هاشمی به عملکرد شورای شهر
رئیس شورای شهر تهران دیروز گریزی هم به هفته گرامیداشت شوراها و بی‌مهری‌ها به مردمی‌ترین نهاد کشور زد و سپس به بیان مهم‌ترین دستاوردهای شورای پنجم شهر تهران پرداخت. او با بیان اینکه فصل هفتم قانون اساسی با 7  اصل، به شوراها اختصاص دارد، گفت: «آخرین روزهای شورا در دوره پنجم را سپری می‌کنیم و با وجود همه مشکلات و چالش‌هایی که به‌وجود آمده، در این دوره که 3ابرچالش بحران اقتصادی کشور، رکود در صنعت ساختمان و پاندمی کرونا را شاهد بودیم، عملکرد شورای پنجم مثبت و برای کارشناسان و صاحب‌نظران قابل‌بررسی است.» و اما 15عددی بود که محسن هاشمی‌رفسنجانی از 20به عملکرد شورای شهر داد. او در رابطه با چنین نمره‌ای گفت: « ما در استفاده از حمایت دولت و بودجه‌های دولت به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل عمومی و بافت فرسوده البته در سایه مسائل مربوط به بحران اقتصادی و رکود ساخت‌وساز و کرونا نتوانستیم موفقیت‌های چندانی به‌دست آوریم. البته در بعد حمل‌ونقل عمومی افتتاح‌های خوبی داشتیم ولی در تجهیز ناوگان متحرک نتوانستیم موفق عمل کنیم، اما در امور تقنینی، شورا موفق عمل کرد.»
 رئیس شورای شهر تهران در پایان با عذرخواهی از شهروندان گفت: «به‌دلیل کمبودها و ضعف‌هایی که در اجرا توسط شهرداری و عملکرد شورا وجود داشته است از شهروندان تهرانی عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم که مطالبات و انتظارات از دوره آینده شورا به‌نحوی در انتخابات شکل گیرد که گامی رو به جلو و نه به عقب، در حوزه اصلاح و توسعه مدیریت شهری برداشته شود.» 

تذکرات جلسه‌289
افزایش آلاینده‌ها در روزهای اخیر

سیدآرش حسینی میلانی : امسال شرایط اقلیمی و خشکی هوا موجب کاهش ۴۰درصدی بارندگی شده و به همین دلیل ممکن است در اواخر بهار و فصل تابستان شاهد افزایش آلاینده‌های ناشی از گردوغبار و همچنین اُزن باشیم. ۳۴روز در سال گذشته، با مسئله اُزن در تیر و مرداد روبه‌‌رو بودیم و در یک بازه زمانی ۱۰روزه به شکل پیوسته با آلودگی اُزن از ۲۵تیر تا سوم مرداد مواجه شدیم. به‌دلیل شرایط اجتناب‌ناپذیر کرونا، اجرای طرح ترافیک متوقف شده و احتمال افزایش آلایندگی اُزن در منطقه مرکزی شهر تهران وجود دارد. همچنین باید توجه داشته باشیم‌ ریزگردهایی که از عراق و عربستان می‌آیند، هنوز به ایران نرسیده‌اند. پس لازم است کارگروه آلودگی هوای استان تهران زودتر تشکیل شود و تمهیداتی را برای بهار و تابستان امسال درنظر بگیرد و برنامه‌ریزی کند.

تجدیدنظر در تفکیک اداره کل ایثارگران و رفاه شهرداری 

محمد‌جواد حق‌شناس: فرایند تفکیک 2 اداره کل ایثارگران و رفاه شهرداری باید مجددا در شورای شهر و شهرداری تهران مورد تجدید‌نظر قرار گیرد. شهرداری تهران باید در اجرای مصوبه شورای شهر مبنی بر ادغام 2 معاونت ملاحظات و حساسیت‌های موجود را مدنظر قرار داده و از تعجیل و سهل‌انگاری و سوء‌مدیریت‌های پرهزینه و تنش‌زا پرهیز کند. با توجه به نامه اخیر فرمانداری به رئیس شورای شهر تهران مبنی بر درخواست اصلاح لازم در مصوبه مربوطه ضمن تأکید بر ضرورت توجه به اهمیت و حساسیت موضوع می‌بایست مواردی ازجمله رعایت حقوق قانونی ایثارگران مورد توجه قرار گیرد. همچنین شهرداری پیشنهاد اصلاحات لازم در مصوبه را در اسرع‌وقت به شورای شهر ارائه دهد. این تذکر توسط حجت نظری، زهرا نژاد‌بهرام و احمد مسجد‌جامعی هم امضا شده است.

ساماندهی و یکپارچه‌سازی مراکز امداد و نجات

مجید فراهانی :  رعایت قانون و اجرای مصوبات شورا مهم‌ترین انتظار اعضای شورا از شهردار و مدیران شهرداری تهران است تا با رعایت و اجرای دقیق و به‌موقع مصوبات شورا، زمینه اداره هرچه بهتر شهر و شهرداری تهران فراهم شود. براساس ماده واحده مصوبه سال‌93، شهرداری موظف بوده در مدت 3‌ماه برای ارتقای زیرساخت‌های لازم و توسعه و توان‌افزایی مراکز امداد و نجات در ارائه خدمات ایمنی به شهروندان، لایحه «ساماندهی و یکپارچه‌سازی مراکز خدمات امداد و نجات در شهر تهران» را تهیه کرده و به شورای شهر تهران ارائه کند. با وجود اینکه 2هزار و 193روز از پایان مهلت مقرر در مصوبه می‌گذرد، شهرداری این کار را انجام نداده و شایسته است اقدام لازم از سوی شهرداری در اسرع وقت صورت گیرد.

استفاده بهینه از ساختمان اطلاعات

احمد مسجد‌جامعی: ساختمانی که شهرداری تهران در آن مستقر است، هیچ تباری ندارد. یک زمانی ساختمان وزارت کشور بود و بعد به ساختمان بلدیه منتقل شد و سپس به ایرانشهر و بعد از آن به ساختمان حزب ایران‌نوین و در نهایت به مکان فعلی در خیابان بهشت جابه‌جا شد. درصورتی که همه جای دنیا و حتی شهرهای کشورمان ازجمله تبریز ساختمان‌های شهرداری، تبار دارند. تذکر بنده درباره ساختمان روزنامه اطلاعات است که قرار بود فروخته شود اما اعضا مخالفت کردند و این کار انجام نشد. این ساختمان بیش از ۸۰سال سابقه دارد و بنای قرص و محکمی است که 3 دوره معماری پهلوی اول، دوم و جمهوری اسلامی در آن روزآمد شده است. ساختمانی با این ارزش‌ها را داریم و باید از آن استفاده بهینه کنیم چرا‌که از نظر معماری و سابقه در شهر تهران واجد ارزش است.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: