• شنبه ٤ ارديبهشت ١٤٠٠-١٦:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٢٩٠
میلانی در گفتگو با ایلنا؛

شورای پنجم کارنامه قابل دفاعی دارد/ تاکید بر حضور متخصصان در لیست‌های انتخاباتی

عضو شورای شهر تهران گفت: شورای پنجم هم در حوزه سخت‌افزاری و هم در حوزه نرم‌افزاری کارنامه قابل دفاعی دارد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی درباره نارضایتی مردم از عملکرد شورای پنجم گفت: بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های شورای پنجم از جنس نرم‌افزاری است و اصلاح رویه‌ها، رویکردها و فرایندها را شامل می‌شود که با یک فاصله زمانی اثرات آنها مشخص می‌شود. به عبارت دیگر، گفتمان مدیریت شهری در دوره پنجم از مبنای توسعه بتن محور فاصله گرفت ‌و بر مبنای افزایش تاب‌آوری و زیست‌پذیری پایه‌ریزی شد. 

او ادامه داد: از آنجایی که این نگاه ماهیت تخصصی و کارشناسی دارد و هموار کردن مسیر آن - در شرایطی که اداره تهران دیگر مانند سابق ممکن نبود - کار آسانی هم نیست، ممکن است چندان به چشم مردم نیاید. 

این عضو هیات رییسه شورای شهر با بیان اینکه شورای پنجم هم در حوزه سخت‌افزاری و هم در حوزه نرم‌افزاری کارنامه قابل دفاعی دارد، تصریح کرد: کارنامه مجموعه مدیریت شهری را باید متناسب با برنامه‌ها، وعده‌ها، مقدورات، امکانات و فرصت زمان اجرا در نظر گرفت. در دوره پنجم به روندهایی که در گذشته، زیست‌پذیری شهر را کاهش می‌داد یا وضعیت مالی شهر را ناپایدار ساخته بود، تلاش شد پایان داده شود و ریل‌گذاری جدیدی برای فعالیت شهرداری در مسیر تخصصی‌اش در چارچوب شفافیت و مشارکت شهروندان در نظر گرفته شد. 

به گفته حسینی میلانی، تا پیش از شورای پنجم به مطالبات برخی گروه‌ها و اقشار مختلف توجه نشده بود، اما ما در شورای پنجم تلاش کردیم رویکردی اصلاح‌طلبانه در پیش بگیریم. این رویکرد به معنای خاص خود سیاسی نیست و وجه اجتماعی و شهری دارد، اما وقتی در شهر پیاده‌سازی شود، از منظر سیاسی و اصلاح‌طلبانه هم می‌توان به آن نگاه کرد. 

او با تاکید بر اینکه وضعیت مالی شهر در زمانی که شورای پنجم آن را تحویل گرفت، مساعد نبود، خاطرنشان کرد: در بعد تامین مالی توسعه شهری، زمانی شهر را تحویل گرفتیم که وضعیت شهرداری به هیچ وجه مطلوب نبود. شهرداری علاوه بر انباشت نیروی انسانی بیش از اندازه، بدهی قابل توجه و سر به فلک کشیده‌ای داشت، شاخص‌های مالی در وضعیت مناسبی نبود، شفافیت مالی چندانی وجود نداشت و درآمد پایداری هم برای شهر قابل تصور نبود. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مدیریت شهری در آن برهه، از مشکلات مالی عدیده‌ای رنج می‌برد که عملا توسعه سخت‌افزاری را با موانع عمده‌ای روبه‌رو کرده بود. برای مثال سیستم بانکی با شهرداری همکاری نمی‌کرد چراکه شهرداری بدهی قابل توجهی به بانک‌ها داشت. همین مسأله موجب سخت‌تر شدن شرایط انتشار اوراق مشارکت و فروش آن می‌شد و تامین مالی بسیاری از پروژه‌های عمرانی از جمله توسعه مترو را متوقف کرده بود. این به غیر از شرایطی مالی و اقتصادی کلی کشور است که از ابتدای سال ۹۷ در کشور حاکم شد. 

حسینی میلانی افزود: ما مدیریت شهری را در این شرایط مالی و اقتصادی تحویل گرفتیم و توانستیم علاوه بر آنکه تعداد عمده‌ای از آنها را حل کنیم، در بسیاری از پروژه‌های شهری به ویژه مترو هم پیشرفت ایجاد کنیم هرچند که این میزان پیشرفت به دلیل وضعیت مالی نامناسب شهرداری و شرایط خاص کشور سقف مشخصی داشت. 

به گفته رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر، بسیاری از ظرفیت‌های توسعه شهری در بحث ساخت و ساز در دوره گذشته هزینه شده بود که آن هم از نظر فشار به ظرفیت زیست‌پذیری شهر مورد انتقاد بوده است. به عبارتی، تهران دیگر ظرفیت و توان کلانی برای ساخت و سازهای آنچنانی مانند قبل ندارد زیرا عمده پروژه‌هایی که در دوره‌های قبل اجرا شدند، بارگزاری‌های بدون توجه به توان اکولوژیک شهر بوده و تاب‌آوری و زیست‌پذیری تهران را به شکل بسیار زیادی کاهش دادند. 

او با بیان اینکه ادامه روند قبلی یا در پیش گرفتن رویکرد جدید، دو راهی‌ بود که در ابتدای شورای پنجم، با آن مواجه بودیم، عنوان کرد: باید تصمیم می‌گرفتیم که همان روند را در مورد اندک ذخایر باقی مانده شهری پیش ببریم یا به صورت انقباضی عمل کنیم، بدهی‌ها را پرداخت کنیم و انضباط مالی و شهرسازی را در شهر حاکم کنیم. 

حسینی میلانی اضافه کرد: مدیریت شهری در دوره پنجم با وجود فشارهای مالی سعی کرد، پروژه‌های عمرانی و به ویژه پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برساند و وقتی اعداد و ارقام پروژه‌ها را در این دو دوره با هم‌ مقایسه کنید، تلاش مدیریت شهری در اجرای کم‌هزینه‌تر نمایان می شود. 

او با بیان اینکه نگاه نرم‌افزاری و کیفیت فرایندها، عملکرد شورای پنجم را نسبت به دوره‌های قبل متمایز ساخته است، یادآور شد: شناورسازی طرح ترافیک، سیستمی کردن فرایندها و شفاف‌سازی اقدامات در این دوره انجام شد. شورای شهر در این دوره، پیش‌قدم در شفاف‌سازی شد و این کار را از خود آغاز کرد. شفاف‌سازی جلوی بسیاری از مفاسد و رانت‌ها را گرفت. البته این موضوعی است که بعدها باید به صورت تخصصی و توسط یک گروه تحقیقی مستقل آن را ارزیابی کرد. 

به گفته این عضو هیات رییسه شورای شهر، هر چند بودجه شهرداری طی این سال‌ها رشد داشته، اما اگر ارزش آن را به قیمت ثابت (با حذف اثر تورم) مقایسه کنیم، حدودا ۴۰ درصد کمتر است. بنابراین شهرداری تهران در دوره پنجم به قیمت ثابت با کاهش بودجه مواجه بوده است و در ارزیابی عملکرد باید این مسأله را لحاظ کرد و ارقام بودجه را با قیمت ثابت مقایسه کرد. 

حسینی میلانی ادامه داد: معنای این مسأله آن است که ما تلاش کردیم شهر را گران اداره نکنیم، شهرفروشی نکنیم، محیط زیست تهران را به تاراج نگذاریم، هزینه اضافی به شهر تحمیل نکنیم و شفافیت و انضباط مالی را در اداره شهر حاکم کنیم و به رغم همه بدهی‌ها، تحریم‌ها و مشکلاتی که بود، پروژه‌های کلان شهری را به پیش ببریم.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه تلاش کردیم شورای پنجم، شورای مردم باشد و نه شورای شهرداری، بیان کرد: از طرفی سعی کردیم نظارت بیشتر و بهتری بر عملکرد شهرداری داشته باشیم و هم خود را به مردم پاسخگو می‌دانستیم. تلاش کردیم علاوه بر افزایش نظارت، مشارکت شهروندان و سمن‌ها در اداره شهر را هم افزایش دهیم که نمونه این کار را در دور جدید شورایاری‌ها می‌بینیم به گونه‌ای که آنها در تدوین بودجه شهر تهران در محلات دخیل هستند و آنها هستند که در پیشبرد و نظارت بر پروژه‌های محلی مشارکت دارند. 

او در پاسخ به این سوال که رایزنی برای نهایی کردن لیست اصلاح‌طلبان در چه شرایطی است و آیا خودتان در لیست حضور پیدا می‌کنید، گفت: هنوز تایید صلاحیت‌ نامزدهای دوره ششم شوراها قطعی نشده است و باید ابتدا این موضوع تعیین‌تکلیف شود. در واقع اصلاح‌طلبان منتظرِ اعلام نتایج هستند. البته آنها حداکثر تلاش خود را می‌کنند که چراغ مشارکت فعال و اصلاح‌طلبانه در شهر خاموش نشود. 

حسینی میلانی با اشاره به لیست‌های انتخاباتی تصریح کرد: لیست‌هایی که بسته می‌شوند، هم باید تخصصی باشند و تجربه مدیریت در شهر را داشته باشند و هم کسانی باشند که بتوانند نماینده اقشار مختلف مردم به معنای واقعی کلمه باشند و مطالبات آنها در شهر را نمایندگی کنند. این موضوعی است که هر دو طیف باید آن را در نظر بگیرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: