• چهارشنبه ١ ارديبهشت ١٤٠٠-١٠:٣٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٢٧١
گزارش روزنامه اعتماد از جلسه 288 شورا؛

محسن هاشمي هشدار داد:آغاز موج پنجم كرونا در آستانه انتخابات

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اعتماد، انتخابات خردادماه، هم موضوع شوخي‌هاي رييس شوراي شهر تهران در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران بود و هم تذكرش به مسوولان سلامت كشور. محسن هاشمي در سخنان ابتدايي با اشاره به وخيم شدن شرايط كرونايي كشور كه به سرعت رو به وخامت است، گفت: «شرايط بستري‌ها نسبت به پيك سال گذشته افزايش بيشتري داشته است.»  به گفته او، در ارديبهشت‌ماه شاهد تداوم وضعيت قرمز در بسياري از نقاط كشور خواهيم بود در حالي كه همزمان، 4 انتخابات باهم برگزار مي‌شود كه مي‌تواند موج چهارم كرونا را تبديل به موج پنجم در دو ماه آينده كند.  هاشمي تاكيد كرد: «بايد برنامه‌ريزي دقيق‌تري براي زمان و نحوه تبليغات و هنگام برگزاري راي‌گيري در وزارت كشور، استانداري و فرمانداري تهران صورت گيرد. البته در سراسر كشور، كلانشهر‌ها، مراكز استان‌ها و شهر‌هاي پرجمعيت تا آنجا كه من پيگيري كردم دو مشكل وجود دارد؛ يكي تعداد صندوق‌ها ست كه به نظر فقط قصد افزايش 15 درصدي صندوق‌ها را دارند و من از شهرداري تهران تقاضا مي‌كنم كه به ستاد ملي مقابله با كرونا كمك كنند تا تعداد صندوق‌ها در تهران را حداقل به دو برابر افزايش دهيم كه البته اين امر نياز به نيرو و فعاليت جدي دارد. در اين راستا شنيده شده كه داوطلب براي شركت در راي‌گيري هنوز به تعداد كافي وجود ندارد كه اين امر نگراني‌هايي را براي تهران ايجاد مي‌كند.» رييس شوراي شهر تهران توضيح داد: «مي‌دانيد كه در انتخابات رياست‌جمهوري تعداد كانديداها تك‌رقمي است اما در انتخابات شوراها تعداد كانديداها 6 رقمي است به‌طوري‌كه تنها در استان تهران فقط 5 هزار كانديدا براي شوراي شهر وجود دارد كه حدود 80 الي 90 درصدشان تاييد صلاحيت مي‌شوند كه اگر هر كدام از اينها فقط دو جلسه انتخاباتي برگزار كنند، در يك هفته حداقل 10 هزار جلسه انتخاباتي خواهيم داشت كه اين موارد مي‌تواند سبب ايجاد كانون شيوع كرونا شده و بايد تمهيدات ويژه‌اي براي اين منظور انديشيده شود.» محسن هاشمي ابراز اميدواري كرد كه جلسات ويژه‌اي در اين زمينه در اركان تصميم‌گيري در خصوص برگزاري انتخابات تشكيل شود و تجربه موفق انتخابات شوراياري در تهران به صورت الكترونيكي، مدنظر قرار گيرد و وزارت كشور، استانداري، فرمانداري و شهرداري تهران در كنار هم قرار گيرند و انتخاباتي برگزار كنند كه تبديل به بحران بهداشتي در كشور و تهران نشود. محسن هاشمي در صحن شورا هم به شوخي به حضورش در انتخابات رياست‌جمهوري اشاره كرد و در جريان راي‌گيري اساسنامه‌هاي سازمان‌ها و شركت‌ها، درخواست فرصت تا پايان خرداد ماه را داد و به شوخي گفت: «تا آن زمان هم من رييس‌جمهور شده‌ام و هم شما وزير شده‌ايد و ... (با خنده) ‌همه ما دچار توهم هستيم.» حسن رسولي هم خطاب به هاشمي گفت: «ما به انتخابات چه كار داريم؟ بايد كار شهر را انجام دهيم.» هاشمي هم در پاسخ به رسولي گفت: «فعلا كه شما از همه سرگرم‌تر هستيد. فقط كانديداي شما تاييد صلاحيت مي‌شود. ما كه سرمان خلوت است.»


در جريان بررسي همين لايحه كه باعث اختلاف نظر ميان اعضاي شوراي شهر شده بود، حجت نظري گفت: «اميدوارم اين اختلاف‌نظرهاي شفاهي به درگيري فيزيكي ختم نشود. دوره گذشته هم اواخر دوره بود كه ماجراي قندان پيش آمد.» اشاره نظري به درگيري عباس جديدي و عليرضا دبير در صحن غيرعلني بود كه باهم درگيري شفاهي پيدا كردند و ادامه اين دعوا، به زدوخورد دو كشتي‌گير سنگين‌وزن و سبك‌وزن سابق تيم ملي كشتي آزاد ايران رسيد.  هاشمي هم در پاسخ به نظري گفت: «تنها شما به دنبال قندان هستيد. الان ماه رمضان است و قنداني هم روي ميز نيست.» در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران، زهرا نژادبهرام هم به وضعيت كرونايي كشور و ضعف مديريت كشور اشاره كرد و گفت: «با توجه به شرايط قرمز تهران و كم‌توجهي برخي مسوولان به تذكرات ستاد كرونا و با عنايت به در خطر بودن جان شهروندان و هشدارهاي متعدد از سوي وزارت بهداشت، اما به نظر مي‌رسد تمايلي براي رعايت قرنطينه وجود ندارد.» اين عضو شوراي شهر با اشاره به آنچه ناكامي دولت در توليد به موقع واكسن و واردات واكسن و مديريت بحران و واگذاري مسووليت به مديريت محلي و اصرار بر تمركزگرايي خواند، افزود: «اين شرايط حاصلي جز به هم ريختگي شرايط كنوني در اوج بحران ندارد، مغازه‌هاي گروه دوم و سوم و چهارم كه بايد تعطيل باشند به صورت جسته و گريخته تعطيل هستند. ادارات فعال هستند، خودروها در حال حركتند، شهر معني قرنطينه را به سخره گرفته و اين مسائل بيانگر آن است كه رويكرد كلان از سوي دولت و شرايط ويژه موج چهارم، ارجحيت اقتصاد بر جان است.» به گفته نژادبهرام، به رغم آنكه رييس‌جمهوري تاكيد دارد كه جان مهم‌تر از اقتصاد است، اما ظاهرا دستگاه‌هاي ديگر نظرشان بر اين است كه اقتصاد مهم‌تر است. به نظر مي‌رسد كار بسيار بزرگ‌تر و دشوارتر از آن است كه رييس‌جمهوري درباره آن تصميم بگيرد، از اين‌رو لازم است نوعي هماهنگي ميان روساي قوا صورت پذيرد، شايد بتوان اين بحران را مديريت كرد.


هاشمي همچنين در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالي در مورد كانديداهاي مطرح در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: «ما الان دو گروه داريم كه باهم رقابت مي‌كنند، ۴۰ سال است كه در جمهوري اسلامي همين‌طور است، قبلا چپ و راست باهم رقابت مي‌كردند، اما الان اصولگرا و اصلاح‌طلب باهم رقابت مي‌كنند و ناخودآگاه هر كدام از كساني كه به عنوان نامزد احتمالي مطرح هستند، وابستگي به يكي از اين جناح‌هاي سياسي را دارند. الان هم اصولگرايان و هم اصلاح‌طلبان در بلاتكليفي قرار دارند و به نظر مي‌آيد بلاتكليفي اصولگرايان درباره كانديدا شدن آقاي رييسي باشد، چون اگر ايشان كانديدا شود خيلي‌ها ديگر كانديدا نخواهند شد و بعد از ايشان هم مساله كانديدا شدن آقاي قاليباف مطرح است كه در اين صورت باز هم خيلي‌ها كانديدا نخواهند شد.» رييس شوراي شهر تهران افزود: «در مورد اصلاح‌طلبان هم، نظرها كم‌كم به سمت كانديداتوري حسن خميني رفت كه بعد با پيشنهاد مقام معظم رهبري ايشان كناره گرفت و بحث انتخاب كانديدا مجدد مطرح شد. به بنده هم به عنوان يكي از اعضاي حزب كارگزاران پيشنهاد شد، البته اين به معناي آن نيست كه من خودم قبول كرده باشم، بلكه در شوراي مركزي اصلاح‌طلبان اسم من هم مطرح شده و دوستان لطف فرمودند و اسم من را به عنوان يكي از نامزدهاي احتمالي كه احتمالا قرار است در موردم دفاعي صورت بگيرد قرار دادند و در مجموع همه‌ ما در يك بلاتكليفي براي شركت در انتخابات هستيم.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: