• دوشنبه ٣٠ فروردين ١٤٠٠-١١:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٢٤٥
همشهری در گزارشی از آژیر کرونا نوشت:

خداکرمی: اطلاع‌رسانی دقیق به مردم و یادآوری مکرر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران: آمار مرگ و میر در تهران 6 برابر شده است

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، شیوع کرونا در ایران به دوران اوج بازگشته است. آمارهای ابتلا و مرگ‌های روزانه ناشی از کرونا، نشان می‌دهد وضعیت بهار امسال، مانند پاییز سال گذشته، بحرانی است.  تنها در 24ساعت اخیر، 405مرگ جدید کرونایی ثبت شد که حکایت از وخیم‌شدن شرایط دارد. هر چند که پیش از این وزیر بهداشت و معاونانش، نسبت به این شرایط هشدار داده بودند و   سعید نمکی اعلام کرد که هفته سختی در پیش است. قبل از او داوود پیام‌طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح‌دانشوری به همشهری گفته بود که آمار فوتی‌های روزانه در پایان  فروردین‌ماه به 500نفر   خواهد رسید. حالا با بالا رفتن آمارها، طبرسی به ایلنا گفته که هر پیک کرونا، 2ماه طول می‌کشد.
آخرین بار ششم آذر سال گذشته، یعنی 143روز پیش بود که بالاترین میزان فوتی‌های کرونا ثبت شد؛ 482نفر در یک روز. پس از آن اما با ادامه محدودیت‌های کرونایی و سختگیری‌هایی که از ابتدای آذر آغاز شد،   روند فوتی‌ها کاهش یافت و در دی‌ماه به کمتر از 100نفر رسید. شیب پایین آمدن مرگ‌های کرونایی در بهمن‌ماه هم ادامه داشت؛ هر چند که در ششم بهمن، آمار فوتی‌ها تا 98نفر جهش یافت، اما در وضعیت ثابتی ادامه پیدا کرد. در یازدهم اسفند، مرگ‌ها دوباره 3رقمی شد و به عدد 108نفر در روز رسید، اما در روزهای باقیمانده از سال 99توانست کمی فروکش کند. با آغاز فروردین، آمارها بار دیگر صعودی شد؛ نخستین روز بهار 73فوتی ثبت شد، در میانه به 117نفر رسید و از چهاردهم فروردین با سرعتی عجیب بالا رفت و پس از عبور از مرز 300نفر در 25فروردین، در بیست‌ونهم این ماه، روی عدد 405نفر قرار گرفت. روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به صراحت اعلام کرد که به این زودی‌ها از وضعیت کرونا خارج نمی‌شویم، همه اینها در شرایطی است که هنوز به اوج و قله پیک چهارم در ایران نرسیده‌ایم. او پیش‌بینی کرد تعداد بستری‌های کرونا در این موج به 60هزار نفر هم خواهد رسید که رکورد بی‌سابقه‌ای است. به‌گفته رئیسی، کشور فاصله زیادی با خروج از وضعیت قرمز دارد: «تعداد موارد بستری کرونا در اوج پیک سوم کرونا، 23هزار نفر بود؛ درحالی‌که حالا قبل از رسیدن به قله پیک چهارم، تعداد بستری‌هایمان به 43هزار نفر رسیده است.» حالا در این وضعیت، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرده است که احتمالا محدودیت‌های کرونا 2هفته دیگر تمدید خواهد شد؛ این درحالی است که به‌گفته رئیسی، بررسی‌ها نشان می‌دهد 21هزار نفر مبتلای مثبت، بدون توجه به محدودیت‌ها، سفر رفته و نقض قرنطینه کرده‌اند: «رعایت پروتکل‌ها همچنان رضایت‌بخش نیست. میزان رعایت پروتکل‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی هنوز به حد مطلوب نرسیده و در بسیاری از استان‌ها و شهرها به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و این زیاد است.» براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، 257شهر کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، 129شهر وضعیت نارنجی، 51شهر وضعیت زرد و 11شهر هم شرایط آبی را تجربه می‌کنند.

 6 برابر شدن آمار مرگ و میر در تهران
ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره افزایش آمار فوتی‌ها به همشهری می‌گوید:« در آخرین پنجشنبه اسفند 99، در تهران آمار مرگ و میر به 9 نفر رسیده بود، این در حالی بود که متوسط فوتی‌ها در آن زمان طی یک ماه 20 نفر بود. اما حالا ما به آمار مرگ 130 تا 140 نفر در روز رسیده‌ایم و این یعنی 6 برابر شدن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت.» به گفته او، در این وضعیت، با فاجعه ای مواجه شده‌ایم که باید هر چه سریع‌تر برای آن تدبیری اندیشیده شود:« باید نقاط پرخطر تعطیل و قرنطینه شوند و از روش‌هایی استفاده شود که تعداد مبتلایان را کم کند.» بر اساس اعلام خداکرمی،از هر 80 هزار تا 100 هزار تست کرونایی که روزانه در سراسر کشور انجام می‌شود، بیش از 20 هزار مورد مثبت می‌شود:« با این وضعیت قطعا با طیف بزرگی از مردم مبتلا به کرونا مواجه هستیم که باید 3 گام مهم مدنظر قرار بگیرد، در کنار درمان بیماران دارای علامت و بدحال  محدود‌سازی تردد مبتلایان و قرنطینه خانگی ناقلان و بیمارانی که نیاز به بستری ندارند مهم است . همچنین اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به مردم و یادآوری مکرر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک .»

فعلا پایانی برای اتمام بحران نیست
مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جهش آمارها به همشهری می‌گوید: «بیماری‌ سخت‌تر شده و چرخه انتقال سرعت بیشتری گرفته است. در شرایطی هستیم که یک لحظه تخت خالی نمی‌شود. با وجود ابتلای خانوادگی کمبود تخت مهم‌ترین مشکل این روزهاست. امیدوار بودیم با توجه به آغاز ‌ماه رمضان حداقل ترددها کاهش پیدا کند، اما شما ببینید که در تمام شهرها و نه فقط تهران با  ازدحام جمعیت روبه‌رو هستیم و اصلا نشانی از محدودیت‌ و قرنطینه نیست.» به‌گفته محرز، نباید اجازه داده می‌شد که شرایط به اینجا برسد، حالا وضعیت از کنترل خارج شده و به اعتقاد اپیدمیولوژیست‌ها، باید 40تا 70درصد جامعه مبتلا شوند تا مصونیت نسبی و جمعی ایجاد شود. او می‌گوید: «هم‌اکنون بسیاری از افراد یا علائمی ندارند یا کم‌علامت هستند و اصلا مراجعه نمی‌کنند و مشکل ما هم افراد بدون علامتند که در جامعه تردد می‌کنند. نوع ویروس اکنون قدرت سرایت چندبرابری دارد و از کنترل غربالگری هم خارج شده است. حتی با این وضعیت نمی‌توان مردم را به زور در خانه‌هایشان نگه داشت. مردم باید به سلامت خودشان اهمیت بدهند.‌ ای‌کاش شرایطی فراهم می‌شد که از وضعیت کنونی بیشتر از گذشته بترسند و مطمئن شوند که چقدر این بیماری سخت و طاقت‌فرسا شده است.» محرز می‌گوید که فعلا پایانی برای کرونا وجود ندارد. تمام محاسبات به‌دلیل تغییر ماهیت این ویروس به هم ریخته و اعتراف می‌کنم که از ابتدا درست عمل نکردیم و هنوز هم در این وضعیت قرار داریم. براساس اعلام این متخصص، هر قدر آمار ابتلا افزایش پیدا کند، به همان میزان آمار جان باختگان هم بالا می‌رود: «در 14‌ماه گذشته، ما به این سرعت آمار افزایشی مرگ‌ومیر نداشتیم، وضعیت از این بدتر هم خواهد شد. آنچه اکنون شاهد هستیم متفاوت از یک‌سال و اندی گذشته است و بیماری فوق‌العاده شدیدتر شده است.» او معتقد است که برای قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها، به زمانی بیشتر از یک هفته نیاز است: «برای قرنطینه بسیار دیر است، اما حداقل می‌توان از افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر جلوگیری کرد. تا زمانی که رفت‌وآمدهای  عمومی برقرار است، این وضعیت بحرانی کووید وجود خواهد داشت.»  مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری هم درباره جهش آمار فوتی‌های روزانه به همشهری می‌‌گوید:« به‌نظر من این آمار کم است و در روزهای آینده افزایش آمارها نگران‌کننده‌  خواهد بود.» به‌گفته او، برای کمک به حل بحران کرونا، باید تعطیلی عمومی اعلام شود و هیچ‌کس از خانه خارج نشود و هر کس تخطی کرد، دستگیر و زندانی شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: