• دوشنبه ٣٠ فروردين ١٤٠٠-١١:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٢٤٤
گزارش همشهری از جلسه 287 شورا؛

ساخت 17برج تخلیه گاز اضطراری در تهران

اعضای شورا برای افزایش تاب‌آوری شهر درمقابل بحران‌ها همچون وقوع زلزله تصویب کردند

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، اعضای پارلمان شهری با تصویب یک فوریت لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت واگذاری حق انتفاع به‌صورت رقبی اراضی و املاک خود به شرکت گاز استان تهران»، مجوز احداث 17برج تخلیه اضطراری گاز در مواقع بحرانی را دادند.
به گزارش همشهری، یکی از نگرانی‌ها در شهر تهران وقوع زلزله است، چراکه در زمان بروز چنین حادثه‌ای، شریان‌های حیاتی و خدماتی ازجمله تاسیسات آب، برق و گاز دچار آسیب می‌شوند و چه‌بسا در برخی از مواقع به‌دلیل شکستگی انشعابات گاز، آتش‌سوزی‌های بزرگی رخ ‌دهد. در چنین شرایطی لازم است خطوطی برای تخلیه اضطراری شریان‌های حیاتی پیش‌بینی شود تا آسیب‌ها و تخریب‌ها به حداقل برسند. با توجه به مطالعات انجام‌شده و به‌دلیل آسیب‌پذیر بودن شریان‌های گاز، لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت واگذاری حق انتفاع به‌صورت رقبی اراضی و املاک خود به شرکت گاز استان تهران، از سوی شهرداری به شورای شهر ارائه شد و دیروز در دستور کار اعضای پارلمان شهری قرار گرفت. حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا در تشریح این لایحه گفت که ساخت 17دکل تخلیه 20در20 باید دور از اماکن مسکونی و در فضای سبز مانند رمپ و لوپ‌ها و اطراف بزرگراه‌ها انجام شود که اغلب این فضاها در مالکیت شهرداری قرار دارند. رئیس شورای شهر تهران هم در ضرورت تصویب این لایحه گفت که واگذاری برخی املاک شهرداری به شرکت گاز در راستای افزایش تاب‌آوری شهر انجام می‌شود. به‌گفته محسن هاشمی رفسنجانی، این املاک رایگان در اختیار شرکت گاز قرار می‌گیرد. در نهایت یک‌فوریت این لایحه توسط اعضای شورای شهر تصویب شد.

تأمین منابع پایدار با ارزش افزوده
رئیس پارلمان شهری در صحبت‌های دیروز خود در صحن شورا بار دیگر به اهمیت تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس اشاره کرد و گفت: «با پیگیری‌های صورت‌گرفته، قانون عوارض ارزش افزوده که در مصوبه قبلی تعیین عوارض از اختیارات شهرداری‌ها و شوراها سلب شده بود، در مجلس اصلاح و اختیارات قانونی شورای شهر و شهرداری تثبیت و پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال شده است که امیدواریم با مساعدت شورای نگهبان این مصوبه تأیید و ابلاغ شود.» به گفته محسن هاشمی رفسنجانی تصویب این لایحه کمک می‌کند تا بحران مالی ایجادشده برای شهرداری‌ها که در این شرایط کرونایی و تورمی تشدید شده است، با تأمین منابع مالی پایدار ناشی از عوارض افزوده ساماندهی شود.

مشارکت بخش خصوصی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی
اعضای شورای شهر دیروز یک‌فوریت لایحه «تعیین ضابطه تعرفه‌گذاری‎های محصولات حاصل از طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت عمومی- خصوصی» را بررسی و تصویب کردند. مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل شهردار تهران در تشریح این لایحه گفت: «برای جذب بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل عمومی با توجه به اینکه تعرفه‎های شورای شهر برای این سرمایه‎گذاران به‌صرفه نیست، باید این اجازه را داشته باشیم تا بتوانیم یک مسیر خط مترو یا اتوبوس را به سرمایه‌گذاران بسپاریم تا واگن و اتوبوس تهیه کنند.»
 به‌گفته او هم‌اکنون یک سرمایه‎گذار در فراخوان برنده شده و قرار است 50اتوبوس برقی وارد کند. مناف هاشمی ادامه داد: «همچنین امتیازاتی برای سرمایه‎گذاران قائل شده‌ایم که عبارتند از اجازه تبلیغات، بهینه‎سازی مصرف سوخت و تعیین تعرفه و قیمت.» او در پایان تأکید کرد که باید اجازه کلی برای تعرفه و قیمت در مذاکرات با سرمایه‎گذاران داشته باشیم. هرچند پس از قطعی‌شدن، دوباره قیمت را از شورا خواهیم پرسید.

مصوبات دیگر شورا
همچنین در جلسه روز گذشته، اعضای پارلمان شهری کلیات لایحه اساسنامه‌های 19سازمان وابسته به شهرداری تهران و آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری و استخدامی سازمان‌ها را تصویب کردند. بررسی یک‌فوریت طرح «آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی شهر تهران» هم دیروز در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار داشت که حجت نظری درباره فوریت این طرح گفت: «در بسیاری مواقع هنگام مطرح‌کردن مباحث به مشکل آیین‌نامه‌ای برخورد می‌کنیم و به همین دلیل به موجب این طرح قصد داریم ‎آیین‌نامه‎ها را با حذف زواید، یکپارچه کنیم.»
 اعضای شورا با یک‌فوریت این طرح موافقت و آن را تصویب کردند. همچنین  طرح ضمانت اجرای مصوبات شورا به دلیل اینکه برخی اعضا معتقد بودند با این اقدام نظم و انسجام سازمان شهرداری از بین می‌رود رأی نیاورد و تصویب نشد. 

   تقدیر از باغبان شهر تهران

احمد مسجدجامعی: تهران از دهه50 تنفسگاه‌های مصنوعی و طبیعی مانند بوستان‌های جنگلی چیتگر، لویزان و سرخه‌حصار داشته و از ظرفیت‌های آنها برخوردار بوده است. سند ساماندهی و احیای درختان چنار خیابان ولیعصر به دوره سوم شورای اسلامی شهر می‌رسد اما در سال‌های اخیر به حفظ طرح‌های میراث طبیعی تهران در این طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه توجه بیشتری شده و اگر امروز نشاط و طراوتی را در شهر تهران می‌بینیم حاصل پیگیری مداوم علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز است؛ مردی که می‌توان به او لقب باغبان شهر تهران داد. فضای سبز شهر تهران با کار، تلاش و مدیریت او طی نیم‌قرن متحول شده و مهم‌ترین اقدامات او در این سال‌ها گسترش چشمگیر کمربند سبز تهران و احداث بوستان‌های محله‌ای است.


 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: