• شنبه ٢٨ فروردين ١٤٠٠-٠٩:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٢١٧
آرش میلانی در گفتگو با میزان؛

مردم برای انجام تفکیک زباله از مبدا باید تشویق بشوند

آرش حسینی میلانی گفت: آن دسته از شهروندانی که تفکیک از مبدا بیشتری را انجام بدهند به عنوان نوعی مشوق هزینه کمتری را پرداخت خواهند کرد. اما شهروندانی که در این برنامه مشارکت نکنند بدیهی است که وزن زباله‌ای که تولید می‌کنند بیشتر خواهد بود و بنابراین باید هزینه بیشتری را هم پرداخت کنند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران آرش حسینی میلانی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درخصوص سهمی که در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری برای موضوع پسماند‌ها و زباله‌های شهری در نظر گرفته شده به میزان گفت: بودجه پسماند شامل چند قسمت می‌شود که یکی از این قسمت‌ها بخش مربوط به نگهداشت را در بر می‌گیرد که هر سال برای نظافت و پاکسازی هر منطقه‌ای از شهر تهران به تصویب می‌رسد. اما بودجه مهمی که برای امسال در بخش پسماند‌ها مصوب شده مربوط به طرح جامع پسماند است که فکر می‌کنم رقمی در حدود صد و پنجاه میلیارد تومان برای این موضوع تدارک دیده شده است و انشاالله این بودجه به موقع تخصیص پیدا خواهد کرد. ما امیدوار هستیم گام‌های اولیه برای گزاره‌های اصلی که در بحث طرح جامع پسماند وجود دارد در همین سال اول اجرای طرح به انجام برسد.

حسینی میلانی درباره اینکه مولفه‌های موثر در تاب آوری شهری از جمله رسانه‌ها و نهاد‌های آموزشی و مدنی چه نقشی در مدیریت پسماند‌ها و فرهنگ سازی مربوط به آن ایفا می‌کنند اظهار داشت: این نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود. ما در همین طرح جامع پسماند که در شورای شهر تهران به تصویب رسیده برای مساله مشارکت مردمی و اطلاع رسانی عمومی چندین برنامه عملیاتی را تدارک دیده ایم و راهبرد‌های متعددی را هم در نظر داریم. یکی از مهمترین موضوعاتی که برای ما مطرح شده این است که ما در حوزه مربوط به مشارکت‌های مردمی حتما باید به گونه‌ای عمل کنیم که اثرات این مشارکت مردمی قابل رویت و ملموس باشد. به این معنا که مردم برای انجام تفکیک زباله از مبدا تشویق بشوند. برای همین ما مشوق‌هایی را در این رابطه برای مردم در نظر گرفته ایم و به همین خاطر هم سامانه‌ای برای موضوع تشویق و البته تنبیه شهروندان ایجاد شده است. باید در نظر گرفته شود که آن دسته از شهروندانی که در بهداشت و نظافت شهری مشارکت نمی‌کنند باید از طریق جریمه‌هایی که می‌پردازند تنبیه شوند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برای اجرایی شدن سیاست گزاری‌های حوزه شهری تهران برنامه‌ای برای طراحی یک سامانه در نظر گرفته شده که یکی از نکات اصلی مربوط به آن این است که شهروندان بر اساس وزن زباله‌ای که تولید خواهند کرد هزینه خدمات شهری را پرداخت خواهند کرد. بر همین اساس آن دسته از شهروندانی که تفکیک از مبدا بیشتری را انجام بدهند به عنوان نوعی مشوق هزینه کمتری را پرداخت خواهند کرد. اما شهروندانی که در این برنامه مشارکت نکنند بدیهی است که وزن زباله‌ای که تولید می‌کنند بیشتر خواهد بود و بنابراین باید هزینه بیشتری را هم پرداخت کنند.

حسینی میلانی افزود: حال برای این موضوع علاوه بر این بحث مهم دیگری که در زمینه آموزش و اطلاع رسانی وجود دارد این است که باید از خدمات حرفه‌ای و تخصصی در موضوع مشارکت‌های اجتماعی و اطلاع رسانی بهره برده بشود. در خصوص این مساله هم شورای شهر تهران در یک برنامه عملیاتی تصویب کرده که این کار را از طریق بخش‌های حرفه‌ای وابسته به بخش خصوصی در این زمینه انجام شود و بودجه لازم را هم برای این مساله به طور کامل پیش بینی کرده است. یک بخش از این کار هم به اقدامات مربوط به حوزه رسانه‌ای مربوط می‌شود. یک تکلیف مهمی که شورای شهر داشته این است که این اقدام‌ها از نظر اطلاع رسانی و شورای رسانه‌ای تقویت و تشویق بشود. از همین رو تلاشی که ما داریم این است که بتوانیم ارتباطات رسانه‌ای با بخش‌های مختلف رسانه‌ای اعم از شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما را تقویت کنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: