• چهارشنبه ٢٥ فروردين ١٤٠٠-١٣:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٢٠٦
ناهید خداکرمی در گفتگو با تهران پرس:

شهرداری ساختمان های ناایمن شهر را شناسایی کرده است

ناهید خداکرمی در خصوص چرایی تفاوت ارائه خدمات شهری در پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: نهادهای نظارتی انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن پایتخت را صلاح ندیدند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از تهران پرس، مسئله عدالت شهری یکی از موضوعات مورد توجه مردم پایتخت است، به حدی که در اذهان عمومی پایتخت نشینان، تهران به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

مردم معتقدند توجه مسئولان شهری همواره به مناطق شمالی تهران بوده است و سرریز این خدمات به مناطق جنوبی پایتخت می رسد.

یکی از جوانان ساکن تهران در گفتگوی خود با تهران پرس می گوید که  باوجوداینکه تهران فضای سبز کمی دارد و هرساله به تعداد روزهای آلوده پایتخت اضافه می شود، مدیریت شهری به علت درآمدزایی اکثر باغات شمال تهران را اجازه ساخت‌وساز می‌دهد و به‌جای آن در جنوب تهران درخت می‌کارد!

او بر این باور است که خدمات شهری کمتری به جنوب تهران ارائه می‌شود، درگذشته خط‌ های مترو و اتوبان‌هایی که ساخته شد، کمی این مناطق را به فضای شهری نزدیک کرد اما اکنون در مناطق جنوبی به ‌جای خدمات شهری درخت کاشته می‌شود!

این شهروند تهرانی معتقد است که علت کاشت درخت در جنوب تهران قیمت پایین تر زمین و نگه‌داشتن سرانه فضای سبز پایتخت است که قطع درختان شمال شهر مشخص نشود!

جای خالی عدالت اجتماعی در پایتخت

یکی از چالش‌های عمده شهرها، توزیع ناعادلانهٔ خدمات شهری است که به‌منظور کاهش بحران‌های ناشی از بی‌عدالتی، حرکت در راستای توسعه پایدار و تحقق عدالت اجتماعی شهری به‌منظور توزیع هر چه عادلانه‌تر خدمات امری ضروری است و همواره با نزدیک شدن ایام انتخابات اعضای شورای شهر وعده هایی در این خصوص مطرح می شود که تا کنون جامه عمل نپوشیدند، در همین رابطه با ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران به گفتگو پرداخته‌ایم.

تهران پرس: چرا بین مناطق شمالی و جنوبی پایتخت در ارائه خدمات شهری تفاوت چشم‌گیری وجود دارد؟

خداکرمی: تهران دارای ۲۲ منطقه است که هر منطقه خدمات مقرری به شهروندان ارائه می کنند و مناطق هیچ تفاوتی ندارند. اگر تهران به‌صورت مرکزی اداره می‌شد، وجود همچنین شائبه‌ای امکان داشت!

نکته قابل توجه این است که  خدمات شهری در هر منطقه بر اساس بافت فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی آن منطقه تعریف می‌شود، مثلاً در حوزه جمع‌آوری پسماند بین مناطق چه تفاوتی وجود دارد؟

اگر یک طرح جدیدی برای گسترش فضای سبز در یک منطقه وجود دارد، به علت نیاز آن منطقه این طرح در حال اجرا است. طی این چهار سال شاهد گسترش، توسعه فضای سبز و حتی خریداری باغ در مناطقی که ازنظر فضای سبز محروم بودند، هستیم. ۲۸ باغ در مناطقی که کمبود فضای سبز داشتند، خریداری‌شده است.

شهروندان می‌توانند نظرات، پیشنهاد‌های و خواسته‌های خود را به ۱۳۷ اطلاع دهند. تفاوت ارائه خدمات شهری باید به‌صورت مصداقی بیان شود.

تهران پرس: چرا شمال و جنوب تهران حتی ازنظر ظاهر و زیبایی نیز تفاوت چشم‌گیری دارد؟

خداکرمی: بافت شهر تهران ازنظر ساخت‌وساز و کوهستانی بودن آن منجر شده در مناطق شمالی که جدیدتر هستند، ازنظر زیبایی ساخت‌وساز، بافت و ساختار متفاوت باشد.

مناطقی که بافت قدیمی‌تری دارند و معیارهای شهرسازی کمتر در آن رعایت شده، کمی متفاوت هستند. توجه شورای پنجم نیز بر این موضوع بود‌ه و پروژه‌های محله محور برای مناطقی کمتر برخوردار تعریف‌شده و در حال اجرا است.

تهران در دهه‌های اخیر بر مبنای گسترش اتوبان و دست‌اندازی به طبیعت تهران بود که این رویه را متوقف کردیم و تنها شاه‌راه‌های حیاتی را پیش بردیم و از طرفی برنامه‌هایی جهت توسعه محلات ارائه کردیم.

برخی محلات که احساس می‌کنند تبعیضی وجود دارد و یا نیازمند توسعه‌های ضروری هستند، می‌توانند با شماره‌های ۱۸۱۸ و ۱۳۷ به ما خواسته‌های خود را اطلاع دهند.

تهران پرس: در سال‌های اخیر چرا طرح قابل‌توجهی برای تشویق مردم برای ساخت‌وساز و نوسازی بافت فرسوده از سوی مدیریت شهری ارائه نشده است؟

خداکرمی: این‌گونه نیست، برخی بافت‌ها در محلات جزئی از بافت فرسوده بودند و از مزایای نوسازی استفاده کردند، برخی مناطق فرسوده بودند اما مزایای ساخت‌وساز برای بافت فرسوده را نداشتند همانند منطقه ۱۲ که با مصوبه شورای شهر سازی به آن اضافه شد و امیدواریم سال آینده شاهد روند خوبی در این منطقه باشیم.

تجمیع و هماهنگی مردم ساکن در بافت فرسوده بسیار مهم است؛ به‌طور مثال اگر کندی هم دیده می‌شود به علت این است که ۲۰ ساکن محل مسکونی فرسوده برای نوسازی توافق دارند اما در این میان دو صاحب محل مسکونی با این طرح مخالفت می‌کنند و طرح را متوقف و یا کند می‌کند. از ساکنین محلات فرسوده می‌خواهیم تجمیع و توافق کنند.

تهران پرس: شهرداری و شورای شهر تهران برای تشویق مردم به ساخت‌وساز چه طرح‌هایی را ارائه کرده است؟

خداکرمی: افرادی که در بافت فرسوده نوسازی می‌کنند، هیچ‌گونه عوارض ساخت‌وساز و هزینه‌های گواهی ساختمان را پرداخت نخواهند کرد. همچنین اگر تجمیع کنند تراکم تشویقی نیز به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. از همین رو بسیاری از مناطق به سمت تجمیع و نوسازی روی آورده‌اند.

اما در برخی مناطق نیز برخی منازل خود را با بافت فرسوده دوست دارند و حاضر به نوسازی و تخریب آن نیستند که بر اساس حق مالکیتی که شخص دارد، نمی‌توان کاری کرد.

تهران پرس: با توجه به اینکه سازمان آتش‌نشانی اعلام کرده است بیشترین خسارات جانی در بافت‌های فرسوده است، شهرداری به علت مدیریت بازار و اجازه ندادن به سوءاستفاده دلالان اسامی ساختمان‌های ناایمن را اعلام نمی‌کند، آیا این رویه درست است؟

خدا کرمی: اصلاً نظر شهرداری این نیست، شهرداری ۳۰ هزار ساختمان ناایمن را استخراج کرد و بر روی سامانه شهرداری نیز قرار گرفت اما نهادهای نظارتی و امنیتی و انتظامی انتشار اسامی این ساختمان‌ها را صلاح ندیدند و گفتند که ممکن است مشکلات دیگری در شهر ایجاد شود.

از همین رو تلاش می‌شود نکات نگران‌کننده نهادهای نظارتی رفع شود و امیدواریم که این لیست دوباره بر روی سامانه قرار گیرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: