• چهارشنبه ٢٥ فروردين ١٤٠٠-١٢:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٢٠٥
گزارش همشهری از جلسه 286 شورا شهر؛

عملکرد مدیریت پنجم شهر در اتاق شیشه‌ای

2 فوریت طرح«ارائه گزارش و سند تحویل و تحول شهرداری تهران مبتنی بر کارنامه مدیریت شهری دوره پنجم» تصویب شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری دو فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش و سند تحویل و تحول شهرداری تهران مبتنی بر کارنامه مدیریت شهری دوره پنجم» در جلسه روز گذشته پارلمان شهری تصویب شد و به موجب همین مصوبه، شهرداری ملزم شد تا 31اردیبهشت 1400کارنامه مدیریت شهری خود را تهیه کند و به شورا ارائه دهد.
به گزارش همشهری، این طرح به پیشنهاد سخنگوی شورای شهر تهران و با امضای 14عضو پارلمان شهری در جلسه دیروز مطرح شد و علی اعطا در تشریح آن گفت: وظیفه و مسئولیت ما در مجموعه مدیریت شهری این است که به مردم بگوییم و گزارش دهیم که شهریور سال ۹۶ چه چیزی را تحویل گرفتیم و مرداد سال ۱۴۰۰ چه چیزی تحویل خواهیم داد. به‌گفته این عضو شورای شهر تهران، در حقیقت سند تحویل و تحول، کارنامه مدیریت شهری تهران است که با قرائت آن توسط پیروز حناچی، شهردار تهران در صحن شورا همه مردم از اقدامات انجام شده در پایتخت مطلع خواهند شد.
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران هم در اهمیت تصویب این طرح گفت: «در ابتدای فعالیت شورای پنجم چنین کاری برای شهردار قبلی انجام شد. از این‌رو براساس طرح ارائه شده مقرر شد شهردار تهران سند تحویل و تحول را تهیه کند و پس از ارائه به شورا در جلسه تلفیق بررسی و بخش‌هایی از آن در صحن شورا قرائت شود که با 17رأی تصویب شد.»

تصویب طرح در راستای اطلاع‌رسانی به مردم
علی اعطا گفت: شورای پنجم بعد از یک دوره ۱۴ ساله مدیریت پیوسته یک جریان سیاسی و فکری و سیاست‌ها و جهت گیری‌های تقریباً یکسان، کار خود را آغاز کرد. این عضو شورای شهر با بیان اینکه این تغییر ناشی از اراده و خواست مردم ایجاد شد گفت: «رأی مردم مبنی بر این بود که این رویکردهای جاری باید تغییر کنند و شهر تهران به‌گونه‌ای دیگر اداره شود. اعضای شورای شهر پنجم شهریور ۹۶ طرح دوفوریتی را تصویب کردند که براساس آن شهرداری تهران ملزم بود در مدت 100روز، گزارش و سند تحویل و تحول مدیریت شهری را تهیه کند و به شورا ارائه دهد. در حقیقت این سند بیانگر آن است که ما در سال 96چه چیزی تحویل گرفته‌ایم.» به‌گفته علی اعطا، سند تحویل و تحول سال ۱۴۰۰ گزارش روتینی که جنبه تبلیغاتی دارد و روابط‌عمومی‌ها آن را تعیین می‌کنند نیست بلکه گزارش مستند و دیتامحور در حوزه‌های مختلف است که نشان می‌دهد چه چیزی را تحویل خواهیم داد. او در ادامه تأکید کرد: «پیروز حناچی شهردار تهران مهلت دارد تا 31اردیبهشت 1400سند را تهیه کند و به شورای شهر ارسال و در صحن شورا قرائت کند. همچنین این سند قابلیت انتشار خواهد داشت.»

تعیین تکلیف 12باغ
اعضای شورای شهر تهران دیروز بررسی 29پرونده باغات و تعیین تکلیف آنها از حیث باغ بودن یا غیرباغ بودن را هم در دستور کار داشتند که به 12پرونده رسیدگی کردند. 
جزئیات هر یک از پرونده‌ها توسط محمد سالاری مطرح شد و اعضا به‌عنوان مخالف و موافق نظرات خود را گفتند و در نهایت 9پرونده تصویب شد.

2تذکر
همچنین در جلسه روز گذشته 2تذکر ارائه شد. نخستین تذکر توسط حجت نظری به‌دلیل بی‌توجهی شهرداری به مصوبه حمایت از مشاغل خانگی داده شد و او گفت که در همان ماه‌های نخست فعالیت شورای شهر پنجم طرحی برای حمایت از مشاغل خانگی و تولیدی افراد در معرض آسیب به شورای شهر ارائه و تصویب و بهمن سال 98به شهرداری تهران ابلاغ شد اما هنوز اجرایی نشده است. 
مجید فراهانی هم تذکر دوم را بابت موضوع بازنشستگی پیش از موعد آتش‌نشانان به شهرداری تهران داد و گفت: «شرایط شغلی آتش‌نشانان به‌گونه‌ای است که به‌دلیل قرار گرفتن دائم و پیوسته در محیط‌های سخت و زیان‌آور، آسیب‌های جزئی و کلی در طول دوران خدمت متحمل می‌شوند. این موضوع به‌ویژه برای آتش‌نشانان شاغل در شهر تهران به‌دلیل جغرافیای خطرپذیری خاص این شهر و مواجهه روزمره با حوادث پیچیده از دشواری مضاعفی نسبت به سایر شهرها برخوردار است. بنابراین پیگیری مسئله بازنشستگی پیش از موعد آتش‌نشانان با سنوات ارفاغی در مجلس شورای اسلامی توسط شهرداری تهران ضروری است.» 

 مکث
سرعت ساخت قطارهای ملی نیازمند حمایت‌های دولتی


محسن هاشمی رفسنجانی پس از اتمام جلسه دیروز شورا در جمع خبرنگاران حاضر شد و خلاصه‌ای از مسائل مطرح شده در صحن شورا را بیان کرد. همچنین به‌دلیل شیوع موج چهارم و اهمیت حمایت از ناوگان حمل‌ونقل عمومی رئیس شورای شهر تهران یک‌بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت: «دولت مصوبات خوبی درخصوص حمل‌ونقل عمومی داشته و همواره قول‌هایی هم داده می‌شود و مکاتبات خوبی هم شده است اما در عمل می‌بینیم تأمین و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی به نتیجه نمی‌رسد، و آنچه هم که تزریق می‌شود حاصل استفاده از منابع خود شهرداری بوده است.» به‌گفته او یکی از مصوبات دولت تأمین 1000دستگاه واگن بود که هنوز 420واگن از این مصوبه باقی مانده است که دولت می‌تواند به‌صورت ریالی برای کارخانجات داخلی تأمین اعتبار کند و ساخت قطارهای ملی هر چه سریع‌تر شروع شود: «تا‌کنون قطارهای مترو از طریق فاینانس تأمین می‌شد اما با بومی‌سازی‌ و اختصاص سهم 85درصدی در طراحی و 75درصدی در ساخت قطارهای ملی مترو، امکان استفاده از فاینانس وجود ندارد. زیرا کشورهای خارجی زمانی به ما فاینانس می‌دهند که برای خودشان ایجاد کار کنند. وام نمی‌دهند که در کشور دیگر ایجاد اشتغال شود. به همین دلیل امکان استفاده از فاینانس را نداریم و از این‌رو با تأمین به موقع اعتبارات از سوی دولت می‌توان با سرعت اقدام به تولید قطارهای ملی کرد.» به‌گفته این مقام مسئول در نخستین گام قرارداد تولید 105واگن میان شهرداری تهران و شرکت واگن‌سازی‌ منعقد شده است: «با تأمین اعتبارات لازم امیدواریم در دوره مدیریت شهری بعدی شاهد حضور این قطارها و واگن‌ها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی باشیم.» محسن هاشمی رفسنجانی در مورد ارتباط موضوع کرونا و حمل‌ونقل عمومی گفت که امروز شاهد افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا هستیم و این آمار در تهران به عدد 100نزدیک شده است: «براساس اعلام اتحادیه جهانی حمل‌ونقل، با حضور 15تا 20دقیقه‌ای در وسایل حمل‌ونقل عمومی خطر کمتری افراد را تهدید می‌کند اما درصورتی که حضور افراد طولانی‌مدت باشد میزان خطر را افزایش می‌دهد. با توجه به این شرایط، حداقل یک سال دیگر با کرونا دست به گریبان خواهیم بود و به همین دلیل ضرورت تأمین بودجه‌های تولید و نوسازی و تجهیز حمل‌ونقل عمومی از سوی دولت اجتناب‌ناپذیر است.» به‌گفته او فروردین سال گذشته، رئیس‌جمهور دستور شفاهی داد تا در مدت 3‌ماه حدود 1500دستگاه اتوبوس برای تهران تأمین شود که با گذشت یک سال این وعده با وجود مصوبات قانونی، عملی نشده است. محسن هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به وضعیت کارگران حوزه خدمات شهری و الزام حمایت مدیریت شهری از آنها گفت که لازم است مدیریت شهری به  کارگران و اقشار آسیب پذیر فعال در سازمان بوستان‌ها و پاکبانانی که در این شرایط سخت برای مایحتاج زندگی با مشکل مواجه هستند، مساعدت کند تا بیش از این شرمنده این قشر زحمتکش نشویم.

گزارش عمل به وعده‌ها
پس از تصویب دوفوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش و سند تحویل و تحول شهرداری تهران مبتنی بر کارنامه مدیریت شهری دوره پنجم، تعدادی از اعضای پارلمان شهری در راستای موافقت با این طرح، ارائه گزارش عملکرد توسط شهرداری تهران برای آگاه‌سازی‌ شهروندان از اقدامات انجام شده را ضروری دانستند.

سیدحسن رسولی: قول دادیم پاکدست بمانیم و عمل کردیم

شورای پنجم با حضور 21نفر که به‌طور متوسط مردم تهران به هرکدام از آنها یک‌میلیون و 200هزار رأی دادند، آغاز شد و امروز ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند. ما وعده‌هایی را به مردم داده‌ایم و امروز که در ماه‌های پایانی هستیم، باید به مردم گزارش کار بدهیم. به مردم قول دادیم پاکدستانه تا آخر خواهیم ماند و به این وعده عمل کردیم. گفتیم با فساد مبارزه خواهیم کرد و از شورا و شهرداری عارضه‌زدایی انتخاباتی خواهیم کرد. طی سال‌های قبل همواره شهرداری تهران که از پول شهروندان اداره می‌شود، یکی از پایگاه‌های انتخاباتی بوده است. در سال 98
در انتخابات مجلس رد پای شهرداری نبود و هم‌اکنون هم که در آستانه 2انتخابات در سال 1400هستیم، شهردار، معاونان او و اموال مردم در معرض سوء‌استفاده انتخاباتی قرار ندارد. به مردم وعده دادیم که اگر به ما رأی دهید، پاسخگو خواهیم بود. این گزارش یکی از اقدامات پاسخگویانه است. به مردم قول دادیم امورات اداره پایتخت به‌صورت شفاف خواهد بود. سایت شفافیت و خروج شهرداری و شورا از حبس اطلاعات نتیجه این عملکرد است. 

حجت نظری: عملکرد قابل‌دفاعی داریم

ما باید به جامعه اعلام کنیم که چه چیزی را تحویل گرفتیم و چه چیزی را تحویل می‌دهیم. شهروندان حق دارند بدانند که شورا چه چیزی را تصویب کرده و این مصوبات تا چه میزان به نفع شهروندان بوده است. شهرداری کدام مصوبات را اجرایی کرده و کدام را اجرا نکرده است و دلیل عدم‌اجرا چه بوده است. ما در شرایط بسیار بد تحریم و کرونا در کشور، شهر تهران را اداره کردیم. حتی دولت هم به واسطه کسری بودجه نتوانست بسیاری از برنامه‌های خود را اجرایی کند. ما عملکرد قابل دفاعی داریم و باید به‌صورت رسمی به جامعه اعلام کنیم.

شهربانو امانی: اداره شفاف شهر بدون شهرفروشی

براساس این سند می‌خواهیم آنچه را که تحویل گرفته‌ایم و فرایندی که با مقررات‌گذاری برای اداره ارزان، شفاف و عملی شهر به‌کار گرفته شده است به مردم گزارش دهیم. ما 3شهردار انتخاب کردیم و قرار بود شهرداری باتلاق همفکران ما و اصلاح‌طلبان در 6ماهه اول باشد اما نشان دادیم بدون شهرفروشی، از داشته‌ها استفاده کردیم.

محمود میرلوحی: آیا در طول این 4سال به ما اجازه دادند در تلویزیون بگوییم چه کردیم

چنین گزارشی نخستین‌بار نیست که ارائه می‌شود. گزارشی در کاغذ کلاسه قبل از آمدن ما منتشر شد که البته ما خیلی به آن گزارش نپرداختیم. آنها حتی اقداماتی که قرار بود در آینده محقق شود را در گزارش خود آورده و جزو کارهای خودشان ثبت کردند. همچنین در گزارش‌های ارائه شده مرداد 96حدود 5هزار و 360میلیارد تومان استقراض ذکر کردند که بعدها منکر آن شدند. همان سال فعالیت شورای پنجم شروع شده بود، اما مدیران شهری از این شبکه به آن شبکه رادیو و تلویزیون می‌رفتند و گزارش می‌دادند. آیا در طول این 4سال اجازه دادند که ما در تلویزیون بگوییم چه کردیم؟ بنابراین ارائه این گزارش به‌دلیل جریان اطلاع‌رسانی که متأسفانه تریبون رسمی صدا و سیما با ما همکاری نمی‌کند، ضروری است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: