• سه شنبه ٢٤ فروردين ١٤٠٠-١١:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١١٩٨
شرق در گزارشی نوشت:

شورای شهر تهران؛ واکسن تنها چاره است

هفته گذشته اعضای شورای شهر تهران با گلایه از تأخیر در واکسیناسیون عمومی از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کردند که اولا تعطیلی دست‌کم دو‌هفته‌ای در شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی را به تصویب برساند و ثانیا دورکاری حداکثری را در دستگاه‌های دولتی اجرا کرده و برای مشاغل ضروری نیز اقدام به شناورکردن ساعات کاری کند که همه شهروندان در یک زمان محدود و در ازدحام جمعیت روانه مرکز کار خود نشده و از آن خارج نشوند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه شرق در گفت و گویی با محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گزارشی از این روزهای کرونایی پایتخت، حمل و نقل عمومی و واکسن نوشته است:

«لغو طرح ترافیک» به‌جای «واکسن»، موضوعی انحرافی

مرگ‌ها به دقیقه رسیده، ابتلا به ثانیه. وضعیت تهران بحرانی است؛ مرگ‌و‌میرها از روزی 20 مرگ به بالای 70 مرگ در پایتخت رسیده است؛ هرچند تجربه بالای صد مرگ کرونایی را هم داشته‌ایم. اما همه این عددها جان‌هایی است که از دست می‌روند، خانواده‌هایی که برای همیشه داغدار می‌شوند، فرزندانی بی‌مادر یا پدر. در این روزهای سیاه که همه منتظر رسیدن واکسن هستند، باز هم برخی از مدیران حوزه سلامت کشور موضوع طرح ترافیک در تهران را مطرح می‌کنند و اینکه مدیریت شهری به خاطر منافع مالی خود حاضر نیست طرح ترافیک را لغو کند؛ هیاهویی که همیشه از سوی برخی از مدیران حوزه سلامت کشور پس از آغاز هر پیک مطرح می‌شود. عکس‌های مترو و اتوبوس‌های شلوغی که رعایت فاصله‌گذاری در هیچ زمانی امکان‌پذیر نیست، حتی در ماه‌هایی که سال گذشته طرح ترافیک لغو شده بود.

آزموده‌ایم نتیجه نداشت

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران، با بیان اینکه برداشتن طرح ترافیک یک موضوع انحرافی است، به «شرق» می‌گوید: یک‌بار آن هم به مدت طولانی، لغو طرح ترافیک در تهران را آزموده‌ایم و مشخص شد وضعیت شهر بهتر که نشد هیچ، بلکه خیابان‌های مرکزی شهر قفل شد و شاهد انبوه خودروها در خیابان بودیم؛ تا جایی که تردد حمل‌و‌نقل عمومی نیز دچار اختلال شد و خودروهای امدادی و پلیس نیز دچار مشکل شدند.

او ادامه می‌دهد‌:‌ مردم ساکنان محدوده مرکزی شهر پس از لغو طرح‌های ترافیکی دچار چالش‌های اساسی بودند و به‌دلیل محدودبودن فضای پارک در این محدوده‌ها، دولاین و حتی سه‌لاین نیز شاهد پارک خودروها بودیم و عملا خیابان‌ها بسته شده بود. برخی خودروها نیز مقابل درِ منازل پارک می‌کردند که یکی از چالش‌های فراگیر در این مدت مزاحمت‌های این‌گونه بود. محدوده مرکزی شهر ظرفیت این تعداد خودرو را نداشت. پس از آن، کار کارشناسی انجام شد و طرح جدید دوران کرونا اجرائی شد؛ یعنی یک ورود رایگان تا ساعت 8:30 و یک خروج رایگان بعد از ساعت 14:30 که افرادی که خودرو دارند و باید سر کارهای خود حاضر شوند، با استفاده از طرح ترافیک کرونایی بتوانند به‌جای حمل‌و‌نقل عمومی از خودروی شخصی استفاده کنند که شاهد کاهش استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی در این دوران بودیم و در‌حال‌حاضر حمل‌و‌نقل عمومی تهران با زیر 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند. تصاویری که از ازدحام واگن‌های مترو و اتوبوس منتشر می‌شود، مربوط به ساعات پیک است. این را هم باید بدانیم که همه افرادی که شاغل هستند، خودرو ندارند و مجبورند برای ترددهایشان از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند؛ مگر آنکه ما شهر را تعطیل کنیم تا هیچ رفت‌و‌آمدی در شهر انجام نشود. تا زمانی که خدمات‌رسانی به شهروندان ادامه دارد، بخش اداری و خدماتی به‌طور کامل تعطیل نشده است و نیروهای اداری و کارگری مجبور به حضور در مشاغل خود هستند، برای ترددهایشان انتخابی جز مترو و اتوبوس ندارند.

لغو طرحی به نفع پولدارها

به گفته علیخانی، لغو طرح ترافیک تنها به نفع پولدارهاست که رایگان وارد محدوده‌های ترافیکی شوند که این تقاضای سفر را اضافه می‌کند و تجربه نشان داده سفرهای غیرضروری با برداشتن طرح ترافیک افزوده شده و باعث افزایش شیوع کرونا نیز شده است. منع تردد پس از ساعت 22:00 یک نوع طرح ترافیک است؛ یعنی ما برای ترددهای غیرضروری محدودیت ایجاد می‌کنیم؛ همان کارکردی که طرح ترافیک برای تهران دارد.

او تأکید می‌کند برخی با مطرح‌کردن لغو طرح ترافیک تلاش می‌کنند ضعف‌های خود را پنهان کنند. اگر وضعیت اهواز قرمز است، مگر طرح ترافیک در آن اجرا شده است؟

علیخانی تأکید می‌کند همه مردم تهران خودرو ندارند، اما بسیاری از آنها مجبورند سر کارهای خود حاضر شوند. کارمندان، پرستاران و کارگران اگر حمل‌و‌نقل عمومی تعطیل شود، برای ترددهای حیاتی خود دچار مشکل می‌شوند. راه‌حل این مشکل، لغو طرح ترافیک نیست.

او با اشاره به ظرفیت اندک ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی می‌گوید‌:‌ با توجه به جمعیت بالای 10‌میلیونی تهران، هر تدبیری به خرج دهیم، در ساعات پیک دچار مشکل می‌شویم.

صورت‌مسئله را پاک نکنید

علیخانی با اشاره به اینکه ضعف در پیشگیری و مدیریت کرونا که باعث ایجاد پیک چهارم کرونا شد، با طرح چنین موضوعاتی که اگر طرح ترافیک را بر‌می‌داشتیم کمتر دچار ابتلا به کرونا می‌شدیم، پنهان نمی‌شود، می‌گوید: ‌برخی که آشنایی با موضوعات کارشناسی حوزه ترافیک ندارند، چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کنند و ما نیز توقع شنیدن موضوعات کارشناسی این حوزه را نداریم؛ اینکه یک مقام بهداشتی بیاید درباره طرح ترافیک نظر بدهد. اما اگر قرار باشد هر مسئولی در همه حوزه‌ها اظهار نظر کند، جامعه دچار هرج‌ومرج می‌شود. هر حوزه‌ای کارشناس خود را دارد.

او ادامه می‌دهد‌: لغو طرح‌های ترافیکی هم در اختیار شهرداری و شورای شهر نیست و شورای ترافیک تهران باید درباره آن تصمیم‌گیری کند و اگر ستاد ملی کرونا معتقد است لغو طرح ترافیک می‌تواند اثر‌گذار باشد، در مصوبه‌ای آن را به شورای ترافیک تهران اعلام کند.

یکی از راهکارهایی که بارها از سوی مدیران شهری برای کاهش تراکم جمعیت در اتوبوس و مترو مطرح شده است، شناور‌کردن ساعات ادارات است؛ موضوعی که بارها از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شد که اجرائی می‌شود، اما به مرحله اجرا نرسید.

راهکاری میانه برای کاهش ابتلا که نادیده گرفته می‌شود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران درباره راهکار شناور‌کردن ساعات ادارات و تأثیر آن بر خلوت‌شدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌گوید‌:‌ این روش یکی از بهترین روش‌ها در شرایط کنونی برای خلوت‌شدن اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو در زمان‌های پیک است. اینکه مشاغل مختلفی که مجبور به حضور و خدمات‌رسانی هستند در ساعات متفاوتی بر سر کارهایشان حاضر شوند. این تقسیم‌بندی زمانی سبب می‌شود جمعیت در زمان‌های اوج مسافر، کاهش پیدا کند، اما در این رابطه نیاز به مصوبه هیئت دولت است و استانداری می‌تواند این موضوع را پیشنهاد دهد و ما نیز در شورای شهر تهران برای کم‌شدن مشکلات شهروندان در ناوگان حمل‌ونقل عمومی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

تأیید شناورشدن ساعات اداری در تحقیقات دانشگاهی

شناورشدن ساعات اداری برای کاهش شیوع کرونا در یک تحقیق علمی نیز مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر آن به تأیید رسیده است. سال گذشته، پژوهشکده آمار ایران به مطالعه و بررسی طرح «شناورسازی ساعات کاری ادارات دولتی شهر تهران با استفاده از خوشه‌بندی» پرداخت و یکی از راهکارهای مناسب به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا را اجرای همین طرح عنوان کرد.

در این مطالعه، اطلاعات مربوط به ادارات دولتی واقع در شهر تهران به سه شکل مختلف و به تفکیک محل، تعداد کارکنان و وضعیت ترافیکی مسیرهای منتهی به اداره گردآوری شده است.

این مطالعه حاکی از آن است که مناطق ۶، ۱۱ و ۳ به ترتیب میزبان بیشترین تعداد ادارات دولتی هستند و بر این اساس از حساسیت ویژه‌ای برخوردارند که لزوم اتخاذ تصمیماتی درباره ساعات کاری در ادارات واقع در این مناطق را منعکس می‌کند. در واقع بهتر است ادارات واقع در این مناطق، ساعات کاری متفاوتی با یکدیگر داشته باشند و اصطلاحا چند تیپ ساعت کاری مختلف برای این ادارات تعریف شود؛ به نحوی که زمان شروع و پایان کار هر گروه از ادارات با گروه دیگر متفاوت باشد. طبیعی است اتخاذ این تصمیمات درباره مناطقی مانند ۲۰ تا ۲۲ که کمترین تراکم ادارات دولتی را دارند، عملا فاقد اولویت است.

منطقه ۶ میزبان بیشترین تعداد ادارات و بیشترین کارمندان شاغل در این ادارات نسبت به سایر مناطق 22گانه است. ۲۶ درصد ادارات شهر تهران در این منطقه واقع شده که ۴۰ درصد از کارکنان دولتی شهر تهران را در‌بر می‌گیرد؛ بنابراین هر نوع اتخاذ تصمیم درباره شناورسازی ساعت کار در این منطقه، به‌مراتب نسبت به دیگر مناطق اولویت بیشتری دارد. در رتبه بعدی منطقه ۱۱ قرار دارد که ۱۵ درصد از ادارات دولتی پایتخت را در دل خود جای داده و ۱۳ درصد از کارکنان نیز در ادارات این منطقه مشغول به کار هستند. در رتبه بعدی منطقه ۳ قرار دارد که ضمن استقرار ۱۱ درصد از ادارات واقع در پایتخت در این منطقه، ۶/ ۱۲ درصد از کارکنان مشغول به کار در تهران را نیز هر روز میزبانی می‌کند.

شورای شهر تهران؛ واکسن تنها چاره است

هفته گذشته اعضای شورای شهر تهران با گلایه از تأخیر در واکسیناسیون عمومی از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کردند که اولا تعطیلی دست‌کم دو‌هفته‌ای در شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی را به تصویب برساند و ثانیا دورکاری حداکثری را در دستگاه‌های دولتی اجرا کرده و برای مشاغل ضروری نیز اقدام به شناورکردن ساعات کاری کند که همه شهروندان در یک زمان محدود و در ازدحام جمعیت روانه مرکز کار خود نشده و از آن خارج نشوند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز روز گذشته با اشاره به آمار مرگ‌ومیرهای کرونایی به رسانه‌ها گفته است از ۱۵ فوتی کرونایی به بالای ۷۰ رسیده‌ایم که به نظر می‌رسد از این عدد بالاتر هم خواهد رفت؛ در نتیجه موضوع بسیار جدی است. راه‌حل اصلی پس از گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا، بحث واکسن است و امیدواریم مسئله واکسیناسیون جدی‌تر گرفته شود.

به گفته هاشمی، حمل‌ونقل یکی از اصلی‌ترین جاهایی است که ویروس گسترش می‌یابد. بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از کشورهای توسعه‌یافته، اگر زمان حضور در واگن‌های قطار و اتوبوس‌ها به کمتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاهش یابد، کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند و شهروندان باید مواظب باشند در این شرایط در حمل‌ونقل عمومی کمتر حضور پیدا کنند. خوشبختانه با تعطیلی اعمال‌شده، حمل‌ونقل عمومی خلوت‌تر شده است، اما مردم باید مواظب باشند و فعلا کمتر در سیستم حمل‌ونقل عمومی حضور یابند.

در ایستگاه‌های مترو از بلندگو این پیام که در روزهای کرونایی کمتر از مترو استفاده کنید، پخش می‌شود. مسافران همیشگی مترو صدای هشدار را نمی‌شنوند؛ آنها نگران رسیدن به محل‌های کارشان هستند. اختیاری برای انتخاب میان نان و جان وجود ندارد، مشخص هم نیست که این ویروس قرار است تا چه زمانی با ما باشد.

نورا حسینی/ شرق

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: