• سه شنبه ١٧ فروردين ١٤٠٠-١٣:٠١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١١٠٦
جوادی یگانه در صحن شورا:

برنامه های نوروزی 1400 نشان از بلوغ مدیریت شهری در برگزاری چنین مراسم هایی بود

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با حضور در صحن شورای شهر طی گزارشی از اقدامات شهرداری تهران در نوروز 1400 دفاع کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمدرضا جوادی یگانه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران حضور پیدا کرده و گزارشی را درباره اقدامات و برنامه های شهرداری تهران در نوروز 1400 ارائه داد.

جوادی یگانه با اشاره به این که این چهارمین سالی است که نوروز را برگزاری کردیم گفت: در این موضوع به بلوغ رسیده‌ایم. در سال های گذشته برنامه های نوروزی شهرداری از سوم یا چهارم نوروز شروع میشد که ما با تذکر اعضا مواجه شدیم که این برنامه ها باید از قبل از نوروز برگزار شود. به همین دلیل برنامه های نوروزی 1400 از 20 اسفند آغاز شد.

یگانه ادامه داد: تلاش کردیم تنوع قومی و گویشی را رعایت کنیم. همچنین کودکان در این اقدامات برای ما مهم بودند. علاوه براین این مساله سوگ برای ما اهمیت داشت چرا که ما در دوران کرونا قرار داریم و در سال گذشته 17 هزار نفر در تهران فوت کردند. 

او افزود: گفت وگو هم برای ما مهم بود. در این ایام در 4 اتاق کلاب هاوس شرکت کردم و دیدم که برخی از اعضای شورای شهر هم فعالانه شرکت دارند. پیشنهاد می کنم از این ظرفیت نوپدید استفاده شود چرا که شورا و شهرداری صحبت های قابل اعتنایی دارند که باید به گوش مردم برسد.

یگانه ادامه داد: اولین برنامه و مهترین  شهرداری کارناوال نوروزی تهران 1400 بود که از 20 اسفند تا 12 فروردین در قالب 500 برنامه در تمام مناطق و محلات اجرا شد. این کارناوال شامل سین سلامتی، حاجی فیروزها، تخم مرغ های رنگی، عروسکی اقوام ، عمو نوروز و عروسک های غول پیکر بود. یکی از سنت های قدرتمند مردم تهران سفر رفتن در ایام نوروز است که امسال امکان آن فراهم نبود. ما برای این که فضای سفر را زنده کنیم از 5 تا 12 فروردین 63 اجرا  موسیقی محلی اقوام و افغانستان را داشتیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این برنامه ابتدا در پارک دانشجو اجرا می شد اما به علت ازدحام جمعیت به بوستان گفت‌وگو منتقل شد. این اتفاقی است که می تواند در سال های آینده هم تکرار شود.

جوادی یگانه ادامه داد: موضوع بعدی تریلی پیک امید بود که کانون از سال های قبل  این برنامه را  در شهرستان ها اجرا می‌کرد. این برنامه در تهران در حاشیه شهر و حریم تهران و برخی از محلاتی که امکان حضور تریلی در آنجا وجود داشت، اجرا شد.اقدام دیگر اجرای کنسرت در گرمخانه ها شهر تهران بود. 8 کنسرت در گرمخانه ها در اعیاد مذهبی  داشتیم که همه کنسرت ها به صورت رایگان و افتخاری اجرا شد. یکی از اقداماتی که قبل از عید انجام شد  رفتگان بی برگشت بود که به منظور همدلی با بازماندگان درگذشتگان سال گذشته با همکاری روزنامه همشهری و پست انجام شد و 18 هزار بسته و برای همه خانواده های داغدار ارسال شد.

او افزود: برنامه های جشن سال تحویل هم از 30 اسفند در میدان آزادی برگزارشد. میدان آزادی اصلی ترین پلازای شهر تهران است که طی سال های گذشته به آن بی توجهی می شد که ما آن را احیا کردیم. مجموعه برج خیلی جذاب تر و بهتر دیده شده  و امیدواریم در ماه رمضان و تابستان بتوانیم میدان آزادی را به عنوان میدان اصلی شهر احیا کنیم.

او درباره شلیک توپ گفت: فکر می کنم در سال 56، 16 توپ شلیک شده بود. ما به برج آزادی اطلاع داده بودیم و برج هم با ما همکاری کرده بود و این خبری که اعلام کردند ما بی اطلاع بودیم، ناقص بود. موضوع شلیک در حوزه تخصص و  صلاحیت ما نیست. ما با ارتش و نهادهای نظامی مکاتبه کردیم . از شب قبل نگرانی هایی وجود داشت و مطرح شد. به همین دلیل هم ارتش و هم ما اطلاع رسانی کرده بودیم. من خودم آنجا حضور داشتم نه آنقدر صدا داشت که گوشم را بگیریم و نه موجی داشت. با این حال تقاضا کردیم فرمانده میدان توضیحی دهد که همان شب توضیح را منتشر کردیم. همه اقدامات از جایابی و نوع شلیک توسط ارتش انجام شد. شلیک توپ در سال تحویل سنت خوب تهرانی است که باید احیا شود. البته در سال های قبل باید دقت بیشتری صورت گیرد چرا که برج آزادی از میراث تهران است که باید از آن محافظت شود. 

یگانه افزود: همچنین در میدان آزادی دو شب سمفونی آقای قربانی اجرا شد که به صورت زنده هم پخش می شد.  تور تهران گردی برای خانواده های 450 نفر از خانواده نیروهای خدماتی انجام شد.  همچنین سامانه جامعه گردشگری و تور گردشگری مجازی کاخ گلستان برای اولین بار توسط ستاد گردشگری برگزار شد. اقدام بعدی نقاشی و دیورا نگاری در خیابان بدرالزمان غریب در منطقه 9 تهران بود.

او درباره های برنامه های مذهبی شهرداری تهران گزارشی را ارائه داد که یکی از آنها کمپین نور شهر امید برای اعیاد شعبان بود.

همچنین جشن نیمه شعبان در 8 و 9 فرودین در تمام مناطق برگزار شد. البته انتقاداتی شد که وارد است. فضای شهر فضای سال های گذشته نبود طبیعی است که مردم در سال های گذشته پای کار بودند و هر چه ما کار کنیم آن اندازه دیده نمی شود. علاوه بر این جشن ملی پرچم  نیز در 12 فروردین در منطقه عباس آباد تهران برگزار شد.

جوادی یگانه درباره بخشنامه پرهیز از استفاده حاجی فیروز افزود: برنامه های کارناوال نوروزی که از 20 اسفند شروع کردیم که در مورد استفاده از حاجی فیروز مورد انتقاد واقع می شدیم.

مساله حاجی فیروز چهار بعد متفاوت دارد. اول بعد اساطیری آن است که به سیاوش . تیزد سیاه شونده و نگهبانی از اتش و بازگشت از دنیای مردگان برمی گردد. بعد دوم آن هنری است که به عنوان هنر عمومی و هنر شهری شناخته می شود. بخش سوم آن تاریخی آن و بازگشت  به برده داری در ایران به ویژه در دوره قاجار است. بعد چهارم آن اجتماعی است و این که بخشی از مردم که پوست تیره تری دارند از این موضوع ناراحت می شوند و این موضوع را توهین به خود تلقی می کنند. قبل از ما هم بیان شده بود اما صدا شنیده نمی شد.

او ادامه داد: برنامه ای که شهرداری تهران اجرا می کند نباید واجد توهین به بخشی مردم ایران باشد ما منحصرا برای حاجی فیروز هایی که در کارناوال شهرداری تهران استفاده می شد این بخشنامه را دادیم. اتفاقا  در همین کارناوال و در روزهای بعدی حاجی فیروزها با صورت غیر سیاه استفاده کردند و مردم هم خوشحال شدند.خود هرمندان تصمیم گرفتند چه کار کنند.

جواد یگانه گفت:برخی اعلام می کنند این اقدام شهرداری نمایشی بود. اما این موضوع یکی از مثبت ترین اقدامات شهر تهران در بهبود فضای فرهنگی در تهران است که بخشی از آن اقدام ترویجی است. در تهران نباید لهجه و لباس دیگران مسخره شود. نباید مردم پاکستان و افغانستان مسخره شوند. مباحث انجام شده درباره این موضع نشان می دهد این موضوع واقعی بوده است که  به آن توجه نمی‌شد.نقطه آغاز آن بخشنامه شهرداری تهران بود . حساس شدن روی این موضوع همین بخشنامه مدیریت شهری است و ما خواستیم تلنگری در این باره بزنیم.

8-284

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: