• چهارشنبه ٢٧ اسفند ١٣٩٩-١١:٢٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٠٣٨
همشهری در گزارشی عنوان کرد؛

اتصال جنوب‌شرق به شمال غرب با مترو

روز گذشته 3 ایستگاه جدید مترو در خطوط 6 و 7 به صورت مجازی و با حضور شهردار تهران در جلسه شورای شهر افتتاح شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری؛ آیین بهره‌برداری از 3ایستگاه مترو و رونمایی از ۴۰دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس دیروز در رویدادی ویژه به‌صورت مجازی در صحن شورای شهر تهران برگزار شد. با این حساب، تعداد ایستگاه‌هایی که پیروز حناچی، قول افتتاح‌شان را درصورت تامین منابع مالی داده بود با بهره‌برداری از ایستگاه‌های شهید اشرفی‌اصفهانی، تربیت مدرس و آهنگ به ۹ایستگاه رسید. شهردار تهران در این آیین با اشاره به افتتاح ۹ایستگاه مترو گفت: «تا امروز این تعداد از ۱۲ایستگاهی که قول دادیم، افتتاح شده است.» 
پیروز حناچی سال99 را سالی «بسیار سخت» برای شهرداری تهران و همه شهرداری‌های کشور دانست و ادامه داد: «در سال‌جاری علاوه بر تأثیرات منفی شرایط تحریم بر اقتصاد، شرایط سخت پاندمی کرونا را هم داشتیم؛ ضمن اینکه کرونا برای شهرداری‌های سراسر جهان علاوه بر کاهش درآمدها، افزایش هزینه‌ها را هم دربرداشت.» او با اعلام اینکه در این شرایط سخت، شهرداری تهران به غیر از خداوند و بعد از آن همراهی اعضای شورای شهر از کسی کمک نگرفته است، یادآور شد: «مواجهه با شرایط این‌چنینی از ابتدای شکل‌گیری بلدیه تاکنون کم‌نظیر بوده است؛ به‌نحوی که می‌توان گفت از آن زمان تاکنون یکی از سخت‌ترین دوران‌های اداره شهر بوده است، اما با وجود این سعی کردیم به وعده خود به شهروندان درباره افتتاح ایستگاه‌های مترو و گسترش حمل‌ونقل عمومی پایبند باشیم.» شهردار تهران با اشاره به اینکه با گشایش هر ایستگاه مترو ۳۰هزار نفر به‌طور متوسط به مسافران مترو افزوده می‌شود، عنوان کرد: «اگر این ایستگاه‌ها تبادلی باشد، این رقم تا ۵۰هزار مسافر نیز افزایش می‌یابد.» حناچی هزینه گشایش و بهره‌برداری از هر ایستگاه مترو را ۳۰۰میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: «برای تامین هزینه‌های هر ایستگاه مترو هم از بودجه و هم از اوراق مشارکت که عمده‌ترین کمک دولت است، استفاده می‌شود که دولت و شهرداری موظف به پرداخت سهم مساوی ۵۰ درصدی از اصل و سود اوراق هستند.» 
او با تأکید بر اینکه هزینه‌های راه‌اندازی و ساخت مترو قابل‌قیاس با گذشته نیست، گفت: «هزینه احداث هر کیلومتر تونل پیش از این ۵۰میلیارد تومان بود، اما این رقم امروز به هزار میلیارد تومان رسیده است. این هزینه‌ها در بودجه شهرداری نمی‌گنجد و ضرورت دارد برای آن فکر اساسی شود.» شهردار تهران ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان بعد از سال‌ها با استفاده از تولید داخلی را یکی از مصادیق جهش تولید دانست و اضافه کرد: «هر چند این اتوبوس‌ها دیزلی هستند، اما نصب فیلتر دوده برای آنها استانداردهای یورو ۴ و ۵ را به همراه دارد.» حناچی در ادامه از ورود نسل اول اتوبوس‌های برقی با پتانسیل بخش خصوصی خبر داد و گفت: «این اتوبوس‌ها سال آینده وارد خیابان جمهوری می‌شود. یکی از ویژگی‌های اتوبوس‌های جدید ناوگان، بهره‌مندی از رمپ استفاده معلولان است که البته این مسئله نیاز به آموزش رانندگان در این زمینه دارد. علاوه بر آن برای چک‌لیست مناسب‌سازی فضاهای شهری از خود انجمن‌های معلولان استفاده شده است.»‌ شهردار تهران از قطار ملی به‌عنوان وعده دیگر مدیریت شهری به شهروندان صحبت کرد و گفت: «در این زمینه به وعده خود عمل و دانش فنی آن را از طراحی آغاز کردیم که این هم از مصادیق جهش تولید است.» حناچی همچنین از آماده‌سازی و ساخت ۴پایانه خبر داد و تأکید کرد: «2مورد از این پایانه‌ها آماده افتتاح است. همچنین کلنگ ساخت متروی خط۱۰ زده شد و علاوه بر این، توسعه خط۳ مترو و بازسازی (اورهال) و نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در سال آینده انجام می‌شود. او در پایان یادآور شد: برای سال آینده نیز قول افتتاح ۱۲ایستگاه مترو را به شهروندان می‌دهیم.» 
 همچنین مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) هم در آیین بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو در خط ۶ و ۷ هزینه ساخت این 3ایستگاه را حدود هزار میلیارد تومان عنوان کرد. علی امام گفت: «مجموعه مترو در این چند روز اخیر، زحمات شبانه‌روزی برای افتتاح 3ایستگاه متروی تربیت‌مدرس، آهنگ و شهید اشرفی‌اصفهانی داشته است.» 

رأی به یک فوریت انتخاب 23نفر قائم‌مقام ذی‎حساب 
علاوه بر افتتاح 3 ایستگاه مترو در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران یک فوریت لایحه شهردار تهران درخصوص معرفی 23نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران جهت انتصاب به‌عنوان قائم‌مقام ذی‎حساب مورد بررسی اعضا قرار گرفت و به تصویب رسید. محمدرضا زارعلی، مدیرکل ذیحسابی شهرداری تهران درخصوص یک فوریت این لایحه گفت: «به‎طور طبیعی برخی ذیحسابان ارتقا پیدا کرده و بازنشسته می‌شوند؛ لذا به جانشین نیاز دارند. این 23نفر که به شهردار تهران معرفی شده‎اند، کسانی هستند که از مجاری خاص و قانونی عبور کرده و به شورا معرفی شده‎اند که پس از طی مراحل قانونی، تأیید شوند.» در این هنگام سیدحسن رسولی در پرسشی مطرح کرد: «آیا در معارفه این افراد به ضوابط مصوب شورا در ارتباط با نحوه انتخاب و شناسایی عمل شده است؟» مجید فراهانی در این خصوص پاسخ داد: «فعلا در مرحله یک فوریت هستیم و آن را به رأی می‌گذاریم تا انتخاب ذی‎حساب و قائم‌مقام ذی‎حساب تصویب شود و سپس به هنگام تعیین ذیحساب سراغ ضوابط می‌رویم. درواقع رسیدگی به ضوابط با رأی ما صورت می‌گیرد.» بدین‌ترتیب، یک فوریت این لایحه به رأی گذاشته شد و با ۱۴رأی موافق به تصویب رسید. همچنین یک فوریت طرح «ضمانت اجرای مصوبات شورا» بررسی شد. سیدابراهیم امینی، گزارش کمیسیون نظارت حقوقی در این خصوص را قرائت کرد، اما در پایان، نظریه کمیسیون نظارت و حقوقی مبنی بر رد طرح به رأی گذاشته شد و با 8 رأی موافق رد شد. در عین حال، طرح حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت. امینی، نائب رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی را درباره این طرح ارائه کرد و  سپس یک فوریت این طرح با ۱۶رأی موافق اعضای شورای شهر به‌تصویب رسید. این مصوبه علاوه بر پیش‌بینی تمهیدات حمایتی از افراد دارای معلولیت در حوزه شهرسازی در مواد متعددی شهرداری تهران را مکلف به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی به‌منظور گسترش حمایت از افراد دارای معلولیت می‌کند. 
در ادامه این جلسه، احمد مسجدجامعی درباره ثبت جهانی میراث خیابان ولیعصر گفت: «ثبت جهانی خیابان ولیعصر نیازمند مقدماتی است. وقتی کاخ گلستان را ثبت کردیم مدتی بعد بنایی مرتفع روبه‌روی آن شروع به ساخت کردند که یونسکو اعلام کرد کاخ گلستان را از ثبت خارج می‌کند و با پیگیری مدیریت شهری و میراث ادامه ساخت آن بنا را متوقف کردیم تا کاخ گلستان از ثبت یونسکو خارج نشود.» او ادامه داد: «نکته‌ای که وجود دارد این است که کاخ مرمر و متعلقات آن وقف مردم شهر تهران بوده و سند آن هم موجود است. زمانی هم شهردار تهران رسما تولیت این موقوفه را پذیرفته و آن را در اختیار گرفته بود.» مسجدجامعی به موزه‌ای که قرار بود در کاخ مرمر ساخته شود، اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون هم تابلویی در آنجا نصب کرده‌اند به نام موزه فرهنگ و هنر و بارها هم گفته شده که مثلا در هفته تهران یا 22بهمن افتتاح می‌شود، اما نشده است.»  

روند احداث تصفیه‌خانه‌های پایتخت با مجوز شورا به آبفا ادامه دارد
رئیس شورای شهر تهران در تشریح آخرین جلسه شورای شهر تهران در سال1399 با اشاره به ارائه گزارش عملکرد شرکت آبفا در صحن شورا گفت: «خوشبختانه احداث تصفیه‌خانه‌ها روند خوبی داشته و لذا اجازه داده شد همین کار در سال1400 برای اتمام این پروژه‌ها ادامه یابد.» محسن هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: «جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) با دستور اجازه فروش 2ملک به شهرداری آغاز شد که برای استفاده از بودجه غیرنقدی مطرح شد و نیز با گزارشی که شرکت آبفا از تامین اعتبار برای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران ارائه داد، همراه بود. براساس این گزارش، 600میلیارد تومان از طریق عوارضی که نسبت به عوارض مصرف آب تصویب شده بود، شرکت آبفا دریافت داشته که در پروژه‌های آب و احداث تصفیه‌خانه‌ها هزینه شده است.» او ادامه داد: «خوشبختانه احداث تصفیه‌خانه‌ها روند خوبی داشته و لذا اجازه داده شد همین کار در سال1400 برای اتمام این پروژه‌ها ادامه یابد.» ‌هاشمی در ادامه با اشاره به روند تصویب نهایی بودجه گفت: «لایحه بودجه به هیأت تطبیق فرستاده شده و تاکنون مشکل اساسی در آن دیده نشده و ما منتظر نامه فرمانداری هستیم که اگر مشکلی وجود داشت، جلسه فوق‌العاده به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.» نخستین جلسه شورای شهر در سال1400 در روز 15فروردین‌ماه برگزار می‌شود.

خبرنگار:مجید جباری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: