• چهارشنبه ٢٧ اسفند ١٣٩٩-١١:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٠٣٧
نژادبهرام از کمپین آرزوها می گوید:

اداره شهر با آرزوهای شهروندی

عضو شورای شهر و معاون شهردار تهران درباره کمپین آرزوها می‌گویند

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری؛ امروزه با شکل‌گیری و رشد پارادایم انسانی و اجتماعی، مدیران و برنامه‌ریزان شهری علاوه بر مسائل کالبدی به تأمل در مباحثی چون مشارکت، سرمایه اجتماعی، حکمروایی مطلوب شهری و... می‌اندیشند و وجوه مختلف آن را در دستور کار قرار می‌دهند. 
با این اوصاف، مشارکت مردم و استفاده از دانش بومی آنها در مقوله مدیریت شهری با رویکرد محله‌محوری، امری ضروری است؛ از این‌رو ایده کمپین آرزوهای تهران با هدف گسترش مشارکت مستقیم شهروندان و حرکت به‌سوی شکل‌گیری شهر انسان‌محور و با بهره‌گیری از تجارب موفق بین‌المللی شکل گرفت. در این راستا، نشستی داشتیم با زهرانژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر که ایده‌پرداز این کمپین بوده و همینطور حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهر و کم و کیف این کمپین را جویا شدیم.


در این نشست، زهرا نژادبهرام ضمن اشاره به ضرورت اداره شهر با نظر شهروندان گفت: «هدف ما در کمپین آرزوها مشارکت بیشتر شهروندان در اداره امور شهر، افزایش سرمایه و اعتماد اجتماعی، تعامل دوسویه میان شهروندان و مدیریت شهری، افزایش شور و نشاط اجتماعی و افزایش احساس تعلق به محل زندگی میان شهروندان است.» 


به اعتقاد او، سنگ زیرین حکمروایی شهری اعتماد، مشارکت و پاسخگویی است و بر همین اساس مدیریت شهری در راستای تغییری اساسی برای نهادینه کردن حکمروایی شهری، طی 3سال و نیم گذشته مسئله مشارکت مردمی را در دستور کار خود قرار داد.


این عضو شورای شهر تهران در ادامه توضیحاتی را درباره روند کار کمپین آرزوها ارائه کرد؛ اینکه کمپین از کجا آغاز شد و سرانجام چه نتایجی در پی خواهد داشت؛ «کمپین آرزوهای تهران مرحله نخست آزمایشی خود را در آبان ۹۸ از محله یوسف‌آباد آغاز کرد و در انتهای آذر همان سال به مناسبت شب یلدا با اعلام آرزوهای برتر مردمی به‌کار خود پایان داد. دومین فاز کمپین در محله امیرآباد به ثمر نشست. پس از اینکه کمپین 2مرحله آزمایشی خود را با موفقیت گذراند و به‌عنوان اثر شایسته تقدیر در ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی شناخته شد، تیم کارشناسی ما با جدیت بیشتر و با شناسایی نقاط قوت و ضعف گذشته، در بهمن‌ماه سال‌جاری در پهنه شهر تهران مجددا کمپین را استارت زد. در این مرحله صفحه کمپین در سایت «تهران من» روی شهروندان گشوده شد.»

2هزار بازدید از آرزوها
نژادبهرام در پاسخ به این سؤال که میانگین بازدید روزانه صفحه کمپین آرزوها در سایت «تهران من» چه میزان است، گفت: «میانگین بازدید روزانه از این صفحه در برخی روزها بالغ بر ۲۰۰۰ بازدید‌کننده بوده است. در مجموع نزدیک به ۲۰ هزار شهروند از صفحه آرزوهای تهران بازدید داشته‌اند. از این تعداد ۵۴۹ آرزو تا‌کنون به ثبت رسیده است که ۳۳۶ آرزو در حیطه اختیارات مدیریت شهری است و قابلیت اجرایی شدن دارند و به امید خدا در سال ۱۴۰۰ ایده‌هایی را که بیشترین مقبولیت را در محلات داشته‌اند، با هدایت معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران اجرایی خواهیم کرد.»
این عضو شورای شهر به نقش تبلیغات از صفحه تهران من نیز اشاره کرد و افزود: «نظرسنجی‌های اولیه ما حاکی از آن است که تبلیغات محدود، عدم‌آشنایی با سایت، جدید و نو بودن کمپین و ابهام در آینده آن از دید شهروندان و الزام داشتن کد شهروندی برای ثبت آرزو ازجمله عواملی است که تعداد آرزوهای به ثبت رسیده به نسبت بازدید از سایت محدودتر بوده است؛ کمااینکه بنا به شرایط اپیدمی کرونا ما با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها روبه‌رو بودیم و بخشی از تجربه موفق خود را در محلات امیرآباد و یوسف‌آباد که در تعامل با دانش‌آموزان و دانشگاهیان بودیم و حضوری آنان را با کمپین آشنا می‌کردیم، نداشتیم. با این حال، من معتقدم کمپین آرزوهای تهران به مثابه تولد تعامل دوسویه شهروندان و مدیران شهری است که تجربه‌ای موفق در این راستاست.
۴۵روز باز بودن صفحه آرزوهای تهران پیام امیدبخشی را به ما مخابره کرد و آن این بود که در میانه‌ای که با کاهش مشارکت شهروندان در اداره امور شهر مواجه هستیم، توانستیم گام‌هایی هر چند کوچک برای رسیدن به هدف‌های بزرگ برداریم و افق‌های روشنی را برای فردا ترسیم کنیم. اما برخی از آرزوهای ثبت شده در کمپین فراتر از حیطه اختیارات مدیریت شهری است که ما را شرمنده شهروندان می‌سازد؛ اگرچه که در سایت شرایط و محدوده ثبت آرزو مشخص شده بود، اما ظرفیتی را برای تصمیم‌گیران و مدیران سایر نهادها باز می‌کند تا از مطلوب‌ها و نگاه‌های شهروندان مطلع شوند.»

با آرزوها پروژه‌های محله‌محور ادامه می‌یابد
معاون شهردار تهران نیز اعتقاد دارد که کمپین آرزوها فرصت بیشتری را برای مشارکت شهروندان در امور شهر  فراهم کرده است. حامد مظاهریان با اشاره به نقش شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری تأکید کرد: «کمپین آرزوهای شهر تهران حاصل تلاش ‌کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و تصویری همگرا از همکاری سازمان‌های شهرداری نظیر سازمان فناوری، مرکز ارتباطات، مرکز مطالعات شهر تهران، شهرداری مناطق، سازمان زیباسازی، معاونت برنامه‌ریزی و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری است.»
او همچنین ابراز امیدواری کرد که با کمپین آرزوها همگرایی میان سازمان‌های شهرداری بیشتر شود. مظاهریان گفت: «تلاش ما این است که کمپین آرزوها بتواند در قالب پروژه‌های محله‌محور تداوم یابد و تصمیم آن است که پس از تعطیلات نوروزی، ایده‌های ثبت شده از سوی شهروندان در دفتر سیاستگذاری معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد و خواسته‌هایی که می‌تواند در قالب پروژه‌های محلی تعریف شود به مرحله اجرا برسد.    
بنابر این گزارش، نتایج نهایی آرزوها بعد از تعطیلات نوروز1400 اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: