• دوشنبه ٢٥ اسفند ١٣٩٩-٠٩:٢٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٠٠٨
سخنگوی شورای شهر تهران:

حصارکشی تئاتر شهر راه حل مدیریت شهری نیست/ ممنوعیت استفاده از اموال شهرداری در انتخابات

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید زمینه‌های مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود، گفت: نباید دستگاه‌های متولی چه اجرایی و چه نظارتی به‌گونه‌ای انقباضی عمل کنند که مشارکت ها کاهش پیدا کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران علی اعطا با حضور در ایسنا و در گفت وگویی، در تشریح برخورد با تخلفات انتخاباتی در میان برخی از کارکنان شهرداری و برخی فعالیت‌های غیرقانونی درمجموعه شهرداری در راستای برگزاری انتخابات گفت: مواردی از شائبه فعال شدن برخی مناطق و نواحی در بحث انتخابات وجود داشته است. اگر مدیری می‌خواهد به شکل شخصی در انتخابات شرکت کند منعی ندارد، اما مواردی که شائبه استفاده از اموال و امکانات شهرداری وجود داشته باشد تذکر داده می شود. مواردی در هفته‌های اخیر مطرح‌شده که یقینی نیست و تنها شنیده‌هایی بوده و تذکرات لازم هم داده‌ شده است.

وی افزود: البته طبیعی است که ازاین‌ پس تحرکات در شهرداری بیشتر خواهد شد، لذا باید مراقبت شود که اولاً سوءاستفاده از اموال شهرداری در یک اتفاق سیاسی مثل انتخابات انجام نشود مگر در مواردی که قانون مشخص کرده است، چراکه اساساً شهرداری‌ها در چارچوب‌های مشخصی به انتخابات کمک می‌کنند ولی اینکه یک کمک سیاسی اتفاق بیافتد حتماً اشکال قانونی دارد و فرق نمی‌کند این افراد دارای چه گرایشی هستند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در شهرداری حتماً تذکرات لازم درباره آن داده خواهد شد این است که فعالیت‌های سیاسی افراد بخواهد موجب اختلال در وظایف آن‌ها به‌عنوان کارکنان شهرداری شود.

اعطا تأکید کرد: باید زمینه‌های مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود یعنی در حال حاضر که نگرانی عمومی در کشور وجود دارد که انتخابات چه ریاست جمهوری و چه شوراها انتخاباتی بارونق نباشد ،نباید دستگاه‌های متولی چه اجرایی و چه نظارتی به‌گونه‌ای انقباضی عمل کنند که مشارکت کاهش پیدا کند. باید امکان رقابتی کردن فضا ایجاد شود و گروه‌های مختلف احساس کنند که می‌توانند کاندیدای واقعی خود را عرضه کنند.

وی ادامه داد: هنوز فضا انتخاباتی نشده است درحالی‌که انتظار می‌رفت از دی‌ماه فضا انتخاباتی شود لذا خود این موضوع یک زنگ خطر است. باید به ترتیبی عمل کرد که گفتگوها درباره انتخابات شکل بگیرد و کاندیداها بتوانند حرف‌های خود را بزنند و افراد در مورد عملکرد خود دفاع کنند و انتقادات نیز مطرح شود. باید کمک کرد فضا داغ شود و برای مردم این تصور ایجاد نشود که تفاوتی نمی‌کند در انتخابات شرکت کنند بانه. در حقیقت اگر احساس کنند نتیجه قابل پیش بینی است، قطعاً همان درصدی که علاقه‌مند به شرکت در انتخابات رقابتی هستند این کار را نخواهند کرد و به این موارد دستگاه‌های متولی باید توجه کنند، البته این به این معنا نیست که قانون در مورد افراد و بررسی‌ها رعایت نشود، بلکه باید به‌عین قانون عمل شود.

وی درباره بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز گفت: رقم بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری و افزایش آن به دلیل تبصره‌هایی است که در ردیف‌ها منعکس‌شده است درحالی‌که درگذشته در تبصره‌ها درآمد و هزینه‌هایی وجود داشت برای مثال در تبصره‌ای پیش‌بینی می‌شد از طریق فروش اوراق مشارکت با سقف مشخص برای حمل‌ونقل عمومی مبلغی اختصاص پیدا کند، اما انعکاس آن در ردیف‌ها نمی‌آمد درنتیجه بودجه ممکن بود یک رقم باشد و تبصره‌ها ٥٠ درصد آن رقم را افزایش دهد بدون اینکه در سرجمع نهایی دیده شود. کاری که امسال انجام شد در جهت شفاف‌تر شدن بودجه اتفاق افتاد و همچنین هیچ تبصره‌ای وجود ندارد که انعکاس آن در ردیف‌ها نیامده باشد.

وی ادامه داد: بر همین اساس دلیل اصلی افزایش رقم بودجه این مورد بوده است درحالی‌که افزایش نسبت به سال‌های گذشته و شیب تندتر تبصره‌ها بوده و بودجه خیلی تفاوت نسبت به سال‌های قبل نداشته است و افزایش شیب تند ندارد.

 

وی تأکید کرد: بودجه سال آینده محله محورتر شده است. همیشه مرسوم بوده بخش عظیمی از گردش مالی و درآمد و هزینه‌ای که در بودجه پیش‌بینی می‌شد اختصاص به مگا پروژه‌ها داشت، مثل پل طبقاتی صدر که هنگام احداث گفته می‌شد چیزی حدود ٢٥ درصد گردش مالی شهرداری هزینه این پل است.

اعطا ادامه داد: امروز پروژه‌هایی تحت عنوان توسعه محله‌ای تعریف‌شده که در مورد این پروژه‌ها نظر اهالی محل و شورایاری‌ها و شهرداران نواحی گرفته‌ می شود و مجموعه پروژه‌هایی تعریف‌شده است. همه موارد و مشکلات احصا و بخشی هم بر اساس سند توسعه محلات همراه با نظرات شورایاری‌ها مشخص‌شده  است و رقم خوبی برای این موارد اختصاص پیداکرده تا در جهت محله محورتر کردن مدیریت شهری کمک کند. مسیری که باید شهرداری در آینده این مسیر را برود و تهران چاره‌ای جز این ندارد.

وی افزود: به‌ این‌ترتیب تهران دیگر به مگا پروژه به‌جز توسعه حمل‌ونقل عمومی نیاز ندارد، لذا محله محوری اصلی‌ترین ویژگی بودجه سال آینده است.

اعطا درباره حواشی ایجاد حصار برای تئاتر شهر نیز گفت: در محدوده این مجموعه وضعیت نامناسبی پدید آمده است و با توجه به اینکه یک سال فعالیتی در این مجموعه نیست و رونقی ندارد، عملاً تعطیل است و به محل جمع شدن افرادی که خیلی ارتباطی با این فضا ندارند، تبدیل شده و جرائمی اتفاق می‌افتد که برای حل این موضوع و بهبود این شرایط، راه‌حل‌هایی مطرح شده که یکی از آن‌ها ایجاد حصار فیزیکی است که با ارتفاع یک متر و نیم دیوار و نرده محدوده تئاتر شهر را جدا کند و رفت‌وآمد در آنجا کنترل شود.

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، این راه‌حل مطرح‌شده را وزارت ارشاد نیز دنبال می‌کند. اما راه‌حل دیگر این است که ما پیشنهاد دادیم که یک نظام مدیریت و بهره‌برداری داشته باشیم یعنی فضای عمومی مدیریت شود و برنامه و طرح بهره‌برداری داشته باشیم. بیشتر نا امنی که وجود دارد عمدتاً به‌واسطه این است که بنا الان زنده نیست و یک سال اتفاقی در مجموعه نیفتاده است، لذا بهتر است در ایام کرونا تئاترهایی که قرار است برگزار شود در بیرون مجموعه برنامه‌ریزی شود تا بافت اجتماعی منطقه را تغییر دهد.

اعطا گفت: به نظر من نباید ابتدا رفت به دنبال جداسازی این محدوده که تقاطع مهم‌ترین محورهای شهر است و بافت فرهنگی، دانشگاهی و هنری دارد. این بنا از ابتدا برای پیوند با شهر بوده است. امروز به دلیل بی‌رونقی و عدم برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری آنجا ناامن شده است و اگر در حال حاضر بریم سراغ حصارکشی غیرمنطقی است. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولین و شهردار منطقه داشتیم که اعلام کردم دنبال حصارکشی نروید و ما در شورا کمک می‌کنیم اگر نیاز به مصوبه‌ای هست همکاری کنیم و شهرداری به دنبال مدیریت فضا است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: