• چهارشنبه ٢٠ اسفند ١٣٩٩-١٢:٠٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٩٨٠
حق شناس در گفت و گو با رکنا مطرح کرد؛

متاسفانه شهر رنگ نوروز ندارد

اجتماعی رکنا: ده، یازده روز مانده تا تحویل سال نو و پشت سر گذاشتن این سال کرونایی و بد اقتصادی که مردم را به چالش جدی کشانده بود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از رکنا، همه مدیران کشور در این مورد باید همدل و همکار می شدند تا مرگ و میرهای کرونا در ایران کاهش یابد. سال گذشته بود که شهرداری در اقدام به ضدعفونی کردن شهر و حمل و نقل عمومی اقدام کرد. امسال نیز مانند سال گذشته اما مردم عید ندارند و اجازه سفر به مردم داده نمی شود. تهرانی نشینان باید در تهران بمانند و از خانه و شهر خودشان لذت ببرند.

هر ساله قبل از عید تخم مرغ های نقاشی شده بزرگ، تمیز کردن شهر برای استقبال از عید، گلکاری میادین و خیابان ها و... شهرداری نوید آمدن نوروز را می دهد. شهرداری امسال نیز به وظیفه خود عمل کرده است. اما اینبار نوروز متفاوت است ولی به نظر می رسد شهرداری برای این نوروز که مردم با بحران کرونا دست به گریبانند برنامه ای ندارد. امسال باید تخم مرغ های رنگی زودتر در شهر پخش می شد. جای بیلبوردها خالی است... بیلبوردهایی با شعار هایی مانند: "دورهمی ها نباشد"، "از راه دور دست تکان بده"، "لبخندت را پشت گوشی می خواهم"، "دورهمی نمی خواهم فرزندم از دور برایم بوس بفرست" و... می توانست بهترین فرهنگسازی را انجام دهد. از سوی دیگر شهر با پرچم و چراغانی شهرداری رنگ و بوی عید به خودش بگیرد تا مردم کمی ذوق کنند و از خمودگی شرایط اقتصادی و کرونا کمی دور شوند. حتی می شود در معابر موسیقی ایرانی – سنتی پخش کرد تا آرامش بخش لحظه های مردم پیاده شود. اما شهرداری فقط به کارهای روتین هر ساله خود پرداخته است.

محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا دراین باره تاکید کرد: دومین بهاری است که مردم ایران و جهان درگیر پاندومی کرونا هستند و بیش از یکسال از تجربه همزیستی مردم با این ویروس می گذرد. جامعه به ویژه جامعه شهری تهران آسیب سخت و جدی را در این دوره تحمل کرده است.

وی با اشاره به این تمهیدات لازم برای استقبال از بهار باید عرضه می شد، افزود: متاسفانه شهر رنگ و بوی نوروز را نگرفته است و استقبال از بهار را شاهد نیستیم. آنهم علیرغم این است که اعیاد ملی ایرانی ها با اعیاد مذهبی مصادف شده است. عید نوروز با ماه های رجب و شعبان که اعیادی مانند ولادت امام علی (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و مهدی موعود (عج) مصادف شده است. طبیعتا باید تلاش های مدیریت شهری و سازمان هایی مانند سازمان بوستان ها و زیباسازی به سمتی برود که این شادی و فضای خلاقانه استقبال از نوروز را تداعی کند و بیانگر حس خوب به مردم باشد.

محمدجواد حق شناس با اشاره به این که البته نباید مناسبات اجتماعی در رعایت پروتکل های بهداشتی را از یاد ببریم، گفت: نرفتن به مسافرت، دوری از دورهمی های بزرگ و پرجمعیت، رعایت پروتکل های بهداشتی و... به تداوم شادی های نوروزی منجر می شود. به جای دید و بازدیدها باید ملاقات ها را مجازی کرد. به همین دلیل آموزش ها می توانست در بیلبوردهای شهری نمود پیدا کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مگر بیشتر از یک هفته تا عید وقت داریم؟ تاکید کرد: انتظار می رفت که از روزهای اول اسفند این فضاهای شاد را در شهر به ویژه در ایستگاه های مترو، بوستان ها و میدان های شهر شاهد باشیم. انتظار داریم شهرداری به خستگی و افسردگی شهروندان در این سال سخت توجه کند  و زودتر به یک فضای مناسب شهری شاد برای استقبال از نوروز و اعیاد مذهبی برسیم.

محمدجواد حق شناس با اشاره به موسیقی های شاد افزود: قطعا موسیقی های شاد و نواهای ایرانی که معمولا از طریق حاجی فیروزها (بشارت دهنده های نوروز و بهار) وجود داشت در شهر فراهم شود. این نواهای ایرانی از دیرباز در فضاهای شهری و روستایی و مجالس با نمادهای ایرانی مانند عمونوروز پر می شد که باعث شادی همه خانواده های ایرانی است که در این ایام اگر سختی دیدند و دچار بیماری شدند یا عزیزشان را از دست داده اند با خانه تکانی و پوشیدن رخت نو با نواهای اصیل موسیقی ایرانی غم را فراموش کنند و شادی را تجربه کنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: