• دوشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٩-١١:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٩٦٥
گزارش همشهری از جلسه 278 شورای شهر

کمک به زلزله زدگان سی سخت با پیشنهاد و تصویب شورای شهر

نایب‌رئیس شورای شهر تهران: در این دوره مدیریت شهری تهران بیش از 350میلیارد تومان از جریمه های قطع درختان به تملک 17 باغ اختصاص یافته است

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری؛ اعضای شورای شهر تهران دیروز با تصویب یک طرح دوفوریتی مجوز کمک 5میلیارد تومانی شهرداری تهران به زلزله‌زدگان سی‌سخت را دادند؛ اقدامی که پیش از این هم در حمایت از زلزله‌زدگان استان‌های مختلف انجام شده بود و از این‌رو منع قانونی ندارد. در این جلسه همچنین به مناسبت هفته درختکاری مباحثی درباره حفظ باغات و توسعه فضای سبز پایتخت و اقداماتی که مدیریت شهری دوره فعلی در این رابطه انجام داده است، مطرح شد.
به گزارش همشهری، تملک باغات و تبدیل آنها به بوستان‌های عمومی از دستاوردهای مهم این دوره مدیریت شهری است که نایب رئیس شورای شهر تهران در جلسه پارلمان شهری در ابتدای صحبت‌هایش به بهانه هفته درختکاری به این موضوع اشاره کرد. سیدابراهیم امینی گفت که تا‌کنون شهرداری با پرداخت بیش از 350میلیارد تومان از محل جریمه های قطع درختان و کمیسیون ماده 7موفق به تملک 17باغ شده است.  او با اعلام اینکه شورای پنجم شهر تهران از ابتدای کار خود همواره دغدغه حفظ و گسترش فضای سبز در تهران را داشته است گفت: «ممانعت از قطع بی‌رویه و غیرقانونی درختان برای ساخت برج و آسمانخراش در شهر و وصول جرائم از محل قطع این درختان و هزینه‌کرد آن در مسیر افزایش سرانه فضای سبز محلات ازجمله اقدامات این دوره از شورا و شهرداری تهران بوده است.» این عضو شورای شهر در ادامه صحبت‌هایش به اهمیت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: «این روز نوعی تلنگر و زنگ هشدار به ما انسان‌هاست که بیش از پیش مراقب طبیعت اطراف خود و گوش به زنگ خطراتی که تخریب طبیعت می‌تواند در پی داشته باشد، باشیم. از این‌رو نباید کاشت درخت و جلوگیری از قطع درختان را صرفاً محدود به همین روز بدانیم.» امینی همچنین به اقدامات معاونت اجتماعی شهرداری تهران در روزهای پایانی سال هم اشاره کرد و گفت که قاعدتاً بخش مهم و قابل توجهی از مردم به‌دلیل پیشگیری از شیوع کرونا سفر نمی‌روند بنابراین لازم است معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی، نسبت به تهیه برنامه‌هایی ویژه نوروز در عرصه شناساندن تهران و هویت تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی آن اقدامات لازم را انجام دهد.
نایب رئیس شورای شهر تهران گریزی هم به افتتاح ایستگاه‌های متروی دولاب و میدان قیام زد و گفت: «این 2 ایستگاه پس از مدت‌ها انتظار، افتتاح شدند و امیدواریم با آزادسازی باقی‌ اوراق مشارکت و وفای دولت به تعهدات قانونی خود در زمینه کمک به ساخت‌وساز مترو، شاهد افتتاح ایستگاه‌های بیشتر و امکان اضافه کردن واگن‌های بیشتر به خطوط حمل‌ونقل ریلی شهر تهران باشیم. چرا که این اقدامات منجر به افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از شیوع کرونا در وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌شود.»

حمایت شهرداری از زلزله‌زدگان
در جلسه دیروز اعضای پارلمان شهری طرح «اعطای مجوز به شهرداری تهران در راستای کمک به آسیب‌‌دیدگان زلزله سی‌سخت» با قید دو فوریت را ارائه دادند که به موجب آن شهرداری کمک 5میلیاردی به زلزله‌زدگان سی‌سخت خواهد داشت. سیدابراهیم امینی در جریان تصویب این طرح گفت که تهران به‌عنوان رنگین‌کمان اقوام و مناطق مختلف کشور است و انتظار می‌رود در غم‌ها و محنت‌های مردم کنار آنها بایستد و همواره در حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله‌، با وجود مشکلاتی که برای تأمین بودجه اداره تهران وجود داشته، ایستاده است. این طرح در نهایت با 17رأی تصویب شد.

یک فوریت اصلاحیه بودجه ۱۳۹۹ تصویب شد
اعضای شورای شهر تهران دیروز یک فوریت لایحه اصلاحیه بودجه 1399را در دستور کار داشتند که قبل از بررسی این لایحه پیروز حناچی شهردار تهران پشت تریبون رفت و ابتدا در مورد ویژگی‌های بودجه 1400گفت که افزایش شفافیت، قانونمداری در تخصیص و اختصاص منابع و اصلاح ساختاری، خصیصه‌های بودجه سال آینده است. او ادامه داد: «تورم و تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم و پاندمی کرونا از یک سو و افزایش هزینه ارائه خدمات و اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای از سوی دیگر باعث شده بخش زیادی از درآمدها محقق نشوند و از این‌رو با چالش مواجه شده‌ایم.» شهردار تهران در مورد ضرورت ارائه اصلاحیه گفت: «اصلاحیه پیشنهاد بودجه ۱۳۹۹ برای ایجاد انعطاف در محدودیت‌ها تنظیم شده است که مشتمل بر 3هزار و 200میلیارد تومان در قالب یک ماده واحده در 6جدول به شورای شهر ارسال شده است.» به‌گفته حناچی بخش اول شامل اصلاحات هزینه‌ای به مبلغ 948میلیارد تومان، اصلاحات تملک دارایی و سرمایه‌ای به مبلغ 968میلیارد تومان و اصلاحات تملک دارایی مالی هزار و 297میلیارد تومان است. بخش دوم اصلاحیه بودجه هم مربوط به اصلاح طبقه‌بندی و عناوین برخی از ردیف‌های بودجه است که فاقد آثار مالی بر بودجه مصوب است. شهردار تهران در پایان از رونمایی یک رام قطار ملی شرکت مترو در اواخر اسفند‌ماه خبر داد. 
اعضای شورای شهر پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای خود در نهایت با 18رأی یک فوریت این لایحه را تصویب کردند تا در کمیسیون‌ها بررسی‌های بیشتری انجام شود.

لایحه ادغام 2 معاونت تعیین تکلیف شد
در ادامه جلسه روز گذشته بررسی و تعیین تکلیف لایحه ادغام 2 معاونت برنامه‎ریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و نقطه نظرات مطرح و در پایان لایحه با 15رأی تصویب شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: