• سه شنبه ١٢ اسفند ١٣٩٩-١٥:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٩١٨
در صحن شورای شهر صورت گرفت:

تصویب کلیات حوزه مصارف لایحه بودجه 1400

اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلیات حوزه مصارف لایحه بودجه 1400 را با 17 رای موافق به تصویب رساندند تا بررسی لایحه بودجه سال آینده شهر تهران به اتمام برسد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفتاد و هفتمین جلسه شورا بررسی حوزه مصارف لایحه بودجه 1400 در دستور قرار گرفت. در ابتدای این جلسه سید حسن رسولی گزارش کمیسیون تلفیق درباره ردیف‌های هزینه ای بودجه 1400 قرائت کرد. 
 
رسولی در ابتدا سهم هر کدام از ماموریت های شش گانه شهرداری تهران از بودجه 1400 را ارائه داد که بر این اساس شهرداری تهران در سال 1400 نزدیک به 7 درصد از درآمدهای خود را صرف حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد کرد. 
 
رسولی ادامه داد: سهم حوزه حمل و نقل و ترافیک به عنوان اصلی ترین معضل شهر تهران تا قبل از تصمیم امروز کمیسیون 38.4 درصد بود که عددی که امروز اضافه شد به نزدیک 39 درصد بودجه کل تهران رسید. همچنین سهم حوزه خدمات شهری 13.3 درصد و سهم بخش ایمنی و مدیریت بحران  درصد از 4.2 درصد از کل بودجه شهر تهران است. 
 
به گفته رسولی سهم حوزه شهرسازی و معماری که اولین سهم را در کسب درآمد به صورت ضابطه‌مند دارد، 4 درصد از کل بودجه شهر تهران است. 33 درصد از بودجه 1400 هم  به مجموعه فصل هوشمند‌سازی شامل خرید خدمت، حقوق دستمزد و الی آخر تعلق دارد.
 
رسولی با اشاره به ماده واحد بودجه سال 1400 گفت: بر اساس بند الف ماده واحده بودجه عمومی شهرداری تهران شامل مناطق، واحدهای ستادی راهنمایی و رانندگی و شورای اسلامی شهر تهران از حیث منابع تامین اعتبار شامل درآمدهای واگذاری دارایی سرمایه و واگذاری دارایی‌های مالی بالغ بر 488 هزار و 833 میلیارد و 764 میلیون و 820 هزار ریال است .
 
در ادامه احمد مسجد جامعی در جریان ارائه گزارش کمیسیون تلفیق در حوزه مصارف متذکر شد که در تدوین برنامه باید اسناد فرادستی را هم در نظر گرفت. در بند سوم پنج ساله شهرداری سقف ۲۱ هزارتایی درنظر گرفته شده است درحالی که ما ۴۰ هزار پیش‌بینی کرده ایم.
 
او ادامه داد: نظام بودجه نویسی و برنامه ریزی مبتنی بر اسناد فرادستی است.
 
سید حسن رسولی در این باره گفت: این عدد صرفا برآورد است.اما علت افزایش بودجه به دلیل افزایش شدید بهای خدمات است و نکته دیگر اینکه ارقام بودجه بصورت باز در تبصره ها قرار نمی‌دهیم. لذا دیگر ارقام تبصره ها را محسوب نمی‌کنیم.
 
احمد مسجد جامعی در حوزه بودجه حمل و نقل عمومی نیز گفت: باید با بودجه ملی همراه باشیم. اگر بودجه ملی در حوزه حمل و نقل گسترش پیدا کرد میتوانیم سقف بودجه را در این حوزه گسترش دهیم.
 
در ادامه محمد جواد حق شناس در مخالف با کلیات حوزه مصارف لایحه بودجه1400 گفت : همانگونه که در جلسات تلفیق و بررسی حوزه درآمدی و بررسی تبصره ها گفته شده است ، متاسفانه بودجه امسال به شدت با استاندارهای بودجه نویسی فاصله جدی دارد و رعایت نشده است.
 
وی ادامه داد: ما شاهد افزایش سقف بودجه به چهل و هشت هزار و هشتصد و هشتاد میلیار تومان بودیم .این عدد افزایش 40 درصدی افزایش بودجه نسبت به سال ۹۹ است در حالیکه در ماه اسفند هستیم و بودجه سال  ۹۹ کمتر از ۷۰درصد محقق شده است و این رقم 40 درصد افزایش عملا یک بودجه غیر واقعی و یک خودفریبی است و ما یک رویکرد نادرست و غیر متعارف رو در بودجه می پذیریم .
 
در ادامه سید محمود میرلوحی گفت: برخی عناوین که به کار برده می شود نظیر منابع ناپایدار و شه فروشی و اطلاق آن به شورای پنجم  کم لطفی به شورای پنجم است.   
 
وی ادامه داد: در بودجه سال 95 بالغ بر 6 هزار و 900 ملیارد تومان  دارایی مالی در بودجه داشتیم که این به معنای استقراض است اما در بودجه سال 99  این ردیف حذف شد. این در حالی است که در سالجاری، 4 هزار میلیارد تومان بدهی پرداخت کردیم. 
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، افزود: در این دوره مازاد تراکم به مفهوم ارتفاع غیرمجاز فراتر از طرح تفصیلی نداریم و همانطور که آقای حناچی در صحن شورا اعلام کرد یک برج فراتر از طرح تفصیلی در دوره پنجم ساخته نشده است. 
 
در ادامه حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی شهرداری تهران، گفت: بودجه سال 1400 شفاف ترین بودجه چند دهه اخیر است و ما روز مهمی در تاریخ شورای شهر را سپری می کنیم. در این بودجه از تبصره هایی که قبلا نمی داستیم چه اتفاقی در آن می افتد خبری نیست و امیدواریم در تعامل بین شهرداری و شورای شهر بودجه به تصویب برسد.
 
در نهایت کلیات حوزه مصارف  لایحه بودجه 1400 با 17 رای به تصویب رسید. 
 
با تصویب این بخش از لایحه بودجه 1400، بررسی بودجه سال آینده شهر تهران به اتمام رسید و باید متن مصوبه به هیات تطبیق فرمانداری تهران ارسال شود.
277-12

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: