• دوشنبه ١١ اسفند ١٣٩٩-١٣:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٩٠٤
اعضای شورای شهر تهران در جشن روز جهانی سمن‎ها اعلام کردند:

سمن‎ ها باید مستقل بماند / باید برای سمن ‌ها حاشیه امن ایجاد شود

اعضای شورای شهر تهران در جشن روز جهانی سمن‎ ها، خطاب به سمن‏ ها گفتند: سمن‌ها برای اینکه ماندگار شوید نباید خودشان را به دولت یا شهرداری وصل کنند بلکه باید مستقل باشند. همچنین لازم است برای ادامه فعالیت‌های مدنی سمن‌ ها حاشیه امن ایجاد شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، جشن روز جهانی سمن‌ها عصر یکشنبه ۱۰ اسفندماه در محل ستاد سمن‎های تهران با حضور احمد مسجد جامعی و شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حجت نظری رئیس ستاد سمن‌ ها، مالک حسینی رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و سید حسین موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران برگزار شد.
 
در آغاز این مراسم احمد مسجد جامعی عضو شورا به سخنرانی پرداخت و گفت: سمن‎ ها، سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO ) و شورایاری‎ها می‎توانند پایه‌های محکمی برای اداره بهتر شهر باشد.
او خطاب به سمن‎ ها ادامه داد: برای اینکه ماندگار شوید خودتان را به دستگاه‌ها وصل نکنید، شما ادامه دولت نیستید چون اگر ادامه دولت باشید بلافاصله با دولت بعدی زمین می‌خورید. شما ادامه شهرداری هم نیستید چون اگر ادامه شهرداری باشید، با شهردار بعدی زمین می‌خورید. شما یک وجود مستقل هستید که دولت و شهرداری نیازمند وجود شماست این را همیشه در نظر بگیرید.
وی افزود: دومین مسئله اینکه به حوزه مسائلی بپردازید که مربوط به همه شهر می‌شود، یعنی جنس شعار شما نباید از جنس ایدئولوژیک باشد.
او در پایان سخنان خود گفت: باید برای شهر بهتر تلاش کنیم و من می‌دانم که قدم‎های خوبی برداشته‌شده است و پایه‌هایی درست‌شده که آنچه انجام‌شده بود را تکمیل می‎کند. همه ما باید به ایران بزرگ و پایتخت آن تهران کوچک فکر کنیم. 
 
در ادامه شهربانو امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک روز جهانی سمن‏ ها، گفت: من کارم را از حوزه اجتماعی و سمن شروع کردم. البته آن زمان بحث سمن‎ ها نبود و ما فقط همین کارهای اجتماعی را شروع کردیم.
او ادامه داد: درست است که کارهای خیریه ید طولایی در کشور ما دارند اما یادمان نرفته است که آقای احمدی‌نژاد در اولین نشستی که در مشهد گذاشت، چهارصد استاد دانشگاه را دعوت کرد گفت که بگویید چالش دولت پیش روی من چیست؟
امانی گفت: یکی از چالش‌ها سمن ‌ها و دیگری دانشگاه اعلام شد و بدین ترتیب او کمر همت بست تا این نهاد نوپای سمن‎ ها را از بین ببرد. دوستان من، بسیاری از بدعت‌هایی که دولت فخیمه آقای احمدی‌نژاد به بار آورد، هزینه‎ هایی بسیار جدی بر کشور تحمیل کرد. او این بدعت‎ ها را به قانون تبدیل کرد.
وی ادامه داد: آقای روحانی در کارزار انتخابات 1392 گفت می‎خواهم سپهر سیاسی کشور را از حوزه امنیتی-نظامی به حوزه سیاسی اجتماعی تبدیل کنم. طبیعتاً ما هم به او کمک کردیم و خطا نکردیم. اگر وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد احزاب را منحل کرد و اگر ماسال ‌ها نتوانستیم در کنار هم قرار بگیریم و کنگره‌هایمان را برگزار کنیم، متأسفم که اینجا بگویم آقای روحانی، اگر نتوانستید کاری کنید، چرا و چطور وزارت کشور شما می‌تواند یک‌نهاد اجتماعی و خیریه‎ای را منحل کند؟
 
در پایان برنامه نیز حجت نظری سخنرانی و اظهار کرد: چیزی که برای من خیلی مهم است، این است که امروز خیلی از مطالب مطرح شد. آن چیزی که امروز برای همه ما مهم است، این است که امروز همه ما یک‌زبان و یک دغدغه مشترک داریم.
او افزود: خیلی بد است که در سال 2021 و در آستانه 1400؛ NGO های فعال در کشور یک قانون و مصوبه مجلس ندارند، تنها یک مصوبه هیئت‌وزیران است اما قانون مشخص نداریم. سال‌های سال است یک قانون در مورد NGO ها در حال بررسی است و هنوز درباره کلیات بحث می‌کنیم.
این عضو شورا و رئیس ستاد سمن‌ها گفت: این موضوع در دولت دوم آقای روحانی مسکوت مانده است. بزرگ‌ترین ایراد داستان اینجاست که ما سرنوشت مدنی‌ترین نهاد مدنی را به سیاسی‌ترین نهاد حکومتی سپردیم و این بدترین اتفاقی است که در گوشه‌ای جهان می‌تواند برای یک‌نهاد مدنی بیفتد هرگز وزارت کشور که یک‌نهاد سیاسی امنیتی است نمی‌تواند نگاه مدنی با فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشد.
او در پایان اظهار کرد: اگر بخواهیم برای جمعیت امام علی و همه NGO هایی که در این مملکت کار می‌کنند یک حاشیه امن ایجاد کنند، این‌گونه نباشد وقتی خدای‌ناکرده نسبت به من نظری نقد و ابهام و اتهامی وجود دارد، به خاطر من فضایی که دیگران در آن کار می‌کنند را هم تعطیل کنند. من تقاضا می‎کنم اگر موافق هستید همین امشب جمعی تشکیل شود و پیش‌نویس یک نامه به رئیس‌جمهور برای رساندن این اعتراض کاملاً مدنی به دولت را آماده کنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: